Joulupöydän laatikot

Jaa täällä omat joulunajan ruoka-ohjeesi ja inspiroidu hyvistä ja herkullisista ideoista!
Vastaa Viestiin
Avatar
athella
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2134
Liittynyt: 04 Heinä 2009, 15:43
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja athella » 29 Joulu 2014, 15:23

Me imellytettiin perunalaatikko tällä kertaa saunassa. Laatikko imeltyy paremmin lämpimässä (mies oli lukenut, että sellainen 50-70 astetta on sopiva lämpötila imeltämiseen), joten pidettiin saunaa päällä ja tulihan muuten hyvää! :nam:

kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 29 Joulu 2014, 16:01

................................

Avatar
Unico
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 2082
Liittynyt: 10 Marras 2007, 11:19

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja Unico » 29 Joulu 2014, 20:22

Mulla jäi lanttulaatikkoon siirappi laittamatta. Noo maistui se silti ihan hyvältä, mutta sen huomasi. MAksalaatikko onnistui hyvin vaikka sovelsin ja säädin niin oli hyvää :nam:

Avatar
kanelitähti
Tonttu
Tonttu
Viestit: 167
Liittynyt: 03 Joulu 2013, 17:02

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja kanelitähti » 29 Joulu 2014, 23:54

Lanttulaatikossa oli liikaa valkopippuria. Tai ainakin siinä vuoassa, mitä syötiin aattona Pakastimessa on vielä pari pientä vuokaa sekä porkkanaa että lanttua. Jos loppiaisena ne sulattaisi...

Avatar
tonttu76
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4536
Liittynyt: 25 Syys 2015, 13:43
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja tonttu76 » 29 Syys 2015, 14:06

Itse teen porkkana- ja lanttulaatikot jo hyvissä ajoin ja aatton aattona otan sulamaan. Aattona voi lisäys ja lämmitys uunissa. :nam:

Avatar
Kiisa
Tonttu
Tonttu
Viestit: 161
Liittynyt: 12 Syys 2013, 11:47

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja Kiisa » 13 Marras 2015, 09:28

Yritin tehdä kolmatta kertaa imellettyä perunlaatikkoa aitoperinteiseen tapaan niin, että siirappia ei lisättäisi. Mutta ei onnistu, pitää ehkä nyt vain myöntää, että kaatikko tarvitsee sen siirappitujauksen, että se olisi omaan makuuni sopivan makeaa ja oikean makuista.

Hyvää kyllä tuli, siis siirapin jälkeen. :mrgreen:

Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja Katikki » 13 Marras 2015, 10:19

Muut laatikot tuunaan Saarioisten laatikoista, mutta kunnollista imellettyä perunalaatikkoa ei oikein saa valmiina. Tää on myös työläin laatikko tehdä. Lisäksi olen kuullut että sen rakenne muuttuisi pakkasessa vähän, en ole itse kylläkään kokeillut koskaan. Aiemmin tein itse alusta lähtien, mutta viime vuosina olen ostanut pakastettua (!) imellettyä perunalaatikkoainesta, josta on tullut oikein hyvää. Tosin sitäkin maustan vähän siirapilla. Tärkeintä on kuitenkin että tekee seoksesta riittävän löysää, jättää vuokaan riittävästi kuohuntavaraa ja paistaa pitkään matalassa lämpötilassa, vähintään kolme tuntia. Silloin laatikosta tulee samettista, hyvin tummaa ja ihanan imelää. Ja sen kuuluu olla niin löysää että se valuu lautasella!! :nam:

kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 13 Marras 2015, 14:16

.....................................

Sarppa
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4962
Liittynyt: 07 Syys 2007, 17:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja Sarppa » 13 Marras 2015, 15:46

Kokeilin viime jouluna Lidlin kotimaisia Jouluaitta-nimikkeellä myytäviä laatikoita ja ne olivat minusta yllättävän hyviä. Perunalaatikon teen aina itse, mutta lanttu- ja porkkanalaatikko Lidlin versiona oli sangen maistuvaa :see:

Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja Katikki » 13 Marras 2015, 15:51

Kiitos vinkeistä, pitääpä testata!
:nam:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ruokaohjeet + kattaukset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa