Joulupöydän laatikot

Jaa täällä omat joulunajan ruoka-ohjeesi ja inspiroidu hyvistä ja herkullisista ideoista!
Vastaa Viestiin
Punatonttu
Tonttu
Tonttu
Viesti:

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja Punatonttu » 27 Marras 2018, 00:43

Meillä tehtiin ennen porkkanalaatikot mannaryyneihin. Ja niitä oli todella vähän. Ei saa tulla sitä puuromaista tai edes vellimäistä koostumusta.
Nyt on viimevuodet tehty ihan pelkästä porkkanasoseesta. Jopa minä olen saattanut ottaa pienen lusikallisen. SIis todella pienen.
Meillä mies tykkää porkkanalaatikosta ja hälle sitä mieluusti teen.
Porkkanasosetta (itse tehtynä), suolaa vähän (minimaallisen vähän), valkopippuria, kermaa ja ripsaus siirappia jos kaipaa. Ja vähän voita joukkoon.
Voideltuun vuokaan ja se on paistoa vaille siinä.
Joulun taika, yhteinen aika. Se mieliin jää, ja läheiset nää

Kuusenkoriste
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kuusenkoriste » 27 Marras 2018, 06:01

Joulupöydästä löytyy maksa-, porkkana-, lanttu- ja perunalaatikko. Porkkanalaatikko tehdään mannaryyneihin. Perunalaatikon makeutan siirapilla + paljon kermaa ja maitoa, saa ja pitää olla löysää.

Perunalaatikko on itselle ainut joululaatikoista mitä täytyy ehdottomasti olla pöydässä, ilman sitä ei tule joulua. Perunalaatikko + perunasalaatti + kinkku = :nam:

Puolisolla taas porkkanalaatikko on ehdoton. Muita laatikoita kyllä maistelen, mutta tänä vuonna löytyy koko kattaus lasten vuoksi. Haluan heidän kokevan kaikki mahdolliset joulun maut niin saavat sitten valita kasvaessaan mieleisensä ruoat joulupöytään.

Omppu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Omppu » 27 Marras 2018, 06:33

Minä teen Makulehden ohjeella palsternakkalaatikon, mutta jätän päältä pähkinät tms.. pois. Omista palsternakoista tulee herkullista, mutta toki kaupankin versioista onnistuu :mrgreen: . Hieman makeaa, pehmeän ja makean makuista palsternakkalaatikko on. Ehdoton lasten suosikkihan tuo on bataattilaatikon lisäksi.
"Hevosille uudet heinät,
silloin syömättä jäi seinät.
Joulurauha saapui metsämaille, kyliin kaukaisiin."

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 28 Marras 2018, 15:09

jouluhortensia kirjoitti:
26 Marras 2018, 07:27
Aah, rakastan näitä kasvislaatikoita! Meillä yleensä perus lanttu/porkkana/peruna/bataatti. Ja mieluiten Saarioisten! Itse tehdyt on harvoin hyviä...Stockalla on myös hyvät valmislaatikot eikä pahan hintaiset. En oikeastaan kaipaa mitään uutta jouluun, laatikot ovat niin namia!
Niinhän ne on. :laav: Ihan suosikkeja! Tosin koitan metsästää yhtä tiettyä merkkiä (jota en nyt muista... Ehkä Kokkikartano) joka on suosikki. Eläisin laatikoilla koko joulun, lisäksi kaipaisin vain monien inhoamaa rosollia, mutta sen täytyy olla kyllä itse tehtyä, en minäkään valmisrosollista tykkää.
"I will honour Christmas in my heart, and try to keep it all the year."" -- Charles Dickens

Pahoitteluni, autocorrect käytössä...

Konvehti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Konvehti » 28 Marras 2018, 15:34

jouluhortensia kirjoitti:
26 Marras 2018, 07:27
Stockalla on myös hyvät valmislaatikot eikä pahan hintaiset.
Me ostetaan aina Stockalta laatikot :see:

Kokkikartanon laatikoita on kehuttu mm. Facessa.
Joulu oveen kolkuttaa hymyy tuiskusäässä: Lapsikullat avatkaa! Olen aivan jäässä. Kukkurainen vakka tää harteita jo väsyttää. Lahjoja on mulla. Saanko sisään tulla? Tule armas joulu! – Z. Topelius –

Konvehti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Konvehti » 28 Marras 2018, 15:36

AdiraGee kirjoitti:
28 Marras 2018, 15:09
[Eläisin laatikoilla koko joulun, lisäksi kaipaisin vain monien inhoamaa rosollia, mutta sen täytyy olla kyllä itse tehtyä, en minäkään valmisrosollista tykkää.
Sama täällä. Oma tekemä rosolli on ihanaa ja sitä pitää olla jouluna :nam:
Joulu oveen kolkuttaa hymyy tuiskusäässä: Lapsikullat avatkaa! Olen aivan jäässä. Kukkurainen vakka tää harteita jo väsyttää. Lahjoja on mulla. Saanko sisään tulla? Tule armas joulu! – Z. Topelius –

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ruokaohjeet + kattaukset”