Kinkun kastike

Jaa täällä omat joulunajan ruoka-ohjeesi ja inspiroidu hyvistä ja herkullisista ideoista!
Vastaa Viestiin
Avatar
Anewielh
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5163
Liittynyt: 10 Huhti 2010, 19:13
Viesti:

Re: Kinkun kastike

Viesti Kirjoittaja Anewielh » 16 Touko 2010, 22:12

Toissavuonna löysin aivan ihanan kastikkeen ohjeen, joka on tarkoitettu aurajuustolla täytetylle porsaanfileelle. Miksei siis kävisi kinkullekin?
Kastikkeeseen menee konjakkia, päärynämehua, viinietikkaa, valkosipulia, suolaa ja mustapippuria. Aivan tarkkaa ohjetta en nyt ulkoa muista, eikä tuo kuulu enää Valion ohjepankkiinkaan. Kotoa voin kaivaa tarkan ohjeen kuitenkin tähän sitten. On aivan herkkua, nam! On kyllä tiivistä kastiketta, vai olikohan virallinen nimitys ihan siirappi, joten sopii nimenomaan kinkulle, ei ehkä riitä niin hirveästi perunoille :lol:

Avatar
pk63
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 103
Liittynyt: 25 Syys 2008, 10:49
Paikkakunta: Sastamala

Re: Kinkun kastike

Viesti Kirjoittaja pk63 » 22 Loka 2010, 08:12

Meidän joulupöydässä ei ole kinkkua, joten ei o sille kastiakaan. Kalkkunan paistamme ja karjalanpaistista on liemi ruokaan saatu. Tänä vuonna kahden vaiheilla, paisti vai punaviinikastike? :-|

Avatar
Hanki
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 386
Liittynyt: 06 Syys 2007, 14:42

Re: Kinkun kastike

Viesti Kirjoittaja Hanki » 22 Loka 2010, 12:00

Minä olen nyt muutamana jouluna tehnyt kanttarellikastikkeen kinkun ja perunoiden kyytipojaksi.
Itse kyllä teen suoraan aina mössön perunoista, porkkanalaatikosta ja sienisalaatista kinkun kyytipojaksi että ei ole liian kuivaa. Kanttarellikastike mielestäni passaa hyvin sinne joulupöytään. (mies käyttääkin sitten voita perunoiden päällä ja jättää kastikkeet väliin)

mha77
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 48
Liittynyt: 20 Syys 2012, 20:23
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: Kinkun kastike

Viesti Kirjoittaja mha77 » 21 Syys 2012, 18:39

kuusipuu kirjoitti:Meillä kinkun paistoliemeen sekoitetaan kuohukermaa, ja nautitaan. :pig:
Sama täällä :nam:

Avatar
Cressu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 493
Liittynyt: 20 Syys 2011, 23:28

Re: Kinkun kastike

Viesti Kirjoittaja Cressu » 23 Loka 2012, 18:03

Itse en muista, että meillä lapsena ollessani olisi koskaan (?) ollut kinkun kanssa mitään kastiketta.
Karjalanpaistin liemi ja hämäläinen ylilöysä perunatuuvinki kostuttivat lautasta ihan tarpeeksi.

Nyt siis suurin kysymys on, pitääkö minun alkaa kaivata kinkun kastiketta? :hmm:
Kermainen omena-sinappikastike kuulostaisi kyllä aika hyvältä. Miksei sitten joku ei niin perinteinenkin..

hansQ
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 93
Liittynyt: 31 Elo 2012, 09:55
Paikkakunta: Pori

Re: Kinkun kastike

Viesti Kirjoittaja hansQ » 23 Loka 2012, 18:21

Meilläkään ei oo koskaan ollut kinkun kanssa kastiketta. Muussaan karjalanpaistin liemestä ja perunoista ihanan mössön, se on korvannut kastikkeen hyvin :nam: Vois tulla liian sekamelskaa kun vielä kastikkeen lisäks laittais :mrgreen:

kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Kinkun kastike

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 23 Loka 2012, 19:01

....................................

-Mirka-
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 684
Liittynyt: 29 Marras 2009, 12:34

Re: Kinkun kastike

Viesti Kirjoittaja -Mirka- » 23 Loka 2012, 19:57

Meillä on kotona ollut ihan perus ruskeakastike, meillä ei karjalanpaisti kuulu joulupöytään. Itse en ole omiin joulukattauksiin läheskään joka vuosi edes tehnyt kastiketta, joskus olen tehnyt ihan perinteisen ruskeankastikkeen ja viime vuonna taisin kans kermalla höystää kinkunlientä.

olkitähti
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1286
Liittynyt: 16 Syys 2009, 16:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kinkun kastike

Viesti Kirjoittaja olkitähti » 23 Loka 2012, 20:13

Meillä ei myöskään ole koskaan ollut kinkulle mitään kastiketta.
Meillä on tarjolla kesällä pakastettuja uusia perunoita ja ne nyt kaipaavat vierelleen muiden ruokien ohella vain pienen voinokareen :nam:

hansQ
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 93
Liittynyt: 31 Elo 2012, 09:55
Paikkakunta: Pori

Re: Kinkun kastike

Viesti Kirjoittaja hansQ » 24 Loka 2012, 21:15

^^^ Kyllä siitä vähän sekamelskaa tulee, mutta mä haudutan mun karjalanpaistini niin mureaksi, että se paistiliha oikein hajoaa sinne perunamössöön niin pieniksi, ettei siihen oikein suutuntumaakaan saa :D Menee sitten oikein mukavasti kinkunkin kanssa, vaikka onkin paria eri lihaa :nam:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ruokaohjeet + kattaukset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa