Piparkakkutalo

Jaa täällä omat joulunajan ruoka-ohjeesi ja inspiroidu hyvistä ja herkullisista ideoista!
Vastaa Viestiin
Avatar
Joulutähti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2627
Liittynyt: 24 Elo 2007, 07:06

Re: Piparkakkutalo

Viesti Kirjoittaja Joulutähti » 18 Syys 2007, 06:52

Joskus on taidettu käyttää sitä tomusokeri-vesi -seosta. Eihän se yhtä jämäkkää ole, mutta sillä saattas pysyä talo kasassa? Pitää varmaan pitää palasia paikallaan kauemmin ennen kuin kuivuu ja osat tarttuvat hyvin paikalleen. Varmaan lasten kanssa touhutessa parempi vaihtoehto kuin tuo kuuma sokeri...ja meikälle kans ku oon semmoinen sotkija. Onnistuisin varmaan polttamaan itseni sillä sokerilla... :roll:

Avatar
Hanki
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 386
Liittynyt: 06 Syys 2007, 14:42

Re: Piparkakkutalo

Viesti Kirjoittaja Hanki » 18 Syys 2007, 13:13

Olen aina miettinyt että miten ihmiset puhdistaa pannun sen sokeroimisen jälkeen? Eikö tämä aine kumminki jämähdä aikas tiukkaan jos kerkeää jäähtyä ja kaikkea ei varmasti saa kerralla käytettyä... Tomusokeri vesiseos tai kaupasta valmiina saatava sokerikuorrute on mielestäni paras saumoihin koska siitä saa tehtyä vielä katon reunaan jääpuikkoja (valuttamalla ainetta jonnin verran pursottamiseen käytettävästä tuubista ulos ja kiinnittämällä sen katon reunaan) vielä siistimpi tulee kun katon reunat kiertää vielä kuorrutteella, tai ainakin jääpuikko kohdat.

kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Piparkakkutalo

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 20 Syys 2007, 13:02

.........................

Avatar
heituli
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1633
Liittynyt: 17 Syys 2007, 10:40

Re: Piparkakkutalo

Viesti Kirjoittaja heituli » 24 Syys 2007, 12:56

Me ollaan nyt parina vuonna tehty muumitalo lapsien pyynnöstä ja varmaankin myö mummon kanssa tänäkin vuonna sellanen väkerrretää.

Avatar
katinka
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 947
Liittynyt: 23 Elo 2007, 13:33

Re: Piparkakkutalo

Viesti Kirjoittaja katinka » 25 Syys 2007, 17:18

mä teen joka vuonna tuon mökin, joskus projekti on laajempi metsineen ja siltoineen joen yli. mutta tärkein on tuo vanha pieni joulupukki joka mökin piippuun laitetaan katoamaan.
meilä sitten nuo lapset ja iso lapsi laittaa karkit.

nissepolkka

Re: Piparkakkutalo

Viesti Kirjoittaja nissepolkka » 27 Syys 2007, 09:45

Tolla kaupan valmiilla kuorrutteella mä liimasin sen ainoan taloni silloin. Sitä aion käyttää tänäkin vuonna mikäli innostun taloa tekemään! Sillä on helppo kiinnittää koristeetkin, eikä tuu hirveetä sotkua.

Viljatonttu
Tonttu
Tonttu
Viestit: 206
Liittynyt: 27 Syys 2007, 20:58

Re: Piparkakkutalo

Viesti Kirjoittaja Viljatonttu » 27 Syys 2007, 21:12

Täälläkin yksi joulua rakastava...Minäkin olen kahtena edellisenä jouluna tehnyt Muumitalon. Siinä on kyllä paljon työtä, mutta on ehdottomasti vaivan arvoista! Lapset rakastavat sitä. :laav:
Ikkunanpielet olen koristellut tomusokeri-vesi-kuorrutuksella ja "liimannut" joihinkin paikkoihin ranskanpastilleja ja englanninlakuja. Lopuksi olen ripotellut "lumisadetta" eli siis tomusokeria talon päälle ja pihalle! Joka joulu päätän, etten enää ryhdy askartelemaan noin isoa urakkaa, mutta luultavasti joulun alla löydän itseni jälleen etsimästä muumipiparitalon muotteja! :D

nissepolkka

Re: Piparkakkutalo

Viesti Kirjoittaja nissepolkka » 02 Loka 2007, 10:05

Pari kuvaa aiheeseen liittyen :see:
Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Viljatonttu
Tonttu
Tonttu
Viestit: 206
Liittynyt: 27 Syys 2007, 20:58

Re: Piparkakkutalo

Viesti Kirjoittaja Viljatonttu » 02 Loka 2007, 12:12

Voi vautsi miten ihania piparkakkutaloja!!!!!! :jouulu:

Siis kertakaikkiaan ihanan näköisiä! Lapset kun näkee nuo, niin heti pitää alkaa suunnitella meidän tulevan joulun piparitaloa!! Ne ihastuus ikihyviksi! Noista kuvista sain muuten hyviä ideoita! Esim. ne kuuset ja silta muumitalon pihassa. Noita muumihahmoja mekin ollaan aiempina vuosina käytetty.

Jossain täällä näin aiemmin semmosen piparitähdistä tehdyn kuusen, joka oli sitten koristeltu tosi nätisti. Oliko se tehty sillä Pirkka-lehden (vai Yhteishyvän ruokalehti?) ohjeella?! Muistaakseni oon sen tallettanu jonnekin keittokirjan väliin, mutta en oo koskaan kokeillut? Oliko se vaikea toteuttaa ja saada pysymään kasassa?

nissepolkka

Re: Piparkakkutalo

Viesti Kirjoittaja nissepolkka » 02 Loka 2007, 14:02

Kuva
Tarkoitat varmaan tätä kuusta! Itsekin muistelen nähneeni ton ohjeen jossain. En ainakaan nopealla haulla löytänyt kun tämmöisen setin tähtimuotteja joilla kuusen voi tehdä. http://www.bakeandparty.com/epages/Kaup ... ducts/1317

Kuva
Tälläisen reen ohje löytyi Pirkan sivuilta http://www.pirkka.fi/ruoka/reseptihaku/ ... piparireki

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ruokaohjeet + kattaukset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa