Piparkakkutalo

Jaa täällä omat joulunajan ruoka-ohjeesi ja inspiroidu hyvistä ja herkullisista ideoista!
Vastaa Viestiin
nissepolkka

Re: Piparkakkutalo

Viesti Kirjoittaja nissepolkka » 29 Marras 2007, 08:58

Niin mä ajattelin kanssa, että helpoten varmaan käy kun kastaa sokeriin. Vois mennä suti vähän takkuseks :lol: Miten nopeasti tuo sokeri kuivuu?

Avatar
nonna
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2757
Liittynyt: 23 Loka 2007, 12:47
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Piparkakkutalo

Viesti Kirjoittaja nonna » 29 Marras 2007, 10:10

Nopeasti :D :?

nissepolkka

Re: Piparkakkutalo

Viesti Kirjoittaja nissepolkka » 29 Marras 2007, 10:12

Hyvä! ei tartte seistä ne palat käsissä tuntitolkulla :D

Avatar
nonna
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2757
Liittynyt: 23 Loka 2007, 12:47
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Piparkakkutalo

Viesti Kirjoittaja nonna » 29 Marras 2007, 10:19

Mutta varovainen kannattaa olla tai on kädet nopeasti kipeitä rakkoja täynnä. Itse en ole vielä yhdestäkään talonkokoamisesta selvinnyt ilman pieniä rakkuloita. Mutta hyvin se menee, anteeksi peloittelu :?

nissepolkka

Re: Piparkakkutalo

Viesti Kirjoittaja nissepolkka » 29 Marras 2007, 10:34

Kiitos varoituksesta, katotaan millaset ruhjeet saan aikaiseksi :jouulu: no ei vaan, eiköhän siitä hengissä selvitä :see:

Avatar
nonna
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2757
Liittynyt: 23 Loka 2007, 12:47
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Piparkakkutalo

Viesti Kirjoittaja nonna » 29 Marras 2007, 10:51

Mulle tämä piparkakkutalo on ollut jo varmaan viimeisen viisi vuotta se kaikista tärkein juttu joulun valmisteluissa.
En ole tyytynyt valmiilla muoteilla leikattuihin osiin vaan piirtänyt alusta asti ihan itse kaikki osat. Vaikka itse sanonkin ovat osat joka vuosi osuneet hienosti yhteen.
Ja ne talot eivät ole olleet kaikista yksinkertaisimpia :?

Jouluna 05 talon korkeus oli 50cm, siinä oli kaksi kerrosta, kolme parveketta kaksi kuistia, talvipuutarha(laseina liivatelevyt, niinkuin muissakin ikkunoissa) ja puutarhassa suihkulähde. Talo sellaisen vuosisadan vaihteen pieni kartano :oops:
Todella pieni ja sievä ;) , äiti toivoi silloin että seuraavana vuonna voitaisiin tehdä pienempi :oops: Koko viikonloppu tuon tekoon meni, kun aloitin kaavojen suunnittelusta ja piirtämisestä.
Ja muiden vuosien talot ovat olleet aika lailla samanlaisia :D

Tänä vuonna teen vain pienen ja yksinkertaisen piparkakkuhuussin, mutta haastetta ajattelin lisätä jättämällä koristelun kokonaan pois, eli saumojen olisi onnistuttava kerrasta :shock: kotikotona vastuu piparkakkutalosta siirtyy pikkusiskolleni joka suunnittelee arkkitehdin uraa :D

tonttuli
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1973
Liittynyt: 17 Loka 2007, 09:50

Re: Piparkakkutalo

Viesti Kirjoittaja tonttuli » 29 Marras 2007, 10:56

Minä oon ajatellut väkertää piparkakkutalot,mutta en tiedä sitten kerkeänkö :roll:
Pitäisiköhän tehdä jokaiselle lapselle oma.....eikös kaupastakin saa noita valmiita piparkakkutalojen osia :roll:
Jos en kerkeä muuta niin niistähän voisi väkertää :D Ainakin pari pitäisi tehdä :D

nissepolkka

Re: Piparkakkutalo

Viesti Kirjoittaja nissepolkka » 29 Marras 2007, 12:53

Wau nonna, miltä noi sun talot kuulostaa :shock:

Sanna

Re: Piparkakkutalo

Viesti Kirjoittaja Sanna » 29 Marras 2007, 14:51

Minä olen joskus lukioaikoina väsännyt piarkakkutaloja ja -kirkkoja. Päiväkodin tädit tilasivat niitä kilpaa jouluksi ollessani heillä harjoittelussa :D Sittemmin on väsääminen jäänyt piparitasolle. Liimauksessa käytin tomusokeri-kananmunanvalkuainen -seosta. Se on kestävää tavaraa. Kaupan valmista mössöä en ole kokeillut.

nissepolkka

Re: Piparkakkutalo

Viesti Kirjoittaja nissepolkka » 30 Marras 2007, 07:09

..

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ruokaohjeet + kattaukset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa