Piparkakkutalo

Jaa täällä omat joulunajan ruoka-ohjeesi ja inspiroidu hyvistä ja herkullisista ideoista!
Vastaa Viestiin
Avatar
pipari
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 985
Liittynyt: 20 Syys 2008, 11:48
Paikkakunta: Kemi

Re: Piparkakkutalo

Viesti Kirjoittaja pipari » 26 Loka 2014, 09:36

Meillä tehdään piparkakkutalo perinteisesti itsenäisyyspäivänä, ihan kaupan "tylsästä" perus talosta, mutta kelpaa meille jotka ei osaa muuta :jouulu: Pitäiskin muistaa linkittää kuva näytille, viime vuosien taloistakin varmasti kuvia löytyisi koneelta..

Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Re: Piparkakkutalo

Viesti Kirjoittaja Katikki » 26 Loka 2014, 15:14

Kiitos neuvosta Lontoon tonttu, kokeillaanpa heti! :leips:

Avatar
Klementiini
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 100
Liittynyt: 04 Marras 2013, 11:43

Re: Piparkakkutalo

Viesti Kirjoittaja Klementiini » 26 Loka 2014, 15:17

Onpa ihana!! Etenkin nuo valot talojen takana ovat erityisen tunnelmalliset. En kyllä tiedä miten maltatte olla taittamatta pientä palaa omaan suuhun :)

Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Re: Piparkakkutalo

Viesti Kirjoittaja Katikki » 26 Loka 2014, 15:28

Lujaluontoisuutemme perustuu siihen että teimme taikinaa sairaat määrät ja paistoin eilen niin hirveän määrän pipareita että nyt ei kyllä tee yhtään enää mieli... Ja tämä piparikaupunki asuu korkean takan päällä katonrajassa kissoilta turvassa :nam:

Avatar
GrazyJaney
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 43
Liittynyt: 09 Loka 2014, 11:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Piparkakkutalo

Viesti Kirjoittaja GrazyJaney » 26 Loka 2014, 21:20

Meitsihän väsäsi tänään ekaa kertaa oman piparkakkutalon! Sormethan siinä kärähti mukavasti kuumassa sokrussa... voi sitä kiroilun määrää :lol: tää oli vasta harjoitus kierros sitten!

Snow angel
Tonttu
Tonttu
Viestit: 141
Liittynyt: 30 Elo 2011, 20:59

Re: Piparkakkutalo

Viesti Kirjoittaja Snow angel » 27 Loka 2014, 10:58

Onpas ihanan näköinen piparitalo! :see: Miten kourrutteesta saa paksua, että siitä voi tehdä noin kauniin koristelun? itse olen lähinnä ostanut kaupan valmiita kuorrutteita, ja niistä on mahdotonta (ainakin minulle) saada mitään kovin hienoa aikaiseksi..

Avatar
GrazyJaney
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 43
Liittynyt: 09 Loka 2014, 11:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Piparkakkutalo

Viesti Kirjoittaja GrazyJaney » 27 Loka 2014, 13:04

^ meitsi on tehnyt kuorrutteen aina itse. Suhteella 1 valkuainen ja 3 desiä tomusokeria. Vatkataan tehosekoittimella sekaisin tahnaksi. Lopuksi muutama tippa etikkaa taikka sitruunamehua. En itse tykkää kaupan kuorutteesta kun tuntuu että verisuoni poksahtaa otsassa kun sa sitä puristella :D ihan pursotuspussista olen pursottanut, erikokoisia tyllia käyttäen.

Avatar
Limetti
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 888
Liittynyt: 01 Loka 2009, 12:18

Re: Piparkakkutalo

Viesti Kirjoittaja Limetti » 29 Loka 2014, 18:54

Samantyylisellä ohjeella olen minäkin kuorrutteen tehnyt. Tulee jämäkämpää ja nopeammin kuivuvampaa kuin kaupan valmiit, jolloin "jääpuikkojen" tekeminenkin onnistuu.

Tämän vuoden piparkakkutalo malli on kovasti ollut mietteillä, visio olisi mutten ole löytänyt siihen sopivia kaavoja. Uskaltaisikohan ihan itse tehdä kaavat siihen.. Perustalo onnistuu, mutta tähän mun visioon tarvitaan aika paljon erilaisia osia...

moitonttumoi
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 34
Liittynyt: 24 Elo 2008, 10:22

Re: Piparkakkutalo

Viesti Kirjoittaja moitonttumoi » 30 Loka 2014, 09:25

Aivan ihania taloja ootte saanu aikaseksi!!! :see:

Avatar
JapeTonttu
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 865
Liittynyt: 07 Loka 2015, 21:43
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Piparkakkutalo

Viesti Kirjoittaja JapeTonttu » 02 Syys 2020, 12:25

Meillä ol ilapsena tapana tehdä aina piparkakkutalo. Äitini vihasi sen tekemistä, hän poltti aina näppinsä kuumassa sokerissa eikä tykänyt yhtään. Piparkakkutalo tehtiin aina ennen joulua, mutta sen sai vasta syödä uuden vuoden yönä, kun vuosi on vaihtunut. Kaikki karkit ja itse piparit oli siinä vaiheessa jo ihan kivikovia. Ei sitä huvittanut syödä. Myöhemin kokeiltiin siskon kanssa kahden tehdä taloa. eihän me saatu sitä kuumalla sokerilla tai pikeerillä tai millään pystyyn. Vaikka meillä oli mimmosia suunnitelmia, barbietaloa, Muumitaloa, Huvikumpua ja Tylypahkaa, niin ei saatu taloa pystyyn. Sitten luovutettiin, pipart ja karkit maistuu paremmalta ilman sitä taloakin. Keksittiin paljon myöhemmin tehdä suklaatalo. Se onnituiskin ekalla yrityksella ja sitä alettiin popsimaan jouluaattona, ei maltettu oottaa uuteen vuoteen asti.

Nykyään en tee piparkakkutaloa, en koe sitä mitenkään tärkeäksi koristeeksi tai perinteeksi.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ruokaohjeet + kattaukset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa