Joulun juomat

Jaa täällä omat joulunajan ruoka-ohjeesi ja inspiroidu hyvistä ja herkullisista ideoista!
Vastaa Viestiin
Avatar
Tyyris-Tyllerö
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 83
Liittynyt: 08 Loka 2008, 09:32
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Joulun juomat

Viesti Kirjoittaja Tyyris-Tyllerö » 21 Syys 2011, 14:53

^ Oi, tuo talvisiideri on niin hyvää! Jokohan sitä taas lokakuun lopulla saisi :inlaav:

Avatar
Santsu
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 41
Liittynyt: 15 Syys 2008, 00:29
Paikkakunta: Helsinki

Re: Joulun juomat

Viesti Kirjoittaja Santsu » 21 Syys 2011, 17:05

Glögi on joulunajan lempijuomani, jota juonkin PALJON.

Aaton juomiin kuuluvat ainakin maito, vichy-vesi, punaviini, valkoviini, glögi, olut sekä Coca-Cola. Aattona tulee myös juotua ainakin kahdet kahvit.

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Joulun juomat

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 21 Syys 2011, 18:00

Kivennäisvesi on kuulunut jo suurinpiirtein lapsuudesta meillä joulupöytään. Cocista tai vastaavaa kolajuomaa juon vain jouluisin, mutta en ruualla.
Alkoholi ei kotikotona jouluun kuulu, omassa kodissa saatetaan jotain punkkua tai portviiniä jossain välissä siemaista, mutta vain hyvin hillitysti.
Jouluna toki juodaan glögiäkin.
Omassa jääkaapissa odottaa pullot belgialaista pipariolutta sopivaa syksyistä jouluntunnelmointi-iltaa. Ne pullot ei kyllä joulua näe :lol:

Avatar
Anewielh
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5163
Liittynyt: 10 Huhti 2010, 19:13
Viesti:

Re: Joulun juomat

Viesti Kirjoittaja Anewielh » 21 Syys 2011, 23:17

Saako aloittaa itsenäisyyspäivästä? Se kun meillä aloittaa aina joulun ruokajuhlan :see:

Itsenäisyyspäivänä teen yleensä "itsenäisyyspäivän siniset drinkit", eli Blue angel-tyyppisen drinkin (nam!). Päivällisen aluksi kohotamme myös kuohuviinimaljat. Muutoin ruokajuoma on jäävesi tai maustettu jäävesi.

Ennen joulua kuluu glögiä jonkin verran.

Joulunajaksi teen itse kotikaljaa. Sen lisäksi juomme hieman glögiä (jää yleensä aattoon ja joulupäivään). Saunaan jokainen saa sitä juomaa mitä haluaa, eli ostan valikoimiin jouluolutta ja kivennäisvesiä. Jouluillallisella nautitaan maustetut alkusnapsit, ruokajuomana jäävesi (maustettu tai tavallinen) ja kotikalja. Itse pidän nauttimani alkoholimäärän sen verran alhaisena, että voin tarvittaessa ajaa (tähän saakka jouluna on terveys reistaillut ihmisillä ja kissoilla - minä olin toissa vuonna ensiavussa astman takia ja kissat sairastivat koko viime joulun, tämä on opettanut hieman varautumaan). Vierailleni tarjoilen jälkiruokakahvien kanssa halutessaan konjakit tai jonkun muun juoman, juustojen kanssa saa nauttia sitä juomaa mitä haluaa. Onnekseni en ole koskaan tarvinnut kärsiä suuresta alkoholin kulutuksesta joulunaikaan, ja olen tyytyväinen että vieraanikin ottavat aattona vain sen muutaman annoksen jaettuna iltapäivälle ja illalle - en jaksaisi humalaisia jouluna.

Avatar
athella
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2134
Liittynyt: 04 Heinä 2009, 15:43
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Joulun juomat

Viesti Kirjoittaja athella » 22 Syys 2011, 10:45

Meillä on tarjolla viiniä, maitoa, limua, olutta, siideriä ja kotikaljaa. Voisi sanoa, että jouluna meillä menee aika paljon alkoholipitoisia juomia, silti humala ja kännäys ei kuulu meilläkään jouluun. Lähinnä nautiskellaan ja maistellaan pitkin päivää. Sidu tai kalja saunaan, vähän viiniä juustojen kanssa ja niin edelleen. En oikeasti ymmärrä, miksi joidenkin pitää kännätä jouluna. Käsittääkseni erään ystäväni suvun perinteisiin kuuluu, että ollaan jouluisin enemmän tai vähemmän tuiterissa loppuillasta. En älyä. :roll:

Avatar
saveka
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 887
Liittynyt: 26 Elo 2007, 12:58

Re: Joulun juomat

Viesti Kirjoittaja saveka » 22 Syys 2011, 11:09

Joulupöydässä on maito ja marjamehu. Muut juotavat on glögi, limsa, saunasiideri-kausimaku, joskus on ollut viiniä tai likööriä. Tälle joululle on valkosuklaalikööriä. Kahvia unohtamatta.

Omppu
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 738
Liittynyt: 21 Syys 2010, 15:01
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Joulun juomat

Viesti Kirjoittaja Omppu » 22 Syys 2011, 16:55

Meilläkin glögi tai oikeastaan glühwein kuuluu jouluaattoa edeltävään aikaan. Jouluaattona ne arjesta poikkeavat juomat ovat viini (valko- ja puna-), kotikalja (tietysti itse tehtynä) ja ehkäpä myös snapsit. Kahvin kanssa saa avecin sellaista halutessaan, mutta mieheni kanssa emme sellaisia ota ja juommekin jotain jouluista teetä. Joulusaunan päälle saatamme juoda puoliksi esim. talviomenasiiderin.

-Mirka-
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 684
Liittynyt: 29 Marras 2009, 12:34

Re: Joulun juomat

Viesti Kirjoittaja -Mirka- » 23 Syys 2011, 14:11

Meidän jouluun ei alkoholi kuulu ollenkaan, maitoa, limpparia ja glögiä on tarjolla.

Avatar
Cressu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 493
Liittynyt: 20 Syys 2011, 23:28

Re: Joulun juomat

Viesti Kirjoittaja Cressu » 24 Syys 2011, 18:00

Itse en siinä glögistä välitä mutta mies lämmittelee mielellään. Varsinkin jos onnistuu salaa saamaa pienen terästyksen joukkoon. Itselleni varaan aina kunnon tuhtia mustaviinimarjamehua, jota voin sitten joulumukistani "glöginä" juoda.

Jouluna (hyvin harvoin muuten) ostan Hartwallin omenalimonadia. En tiedä miksi, mutta se vaan on aina ostoslistalla.

Joskus on taidettu saunasiiderit hörpätä, miehelle jouluolutta tms. On tainnut olla viinipullokin muutaman kerran ruoan kanssa. (miehelle punaista, mulle valkoista).

Mutta ylenmäärin ja vartavasten ei alkoa meilläkään jouluna ole.

Avatar
Anewielh
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5163
Liittynyt: 10 Huhti 2010, 19:13
Viesti:

Re: Joulun juomat

Viesti Kirjoittaja Anewielh » 25 Syys 2011, 01:35

Kuinka moni muuten on tehnyt jouluolutta maltaista? Uutteesta olen tähän saakka kotikaljan tehnyt, mutta maltaat tuntuisivat jotenkin autenttisemmilta ja olisihan se tavarakin toki tujumpaa. Kiinnostaisi siis tuon kokeileminen, niin omakohtaisia kokemuksia mielelläni kuulisin... Että tuliko hyvää ja omaan makuun sopivaa, oliko prosessissa jotain sellaista mikä yllätti (positiivisesti tai negatiivisesti) ja jos olet vain kokeillut, tuletko uusimaan kokeilua (eli oliko kannattavaa)?

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ruokaohjeet + kattaukset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa