Terveellinen jouluruoka

Jaa täällä omat joulunajan ruoka-ohjeesi ja inspiroidu hyvistä ja herkullisista ideoista!
Vastaa Viestiin
Avatar
Kiisa
Tonttu
Tonttu
Viestit: 161
Liittynyt: 12 Syys 2013, 11:47

Re: Terveellinen jouluruoka

Viesti Kirjoittaja Kiisa » 11 Marras 2014, 13:00

Itse meitin arkielämässä terveellisyyttä, mutta joulun aikaan filosofiani on se, että sillä on suurempi merkitys, mitä syä uudenvuoden ja joulun välissä kuin joulun ja uudenvuoden välissä. Eli parina hassuna päivänä ei lasketa. Ainakin henkisen terveyden kannalta on parempi niin. :mrgreen:

Avatar
Unico
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 2082
Liittynyt: 10 Marras 2007, 11:19

Re: Terveellinen jouluruoka

Viesti Kirjoittaja Unico » 11 Marras 2014, 16:15

Meillä ollaan radikaalisti vähennetyy konvehtien määrää :lol: :mrgreen:
Juu mut muuten sitten hedelmiä tarjolla myös. Mä en myöskään miellä joulu ruokaa mitenkään epäterveelliseksi (jos sitä ei vedä ähkyyn asti) Mut ne suklaat :D Tänä vuonna teen pieniä raakasuklaa konvehteja ja löysin uuden joulusuklaa herkun :D tummasuklaa aprikooseja, ja jos löytyy maitosuklaa versioina niin varmaan niitä ostanen miehelle joka ei pidä tummasta suklaasta. Suussa sulavia ovat.

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Terveellinen jouluruoka

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 17 Marras 2014, 12:26

Minä taas aloin miettiä että mikä jouluruoka olisi erityisen epäterveellistä :hmm:
Itse kun tekee niin tietää hyvin tarkkaan mitä mikin ruoka pitää sisällään. No, kinkku on tietysti punaista lihaa, eli ei pääse terveellisen listalle, mutta kunnolla paistettuna ei se enää kovin rasvaista ole. Mutta aika moni on hyvin pitkälti kasvisruokaa ja olin sitten ihan omista mieltymyksistä kiinni paljonko ja minkälaista rasvaa/kermaa/tms. käyttää. Joulupöydässä on perinteisesti myös kala hyvin edustettuna (vaikka tietysti kalan osalta voidaan saivarrella vaikka ketju täyteen onko se oikeasti sittenkään terveellistä ja eettistä..)

Avatar
tonttu76
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4536
Liittynyt: 25 Syys 2015, 13:43
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Terveellinen jouluruoka

Viesti Kirjoittaja tonttu76 » 05 Marras 2015, 21:34

Minä kyllä herkuttelen jouluna ja en ajattele onko se terveellistä vai ei.
Siihen kuulu kerma, punainen maito ja voi, ruoan- ja leivonnaisten valmistuksessa :nam:
Mietin sitten muulloin sitä terveellisyyttä :hmm: :peukku:

-Mirka-
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 684
Liittynyt: 29 Marras 2009, 12:34

Re: Terveellinen jouluruoka

Viesti Kirjoittaja -Mirka- » 06 Marras 2015, 13:04

Mä kans ehkä enemmän jotenkin sen syödyn ruokamäärän ja ne herkut pitäisin rajoitettuna, mutta muuten en ajattele jouluruokaa mitenkään vähemmän terveellisenä kuin muitakaan ruokia.

Saraella
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 95
Liittynyt: 05 Marras 2014, 16:24

Re: Terveellinen jouluruoka

Viesti Kirjoittaja Saraella » 19 Joulu 2015, 22:24

Tänävuonna joulupöytään pääsee myös muutama vihersalaatti. Lisäksi kasaan lautaselle reilusti herneitä ja höyrytetyjä porkkanoita. Välipalaksi meinasin koota hedelmätarjottimen, jossa on klementiinejä, ananasta, omenaa, taateleita, viinirypäleitä kauniisti pilkottuna ja laitettuna esille. Edelleen omalla kohdallani suurin syy on se jouluruoasta tuleva ähky, jota koitan vihdoin tänävuonna välttää. Josko kerrankin illalla olisi semmoinen sopivan kevyt, hyvä olo'? Hieman toki epäilen, mutta saahan sitä suunnitella :proo:

Avatar
rittie
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 814
Liittynyt: 09 Marras 2015, 20:54

Re: Terveellinen jouluruoka

Viesti Kirjoittaja rittie » 20 Joulu 2015, 21:40

Itse pidän jouluruokaa hyvinkin terveellisenä: paljon juureksia, sopivasti proteiinia, kalaa.. Kermaa ja voita meillä käytetään jouluruoissa, mutta ne kuuluvat meillä muutenkin terveellisenä pitämäämme ruokavalioon. Joten suhteellista tämäkin. :see: Jouluna pyrimme syömään suurin piirtein samalla rytmillä kuin arkipäivinä, jotta ei tule ahmittua nälkäänsä missään vaiheessa. Suklaat ja muut herkut voisi tietysti jättää vähälle, jos kokonaan terveellisen tarjoilun haluaisi. Meillä ei kuitenkaan jouluna ihan hirveästi katsota herkkujen perään, kun arkena niiden syöminen on hyvinkin säännösteltyä. :see:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ruokaohjeet + kattaukset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa