Terveellinen jouluruoka

Jaa täällä omat joulunajan ruoka-ohjeesi ja inspiroidu hyvistä ja herkullisista ideoista!
Vastaa Viestiin
Avatar
Miiru
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 59
Liittynyt: 06 Marras 2013, 16:54

Re: Terveellinen jouluruoka

Viesti Kirjoittaja Miiru » 07 Marras 2013, 13:29

^ Hehe. Oli kyllä kieltämättä minunkin ensimmäinen ajatus tuo. Mutta, toisaalta ei terveellinen tarkoita pahaa. :-P
Mä en lähtisi vaikkapa sokeria vaihtamaan steviaan tai käyttämään kevytkermaa tavallisen sijaan, mutta ei sinällään pöllömpi idea tuoda joulupöytään jotain terveellistä jos se maistuu hyvälle.

Avatar
Punatonttu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 388
Liittynyt: 23 Syys 2013, 09:44

Re: Terveellinen jouluruoka

Viesti Kirjoittaja Punatonttu » 07 Marras 2013, 17:01

Sarppa kirjoitti:Anteeksi, mun on nyt kertakaikkisen pakko sanoa, että musta sanat "terveellinen" ja "jouluruoka" ei vaan kertakaikkisesti mahdu samaan lauseeseen :lol:

Muuten täällä on hyviä ideoita :peukku:
Samaa mieltä. Eikö se ole aika terveellistä, kun jouluna ruoka jos toinenkin pitää sisällään hurjat määrät kasviksia ja juureksia :mrgreen:
Ja hyvä ideoita sanottu.

Itse kuulun siihen sarjaan, että sitä jouluruokaa, kun tehdään niin ehtaa voita, kermaa ja täysmaitoa.
Pyrin syömään viisaasti muutoin. Olen sallinnut itselleni herkuttelun ja muun mätön jouluna, matkoilla ja juhlissa. ELi aika hyvin pätisi se, että ei sen väliä mitä syö joulun ja uuden vuoden välillä. Mutta tarkkana uuden vuoden ja joulun välissä.
Mä olen laihduttanut valtavan määrän kiloja parin vuoden aikana. Ja olen saanut sen pidettyä hyvin hallinnassa. +- 2-3kg sisällä ollaan. Matkoilla tuppaa kertymään, mutta ne katoaa nopeasti, kun palaa kotiin ja se paluu arkeen.

Ja kyllä varmasti netistä löytyy monen monta hyvää ja terveellistä ruokaohjetta, jotta saa terveellisemmän jouluruoan.

Avatar
katsuja
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1172
Liittynyt: 13 Loka 2009, 15:16
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Terveellinen jouluruoka

Viesti Kirjoittaja katsuja » 07 Marras 2013, 18:02

Sarppa kirjoitti:Anteeksi, mun on nyt kertakaikkisen pakko sanoa, että musta sanat "terveellinen" ja "jouluruoka" ei vaan kertakaikkisesti mahdu samaan lauseeseen :lol:

Muuten täällä on hyviä ideoita :peukku:
Totta! Vaikka itse olen ollut dieetillä niin ihan varmasti syön jouluna kaikkea kohtuudella!

Torttunen
Tonttu
Tonttu
Viestit: 149
Liittynyt: 30 Elo 2011, 21:21

Re: Terveellinen jouluruoka

Viesti Kirjoittaja Torttunen » 07 Marras 2013, 19:10

Minun mielestäni kyllä perus-jouluruoka on aika terveellistä ja monipuolista... puhtaista, perinteisistä raaka-aineista koostuvaa, ei juurikaan eineksiä, eikä mitään rasvassa paistettuja kaloripommeja. :see:
Eri asia tietenkin jouluiset leivonnaiset, jotka sisältävät voita, kermaa ja vaaleita jauhoja...mutta niitäkin kun muistaa kohtuudella syödä, niin ei maailmaa kaada. :mrgreen:
Ja suklaahan on terveellistä :nam:

Avatar
Iip
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 392
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:28
Paikkakunta: Siuntio

Re: Terveellinen jouluruoka

Viesti Kirjoittaja Iip » 07 Marras 2013, 20:06

Terveellinen ruoka on tosiaan eri ihmisille eri asioita - minun kirjoissani lähestulkoon kaikki hyvistä raaka-aineista tehty, lisäaineeton ruoka, joka ei sisällä gluteeniviljoja tai sokeria on terveellistä. Terveellinen ei missään nimessä tarkoita samaa kuin rasvaton tai vähäkalorinen. Näillä mittareilla itse tekemäni laatikot ovat terveellisiä, samoin kuin jouluna syötävät lihat, kalat ja salaatit, ja viime jouluna kokeilemani maksapatee. :nam: Oikeastaan siis kaikki jouluruoka meillä on terveellistä, jouluherkut sitten ei niinkään...

Herkuista raakasuklaa on perinteisiä maitosuklaakonvehteja huomattavasti terveellisempi vaihtoehto (oma suosikkini on kuitenkin tumma suklaa, joka asettunee terveysnäkökulmasta kahden edellämainitun välimaastoon), ja sokerin sijasta monia juttuja voi makeuttaa hunajalla. Kuivatut taatelit ovat myös ihanan makeita, niitä moni käyttää sokerittomassa leivonnassa.

Avatar
Miiru
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 59
Liittynyt: 06 Marras 2013, 16:54

Re: Terveellinen jouluruoka

Viesti Kirjoittaja Miiru » 07 Marras 2013, 20:32

Mulle suklaa taas on parhainta juuri maitosuklaana (tai vielä pahempaa VALKOsuklaana) eikä tulisi mieleenkään "herkutella" raakasuklaalla tai tummalla suklaalla jouluna -se kun ei ole minulle sitä herkuttelua. Sinällään siis ihan hyväkin, että tykkään niistä juureksista ja salaateistakin... :mrgreen:

Saraella
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 95
Liittynyt: 05 Marras 2014, 16:24

Re: Terveellinen jouluruoka

Viesti Kirjoittaja Saraella » 09 Marras 2014, 13:47

Yritän joulunakin huomioida terveellisyyden jossain määrin. Kuitenkaan tässä liioittelematta, joulu on vain kerran vuodessa. Meillä on taloudessa sikäli aina tasapainoiltava, kun itse olen hoikka ja en lainkaan taipuvainen lihomaan, mutta tuo mies taas on ylipainoinen ja omaa kiitettävän määrän siitä johtuvia sairauksia :|

Olen yleensä joulunaikaan keittänyt riisipuuron kevytmaitoon täysmaidon sijaan. Laatikot teen myös kevytmaitoon ja laitan joukkoon hieman rypsiöljyä, toki pinnalle sitten voita pieninä nokareina. Lisäksi meillä on kokeiltu kalkkunaa joulupöydässä. Siitä vaan tuppaa tulemaan liian kuivaa omaan makuuni. Lisukkeiksi laitan aina herneitä, keitettyä porkkanaa, kukkakaalia. Joulunaikaan syödään myös paljon klementiinejä.

Mitä tuohon rasvaisuuteen tulee, niin laatikot eivät mielestäni saa edes liian rasvaisia olla. Itselleni tulee tottumattomana helposti muuten liian raskas olo. Sinänsähän nuo laatikot ovat oikein terveellisiä, mikäli niihin ei upota kamalasti kermaa ja voita :)

Avatar
Cressu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 493
Liittynyt: 20 Syys 2011, 23:28

Re: Terveellinen jouluruoka

Viesti Kirjoittaja Cressu » 09 Marras 2014, 16:32

Itse ajattelisin, että pikemminkin pitäisi katsoa sitä syödyn ruoan määrää, ei niinkään rasvan, sokerin jne määrää. Jos mättää kaksi - kolme viikkoa lautasen täydeltä, perinteistä tai vähemmän perinteistä jouluruokaa niin ähky iskee. ..

Ja ainahan on tammikuu ja "uusi alku" :lol:

Mimmi
Tonttu
Tonttu
Viestit: 215
Liittynyt: 08 Loka 2008, 09:02

Re: Terveellinen jouluruoka

Viesti Kirjoittaja Mimmi » 09 Marras 2014, 18:21

Minun mielestä perinteinen jouluruoka ei ole erityisen epäterveellistä, jos nyt ei ihan ylenmäärin käytä kermaa. Itseäni eniten ehkä arveluttaa runsas suola esim. kinkussa ja monissa kalaruoissa. Jokainen kuitenkin syö makunsa mukaan, harva taitaa pitää ihan kaikista jouluherkuista. Salaateilla, juureksilla ja hedelmillä on varmasti helpoin keventää aterioita. Kaikkea hyvää ei myöskään tarvitse kattaa samaan pöytään vaan jakaa useammalle päivälle ja aterialle.

Weba
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 426
Liittynyt: 08 Syys 2013, 12:32
Viesti:

Re: Terveellinen jouluruoka

Viesti Kirjoittaja Weba » 09 Marras 2014, 18:34

Raakasuklaa jos kiinnostaa kannattanee tutkia netistä ja raakaruokakirjoista muita raakaruokaherkkuja. Muistelisin joskus törmänneeni raakapipareihin. Varmaan muitakin jouluiseen vivahtavia raakaherkkuja löytyy. Pähkinöitä ei kannata unohtaa.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ruokaohjeet + kattaukset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa