Kasvisruokia joulupöytään?

Jaa täällä omat joulunajan ruoka-ohjeesi ja inspiroidu hyvistä ja herkullisista ideoista!
Vastaa Viestiin
Avatar
Joulutähti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2627
Liittynyt: 24 Elo 2007, 07:06

Re: Kasvisruokia joulupöytään?

Viesti Kirjoittaja Joulutähti » 23 Loka 2014, 20:31

Anewielh kirjoitti:
Joulutähti kirjoitti:Meiltä löytyy perinteisten joulun kasvisruokien lisäksi pöydästä punajuuri-ananasvuoka. Siihen tulee punajuurten ja ananaksen lisäksi sipulia, smetanaa, aurajuustoa ja jotain mausteita. Hyvvää on!
Tämä kuulostaa kyllä niin hyvältä, että pitänee kokeilla!
Tässäpäs ohje tuohon:

PUNAJUURI-ANANASVUOKA

1 sipuli
1 rkl öljyä
1 tlk säilykepunajuuria
mustapippuria
1 tlk (226 g) ananasmurskaa
100 g aurajuustoa
1 rkl ananaslientä

Huuhtele punajuuret lävikössä, valuta. Hienonna sipulit ja leikkaa punajuuret tikuiksi. Kuullota sipulia + punajuuria, kunnes kosteus on haihtunut. Mausta pippurilla. Levitä puolet punajuuri-sipuliseoksesta vuokaan, lisää ananakset ja sitten loput seoksesta. Sekoita aurajuusto, smetana ja ananasmehu ja kaada vuokaan. Paista uunin alatasolla 200 asteessa 20 min.


Olen ottanyt ohjeen äidiltäni lyhennellen sitä (laiska kirjoittaja..), toivottavasti on edelleen ymmärrettävä.

Avatar
JoulunKimalle
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 15
Liittynyt: 23 Loka 2011, 22:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kasvisruokia joulupöytään?

Viesti Kirjoittaja JoulunKimalle » 04 Marras 2014, 20:18

Itse en ole varmaan viiteen vuoteen syönyt jouluna kinkkua. Enää nykyään syö mitään lihaa, mutta eipä se joulupöytä mitään lihaa kaipaakkaan. Tietysti tehdään poikaystäväni kanssa erilaisia laatikoita, salaatteja , seitankinkkua . :inlaav: On jotenkin helppoa kun molemmat syö samaa ruokaa. EIkä tarvitse pelkästään itselle omia ruokia tehdä.

Avatar
Anewielh
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5163
Liittynyt: 10 Huhti 2010, 19:13
Viesti:

Re: Kasvisruokia joulupöytään?

Viesti Kirjoittaja Anewielh » 06 Marras 2014, 13:49

Joulutähti kirjoitti:
PUNAJUURI-ANANASVUOKA

1 sipuli
1 rkl öljyä
1 tlk säilykepunajuuria
mustapippuria
1 tlk (226 g) ananasmurskaa
100 g aurajuustoa
1 rkl ananaslientä

Huuhtele punajuuret lävikössä, valuta. Hienonna sipulit ja leikkaa punajuuret tikuiksi. Kuullota sipulia + punajuuria, kunnes kosteus on haihtunut. Mausta pippurilla. Levitä puolet punajuuri-sipuliseoksesta vuokaan, lisää ananakset ja sitten loput seoksesta. Sekoita aurajuusto, smetana ja ananasmehu ja kaada vuokaan. Paista uunin alatasolla 200 asteessa 20 min.


Olen ottanyt ohjeen äidiltäni lyhennellen sitä (laiska kirjoittaja..), toivottavasti on edelleen ymmärrettävä.
Kiitos ohjeesta! :hei:

Avatar
minnamoi
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 105
Liittynyt: 03 Marras 2008, 19:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kasvisruokia joulupöytään?

Viesti Kirjoittaja minnamoi » 07 Marras 2014, 21:10

JoulunKimalle, Seitankinkkua?

Avatar
kanelitähti
Tonttu
Tonttu
Viestit: 167
Liittynyt: 03 Joulu 2013, 17:02

Re: Kasvisruokia joulupöytään?

Viesti Kirjoittaja kanelitähti » 30 Marras 2014, 19:43

Joskus oon testannut punajuuri-auravuokaa. Maku on aika tuhti mun suuhun, vaika Auraa ja punajuurta erikseen syönkin mielellään. Meillä mummo on perinteisesti tehnyt joulupöytään hernemuusia. Hernemuhennosta laatikkona siis. Tosi hyvää kinkun rasvan ja kastikkeen kanssa :nam:

Weba
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 426
Liittynyt: 08 Syys 2013, 12:32
Viesti:

Re: Kasvisruokia joulupöytään?

Viesti Kirjoittaja Weba » 09 Elo 2016, 06:41

Siirryin alkuvuodesta kasvissyöjästä vegaaniksi, joten joudun pohtimaan nyt uusiksi vähän ruokalistojakin. Alustavasti mietin

Uudet perunat pakkasesta
Lanttu- ja porkkanalaatikko
Sienisalaatti
Itse tehty sinappi
Rosolli
Seitan kinkku
Marinoidut punasipulit
Karjalanpiirakat ja ruisleipä
Maustevoi

Kasvimaitoihin ja margariiniin teen tietty kaikki. Lapset ei yleensä paljoa syö, mutta harkittava jos jotain lapsille paremmin maistuvaa lisää vielä listaan. Lyhyenä yritän listan pitää, viime vuonna karkasi käsistä ja aattona meni liikaa aikaa ruuan saamiseksi pöytään.

Lihansyöjille tulenee lisäksi riistaa. Oho, tajusin juuri että joutunen tekemään nämä myös gluteenittomana jos saadaan appivanhemmat jälleen meille, sekin muuttunut viime vuodesta.

Jälkkäriksi varmaan suklaavaahto ja riisivanukas mansikoilla

Avatar
Joulujuristi
Tonttu
Tonttu
Viestit: 184
Liittynyt: 29 Syys 2012, 22:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kasvisruokia joulupöytään?

Viesti Kirjoittaja Joulujuristi » 21 Syys 2016, 08:27

Täällä yksi joka siirtyi sekasyöjästä vegaaniksi keväällä :see:

Muutamaan vuoteen en ole juurikaan jouluruokia tehnyt, sillä ollaan miehen kanssa syöty jouluruuat vanhempiemme luona. Tänä vuonna aiotaan viettää ainakin jouluaatto ihan kahdestaan, joten jotakin ruokaa pitää väsäillä. Todennäköisesti kuitenkin jo joulupäivänä mentäisiin miehen vanhempien luokse ja välipäivät olemme ulkomailla, joten kovin isoa määrää ei ruokia ole järkeä tehdä.

Gingersnap
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 1
Liittynyt: 01 Loka 2016, 05:19

Re: Kasvisruokia joulupöytään?

Viesti Kirjoittaja Gingersnap » 02 Loka 2016, 00:56

Meillä on vain yksi joka tykkää perinteisistä joululaatikoista, joten aina tehnyt jotain muuta tilalle. Vaihtoehtoja on esim. kasvis- tai juureslaatikot, -kiusaukset, -vuoat, -gratiinit, -pateet, -terriinit, -piirakat/piiraat, uunijuurekset, kasvispihvit..yms. (Joihinkin tarvitaan liivatetta, mutta Dr.Oetkerilla on kasvisperäistä Vegegeliä.)

Tänä vuonna olen pyöritellyt erilaisia vaihtoehtoja mielessäni esim.
täytetyt uuninauriit
suppelovahveronyytit
tomaatti-fetalotta

Hmmm...pitää miettiä vielä..

Avatar
Kultasiipi
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 719
Liittynyt: 10 Touko 2012, 21:00

Re: Kasvisruokia joulupöytään?

Viesti Kirjoittaja Kultasiipi » 11 Loka 2016, 15:59

Mun vegaaniseen joulupöytään kuului viime vuonna seitankinkku, sit piti itse väsätä porkkana & bataattilaatikko, oli salaatteja... Jotain suolaista kaipaisin sillä kahdessa päivässä vedin ateriallani yksinäni ainakin puoli purkillissta niitä valtavia vihreitä oliiveja :lol:

Olin kalafani joulupöydässä niin tekisi mieli kokeilla porkkanasta tehtyä "lohta". Kuulosti resepti meinaan niin kiehtovalta :mrgreen: Lisäksi pitää tutustua siihen vegaaniseen joulukeittokirjaan.

jouluhortensia
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1826
Liittynyt: 05 Marras 2007, 13:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kasvisruokia joulupöytään?

Viesti Kirjoittaja jouluhortensia » 11 Loka 2016, 18:39

Mun superlemppari on bataattilaatikko (Saarioisten) ja nyt huomasin samalta puljulta ilmestyneen Kurpitsalaatikon, olisi kiva kokeilla.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ruokaohjeet + kattaukset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa