Jouluruoat

Jaa täällä omat joulunajan ruoka-ohjeesi ja inspiroidu hyvistä ja herkullisista ideoista!
Vastaa Viestiin
Wilma
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 118
Liittynyt: 28 Heinä 2020, 21:27

Jouluruoat

Viesti Kirjoittaja Wilma » 29 Heinä 2020, 22:01

En äkkiseltään löytänyt ketjua tästä, mutta mitä jouluruokia teillä syödään vai valikoituu ruoat pöytään mieltymysten tai fiiliksen mukaan?

Meillä nimittäin taitaa ne meille perinteiseksi tulleet jouluruoat jäädä välistä tänä vuonna (karjalanpaisti ja kinkku) koska viime jouluna noi ei vaan maistunut hyvälle eikä lapset muutenkaan ole karjalanpaistista innostuneet. Kinkustakin jäi yli puolet syömättä, kun ei vaan uponnut.
Eli selkeästi pitäisi nyt vaihtelua saada ruokiin.

Nyt pitäisi keksiä jotain uutta ja hyvää ruokapöytään mikä ei nyt niin tavallista arkiruokaa olisi, ainakaan aikuisille, lapset nyt on tyytyväisiä vaikka lihapulliin :lol: kalaa meillä ei syödä kuin puikkoina, joten kala on pois suljettu vaihtoehto :lol:
Ja mielellään vielä semmoista ruokaa, mitä voi joulupäivänä lämmittää uudestaan, koska jouluna en haluaisi huhkia hellan ääressä :see:

Eli nyt kertokaa mitä teillä jouluna syödään, jos vaikka saisi ideoita meidänkin joulupöytään :hei:

Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Re: Jouluruoat

Viesti Kirjoittaja Katikki » 30 Heinä 2020, 08:51

Meillä ihan perinteinen joulupöytä:

Alkuun graavilohta, mätiä, silliä sipulin kanssa, perunaa

Pääruuaksi kinkku :laav: :nam: ja lisäksi rosollia värjätyllä kermavaahdolla, lanttulaatikkoa, perunalaatikkoa ja porkkanalaatikkoa, (purkki)herneitä, itsetehtyä sinappia ja kinkun kaveriksi luumusosetta (miehen perheen juttu, minä en tähän koske) :lol:

Jälkiruokaa ei ole erikseen, mutta koko joulunpyhät meillä on sivusenkin päällä herkkupöytä, jossa suklaakonvehteja, vihreitä kuulia ja pipareita, tasapainon vuoksi myös klementiinejä ja omenoita

Ja sitten lipeäkalaa!!! Muut ei tästä tykkää joten ei tarjolla jouluaattona, mutta yleensä itsenäisyyspäivän tienoilla valmistan itselleni ihanan, ison ja tuoksuvan (lue: haisevan) aterian ja syön sen ihan itte.

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Jouluruoat

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 30 Heinä 2020, 09:51

Minulla tärkeimmät jouluruuat on juureslaatikot ja rosolli. Rosollin teen aina itse että saan just oikeanlaista, laatikot voi tuunata ostetuistakin. :nam:
Miehelle tärkein juttu taitaa olla joulupöydän kalat. Meillä on yleensä siis silliä, graavattua sekä savustettua lohta (mies savustaa itse).
Kinkku ei ole välttämätön, jos se hommataan panostetaan määrän sijasta laatuun. Itse tykkään kalkkunasta, mutta on meillä takavuosina ollut esim. hirvenpaisti kinkunvirkaa hoitamassa. Harmi kun hirvenlihaa on nykyään vähän vaikea saada.
Lapsille kelpaa kinkku tai muu liha, savukala mutta ei laatikot. Heille on pariisinperunoita tai muuten paistettuja perunoita.
Jälkiruoka vähän vaihtelee. Jos anoppi tulee syömään, hän yleensä tekee kiisselin, joka nautitaan kermavaahtonokareen kanssa.
Mitään ei nykyään laiteta enää tavan vuoksi, ettei ruokaa menisi hukkaan. Jouluruuat mitoitetaan kahdelle päivälle, Tapanina syödään perinteisesti pitsaa.
Katikki kirjoitti:
30 Heinä 2020, 08:51
Ja sitten lipeäkalaa!!! Muut ei tästä tykkää joten ei tarjolla jouluaattona, mutta yleensä itsenäisyyspäivän tienoilla valmistan itselleni ihanan, ison ja tuoksuvan (lue: haisevan) aterian ja syön sen ihan itte.
Kun olin lapsi meillä oli muuten ihan sama perinne, eli itsenäisyyspäivänä syötiin lipeäkalaa. Äitini siskonsa kanssa tykkäsi siitä erityisesti, minusta se on ihan ok. Itse olen valmistanut kyllä vain yhden kerran.

kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Jouluruoat

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 30 Heinä 2020, 10:29

.....................................

Avatar
Konvehti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3498
Liittynyt: 04 Loka 2013, 12:28
Paikkakunta: Pk-seutu

Re: Jouluruoat

Viesti Kirjoittaja Konvehti » 30 Heinä 2020, 14:47

Meidän joulupöytään ei kuulu kinkku vaan perhe syö lammasta 😀. Sellaista, jonka saa kaupasta valmiina.
Minä en syö lihaa mutta kalaa kylläkin.

Meidän joulupöytään kuuluvat tuon lampaan lisäksi juureslaatikot, itse tehty rosolli vaaleanpunaisen kermavaahdon kera, graavilohi, kylmäsavulohi, purkkiherneet, valkosipulisuolakurkut, paistettu hapankaali. Ja joskus minulle myös pähkinäpihvit. Ruisleipä graavilohen kaveriksi. Graavilohelle on usein ollut kastike smetanasta ym.

Jälkiruoaksi luumukiisseli kerman kera ja joulupäivänä luumurahka.

Myöhemmin aattona syödään jotain kakkua, esim. Käpykakkua ja punssirullia.

Kääreellisiä konvehteja on isossa lasivadissa olkkarin pöydällä, samoin kuin vihreitä kuulia.

Edit. Jouluumme kuuluu myös suklaakirsikkakuivakakku, joka syödään aina viimeistä murua myöten :nam:

Avatar
Konvehti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3498
Liittynyt: 04 Loka 2013, 12:28
Paikkakunta: Pk-seutu

Re: Jouluruoat

Viesti Kirjoittaja Konvehti » 30 Heinä 2020, 19:58

kuusipuu kirjoitti:
30 Heinä 2020, 10:29
Joillain aterioilla on tarjolla myös rosollia tai joulun punakaalisalaattia.
Miten valmistat punakaalisalaatin?

Avatar
Punatonttu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 388
Liittynyt: 23 Syys 2013, 09:44

Re: Jouluruoat

Viesti Kirjoittaja Punatonttu » 30 Heinä 2020, 21:10

Meillä on aika sama perusrunko millä mennää joka joulu. Joukossa aina joku uusi kokeilu ja se tarkoittaa toisinaan sitä et joku jää pois.
Ja kyl siihen jouluruokaan vaikuttaa sekin ketä meillä on. Silloin pitää olla lihapullia ja karjalanpaistia tai paistikastike lisänä.
Monet vuodet meillä oli naudan sisäfilettä, mutta se siirrettiin vuodenvaihteeseen. Ja sit, kun mä olen tämmöinen et ykkään kokkailla niin sitä on ihana laittaa. :)
Meidän tän vuoden jouluateria näyttää tältä :

Uusia perunoita (pakastimessa)

Savustettua lohta

rosolli + kastike + munat

graavattu lohi kastikkeineen

skagen röra mäteineen

Lohimousse

Jotain vaaleaa kalaa tai kampasimpukoita

kinkku

1/2 kalkkuna viime vuoden tapaan

pekonikalkkuna savustettuna

imelletty perunalaatikko

bataattilaatikko

lanttulaatikko

porkkanalaatikko

herneet

Kanttarellikermakastike

Sinappi

mallaslimppu (omenamehuun)

Aamulle riisipuuroa mantelilla ja glögi

Pannacotta vadelmamelballa

valkosuklaamutakakku marjoilla

Glögitorttu?

Taatelikakku

juustot ja hedelmät, suolakeksit, suklaa ja suklaakonvehdit

Et tämmönen setti. :hip: Mies savustaa ja jeesaa muutenkin. Tälle vuodelle oli vaähän puhetta et joku laatikoista jäis pois. Mä tykkään muista paitsi porkkanasta, mutta se taas on miehen suosikki. :lol:
Joo meillä syödään jouluruokia usean päivän. Kalat loppuu aina ensimmäisten joukossa.
Nyt on monet vuoden olleet pois kaikki silakkajutut joten voisi olla mahdollista ottaa joku sieltä kalaosastolle.
Nää yleensä ratkee siinä kohtaa, kun alkaa tulla näitä joululehtiä resepteineen ja kaikki muut kanavat. SIitä ne ideat sit lähtee.

kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Jouluruoat

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 30 Heinä 2020, 22:40

....................................

Avatar
Punatonttu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 388
Liittynyt: 23 Syys 2013, 09:44

Re: Jouluruoat

Viesti Kirjoittaja Punatonttu » 31 Heinä 2020, 17:05

Wilma kirjoitti:
29 Heinä 2020, 22:01
En äkkiseltään löytänyt ketjua tästä, mutta mitä jouluruokia teillä syödään vai valikoituu ruoat pöytään mieltymysten tai fiiliksen mukaan?

Meillä nimittäin taitaa ne meille perinteiseksi tulleet jouluruoat jäädä välistä tänä vuonna (karjalanpaisti ja kinkku) koska viime jouluna noi ei vaan maistunut hyvälle eikä lapset muutenkaan ole karjalanpaistista innostuneet. Kinkustakin jäi yli puolet syömättä, kun ei vaan uponnut.
Eli selkeästi pitäisi nyt vaihtelua saada ruokiin.

Nyt pitäisi keksiä jotain uutta ja hyvää ruokapöytään mikä ei nyt niin tavallista arkiruokaa olisi, ainakaan aikuisille, lapset nyt on tyytyväisiä vaikka lihapulliin :lol: kalaa meillä ei syödä kuin puikkoina, joten kala on pois suljettu vaihtoehto :lol:
Ja mielellään vielä semmoista ruokaa, mitä voi joulupäivänä lämmittää uudestaan, koska jouluna en haluaisi huhkia hellan ääressä :see:

Eli nyt kertokaa mitä teillä jouluna syödään, jos vaikka saisi ideoita meidänkin joulupöytään :hei:
Häin tässä pohtimaan et mitä vaihtoehtoja tarjoaisin teidän perheeseen tyrkylle :)
Jos sulla on pakastin niin nyt voisit esikiehauttaa uusia perunoita ja sit pakastaa ne. Nautitte sit jouluna. Ja nää sit menee keitettynä ja sit loput paistettuna vaik.
Lihan tilalle joku kalkkunapaisti, paahtopaisti, palapaistikastike. Nämä menee lämpöisenä ja kylmänä.
Broilerin fileen voi täyttää ja kietasta pekoniin tai joku serranon kinkkuun. Menee ilmankin, Ja paistaa.
Lihapulllat voi tehdä muuhunkin muotoon ja ne voi täyttää. Maustaa erilailla.
Paneroitu broisku filee uppoo lapsiinkin. Se menee ihan nugetista.
Meillä ollut aiemmin naudan kokonainen sisäfilee mikä kypsennetty roseeksi.
Pihvi, leikkeet. Tai vaik jotain mexikolaista, italialaista, kreikkalaista jne
Jotkut lihakääröt.
Lihakasvisvartaita.
RIsotto.
Sienikastike, täytettyjä sieniä.
Ja sit on monet salaatit tietty. Saa koottua vaik mitä. Hedelmää ja pähkinää sun muuta. Kaikkea toisenlaista on tarjolla taas runsaasti joulusesonkiin.

Jos laatikkoruoat maistuu niin ne voi tehdä jo syys-lokakuussa pakkaseen. Ja näitäkin voi tuunailla moneen makuun.

Tässä vaan heittelen vaihtoehtoja. Jospa jostain se idea sulle lähtee aukeamaan ja selkiyttää.
Täällä saa jeesiä :jeeh:

Avatar
Konvehti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3498
Liittynyt: 04 Loka 2013, 12:28
Paikkakunta: Pk-seutu

Re: Jouluruoat

Viesti Kirjoittaja Konvehti » 31 Heinä 2020, 18:51

kuusipuu kirjoitti:
30 Heinä 2020, 22:40
Konvehti kirjoitti:
30 Heinä 2020, 19:58
kuusipuu kirjoitti:
30 Heinä 2020, 10:29
Joillain aterioilla on tarjolla myös rosollia tai joulun punakaalisalaattia.
Miten valmistat punakaalisalaatin?
Tällaisella ohjeella olen tehnyt: https://www.k-ruoka.fi/reseptit/joulun- ... lisalaatti
Kiitos :hali:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ruokaohjeet + kattaukset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa