Jouluastiasto

Jaa täällä omat joulunajan ruoka-ohjeesi ja inspiroidu hyvistä ja herkullisista ideoista!
Vastaa Viestiin
Avatar
Punatonttu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 388
Liittynyt: 23 Syys 2013, 09:44

Jouluastiasto

Viesti Kirjoittaja Punatonttu » 02 Syys 2020, 22:51

En äkkiä löytänyt mitään aiempaa keskustelua.

Onko teillä jouluastiasto tai joku muu mikä on sit jouluna käytössä? Mulla on. Parikin. Ja silti se vanha on niin rakas.
Näissä on iihan selkeästi joulua näkyvissä. Sit on punainen Teema mitä on vähän.
On mukeja, kirpparilta kahviastiasto, kulhoja.
Miten niin jouluhullu :) :jeeh: Mies on onneksi tottunut tähän :lmao:

Avatar
JapeTonttu
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 865
Liittynyt: 07 Loka 2015, 21:43
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Jouluastiasto

Viesti Kirjoittaja JapeTonttu » 03 Syys 2020, 08:35

Minulla ei ole jouluastiastoa, mutta pari jouluastiaa löytyy. Viime jouluna Tokmannin hyllystä löytyi poistohintaan pari harmaata puurokuppia, joissa on joulukuuset. On kuitenkin silleen tyylikkäät, etti ole överijouluiset. Ollaan nuitabkyllä käytetty koko vuoden.
Sen lisäksi omistan yhden Kunnas glgimukin, jonka sain joskus lahjavaihdossa. Se on kiva. Talvimuumimukit on sellasia joulumukeja itselle. Kaksi omistan, toinen on täällä ja toinen lapsuudenkodissa. Vanhemmassa Muumit viettää joulua Jenni tädin kanssa ja sen ostin Ruotsin Ikeasta joskus. Toinen on Taikatalvesta, jossa muumipeikko ja esi-isä ovat kaksin hereillä kun muut nukkuvat. Vanhoja talvimuumimukeja kyllä muutaman haluaisin, kunhan raaskisin vain ostaa...

kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Jouluastiasto

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 03 Syys 2020, 10:23

...............................

Avatar
Konvehti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3498
Liittynyt: 04 Loka 2013, 12:28
Paikkakunta: Pk-seutu

Re: Jouluastiasto

Viesti Kirjoittaja Konvehti » 03 Syys 2020, 12:28

Meillä on ns. parempi kahvitteluastiasto punaista Teemaa. Sitä käytetään joulunakin. Sitten on yhdet valkoiset Iittalan ruokalautaset, joita käytetään vain spesiaalitilaisuuksissa. Lisäksi on vino pino joulumukeja (Muumin talvisarjaa ja ihan joulupukki- ym. teemaisia mukeja). Lisäksi löytyy punainen ja vihreä Mariskooli.

Freyja86
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 93
Liittynyt: 01 Elo 2019, 12:12

Re: Jouluastiasto

Viesti Kirjoittaja Freyja86 » 04 Syys 2020, 08:33

Mulla ei oo mitään jouluastiastoa saati joulupöytään liinaa tai tarjoiluastioita. Nyt vähän jännittää kun ollaan joulu kotona ja ehkä joku tulee aatoksi meille. Mistä mä tarjoilen kaikki jouluruuat ym :D

Mulla on kyl perintönä saatuna Arabian valkoisia kultareunaisia ruoka- ja syvälautasia. Niitä aattelin käyttää. Olis kyl ihana jos olis joku jouluinen astiasto jota alkaa keräilemään. En vaan oo vielä löytänyt mitään. Tuo punainen teema vois olla hyvä kun meiltä löytyy tummansinistä, mustaa ja turkoosia teemaa. No pitänee miettiä :)

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Jouluastiasto

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 04 Syys 2020, 12:41

Freyja86 kirjoitti:
04 Syys 2020, 08:33
Mulla on kyl perintönä saatuna Arabian valkoisia kultareunaisia ruoka- ja syvälautasia. Niitä aattelin käyttää. Olis kyl ihana jos olis joku jouluinen astiasto jota alkaa keräilemään. En vaan oo vielä löytänyt mitään.
Mutta nuo vanhathan on just hyviä! Itse olen oikeastaan haaveillut jostain vanhanaikaisesta astiastosta, jota käytettäisiin vain jouluja ja muissa erityistapauksissa. Meillä on kyllä käyttölautasina Arabiaa 70-luvulta, mutta ajattelin jotain koristeellisempaa. Lankoni vaimolla on perintönä saatu Arabian Myrna -astiasto, jota nimenomaan käyttävät vain jouluna. Toki joku jouluaiheinenkin astiasto olisi hieno, sen voisi luultavasti pestä pesukoneessakin, toisin kuin vanhat astiat.

Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Re: Jouluastiasto

Viesti Kirjoittaja Katikki » 04 Syys 2020, 19:31

Meillä on sellaiset jättimäiset kirkkaat lasilautaset, joita käytetään vain jouluna. Isällä oli vähän vaikeuksia erottaa lautasen reunaa, niin laitettiin lautasten alle joku tabletti tai servietti :lol:

Meillä olisi ihania vanhoja perintöastiastoja, mutta niitä on yleensä liian vähän kun pöydän ympärillä on paljon porukkaa. Panostan erityisesti pöytäliinaan ja koristeisiin :laav:

Joulun odottaja
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 61
Liittynyt: 31 Touko 2020, 13:30

Re: Jouluastiasto

Viesti Kirjoittaja Joulun odottaja » 06 Syys 2020, 17:29

Meilä ei ole jouluisesti kuvioituja astioita, mutta jouluisin on käytetty erilaisia lasilautasia. Alkuruoka- ja leipälautasina on lasiset lautaset, joissa on viljantähkä ja puolukan varvut kuvioituna lautasen keskelle. Niitä mies sai aikoinaan kotoa muuttaessaan muutamia mukaansa ja loput on kerätty kirpputoreilta samaa sarjaa. Pääruokalautasina on myös lasilautaset, joiden reunoja kiertää revontulikuviointi. Ne taas puolestani minä sain äidiltä kun muutin miehen kanssa aikoinaan yhteen. Joulunpyhien alkaa juodaan kahvit miehen edesmenneen isän tädin antamista kupista. Ne on sellaiset kukkakuvioiset, eikä siten yhtään jouluisett. Kahvit ja teet juodaan meillä aina muuten mukeista, niin nuo kuppi-tanssi kukkakuvioiset otettiin sitten joulu käyttöön.

Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Re: Jouluastiasto

Viesti Kirjoittaja Katikki » 06 Syys 2020, 17:44

Joulun odottaja kirjoitti:
06 Syys 2020, 17:29
Meilä ei ole jouluisesti kuvioituja astioita, mutta jouluisin on käytetty erilaisia lasilautasia. Alkuruoka- ja leipälautasina on lasiset lautaset, joissa on viljantähkä ja puolukan varvut kuvioituna lautasen keskelle.
Tällaisia meilläkin oli kotona, ja ne on nyt mulla tuolla astiakaapissa. Hyvä kun muistutit, nehän sopiikin aivan erityisen hyvin joulupöytään! :kuusi2:

Avatar
miimuski
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 483
Liittynyt: 07 Marras 2011, 11:40
Paikkakunta: Iittala/Hämeenlinna

Re: Jouluastiasto

Viesti Kirjoittaja miimuski » 07 Syys 2020, 18:24

Meillä joulu astiastona toiminu kastehelmen 30cm lautaset meille harmaana ja kirkkana. Äidiltäni olen jossain vaiheessa saamassa jonkin apilan lehden astiaston.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ruokaohjeet + kattaukset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa