Mitkä itsetehdyt leivonnaiset kuuluvat jouluunne?

Jaa täällä omat joulunajan ruoka-ohjeesi ja inspiroidu hyvistä ja herkullisista ideoista!
Vastaa Viestiin
Avatar
joulumieli
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 96
Liittynyt: 22 Elo 2010, 11:42

Re: Mitkä itsetehdyt leivonnaiset kuuluvat jouluunne?

Viesti Kirjoittaja joulumieli » 04 Loka 2012, 22:08

Meillä piparit ja tortut kuuluvat tietysti jouluun. Pipareita taitaa tulla tänä jouluna kahta eri lajia, vaaleita sekä perinteisiä siirappipipareita, lapset kun niin kovasti tykkäävät pipareista. Jonkun kuivakakun olen joka joulu tainnut myös leipoa, appelsiini-tiikerikakku, suklaakakku tms. Tänä jouluna en tosin taida kuivakakkua paistaa ollenkaan.. Mutta jos paistan, niin tuo pumpulikakku näytti aivan ihanalta, sitä voisi kokeilla tehdä. Sitten jotain suolaisia "torttuja" olen myös tehnyt muutamana jouluna. Karjalanpiirakoiden tekoa pitäisi ruveta harjoittelemaan vielä täksi jouluksi.

joulurauha
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 51
Liittynyt: 26 Marras 2008, 00:50
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitkä itsetehdyt leivonnaiset kuuluvat jouluunne?

Viesti Kirjoittaja joulurauha » 05 Loka 2012, 17:01

Tähän saakka oikeastaan vain tavalliset leipomukset eli piparit ja tortut on olleet varmoja joululeivonnaisia, satunnaisesti olen leiponut muutakin. Täksi jouluksi aion ehdottomasti tehdä pumpulikakkua :nam:

hansQ
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 93
Liittynyt: 31 Elo 2012, 09:55
Paikkakunta: Pori

Re: Mitkä itsetehdyt leivonnaiset kuuluvat jouluunne?

Viesti Kirjoittaja hansQ » 14 Loka 2012, 20:39

Jessh! Mulle tuli tässä taannoin mieleen että jossakin tosi vanhassa joululehdessä oli sellasten minttusuklaakampojen ohje. Tein niitä joskus pentuna ja olivat muistaakseni tosi hyviä! En löytänyt sellasia mistään netin syövereistä, mutta onneks ihana äiskä löysi ton kaipailemani ohjeen jostakin kätköistään! :woohoo: Pitää ehkä koittaa tehdä yks satsi jo ennen joulua :nam:

Avatar
keltaisentalon
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 56
Liittynyt: 11 Marras 2012, 10:01
Viesti:

Re: Mitkä itsetehdyt leivonnaiset kuuluvat jouluunne?

Viesti Kirjoittaja keltaisentalon » 12 Marras 2012, 13:32

Meillä kuuluu "tavalliset" piparit (valmistuvat kyllä kaupan valmistaikinasta) ja allergiapiparit sekä molempien koristelu. After Eight muffinssit, RockyRoad suklaaherkku, suklaa-dominopallerot, valkosuklaa-turkinpippurikarkit, joulusydämet (sydämen muotoisia pikkuleipiä, joihin sisälle laitetaan vadelmahilloa ja jotka ei oikein tahdo kasassa pysyä, suussa sulavia siis :nam: ), joulutortut, joulupulliakin on tullut tehtyä. Osa näistä laitetaan pakastimeen ja sulatellaan pikkuhiljaa, kun ei kukaan jaksa kuitenkaan hirmuisia määriä syödä joulunakaan, vaikka paljon saakin syötyä! :lmao:

Avatar
Iip
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 392
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:28
Paikkakunta: Siuntio

Re: Mitkä itsetehdyt leivonnaiset kuuluvat jouluunne?

Viesti Kirjoittaja Iip » 12 Marras 2012, 13:36

Piparit ja tortut, ehdottomasti! Tortut kaupan voitaikinasta (ei missään nimessä lehtitaikinasta) ja piparit itse tehdystä taikinasta (kaupan valmistaikinaa olen kokeillut kerran, enkä osta toiste).

Tänä jouluna varmaan jotain muutakin noiden lisäksi. Ainakin jonkinlaisen kuivakakun meinasin tehdä, ehkä myös pullaa. Saa nähdä. Jos oikein kovasti innostun leipomaan, niin osan tuotoksista saa/joutuu antamaan pois, kaksi syöjää ei mahdottomia määriä tuhoa pyhien aikana.

taapero
Tonttu
Tonttu
Viestit: 235
Liittynyt: 21 Loka 2012, 09:12
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Mitkä itsetehdyt leivonnaiset kuuluvat jouluunne?

Viesti Kirjoittaja taapero » 12 Marras 2012, 17:41

Yleensä olen tehnyt jonkun täytekakun/leivokset, eikä ne ole olleet mitenkään joulunmakuisa, mutta oman maun mukaisia. Rocky roadia tein viime vuonna ja teen tänäkin jouluna. Pipareita en leivo, kun ei niitä kukaan syö, mutta jotain muuta pikkuleipää varmaan leivon. Torttuja ei meillä syödä juurikaan, mutta maustekakku olisi kiva kokeilla, kun olisi vain hyvä ohje. Joskus olen syönyt tosi hyvää maustekakkua, ja saman makuista en ole koskaan saanut itse tehtyä. Tänä vuonna meinasi täytekakun korvata pätkis- ja geishamuffinsseilla, joissa kuorrutus.

Avatar
inkivääri
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 435
Liittynyt: 11 Marras 2012, 19:59

Re: Mitkä itsetehdyt leivonnaiset kuuluvat jouluunne?

Viesti Kirjoittaja inkivääri » 14 Marras 2012, 01:50

Aurajuustopiparit. Siis pipareihin sisäänleivottuna aurajuusto. Ehdoton.
Joulutortut jollain muulla kuin luumumarmelaadilla.

Nekkuja yritin jonain jouluna tehdä, mutta mä en onnistunut millään sen massan kaatamisessa niihin nekkupapereihin! Se vaan lenteli käsille ja poltti niin pirusti. No, mä sitten ihan vaan levitin sen leivinpaperille ja annoin sen jähmettyä levyksi. Maistui se kaikille niinkin :D

Avatar
nonna
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2757
Liittynyt: 23 Loka 2007, 12:47
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mitkä itsetehdyt leivonnaiset kuuluvat jouluunne?

Viesti Kirjoittaja nonna » 23 Marras 2012, 16:42

Tänä vuonna:
- Rahkavoitaikinasta tehdyt joulutortut
- Mustapippuripiparkakut
- Kinuskikissan vaaleat kardemumma-kanelipikkuleivät
- Manteliset viipalepiparkakut

Viljatonttu
Tonttu
Tonttu
Viestit: 206
Liittynyt: 27 Syys 2007, 20:58

Re: Mitkä itsetehdyt leivonnaiset kuuluvat jouluunne?

Viesti Kirjoittaja Viljatonttu » 24 Marras 2012, 00:31

Itse en juurikaan leivo. Tortut ostan valmiina pakasteena, mutta piparit toki leivotaan lasten kanssa. Ja sitten tietysti äidin tekemä taatelipiirakka. :leips: Se kuuluu jouluun :inlaav:

kanelikahvi
Tonttu
Tonttu
Viestit: 196
Liittynyt: 06 Marras 2012, 21:27

Re: Mitkä itsetehdyt leivonnaiset kuuluvat jouluunne?

Viesti Kirjoittaja kanelikahvi » 24 Marras 2012, 10:05

Minäkään en ole oikein innostunut leipomaan, kun joulun aikaan ei oikein tahdo tilaa jäädä leivoksille. Suursyömäreiden sukua, kun ollaan :lol:

Mutta piparkakkuja tehdään aina ja piparkakkutalo. Mieheltä löytyy joku maailman paras piparkakkutaikinaresepti, joka on älyttömän hyvää ja lisäksi vielä niin hyvä leipoa, että talonkin saa siitä helposti.

Mutta tänä jouluna olisi kiva tehdä jotain leipomuksia. Jotain suklaista ehkä. Ja noita tässä ketjussa mainittuja tähtipullia voisi kokeilla myös.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ruokaohjeet + kattaukset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa