Riisipuuro: uunissa vai liedellä?

Jaa täällä omat joulunajan ruoka-ohjeesi ja inspiroidu hyvistä ja herkullisista ideoista!
Vastaa Viestiin
Avatar
katinka
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 947
Liittynyt: 23 Elo 2007, 13:33

Re: Riisipuuro: uunissa vai liedellä?

Viesti Kirjoittaja katinka » 22 Joulu 2012, 15:51

tänä jouluna liedellä!

olkitähti
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1286
Liittynyt: 16 Syys 2009, 16:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Riisipuuro: uunissa vai liedellä?

Viesti Kirjoittaja olkitähti » 23 Joulu 2012, 11:44

KirsuTiina kirjoitti:Kyllä se liedellä tehty on se oikea joulupuuro. Muutama teistä on tehnyt kerroskattilassa, mitenkäs pitkään olette keitelleet? Mä kerran tein mannapuuroa ja kesti tosi kauan, sen jälkeen ei oo tullut kokeiltua. Vaan kun tahdon aina polttaa riisipuurot pohjaan...
Mulla menee kerroskattilan kanssa riisipuuron keittoon vähintään parisen tuntia, mutta eipä ole koskaan puuro palanut pohjaan. Muutaman kerran käyn sekoittamassa kattilaa, mutta muuten valmistuu aika itsekseen.

tonttuli
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1973
Liittynyt: 17 Loka 2007, 09:50

Re: Riisipuuro: uunissa vai liedellä?

Viesti Kirjoittaja tonttuli » 24 Joulu 2012, 15:58

Tänä jouluna liedellä haudekattilassa, siintä voipi sitten jokainen ottaa kun heräilee :nam:

Avatar
Joulutähti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2627
Liittynyt: 24 Elo 2007, 07:06

Re: Riisipuuro: uunissa vai liedellä?

Viesti Kirjoittaja Joulutähti » 08 Joulu 2013, 21:29

Sarppa kirjoitti: Uunipuuro vaatii vähintään 3-4 tunnin haudutusajan matalassa lämmössä, muuten käy juuri noin että puuro palaa päältä mutta sisälmys on ihan raakaa. Mutta siitä huolimatta tykkään minäkin liesipuurosta enemmän :see:
Missä lämpötilassa olet puuroa pitänyt, jos noin kauan olet haudutellut? Ohjeissa näyttää olevan 175 astetta ja aika n. 1,5 h. Tuolla tavalla tuli kyllä oikein hyvää, mutta ajattelin, että voisin vähän pidemmän kaavan mukaan joku kerta tehdä.

Avatar
Sartza_80
Tonttu
Tonttu
Viestit: 153
Liittynyt: 13 Elo 2013, 10:11
Paikkakunta: Lumijoki

Re: Riisipuuro: uunissa vai liedellä?

Viesti Kirjoittaja Sartza_80 » 24 Loka 2014, 20:34

Liedellä hämmentämällä on puurot aina tullut tehtyä, mutta vois kokeilla tuota uunissaki joku kerta vuorostaan

Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Re: Riisipuuro: uunissa vai liedellä?

Viesti Kirjoittaja Katikki » 25 Loka 2014, 08:46

Yleensä keittelen riisi- ja mannapuurot vesihaudekattilassa, mutta kun siihen mahtuu vain litran verran maitoa niin ei riitä jouluna kun on isompi porukka koolla. Laitan siis puuron jouluna uuniin isoon pataan, ja on se kätevä! Tavallisessa kattilassa en uskalla keittää kun mun luonteella se palais varmasti pohjaan (tuhat projektia yhtä aikaa menossa) :roll:

Avatar
Martta
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 60
Liittynyt: 18 Joulu 2013, 21:54

Re: Riisipuuro: uunissa vai liedellä?

Viesti Kirjoittaja Martta » 25 Loka 2014, 10:16

Ennen keiteltiin riisipuuro liedellä, mutta yhtä vahtimistahan se oli.. Parina jouluna on nyt tehty uunissa puuro ja niin ihanan pehmeää ja herkullista puuroa on tullut helposti, että en enää edes harkitse puuron liedellä keittämistä! 175 astetta ja noin 1½ tuntia uunissa, pari kertaa olen hämmentänyt välissä, kun en halua puuroon kuorta. Herkkua tulee! :nam:

Avatar
Lauralea
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 369
Liittynyt: 09 Syys 2013, 15:07
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Riisipuuro: uunissa vai liedellä?

Viesti Kirjoittaja Lauralea » 25 Loka 2014, 18:56

Mä rakastan pitkään haudutettua kattilapuuroa, mutten jaksa itse sitä valmistaa. Koska mieskään ei ole innostunut kökkimään lieden äärellä, meillä syödään niinkin kamalaa sotkua kuin riisipuuro mikrossa valmistettuna :oops:

Avatar
pipari
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 985
Liittynyt: 20 Syys 2008, 11:48
Paikkakunta: Kemi

Re: Riisipuuro: uunissa vai liedellä?

Viesti Kirjoittaja pipari » 26 Loka 2014, 09:32

Vastannut varmaan jo aijemminkin tähän, liekö haittaa :) Muuten liedellä mutta jouluna puuro valmistuu uunissa.

Avatar
Punatonttu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 388
Liittynyt: 23 Syys 2013, 09:44

Re: Riisipuuro: uunissa vai liedellä?

Viesti Kirjoittaja Punatonttu » 30 Loka 2014, 16:27

Liedellä.
Nyt tuli juuri ostettua iso teflonkattila. Muutoinkin siis tarvetta. Tosin mä olen aina riipuuron keittänyt liedellä kahden kattilan voimin. On niin sanottu oma systeemi vesihauteelle. Hyvää tulee hissukseen. Ei tarvii varoa et palaa pohjaan tai kuohuu yli. Noi maitopohjaset, kun on niin herkkiä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ruokaohjeet + kattaukset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa