Riisipuuro: uunissa vai liedellä?

Jaa täällä omat joulunajan ruoka-ohjeesi ja inspiroidu hyvistä ja herkullisista ideoista!
Vastaa Viestiin
Saraella
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 95
Liittynyt: 05 Marras 2014, 16:24

Re: Riisipuuro: uunissa vai liedellä?

Viesti Kirjoittaja Saraella » 07 Marras 2014, 17:01

Olen aina tehnyt riisipuuron liedellä, mutta usein se palaa pohjaan. Ainakin omalla kohdalla tuntuu menevän niin, että puuroa on hämmennettävä jatkuvasti jos haluaa sen onnistuvan. Siksipä tuo uuniriisipuuro kuulostaakin tosi kätevältä! Nyt vaan mietin, että miten paljon sitä kuohumisvaraa pitää olla? Kaikki vuoat meillä kun on aika matalia. Entä voisikohan ison kattilan laittaa uuniin? Sillon tulisi sitä kuohumisvaraakin.

Saraella
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 95
Liittynyt: 05 Marras 2014, 16:24

Re: Riisipuuro: uunissa vai liedellä?

Viesti Kirjoittaja Saraella » 08 Marras 2014, 12:09

No niin, nyt on ensimmäinen uuniriisipuuro tehty :inlaav: Löysin sitten kuitenkin sopivan uunivuoan, johon puuro mahtui. Tein puuron litrasta maitoa ja 1,5 dl riisiä. Paistelin puuroa 150 asteessa 2 tuntia, ja tosi hyvää tuli! Mielestäni maku ei niin hirveästi eroa kattilassa tehdystä puurosta, ehkä hieman pehmeämpi tulos vaan. Mutta valmistustapa oli monin verroin kätevämpi, aattonakin puuro valmistuu meillä siis näin! :see:

Avatar
GrazyJaney
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 43
Liittynyt: 09 Loka 2014, 11:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Riisipuuro: uunissa vai liedellä?

Viesti Kirjoittaja GrazyJaney » 14 Joulu 2015, 20:09

Itse tykkään tehdä uunissa, koska ei tarvitse sen ihmeemmin sekoittelua ja samalla voi puuhailla muita juttuja. Itse laitan aina hieman reilummin maitoa, sillä haluan puuron jäävän hieman "valuvammaksi" :nam:

Avatar
rittie
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 814
Liittynyt: 09 Marras 2015, 20:54

Re: Riisipuuro: uunissa vai liedellä?

Viesti Kirjoittaja rittie » 14 Joulu 2015, 21:45

Äitini teki aina mikrossa riisipuuron (ja oli kyllä yhtä hyvää kuin liedellä keiteltykin), mutta itse tykkään tehdä uunissa. :nam:

-Mirka-
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 684
Liittynyt: 29 Marras 2009, 12:34

Re: Riisipuuro: uunissa vai liedellä?

Viesti Kirjoittaja -Mirka- » 15 Joulu 2015, 06:57

Mä oon keittäny aina kerroskattilas ja koska se on niin helppo niin taidan pysyä siinä :lol:

HannaT
Tonttu
Tonttu
Viestit: 161
Liittynyt: 05 Loka 2014, 10:27

Re: Riisipuuro: uunissa vai liedellä?

Viesti Kirjoittaja HannaT » 15 Joulu 2015, 07:41

Meillä mies tekee yleensä uunissa ja minä liedellä :)

Avatar
tonttu76
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4536
Liittynyt: 25 Syys 2015, 13:43
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Riisipuuro: uunissa vai liedellä?

Viesti Kirjoittaja tonttu76 » 15 Joulu 2015, 07:44

Yleensä liedellä mutta hyvää tulee uunissakin :nam:

Avatar
Joulusilli
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 47
Liittynyt: 21 Marras 2020, 06:35

Re: Riisipuuro: uunissa vai liedellä?

Viesti Kirjoittaja Joulusilli » 13 Joulu 2020, 17:29

Meilläkin keitellään liedellä. Kerroskattilassa vesihauteessa on nyt tehty muutamana vuonna, koska meitä on vain kolme puuronsyöjää, niin se riittää meille hyvin. Viime jouluna se ehti kypsyä juuri ja juuri, eli tänä vuonna pitää varata enemmän aikaa. Kaksi tuntia varmaan riittäisi, täytyy jostain kyllä etukäteen tarkistaa. Meillä riisipuuro on aaton lounas ja tosi tärkeä traditio, joten ei voi nyt sössiä tätä :jouulu:

Valiolta on tullut sellainen Kiehu-maito (tai joku sinnepäin), joka ei kai pala niin helposti pohjaan, mutta en ehkä uskalla kuitenkaan ottaa riskiä joulupuuron kanssa, koska myös meidän huushollissa aatto on aikamoista puuhaamista, jolloin hellan ääressä ei kukaan ennätä istua vahtimassa tuntikaupalla. Olis surkuhupaisaa, jos puuro palaisi kattilaan, hella sotkeutuisi ja pitäisi vielä turvautua Saarioisen mikropuuroon, jota kyllä syön oikein mielelläni kaikkina muina aikoina paitsi jouluaattona :lol:

Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Re: Riisipuuro: uunissa vai liedellä?

Viesti Kirjoittaja Katikki » 13 Joulu 2020, 18:10

Joulusilli kirjoitti:
13 Joulu 2020, 17:29
Meilläkin keitellään liedellä. Kerroskattilassa vesihauteessa on nyt tehty muutamana vuonna, koska meitä on vain kolme puuronsyöjää, niin se riittää meille hyvin. Viime jouluna se ehti kypsyä juuri ja juuri, eli tänä vuonna pitää varata enemmän aikaa. Kaksi tuntia varmaan riittäisi, täytyy jostain kyllä etukäteen tarkistaa. Meillä riisipuuro on aaton lounas ja tosi tärkeä traditio, joten ei voi nyt sössiä tätä :jouulu:

Valiolta on tullut sellainen Kiehu-maito (tai joku sinnepäin), joka ei kai pala niin helposti pohjaan, mutta en ehkä uskalla kuitenkaan ottaa riskiä joulupuuron kanssa, koska myös meidän huushollissa aatto on aikamoista puuhaamista, jolloin hellan ääressä ei kukaan ennätä istua vahtimassa tuntikaupalla. Olis surkuhupaisaa, jos puuro palaisi kattilaan, hella sotkeutuisi ja pitäisi vielä turvautua Saarioisen mikropuuroon, jota kyllä syön oikein mielelläni kaikkina muina aikoina paitsi jouluaattona :lol:
Aika hyvin vesihauteessa pysyy pohjaanpalamatta, mutta aikaa se kyllä vie varmaan tuplat siihen verrattuna mitä pussissa lukee. Pari tuntia ainakin haudutan.

Tänä vuonna tekis mieli laittaa monen vuoden tauon jälkeen maltanriisiä, se on niin hyvää! Valmiiseen riisipuuroon sekoitetaan kermavaahtoa ja raastettua sitruunankuorta, ja tarjoillaan jäähtyneenä lämpimän mansikkakeiton kanssa (valmis Valion mansikkakeitto mutta joulun kunniaksi laitan vähän pakastemansikoita sekaan ja maustan tilkalla sitruunamehua :nam:

tonttutomera
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 548
Liittynyt: 27 Loka 2017, 21:12

Re: Riisipuuro: uunissa vai liedellä?

Viesti Kirjoittaja tonttutomera » 13 Joulu 2020, 18:16

Haudutusritilä on kätevä, ei pala pohjaan. Ja jos syö maidotonta puuroa ja keittää kaurajuomaan, niin ei pala myöskään pohjaan. Viime vuosina olen keittänyt kaurajuomaan perheen vegaanin vuoksi, ja hyvin on kaikille maistunut.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ruokaohjeet + kattaukset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa