Riisipuuro: uunissa vai liedellä?

Jaa täällä omat joulunajan ruoka-ohjeesi ja inspiroidu hyvistä ja herkullisista ideoista!
Vastaa Viestiin
Avatar
murmeli
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 96
Liittynyt: 29 Loka 2007, 22:11
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Riisipuuro: uunissa vai liedellä?

Viesti Kirjoittaja murmeli » 22 Loka 2008, 19:28

Mä en tykkää yhtään liedellä tehdystä riisipuurosta, joten jos vaan mahdollista, niin uunissa tehtyä kiitos! En oo tainnu koskaan kysyä, miten äitini sen tekee, mutta leivinuunissa paistaa kans yön yli, niin että puuro on ihanan punertavaa ja siinä on herkullinen kuori. Nams!

kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Riisipuuro: uunissa vai liedellä?

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 23 Loka 2008, 17:10

...........................

Sarppa
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4962
Liittynyt: 07 Syys 2007, 17:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Riisipuuro: uunissa vai liedellä?

Viesti Kirjoittaja Sarppa » 23 Loka 2008, 17:12

:oops: Neuvokaas uuniurpoa vielä kerran uunipuuron kanssa, valmistelen sitä lauantaina :DD Katinka neuvoi minua näin:

"sama annostus kun hellalla keittäisi. sitten hyppysellinen riisiä lisää. se kun tuntuu olevan mun perussääntö ruuan laitossa; kerta kiellon päälle tai että ripaus vielä! sitten uuniin, noin 175-200 astetta ja tunnista puoleentoista. mitä lämpimämpi sen vähemmän aikaa vaatii. hitaasti hauduttamalla tulee paras. alussa tosiaan kannatta muutaman kerran sekoittaa, jottei jämähä pohjaan klimpiksi. ja niin siis voideltu vuoka on helpompi puhdistaa vaikka kyllä siinäkin saa ensin liotella. kansi jos olis päällä niin säästyy uuni roiskeilta, folio käy sen puutteessa."

Pitääkö riisiä siis esikeittää liedellä, vai heitetäänkö raa'at riisit vesineen ja maitoineen suoraan uuniin sellaisenaan? Lisätäänkö maitoa aina välillä vai laitetaanko kaikki vaan suoraan kerralla? Oon niin mestari sössimään ruokia, että mulle pitää vääntää aina kunnolla rautalangasta :lol:

kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Riisipuuro: uunissa vai liedellä?

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 23 Loka 2008, 17:16

........................

Sarppa
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4962
Liittynyt: 07 Syys 2007, 17:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Riisipuuro: uunissa vai liedellä?

Viesti Kirjoittaja Sarppa » 23 Loka 2008, 17:45

Kiitos vinkistä Kuusipuu! Käytätkö samoja lämpötiloja ja paistoaikoja kuin Katinka? Kuoren haluan minäkin, joten paistan puuron ainakin osittain ilman kantta :DD

Avatar
katinka
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 947
Liittynyt: 23 Elo 2007, 13:33

Re: Riisipuuro: uunissa vai liedellä?

Viesti Kirjoittaja katinka » 24 Loka 2008, 05:43

jos ilman kantta paistelee niin lisää hieman nestemäärää, tai jätä ne hyppyset riisin lisäyksestä pois. muuten tulee kuivaa.
heräsin tunti sitten ja kävin leivarin jälkilämpöön heittämässä aamupalalle puuron. nyt jo mukavasti tuoksuu. uunissa lämpöä sellaiset 150 astetta joten seuraillaan milloin on kypsää.

Avatar
hemulitar
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1203
Liittynyt: 21 Kesä 2008, 14:52
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Riisipuuro: uunissa vai liedellä?

Viesti Kirjoittaja hemulitar » 24 Loka 2008, 07:38

Tän on kyllä kanssa saatava riisipuuroa viikonloppuna! Joskohan hauduttaisi sitä ensi yönä leivinuunissa, kun tänään taas uunia lämmitetään! :jouulu:

Sarppa
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4962
Liittynyt: 07 Syys 2007, 17:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Riisipuuro: uunissa vai liedellä?

Viesti Kirjoittaja Sarppa » 25 Loka 2008, 15:52

Sarpan Ensimmäinen Uunipuuro Ikinä on kohta valmista, haudutettu rakkaudella täysmaitoon melkein kolmen tunnin ajan :laav: Nyt testailemaan joululeffan kanssa, palaan kertomaan "käyttökokemuksia" muutaman tunnin kuluttua :jouulu:

Sarppa
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4962
Liittynyt: 07 Syys 2007, 17:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Riisipuuro: uunissa vai liedellä?

Viesti Kirjoittaja Sarppa » 25 Loka 2008, 19:18

Uunipuuro oli ihanaa, pehmeää kuin sametti, todella maukasta! :laav: Tästä tuli uunipuurofani heti kerralla, paljon helpompi valmistettava kuin liedellä :jouulu:

Avatar
lumienkeli
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 85
Liittynyt: 12 Loka 2008, 10:54
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Riisipuuro: uunissa vai liedellä?

Viesti Kirjoittaja lumienkeli » 06 Marras 2008, 13:35

Kun tuossa monet kertoi että hauduttaa riisipuuroa uunissa yön yli niin paljon teillä on ollut sitten uunissa lämpöä?? Ja että kauan se sitten loppujenlopuksi on viihtynyt uunissa? Että ei vaan sitten pala mulla se jos yöksi uuniin puuron laitan. Kun näitä viestejä lueskelin niin on ihan pakko tänä viikonloppuna tehdä tuo uuniriisipuuro. :razz: Monet kerrat olen kattilassa puuroja tehny vaan aina tahtoo palaa pohjaan nuo maitopitoiset puurot.. Niin huono teräs kattila mulla :roll: Pitäs ostaa se teflon kattila.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ruokaohjeet + kattaukset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa