Kalaruokia jouluksi

Jaa täällä omat joulunajan ruoka-ohjeesi ja inspiroidu hyvistä ja herkullisista ideoista!
Vastaa Viestiin
-Mirka-
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 684
Liittynyt: 29 Marras 2009, 12:34

Re: Kalaruokia jouluksi

Viesti Kirjoittaja -Mirka- » 22 Joulu 2015, 12:30

Nostan tämän ketjun ylös ja kyselen onko suosituksia ja hyväksi todettuja kalareseptejä? Mä itse syön huonosti kalaa, oon lohta opetellut nyt vasta aikuisiällä syömään ja ajattelin että hyvä olis koittaa opettaa vähän itselle vähän laajempaa skaalaa kalojen käytössä.

Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Re: Kalaruokia jouluksi

Viesti Kirjoittaja Katikki » 07 Syys 2016, 17:05

Aina vaan sitä mätikakkua tarjoan vaihtoehdoksi (mädin voi hyvin korvata myös vaikka silputulla kylmäsavulohella)! Tässä ohje jonka olen laittanut tälle palstalle aiemminkin:

Meille on jäänyt jostain Pirkka-lehdestä mätikakun resepti vakkarisuosikiksi, joka on siis hyydytetyn juustokakun suolainen versio. Pohjaksi kalaliemellä kostutettuja hapankorppumuruja jotka painellaan tiiviisti irtopohjavuuan pohjalle (pohjalle leivinpaperi suojaksi), täytteeksi pari purkkia creme fraichea joiden sekaan sitruunamehua, pippurisekoitusta, ruohosipulisilppua ja valutettua kkirjolohenmätiä (voi laittaa vaikka kylmäsavulohisilppua jos ei tykkää mädistä) ja kuumaan kalaliemitilkkaan liuotettuja liivatelehtiä. Jääkaappiin min 4 tunniksi ja on muuten hyvää! Olen tätä tarjonnut usein pikkusuolaiseksi jos tulee vieraita jouluglögille. Jos valmistaa kevyt-hapankermasta, on aika vähäkalorinen. Tämä on myös aika edullinen tapa tarjoilla mätiä, 10 hengen kakkuun tarvitaan mätiä n. 200 g joten hintakaan ei päätä huimaa (mulla siis ei olisi varaa tarjota 10 hengelle mätiä paljaaltaan...).

On muuten tosi hyvää! :nam:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ruokaohjeet + kattaukset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa