Juustotarjotin

Jaa täällä omat joulunajan ruoka-ohjeesi ja inspiroidu hyvistä ja herkullisista ideoista!
Vastaa Viestiin
kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Pipsa-poron ja Petterin juustotaistelu..

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 06 Marras 2008, 18:58

Joulutonttu kirjoitti:Meillä ei koskaan ole ollut juustotarjotinta jouluna eikä muulloinkaan :shock:
Tänä jouluna voisi tuollaisen tekaista :) vaikka mies ei niinkään juustojen perään ole :mrgreen:
Joten antakaapas vinkkejä mitä juustoja ja hedelmiä kannattaa ostaa :hei:
Ja uusi asia kun on, niin juustot varmaan paloitellaan lautaselle hedelmien kanssa, ja nautitaanko ne sellaisenaan vai miten? :oops:
Eipä ole meilläkään kovin usein juustotarjotinta ollut. Joksus viime talvena taisi olla eka kerran... Muistaakseni just joulun alla.
Voihan siihen tarjottimelle laittaa ihan mitä juustoja vaan, ihan oman maun ja mielikuvituksen mukaan. :)
Meillä oli ainakin Auraa, olikohan Ritaria ja jotain muuta vielä.
Juustojen kanssa oli tarjolla viinirypäleitä, mandariinia ja pipareita.
Aurajuusto on muuten tosi hyvää piparien kanssa. Kannattaa kokeilla!

Avatar
kath
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 361
Liittynyt: 15 Loka 2007, 16:32

Re: Pipsa-poron ja Petterin juustotaistelu..

Viesti Kirjoittaja kath » 06 Marras 2008, 19:42

Juustoiksi kannattaa valita omia suosikkeja, mutta ei liian montaa kerralla. Tai sitten voi ottaa jonkun teeman: homejuustot, kovat ja pitkäänkypsytetyt, italialaiset jne...

Viinirypälettä kannattaa välttää, jos aikoo juoda samalla viiniä, koska se tappaa useimpien juustoviinien maun (niin ironiselta kuin kuulostaakin...). Oikein kypsä päärynä on hyvää (etenkin sinihomejuuston kanssa), viikuna tai viikunahilloke, sitten tietty piparit, erilaiset suolakeksit, väinämöisen palttoonnapit... Mutta korostan, että OMAN MAUN MUKAAN! Jos viinirypäle maistuu viinin kanssa niin antaa palaa! :see:

Riihitonttu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 323
Liittynyt: 27 Syys 2007, 21:04
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Juustotarjotin

Viesti Kirjoittaja Riihitonttu » 09 Marras 2008, 20:34

Minäkin tykkäisin jouluisesta juustotarjottimesta. Meillä se vain jäisi vain mun vastuulle ja mun herkuteltavaksi. :mrgreen: Mies ei oikein ole sellaiseen tottunut. En minäkään, mutta kun olen tällainen juustoherkkusuu! :wink:

Niin kauan kuin mulla muistia riittää, niin joulupöydässä meillä on kotona ollut Kuusamon savujuustoa tavallisen Edamin tai Oltermanin, ja Emmental-juuston lisäksi.

Mutta haluaisin kyllä sellaisen oikean juustotarjottimen jouluksi. Viiniä mun juustonautintoon ei kuulu, koska viinit ei oikein ole mun juttu. Joten mukaan haluaisin ainakin viinirypäteitä, mielellään jotain muutakin herkullista hedelmää. Ja sit ehkä jotain suolakeksejä. Tänään koin ensimmäistä kertaa valkohomejuuston piparin päällä ja se oli aika jännä yhdistelmä. Sinihomejuusto voisi sillä tavalla upota vähän paremmin. Sinihomejuustosta tykkään ruoassa, mutta sellaisenaan se tuntuu liian voimakkaalta.
Eli mun juustotarjottimelle todennäköisesti eksyisi brie, feta, gouda (ehkä Salaneuvos), Kuusamon savujuusto ja joku edam/olterman. Ehkä myös joku tuorejuusto. Harmittaa vain, kun kaikki on aika isoja pakkauksia. Siis ne pienimmätkin. Näin yhdelle hengelle.

Onkohan meillä kuulunut jouluun tuo nirunarujuusto..? Eli siis leipäjuusto. En äkkiseltään muista, mutta yleensä sitä on ollut kaikkina juhlina. Lakkahillon kanssa. Tuoreena se on ihan ylihyvää, kylmänä en tykkää ihan niin paljon.

Viljatonttu
Tonttu
Tonttu
Viestit: 206
Liittynyt: 27 Syys 2007, 20:58

Re: Juustotarjotin

Viesti Kirjoittaja Viljatonttu » 10 Marras 2008, 11:42

Juu, nirunarujuustoa se on :DD (en kyllä voi muistaa milloin se on nimensä saanu!!). Ja se on aivan älyttömän hyvää!!!!Nam! Kaikkein parasta lämpöisenä, mut kyl se kylmänäkin menee!! Ja sen pitää ehdottomasti olla itsetehtyä!!! Kaupan juustot ei oo mitään omatekosen rinnalla.

Muutoin juustot ei erityisemmin mua sykäytä. Ei vain oo mun juttu. Leivän päällä tai ruoassa ainoastaan.

Avatar
ElinaMaria
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 79
Liittynyt: 07 Loka 2008, 22:07
Paikkakunta: Somero

Re: Juustotarjotin

Viesti Kirjoittaja ElinaMaria » 11 Marras 2008, 22:15

Meilläkin on jouluna perinne tuo juustotarjotin, kerran vuokdessa annan itselleni luvan sortua kaiken maailman ihaniin rasvaisiin juustoihin :wink:

Hedelminä yleensä hunajamelonia, rypäleitä ja omenaa, eli aika perinteisiä. Joskus kanssa haluaisin kokeilla granaattiomenaa, passiohedelmä kun on juustojen kanssa loistavaa ja niissähän on aika samanlainen rakenne.. Maku nyt tuskin kuitenkaan on samanlaine.

Juustojen kanssa tarjoillaan erilaisia tcu-keksejä (paprika on oma suosikkini :proo: ) ja tietty ihan joulupipareitakin.

Juustoja meillä on esim näitä:

Kolatun juustolan kuttutuotteet
Yritäm aina suosia lähiruokaa, ja näillähän se onnistuu kun Kolatun juustola on muutaman kilsan päässä. Erityisesti tuo kuttucheddar on loistavaa.. Kutunjuustoissa on kuitenkin "villan maku", joten eivät kuulu kaikkien suosikkeihin.
Kuva

Aura gold
pitkään kypsytetty aurajuusto, olen itse vasta pari vuotta tykännyt homejustosta, mutta tämä on ihan loistavaa...
Kuva

Sitten tietty "pikkujuustot", kuten Valio Mustapekka, Pikkuveli yms, aivan ihania. Sitten jos satutaan käymään ennen joulua Etelä- Helsingissä eli Tallinnassa, mukaan tarttuu aina savujuustoa (paikallista) tai sitten sellaista ihanaa pehmeetä maitojuustoa, joka on kyllästetty grillimausteella...

Suosittelen juuston ystäville joulutapahtumia, kuten messuja ja myyjäisiä. Sieltä löytää pienten juustoloiden juustoja, aivan ihania makuja joita ei marketeista välttämättä löydä. Hinta on tietysti vähän korkea.

Avatar
Enkelikello
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1518
Liittynyt: 04 Loka 2007, 15:07

Re: Juustotarjotin

Viesti Kirjoittaja Enkelikello » 26 Marras 2008, 18:12

Meillä on juustotarjotin pöydässä ensimmäisen kerran jo päivällisellä.
Viime vuonna siinä oli ainakin itse tehtyä piimäjuustoa, brietä, auraa, mustaleimaa ja vielä joku jonka nimeä en nyt muista. Lisänä oli omenanviipaleita, tuc keksejä, pipareita ja rypäleitä.

Tänä vuonna melko samalla kaavalla, vähän jotain lisäten. Tuo raparperihillo kuulosti hyvältä, me tehtiinkin kesällä sitä itse tänä vuonna.

Avatar
Anewielh
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5163
Liittynyt: 10 Huhti 2010, 19:13
Viesti:

Re: Juustotarjotin

Viesti Kirjoittaja Anewielh » 18 Huhti 2010, 19:29

Meillä on juustotarjotin yleensä kaikissa talven juhlissa, nams! Juustot vaihtelevat joskus paljonkin, mutta sinihomejuustoa on ehdottomasti oltava ja valkosipulista tuorejuustoa, onkos se nyt Pikkusiskoa nimeltään. Nyt seuraavan kerran (poikkeuksellisesti varmaan kesällä, kunhan saan leikkauksen jälkeen taas syödä :D) ajattelin kokeilla tehdä juustojen seuraksi myös erilaisia hillokkeita ja hunajaa on ehdottomasti kokeiltava, kun sitä jossain kehuttiin. Viinirypäleitä olen yleensä laittanut juustojen kanssa tarjolle, sillä viiniä juon todella harvoin. Kypsä päärynä on myös hyvää, samoin erilaiset suolakeksit. Ja ehdottomastihan juustojen on annettava lämmetä jonkin aikaa ennen tarjoilua, muuten ei tule mitään!

Avatar
Joulutonttu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5004
Liittynyt: 23 Elo 2007, 19:10
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Juustotarjotin

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu » 14 Heinä 2010, 00:56

Huomasin muuten prismassa käydessäni, että sinne on tullut myyntiin sellainen 5kpl paketti pieniä juustoja. Siinä oli valko- ja sinihomejuustoa, pippurijuustoa, ananas/pähkinäjuusto ja ruohosipuli. Ne ei kovin isoja paloja ollut. Mutta hinta ei ollut paha, alle 2€. Itse ajattelin ostaa noita juustopaketteja jouluksi, jos niitä vain on enää silloin myynnissä :roll:
Eli meille tulee se juustotarjotin jouluksi vihdoin ja viimein :lol:

Avatar
nonna
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2757
Liittynyt: 23 Loka 2007, 12:47
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Juustotarjotin

Viesti Kirjoittaja nonna » 14 Heinä 2010, 15:52

Kuuluvat varmasti vakivalikoimaan, koska meillä on vanhempienkin luona noita ollut viimeisen 15 vuotta. Siinä paketissa on tosi hyvät sini- ja valkohomejuustot, sellaiset ihanan valuvat(kuolaushymiö). Tuo on kiva paketti ostaa, kun tarvitsee vain itselleen juustoja :smile:

Avatar
Joulutonttu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5004
Liittynyt: 23 Elo 2007, 19:10
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Juustotarjotin

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu » 14 Heinä 2010, 16:23

nonna: :shock: Itse vasta vastikään huomasin nuo juustot, vaikka yleensä kuola valuen juustohyllyt tutkin tarkkaan :roll: Olisiko sitten niitä ollut ennenkin myytävänä, mutta nyt vasta huomasin ne :smile:
Mutta ihania pikkuisia juustoja ovat :razz:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ruokaohjeet + kattaukset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa