Karjalanpaisti joulupöydässä

Jaa täällä omat joulunajan ruoka-ohjeesi ja inspiroidu hyvistä ja herkullisista ideoista!
Vastaa Viestiin
Avatar
scala
Tonttu
Tonttu
Viestit: 125
Liittynyt: 20 Marras 2007, 11:24

Re: Karjalanpaisti joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja scala » 13 Marras 2009, 09:12

Meillä ei ole ikinä ollut karjalanpaistia joulupöydässä, siis mun lapsuudessa. Miehestä en tiedä ja ei tuo ainakaan ole sitä koskaan pyytänyt tekemään. Mutta mutta... nyt aloin miettimään tämän ketjun luettuani että näinköhän pitäisi vähän uudistaa menuuta ja laittaa karjalanapaisti aattona uuniin. Se kun on kuitenkin kummankin herkkua, joten hyvinhän se joulunakin menisi. Mies tosin vannoo kinkun nimeen joten suurimman osan varmaan syötäisiin minä ja The joulukoira :lol:

Avatar
jentsu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 579
Liittynyt: 16 Loka 2008, 17:56
Paikkakunta: LPR

Re: Karjalanpaisti joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja jentsu » 13 Marras 2009, 11:07

Kyllä meillä on syöty karjalanpaistia jouluna aina :) Nam!

Avatar
Anewielh
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5163
Liittynyt: 10 Huhti 2010, 19:13
Viesti:

Re: Karjalanpaisti joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja Anewielh » 22 Helmi 2011, 23:16

Meillä ei ole tainnut pahemmin koskaan olla karjalanpaistia joulupöydässä, jotenkin se yhdistyy itsellä mielessä hautajaisiin :( Siinä se on ns. juhlava ruoka, mutta muuten sitten tuntuu jotenkin arkiselta. Vaikka jos valmiiseen pöytään menisi ja siellä olisi tarjolla, niin tottakai sitä pitäisi silti maistaa.

Avatar
NellaNita
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 53
Liittynyt: 23 Elo 2007, 13:11

Re: Karjalanpaisti joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja NellaNita » 21 Syys 2011, 01:32

Mulla ei ole Joulua jos ei ole karjalanpaistia. piste. :oo Kun täällä Pohjois-Karjalassa asustelen ja olen lapsesta lähtien oppinut että karjalanpaisti on oltava, niin ei sitä tapaa hevillä hävitetä :mee: Eli täksikin Jouluksi karjalanpaisti tulee, en vaan tiedä että pitäneekö se tehdä sitten tänä vuonna pelkästään naudasta, kun tuo miesystäväni ei uskonnollisista syistä sikaa syö.. :jouulu:

Avatar
eirwen
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 713
Liittynyt: 14 Syys 2009, 15:50

Re: Karjalanpaisti joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja eirwen » 21 Syys 2011, 08:58

NellaNita: tuli mieleen että voishan sen possun korvata jollain muullakin. me ollaan laitettu lammastakin joskus ja hyvin meni siellä seassa.

minä elvytin itse karjalanpaisti perinteen pari vuotta sitten, kotikotona en muista sitä jouluruokana syöneeni. mummolassa kyllä joskus ihan arkiruokana (tai arki ja arki...oltiinhan me kauan kaivattuja vieraita pitkän matkan päästä kumminkin) ollaan syöty ja itsekin sitä teen myös silloin tällöin ihan normaali arkena. Mutta joulupöydässä se nykyisin viihtyy oikein hyvin :smile:

Avatar
pikkukettu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 465
Liittynyt: 04 Marras 2007, 13:28

Re: Karjalanpaisti joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja pikkukettu » 21 Syys 2011, 11:55

Meillä ei ole joulupöydässä karjalanpaistia. Kinkku riittää. :pig: ...jos riittää... :mrgreen:

Avatar
Cressu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 493
Liittynyt: 20 Syys 2011, 23:28

Re: Karjalanpaisti joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja Cressu » 21 Syys 2011, 22:06

Mun kotikotona oli aina lapsena karjalanpaistia. Uuden isäpuolen myötä liha vaihtui johonkin hirvipaistiin tms. Näinä oman miehen aikoina meillä ei oo ollu karjalanpaistia. Mutta nyt jotenkin haluaisi vähän sitä "lapsuuden joulun tuntua" joten oisiko se aika palauttaa karjalanpaisti meidänkin joulupöytään?

Omppu
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 738
Liittynyt: 21 Syys 2010, 15:01
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Karjalanpaisti joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja Omppu » 22 Syys 2011, 17:02

Vaikka juuriltani karjalainen olenkin, niin koskaan ei ole joulupöydässämme Karjalanpaistia ollut, enkä usko, että tulee. Kannaksen Karjalassa tuo ilmeiseti on ollut niin arkinen ruoka, että sitä ei joulupöytään tehty, ei ainakaan omat isovanhemmat, eikä muutkaan sieltä lähtöisin olevat sukulaiset tai tutut sitä jouluruuaksi tunnusta. Meilläkin se siis mielletään "arkiseksi" ruuaksi, eikä se siksi joukupöytäämme tietään ole löytänyt. Sama kohtalo on meillä karjalanpiirakoilla, vaikka toisilla isovanhemmilla ne joulupöytään aikoinaan kuuluivatkin. Karjalanpiirakat eivät kuulu meidän joulupöytäämme, vaikka niitä muuten usein teenkin.

Avatar
katsuja
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1172
Liittynyt: 13 Loka 2009, 15:16
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Karjalanpaisti joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja katsuja » 23 Syys 2011, 09:57

Kyllä Karjalanpaisti kuuluu jouluun, jos saadaan hirvenlihaa niin siitä saa vielä paremman paistin! Nams!

-Mirka-
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 684
Liittynyt: 29 Marras 2009, 12:34

Re: Karjalanpaisti joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja -Mirka- » 23 Syys 2011, 14:09

Meillä ei ole koskaan ollut karjalanpaistia joulupöydässä, pelkkä kinkku ja/tai kalkkuna :smile:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ruokaohjeet + kattaukset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa