Joulukinkku

Jaa täällä omat joulunajan ruoka-ohjeesi ja inspiroidu hyvistä ja herkullisista ideoista!
Vastaa Viestiin
AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Joulukinkku

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 06 Marras 2008, 09:48

No ensinnäkin kinkun täytyy olla kunnolla ylikypsä - ei vaaleanpunertavaa kinkkua meille!
Ensin sitä syödään tietysti lämpimän (yleensä on uunissa 22.-23.12 välisen yön. Aattona syödään sitten kylmänä. Sitä säilytetään terassilla visusti kuvun alla. Jääkaapissa voidaan pitää rasiassa pienempää erää, että siitä on sitten helppo ottaa leivän päälle.
Itse en ole sianlihan suuri ystävä, joulunakin söisin mieluiten kalkkunaa, mutta kyllä kinkku menee.

kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Joulukinkku

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 06 Marras 2008, 09:58

........................

Avatar
kath
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 361
Liittynyt: 15 Loka 2007, 16:32

Re: Joulukinkku

Viesti Kirjoittaja kath » 06 Marras 2008, 10:16

Aamen! Ylikypsää tännekin, kiitos!

Avatar
Joulutonttu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5004
Liittynyt: 23 Elo 2007, 19:10
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Joulukinkku

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu » 06 Marras 2008, 13:06

kath kirjoitti:Aamen! Ylikypsää tännekin, kiitos!
Veit sanat suustani!
Kuvottavaa ajatellakin että punertavaa kinkkua pitäisi suuhun pistää :mad:

Riihitonttu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 323
Liittynyt: 27 Syys 2007, 21:04
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Joulukinkku

Viesti Kirjoittaja Riihitonttu » 09 Marras 2008, 20:41

Täällä kinkku syödään kylmänä muun ruoan kanssa. Ja ihan samalta lautaselta. Haarukkaan otetaan pala kinkkua, sinappia, perunaa, porkkanalaatikkoa.. :mrgreen:

Sitten sitä syödään niin ikään kylmänä ruisleivän päällä Turun sinapin kanssa! Slurps! :wink:

Avatar
Joulutähti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2627
Liittynyt: 24 Elo 2007, 07:06

Re: Joulukinkku

Viesti Kirjoittaja Joulutähti » 10 Marras 2008, 17:31

Juu, ehdottomasti sellasta vähän murenevaa kinkkua. Ei liian kuivaa tietenkään, mutta silleen sopivasti :D

tontuttaajo

Re: Joulukinkku

Viesti Kirjoittaja tontuttaajo » 11 Marras 2008, 09:32

ekan kerran kinkkua syödään lämpimänä, joululimpun päällä ja sinapin kera, aaton aattona. seuraavat päivät kinkkua syödään kylmänä aterioilla, ja tietysty voikkareiden päällä aamuin illoin. neljäntenä päivänä mä en enään kinkkuun koske, mies syö vielä pari päivää, ja sitten loput (siis jos vielä on) vaikka koiralle... ikinä ei joulukinkusta ole toista ruokaa jalostettu.
ja mun herkkua on siis nimenomaan tuo eka kinkkuhetki, eli aatonaaton ilta... silloin pitää kuusenkin jo olla koristeltu, koti siivottu, ja joulurauhan laskeutunut :razz:

Avatar
Nokinenä
Tonttu
Tonttu
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Marras 2008, 13:49
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Joulukinkku

Viesti Kirjoittaja Nokinenä » 11 Marras 2008, 11:35

Juu,kyllä sen mureata pitää olla!! :lol: Meillä maistellaan kinkkua yön uunissa olon jälkeen heti aatonaaton aamuna ensimmäisen kerran. Sen jälkeen kylmänä karjalanpiirakan päällä sekä ruoan "seassa". Kyllä se vaan on hyvää..oon miettiny,että pitäskö ostaa pieni koekinkku,nin pääsis vähän maistelemaan jo näin ennalta.. :see: Tietääkö kukaan muuten hyvää kinkun kastikkeen ohjetta? Oon kokeillu monta kertaa ja aina tulee syömäkelvotonta.. :sad::

kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Joulukinkku

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 11 Marras 2008, 11:44

...........................

Avatar
Nokinenä
Tonttu
Tonttu
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Marras 2008, 13:49
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Joulukinkku

Viesti Kirjoittaja Nokinenä » 11 Marras 2008, 11:59

kuusipuu kirjoitti:
Tonttutytteli kirjoitti:Tietääkö kukaan muuten hyvää kinkun kastikkeen ohjetta? Oon kokeillu monta kertaa ja aina tulee syömäkelvotonta.. :sad::
Kinkun rasvaan (eli siihen joka valuu kinkusta paiston aikana) sekoitetaan kuohukermaa. Tällä yksinkertaisella ohjeella meillä tehdään, ja on ihan hirmuisen hyvää. :DD
Onko noin helppoa?! :shock: Kiitos kovasti! Tätä täytyy kokeilla! :)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ruokaohjeet + kattaukset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa