Joulukinkku

Jaa täällä omat joulunajan ruoka-ohjeesi ja inspiroidu hyvistä ja herkullisista ideoista!
Vastaa Viestiin
Avatar
lumienkeli
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 85
Liittynyt: 12 Loka 2008, 10:54
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Joulukinkku

Viesti Kirjoittaja lumienkeli » 11 Marras 2008, 13:42

Minä olen saanut kinkun kastikkeen aikaiseksi sillain että; kinkun paistopussiin lisään luumuja, porkkanaa, omenaa,sipulia,maistepippureita,lihaliemikuutiota pari. Sitten kun kinkku paistuu siellä uunissa ja se kinkun rasva valuu siihen pussiin niin kastike syntyy kuin itsestään. Ja nuo omenat sun muut antavat siihen aivan ihanan maun. Sitten kun kinkku on valmistunut valutan kastikkeen siivilän läpi kattilaan ja suurustan sen (siivilään jäävät nuo kaikki kasvikset). Mitään mausteita ei tarvitse lisätä, ei etes suolaa, koska se kastike on saanut muistua siellä uunissa koko yön. Suolakin tulee siitä kinkusta jos valitsee kaupasta harmaa suolatun kinkun. Ja että onhan se NIIIIN hyvää kastiketta että!! :razz: :jouulu:
Tulikohan tuo kastikkeen ohje ilmaistua jotenkin sekavasti.. :roll: Noh, kysyä saa jos jotain ei tuosta ymmärtänyt :lol: Mutta kannattaa kokeilla! Tällä ohjeella olen kastiketta valmistanut aina.<3

tontuttaajo

Re: Joulukinkku

Viesti Kirjoittaja tontuttaajo » 11 Marras 2008, 14:30

lumienkeli kirjoitti:Minä olen saanut kinkun kastikkeen aikaiseksi sillain että; kinkun paistopussiin lisään luumuja, porkkanaa, omenaa,sipulia,maistepippureita,lihaliemikuutiota pari. Sitten kun kinkku paistuu siellä uunissa ja se kinkun rasva valuu siihen pussiin niin kastike syntyy kuin itsestään. Ja nuo omenat sun muut antavat siihen aivan ihanan maun. Sitten kun kinkku on valmistunut valutan kastikkeen siivilän läpi kattilaan ja suurustan sen (siivilään jäävät nuo kaikki kasvikset). Mitään mausteita ei tarvitse lisätä, ei etes suolaa, koska se kastike on saanut muistua siellä uunissa koko yön. Suolakin tulee siitä kinkusta jos valitsee kaupasta harmaa suolatun kinkun. Ja että onhan se NIIIIN hyvää kastiketta että!! :razz: :jouulu:
Tulikohan tuo kastikkeen ohje ilmaistua jotenkin sekavasti.. :roll: Noh, kysyä saa jos jotain ei tuosta ymmärtänyt :lol: Mutta kannattaa kokeilla! Tällä ohjeella olen kastiketta valmistanut aina.<3

tämä kuullostaa herkulliselta! mutta onko tuo liemikuutio tarpeen? tai voihan sen ihan ilman sinun lupaa pois jättääkkin, mutta ajattelin että oletko testannut niin? ja ottaako kinkku makua noista lisukkeista?
ihan nyt rupes tuntumaan siltä että teen tällä reeptillä ihan pienen harjoittelukinkun tässä joku päivä.... :-) jos tuo syysmyrskykään ei niin ärsyttäisi kun hyvä tuoksu nousee uunista ja kynttilät palaa :pig:

Avatar
lumienkeli
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 85
Liittynyt: 12 Loka 2008, 10:54
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Joulukinkku

Viesti Kirjoittaja lumienkeli » 11 Marras 2008, 15:58

Voi lihaliemikuution jättää pois halutessaan. Pari olen niitä sinne sekaan aina vaan nakannu että en sitten tiedä että onko niillä niin suurta taikaa kastikkeen makuun. :see: Kun kyllähän siitä kinkusta tulee niin paljon makua että huoletta voit sen pois jättää.. Tuo lihaliemikuutio saattaa olla vaan minulle sellanen tapa :roll: :lol:.
Kyllä se kastike ottaa niistä vihanneksista makua, mutta ei niin paljon että kastike maistuisi omituiselle kasvisliemelle. :lol: Kastike on nuitten kaikkien makujen yhteinen sinfonia :lol: Voi kumpa osaisin tämän maun paremmin kertoa. :roll: Mutta kyllä se varmaan jo joitain kertoo et kuola suu pielessä saa tätä kirjotella. :jouulu:

Avatar
hemulitar
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1203
Liittynyt: 21 Kesä 2008, 14:52
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Joulukinkku

Viesti Kirjoittaja hemulitar » 11 Marras 2008, 16:10

Ihanaa, kun täällä on kinkun kastikkeen ohjeita. :see: Pitää miehelle vinkata, kun hän on meidän kinkun paistaja tänä vuonna(ja mä ajattelin, että voisi tulla vaikka perinteeksi...)! :see:

Avatar
Nokinenä
Tonttu
Tonttu
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Marras 2008, 13:49
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Joulukinkku

Viesti Kirjoittaja Nokinenä » 11 Marras 2008, 21:22

Tääkin kinkun kastikkeen ohje vaikutti tosi hyvältä! Tarvii testata!! :see:

mha77
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 48
Liittynyt: 20 Syys 2012, 20:23
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: Joulukinkku

Viesti Kirjoittaja mha77 » 21 Syys 2012, 18:28

Uunista tullessaan maistellaan ja fiilistellään kinkkua lämpimänä.Muuten se syödään kylmänä.Kylmänä jouluruuallakin,samalla lautasella muiden ruokian kanssa.Mikä parempaa kuin yöllä kolistella jääkaapilla,leikata ohuita siivuja kinkkusta,kaveriksi pikkiriikkinen määrä sinappia ja eikun nauttimaan :nam:

Avatar
Teija
Tonttu
Tonttu
Viestit: 172
Liittynyt: 01 Elo 2012, 20:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Joulukinkku

Viesti Kirjoittaja Teija » 21 Syys 2012, 18:44

Meillä kotipuolessa on ollut tapana syödä kinkkua ainoastaan leivän päällä. Joulupöydässä on aina ollut myös karjalanpaisti, joten kinkkua ei ole siihen lautaselle enää kaivannut. Äidin tekemää kunnon savolaista rieskaa (eikä mitään oululaista lättyä) ja ylikypsäksi paistettua kinkkua - elämän parhaita nautintoja!!! :nam:

Avatar
Joulutonttu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5004
Liittynyt: 23 Elo 2007, 19:10
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Joulukinkku

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu » 22 Syys 2012, 21:45

Kinkun pitää kyllä olla ehdottomasti ylikypsä! :peukku: Ja meillä kinkkua ei laiteta lautaselle ollenkaan, vaan se nautitaan riisipiirakoiden päällä ja joulun jälkeen ruisleivän kanssa.
Meillä ei kumpikaan voi sietää lämmintä kinkkua :mad: niin meillä kinkku yleensä paistetaan päivä kaksi ennen aattoa, että kerkeää kunnolla kylmetä :nam:
tai vastaavasti viimeiset pari vuotta ollaan anopin luota kinkkua haettua, joka ei vastaa minun kinkku ihannetta ollenkaan. Ihan kuin ne jättäisi sen kinkun hieman raa'aksi kun paistaavat kunnolla kypsäksi :mad:
Kinkun päälle vielä ohut kerros koti sinappia, niin johan kelpaa herkutella :nam:

Avatar
Anewielh
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5163
Liittynyt: 10 Huhti 2010, 19:13
Viesti:

Re: Joulukinkku

Viesti Kirjoittaja Anewielh » 23 Syys 2012, 12:21

Meiltäkin peukku kylmälle kinkulle, meillä ei juurikaan syödä lämmintä kinkkua. Kinkkua syödään hiven ruoan seurana lautasellakin, mutta enemmänkin juuri karjalanpiirakoiden tai joululimpun päällä. Kotitekoista sinappia vielä seuraksi, niin avot!

Odotan jo perinteeksi muodostunutta kinkkubingoa, marraskuun puolivälin paikkeilla pitäisi alkaa... Saahan nähdä, saadaanko kinkut taas tänäkin vuonna sitä kautta! :mrgreen:

Avatar
Kultasiipi
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 719
Liittynyt: 10 Touko 2012, 21:00

Re: Joulukinkku

Viesti Kirjoittaja Kultasiipi » 23 Syys 2012, 16:16

Olenko porukan ainoa joka ei kinkkua syö, enkä ole edes kasvissyöjä. En tier mikä siin sit on :lol:
Mutta tosiaan, meillä kinkku syödään kylmänä, saatetaan myös pyydettäessä lämmittää...
Ja sitä syödään ensimmäisen kerran tietysti jouluaterialla, mutta illalla sitten toiset tekevät kinkkuleipiä jne. tai syövät sellaisenaan.
Ja kyllä kinkun pitää todellakin kunnolla kypsäksi tulla. :see: :pig:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ruokaohjeet + kattaukset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa