Joulun ajan salaatit

Jaa täällä omat joulunajan ruoka-ohjeesi ja inspiroidu hyvistä ja herkullisista ideoista!
Vastaa Viestiin
Muikkis
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2361
Liittynyt: 17 Elo 2008, 16:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Joulun ajan salaatit

Viesti Kirjoittaja Muikkis » 25 Loka 2010, 19:18

Mä ole tässä alkanut pikkuhiljaa pienessä mielessäni miettimään ja suunnittelemaan jouluruokia.
Ajattelin, että jotain muutosta perinteiseen vihersalaattiin haluaisin.
Meillä kun yleensä on ollut ihan jäävuorilasalaattia, tuorekurkkua, tomaattia, paprikaa, viinirypeleitä/ananasta ja joskus myös fetaa salaatin seassa.
Mitä muuta vihreää lehteä te muut olette salaatteihinne laittaneet?
:see:

Ja sopisikohan munajuusto salaatin sekaan, se kun on sellaista aika murenevaa kuitenkin... :roll:

Kuva

Omppu
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 738
Liittynyt: 21 Syys 2010, 15:01
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Joulun ajan salaatit

Viesti Kirjoittaja Omppu » 26 Loka 2010, 12:38

Meillä joulupöydästä löytyy jatkossakin Makulehden (http://www.maku.fi/resepti/italiansalaatti-0) ohjeella tehty Italian salaatti, joka koki debyyttinsä viime jouluna ja teki todella hyvin kauppansa. Sienisalaatti itse kerätyistä sienistä ja rosolli oman maan punajuurista kuuluvat ehdottomasti meidän joulupöytäämme. Vihreän salaatin olen tehnyt viime jouluina Hellapoliisin ohjeella ja sille kaveriksi paholaisen salaatinkastiketta http://www.hellapoliisi.fi/jouluruokaoh ... n-menu.php.
Viimeksi muokannut Joulutähti, 02 Marras 2012, 07:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Linkit muokattu toimiviksi

Avatar
scala
Tonttu
Tonttu
Viestit: 125
Liittynyt: 20 Marras 2007, 11:24

Re: Joulun ajan salaatit

Viesti Kirjoittaja scala » 30 Marras 2010, 12:32

Meillä ei ole mitään salaattia joulupöydästä löytynyt, ei lapsuudenkodissa eikä miehen kanssa. Viime vuonna ostin katkarapumajoneesisalaattia, mutta se on ainoa.

eilen sitten lueskelin Yhteishyvän ruokalehteä ja aloin miettimään vähän uudistettua joulupöytää. Siinä oli hyvännäköinen ohje Waldorfin salaattiin, joten sitä ajattelin tehdä itselleni, ehkä hieman mukautettuna.

Töppönen
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 17
Liittynyt: 29 Loka 2012, 00:46

Salaateja?

Viesti Kirjoittaja Töppönen » 01 Marras 2012, 22:00

Jouluna saa tunnetusti herkutella eikä silloin lasketa kaloreita. Olen kuitenkin funtsinut, josko salaatti sopisi joulupöytään. Toki meillä tehdään rosollit ja kaikki ihanat laatikot, jotka on pelkkää kasvista. Mutta ihan tuoretta ja vihreää kaipaan. Vinkkejä? :nuotti:

Avatar
athella
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2134
Liittynyt: 04 Heinä 2009, 15:43
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Joulun ajan salaatit

Viesti Kirjoittaja athella » 02 Marras 2012, 06:59

Töppönen, meillä on ainakin aina ollut myös vihreä salaatti mukana joulupöydässä, samoin isovanhempieni luona. Hyvin istuu osaksi joulupöytää. Mukavasti keventää muuten raskasta ateriaa. :hei:

Esitetäänpäs heti perään tältäkin suunnalta kysymys: Itsetehty salaattikastike. Olen tottunut tekemään salaatti kastikkeen oliiviöljystä, balsamicosta, hunajasta, sinapista ja mausteista. Millä tavalla tuosta saisi vähän jouluisemman? Uskaltaako sinne sekaan heittää jotain tyyliin kanelia? Pelkään, että mausta tulee enemmän kuin eksoottinen, kun sitä sekoittaa tuohon balsamicoon. :lol: Jos joku tietää jonkun hyvän, jouluisemman salaattikastikeohjeen, niin saa kertoa. :hei:

Avatar
Terttutyttö
Tonttu
Tonttu
Viestit: 217
Liittynyt: 12 Syys 2012, 07:55

Re: Joulun ajan salaatit

Viesti Kirjoittaja Terttutyttö » 02 Marras 2012, 08:45

athella kirjoitti: Jos joku tietää jonkun hyvän, jouluisemman salaattikastikeohjeen, niin saa kertoa. :hei:
Minä en tiedä, mutta googlettelin, saisko noista jotain vinkkiä:
- Joulupöydän salaatti
- Jouluinen juustosalaatti
- Glögillä maustettu rypälesalaatti

Noissa oli vähän erilaisia kastikkeita (ja glögimarinadi rypäleille, mikä minusta kuulosti kokeilemisen arvoiselta). Jostain sattui silmään myös tavan öljypohjaisen kastikkeen maustaminen neilikalla ja/tai inkiväärillä.

Avatar
pk63
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 103
Liittynyt: 25 Syys 2008, 10:49
Paikkakunta: Sastamala

Re: Joulun ajan salaatit

Viesti Kirjoittaja pk63 » 02 Marras 2012, 09:05

:hei: Joulunsalaatteihin meillä kuuluupi: Sienisalaatti (ainesten perässä juostu syksy pitkin mettiä) :nam: Vihreä salaatti ja rosolli makialla vaahdolla! :jouulu: Joskus ostanut italiansalaattia ja tuunannut sen. Mutta näin pienellä porukalla tuppaa aina jäämään! :dee:

Muikkis
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2361
Liittynyt: 17 Elo 2008, 16:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Joulun ajan salaatit

Viesti Kirjoittaja Muikkis » 02 Marras 2012, 09:23

Sienisalaattia (itsetehty, minä en siihen koske!), italiansalaattia,
vihreäsalaatti viinirypäleillä ja tänä vuonna ajattelin tehdä itse perunasalaattia :nam:

Avatar
athella
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2134
Liittynyt: 04 Heinä 2009, 15:43
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Joulun ajan salaatit

Viesti Kirjoittaja athella » 02 Marras 2012, 15:10

Terttutyttö kirjoitti:
athella kirjoitti: Jos joku tietää jonkun hyvän, jouluisemman salaattikastikeohjeen, niin saa kertoa. :hei:
Minä en tiedä, mutta googlettelin, saisko noista jotain vinkkiä:
- Joulupöydän salaatti
- Jouluinen juustosalaatti
- Glögillä maustettu rypälesalaatti

Noissa oli vähän erilaisia kastikkeita (ja glögimarinadi rypäleille, mikä minusta kuulosti kokeilemisen arvoiselta). Jostain sattui silmään myös tavan öljypohjaisen kastikkeen maustaminen neilikalla ja/tai inkiväärillä.
Kiitos vinkeistä! Tuota glögimarinointia voisi kokeilla, kuulosti aika hyvältä. :see:

Avatar
Kultasiipi
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 719
Liittynyt: 10 Touko 2012, 21:00

Re: Joulun ajan salaatit

Viesti Kirjoittaja Kultasiipi » 02 Marras 2012, 15:34

Olenko jotenkin erikoinen, ainoa salaatti mitä syön on vihreä salaatti jouluisikin. Muut vetelevät aurinkosalaattia ja Italian salaattia, myös rosollia. Mutta minä en vaan syö niitä :lol:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ruokaohjeet + kattaukset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa