Lahja kumppanille

Täällä voit jakaa niin käsityöohjeita kuin neuvoja siitä, mitä kannattaa ostaa 1- tai 10 vuotiaalle kummipojalle/tytölle joululahjaksi, tai sille kummin serkun kaimalle, mummoja unohtamatta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Joulujänö
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 108
Liittynyt: 13 Loka 2020, 16:16

Re: Lahja kumppanille

Viesti Kirjoittaja Joulujänö » 25 Loka 2020, 17:19

Joku tämän keskustelun syövereissä kertoi, että eivät osta toisilleen joululahjoja vaan ne rahat menevät ns. lomakassaan heidän yhteiselle lomalleen. Tuo inspiroi minua sen verran, että taidan ehdottaa tuon tapaista, mikäli joskus aineelliseen lahjattomuuteen päädytään. Tietenkään nyt pandemian jyllätessä tuo ei tule kysymykseen, mutta joskus tulevaisuudessa.
Olemme aikoinaan sopineet, että lahjat toisillemme olisivat enintään n. 100 € ja tuossa olemme pysyneet (mitä nyt joskus paukkuu 'vähän' yli molemmin puolin). Tuolla summalla ei ihan hirveästi lomailla, no Tallinnassa voisi pyörähtämässä. Mutta ajattelin, että myös edullisia VR:n tai Onnibussin lippuja kotimaan kohteisiin saa kun ajoissa varaa liput (esim. n. 5-15 €/suunta). Ajankohta sopisi vuoden alkuun kun joulut ja uudet vuodet on juhlittu – ja niihin aikoihin on myös vuosipäivämme. Lähtisimme aikaisin aamulla, kohteessa sitten ihmettelisimme kaupunkia ja ehkä jotain nähtävyyksiä jos sellaisia on, söisimme hyvin ja illalla viimeisellä vuorolla takaisin kotiin.
:kynde:
Semmoinen idis. :idea: Innostuisikohan ideasta... :hmm:

Avatar
Konvehti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3498
Liittynyt: 04 Loka 2013, 12:28
Paikkakunta: Pk-seutu

Re: Lahja kumppanille

Viesti Kirjoittaja Konvehti » 09 Marras 2020, 19:21

Jo perinteeksi käynyt Iittalan lasilintu.

Omppu
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 738
Liittynyt: 21 Syys 2010, 15:01
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Lahja kumppanille

Viesti Kirjoittaja Omppu » 09 Marras 2020, 19:37

Muutama vuosi sitten sovittiin mieheni kanssa, että ei ostella lahjoja (kun kelkottiin tavaraa pihalle varmaan vuoden verran, ei vain houkuta yhtään saada lisää materiaa nurkkiin) vaan jos on jotain tarvis, niin sen toki voi hankkia. Tilasin muksuille lisää lapsille sopivia kangasmaskeja (voisin toki ommella, mutta 5 maskia hintaan 9.90 ei maksa vaivaa), joten saadakseni tilauksen kuluitta nappasin miehelle cashmere-neuleen mukaan tilaukseen. Sen voin kääriä pakettiin tai sitten en. Itsellä on kolme cashmereneuletta ja kaksi neuletakkia sekä kaulahuiveja ja pipo enkä enää halua muita käyttää (merino menee kerrastoissa ja sukissa), joten miehen on aika saada tuollainen.

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Lahja kumppanille

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 11 Marras 2020, 09:26

Me kyllä hankimme toisillemme lahjat edelleenkin, mutta onhan ne liikuttavan käytännöllisiä. :mrgreen:
Mies esim. ei tykkää ostaa vaatteita, niinpä toivoo niitä aina lahjaksi (housut saa kyllä hankkia itse)
Minä taas olen toivonut häneltä rikkoutuneiden bluetooth-kuulokkeiden tilalle uusia.

Jos kertoisin näistä lahjahankinnoista esim. espanjalaisille kavereilleni, olisivat ne aika pöyristyneitä :lol: Etenkin naisihmisen käytännölliset toiveet. No, saatan kyllä tuntea suomalaisiakin, joille sopivia lahjoja ovat vain ylellisyystavarat tai korut.

Avatar
JapeTonttu
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 865
Liittynyt: 07 Loka 2015, 21:43
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Lahja kumppanille

Viesti Kirjoittaja JapeTonttu » 24 Marras 2020, 08:21

Kyllä meiänkin taloudessa lahjat jartaan toisillemme. Annamme yleensä jotain toivottua kuten kirjan tai leffan tai konserttilipun. Mieheni varsinkin tykkää että hälle ehottaa suoraan, itae taas olen yllättäjä. Tänä vuonna löysin kirpparilta vanhoja Star Trek lehtiä ja yhen hänen keräilynsä puutyuvan levyn, sekä tilasin Star Trek kalsarit :lol:

Avatar
Joulujänö
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 108
Liittynyt: 13 Loka 2020, 16:16

Re: Lahja kumppanille

Viesti Kirjoittaja Joulujänö » 24 Marras 2020, 10:11

JapeTonttu kirjoitti:
24 Marras 2020, 08:21
Tänä vuonna löysin kirpparilta vanhoja Star Trek lehtiä ja yhen hänen keräilynsä puutyuvan levyn, sekä tilasin Star Trek kalsarit :lol:
Piti heti etsiä, näköjään ainakin emp.fi:stä löytyy Start Trek pöksyt – täytyy varmaan itsekin tilata kun täältä löytyy myös trekkeri. :mrgreen: Samalla tilaan itsellenikin jotain, mitä olen tuolta aikaisemmin katsonut... (Pitäähän sitä olla hämäykseksi jotain muita tuotteita mukana, kun kumminkin paketin perään kysellään, että mitä tilasin. :roll:)

Mutta eilempä hän taas heitti ehdotuksen, että mitä jos ei paketteja tänä vuonna! :oo Vetosi huonoon suuntaan etenevään koronatilanneeseen, että kaupoissa pyöriminen ei olisi nyt todellakaan järkevää. Samaan lauseeseen kyllä lisäsi, että toki hänen mielestään muuten ne paketit ehdottomasti kuuluvat jouluun. Olen samaa mieltä, että ei kauppojen jouluryysiksiin tässä tilanteessa, mutta lähes kaikenhan voi nykyään tilatakkin, joten ei se ole suuri ongelma... Isoin ongelma on se, että tuotteiden laatua ei voi itse etukäteen tarkistaa tilatessa (itsekin mieluiten ensin "shoppailen" netissä tuotteet, mutta käyn kuitenkin paikan päällä liikkeissä hypistelemässä, tarkistamassa laadun ja sitten ostan).

Mutta, mutta, täytyy ottaa kunnolla puheeksi tänään, että mitä tehdään. :uggeli:

Avatar
tonttu76
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4536
Liittynyt: 25 Syys 2015, 13:43
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Lahja kumppanille

Viesti Kirjoittaja tonttu76 » 24 Marras 2020, 12:10

Olen huomannut että tuolla emp:llä on ihan ok tuotteita mutta ainakin t-paidoissa saa tilata kokoaan isompaa :peukku:

Avatar
JapeTonttu
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 865
Liittynyt: 07 Loka 2015, 21:43
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Lahja kumppanille

Viesti Kirjoittaja JapeTonttu » 24 Marras 2020, 12:52

Joulujänö kirjoitti:
24 Marras 2020, 10:11
Piti heti etsiä, näköjään ainakin emp.fi:stä löytyy Start Trek pöksyt – täytyy varmaan itsekin tilata kun täältä löytyy myös trekkeri. :mrgreen: Samalla tilaan itsellenikin jotain, mitä olen tuolta aikaisemmin katsonut... (Pitäähän sitä olla hämäykseksi jotain muita tuotteita mukana, kun kumminkin paketin perään kysellään, että mitä tilasin. :roll:)
Juu EMP: ltä minäkin tilasin. Samalla myös itselle tietty jotain ja joululahjoja muillekkin. Tilasin tosin jo elokuussa, että varmasti ehti perille :lol: ihan hyvälaatuisia boxereita olivat, mitä kangasta hipelöin. Tykkään muutenkin tilata itselleni tuolta vaatteita, sillon harvoin kun uusia haluan. Muutenkin ostan paljon lahjoja netistä, niin ei tarvitse niiden takia isommin kaupoissa pyöriä.
Koitan miehelleni lahjan hankkia aina hänen kiinnostustensa mukaan, ellei hän suoraan sitte sano että haluaa jonkun tietyn jutun lahjaksi. Stat Trek on tässä pari vuotta ollut kova sana meiän kotona :lol:

Avatar
Joulujänö
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 108
Liittynyt: 13 Loka 2020, 16:16

Re: Lahja kumppanille

Viesti Kirjoittaja Joulujänö » 28 Marras 2020, 14:11

Kiitos vinkistä, tonttu76! Eli paidoissa mielummin reilumpi koko, hyvä tietää. :peukku:

JapeTonttu, hienoa että tuntuivat olevan ihan hyvää laatua. Laitoin eilen myös pökät tilaukseen. :peukku: (Ja tietenkin vasta nyt huomasin, että tuolla olisi ollut vielä vaikka mitä kivaa mun lempparisarjoista... Rähmä. Mutta en kehtaa enää lisätilausta laittaa, on tullut niin paljon muutakin tässä tilailtua. :oops:)
Ja sinä se olet ainakin ollut ajoissa tilausten kanssa. Minä en jotenkin osaa ostaa liian aikaisin lahjoja, etten vaan ehdi tulla katumapäälle. :lol: Toki suunnittelen kaikenlaista pitkin syksyä ja sitten vähän kuulostelen, että olisiko mahdollisesti jokin muu juuri nyt kovempi juttu kuin mitä olin ajatellut. Tai jos muuten vain tulee jokin parempi idea mieleen tms.

Meillä on nyt epämääräinen sovinto, että ei ainakaan mitään turhia lahjoja tänä vuonna... :hmm: Että ei tarvitse väkisin vääntää mitään lahjaa, jos ei keksi. Höh? No alushousut ei ainakaan ole turhia! :mrgreen:

Avatar
Joulujänö
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 108
Liittynyt: 13 Loka 2020, 16:16

Re: Lahja kumppanille

Viesti Kirjoittaja Joulujänö » 28 Marras 2020, 14:54

Vielä ketjun aiheeseen liittyen. Tilasin äsken Adlibrikseltä kirjat:
Bucket list pareille, Elise de Rijck
BUCKET LIST - Me kaksi, Iris Warkus

En tosin itse anna näitä joululahjaksi, vaan vasta vuoden alussa kun meillä on ns. vuosipäivä. Mutta hyvä yhteinen joululahja voisi olla myös? :see:

Vähän hölmöä tilata kaksi samanhenkistä kirjaa, mutta kun ei pääse etukäteen pläräämään, niin minkäs teet. :oops: Katsotaan miten toimin, palautanko toisen tai laitanko jotenkin muuten ylimääräisen eteenpäin vai säästänkö molemmat, jos vaikka yksi kirja on liian helppo ja nopea suorittaa... :roll:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lahjavinkit”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa