Itsetehdyt joululahjat

Täällä voit jakaa niin käsityöohjeita kuin neuvoja siitä, mitä kannattaa ostaa 1- tai 10 vuotiaalle kummipojalle/tytölle joululahjaksi, tai sille kummin serkun kaimalle, mummoja unohtamatta.
Vastaa Viestiin
Avatar
murmeli
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 96
Liittynyt: 29 Loka 2007, 22:11
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Itsetehdyt joululahjat

Viesti Kirjoittaja murmeli » 06 Marras 2007, 18:47

Tykkään antaa ja saada itsetehtyjä lahjoja! Ne on ihan parhaita! Jos vaikka saa kauppakassin, jossa on kummitytön kätösten jäljet... :inlaav:

Omat tekoset on lähinnä olleet neulottuja lapasia, sukkia ja huiveja. Olenpa joillekin virkannut pontsoja ja viime vuonna tein aika monet salomoninsolmuhuivit. Löysin myös hyvän ja nopean ohjeen vähän miehekkäämpään kaulahuiviin viime vuonna. Pari vuotta sitten tein kummitytöille tiffanylasijutut, kun olin kurssilla.

Tänä vuonna ajattelin ehkä kokeilla haarukkavirkkausta. Parille lahjottavalle vois siis antaa huivit. Ja jos ehdin, niin kummilapsille lapasia ja villasukkia, kun entisethän on jo varmaan pieniä 8-) . Tykkään tehä tommosia pieniä ja nopeita tuotoksia. Kaks vauvan neulehupparitakkiakin neuloin, kun kaks ystävää sai vauvat ihan tässä kuukauden sisään, mutta ne on vielä viimeistelemättä.

Joskus oon muuten tehnyt jouluisia namusiakin ja viime vuonna värkkäsin muutaman tuikkulyhdyt liimaamalla pitsinauhaa lasin ympärille. Ja joulukirjojakin on aika moni saanu, eli pieniin kirjoihin oon liimaillu ja kirjotellu kaikkia joulujuttuja, reseptejä ja joulurunoja sekä leikelly mainoslehdistä yms. jouluisia kuvia. Ne on olleet aika kivoja, ainakin mun mielestä 8-) .

tonttuli
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1973
Liittynyt: 17 Loka 2007, 09:50

Re: Itsetehdyt joululahjat

Viesti Kirjoittaja tonttuli » 06 Marras 2007, 23:11

Minä en ainenkaan mitään käsitöitä tee mutta leipoa voin kyllä.
Eihän niistä mun käsitöistä edes tietäisi että mitä ne on,olis porukalla hauskaa kun arvuuttelisi mikä tämä on :D
Ja jos sukkiakin tekisin ne olisi taatusti erikokokoisiakin :shock:
Minä siis en ole käsityöihminen :roll:

Mutta siis suosin ruokalahjoja :laav:
Ja tietysti arvostan itsetehtyä lahjaa suuresti :laav:

Avatar
vilna
Tonttu
Tonttu
Viestit: 151
Liittynyt: 01 Syys 2007, 20:50

Re: Itsetehdyt joululahjat

Viesti Kirjoittaja vilna » 07 Tammi 2008, 20:37

http://www.freewebs.com/itsetehdyt/lahjalista.htm
Löysin tämmösen sivun jota aion hyödyntää seuraavana jouluna :see:

Sarppa
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4962
Liittynyt: 07 Syys 2007, 17:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Itsetehdyt joululahjat

Viesti Kirjoittaja Sarppa » 08 Tammi 2008, 13:50

Kiitos mahtavasta linkistä Vilna! Otan itsekin talteen :) :laav:

Avatar
Meli
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1569
Liittynyt: 24 Elo 2007, 09:20
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Itsetehdyt joululahjat

Viesti Kirjoittaja Meli » 18 Heinä 2008, 12:26

Tää ajattelee tehdä tänä vuonna heppahullulle siskolle rannekorun sen oman hevosen jouhista :) . Saa nähä miten onnistuu :shock: . Laitan kuvaa valmiista viritelmästä. Eikun nykimään Nykin jouhia! :twisted: Otan kyl porkkanaa mukaan lohdukkeeksi :roll:

Avatar
scala
Tonttu
Tonttu
Viestit: 125
Liittynyt: 20 Marras 2007, 11:24

Re: Itsetehdyt joululahjat

Viesti Kirjoittaja scala » 06 Elo 2008, 07:44

Mä sain anopilta kesän alussa sellaisen kirjan missä oli enimmäkseen kaikkia ruokalahjaideoita ja sitten pieniä askarteluvinkkejä. Sieltä sitten jo bongasin monta hyvää joululahjaideaa, mitkä varmaan toteutan omia vanhempiani silmällä pitäen.

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Itsetehdyt joululahjat

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 07 Elo 2008, 11:03

Äh, väärä ketju, sori!

Avatar
Meli
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1569
Liittynyt: 24 Elo 2007, 09:20
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Itsetehdyt joululahjat

Viesti Kirjoittaja Meli » 08 Syys 2008, 21:26

Sain viikonloppuna valmiiksi sisarelleni lahjaksi menevän jouhirannekorun :) . Kauhea näpertäminen oli! Niin ja jouhet on kiskottu siskon hepan hännästä *tähän paikkaan viheltelevä hymiö jos olisi* :lol: .
Kuva

Viljatonttu
Tonttu
Tonttu
Viestit: 206
Liittynyt: 27 Syys 2007, 20:58

Re: Itsetehdyt joululahjat

Viesti Kirjoittaja Viljatonttu » 08 Syys 2008, 21:36

Wau!!! Tosi upean näköinen!! Pitääpä antaa vinkki niille joilla on heppahulluja ystäviä/sukulaisia!! :D Tykkäisivät taatusti tuollaisesta lahjasta!!! Aivan ihana idea!!!

Mistä noita itse korun "osia" löytää?!

Avatar
Meli
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1569
Liittynyt: 24 Elo 2007, 09:20
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Itsetehdyt joululahjat

Viesti Kirjoittaja Meli » 08 Syys 2008, 21:59

Viljatonttu kirjoitti:Wau!!! Tosi upean näköinen!! Pitääpä antaa vinkki niille joilla on heppahulluja ystäviä/sukulaisia!! :D Tykkäisivät taatusti tuollaisesta lahjasta!!! Aivan ihana idea!!!

Mistä noita itse korun "osia" löytää?!
Mä hommasin Ebaysta 5$ kokonaisen rannekorun ja pistin sen palasiksi ja käytin rannekoruun :mrgreen: . Lukkoja näin ainakin Sinooperissa tossa viime torstaina ja eiköhän noita charmeja/riipuksia(esim. hevosaihetta) löydy vähintään kultasepän liikkeestä ;). Laitan ohjeen ku ite pähkäilin aika paljon toteutuksen kanssa...

Jouhirannekorun ohje:

tarvikkeet:
- 36 pitkää jouhta
- sakset
- neula&lankaa
- lukko&vastakappale
- koristeita yms
- pihdit (väänsin niiden avulla noi koristeet kiinni kun niissä oli semmonen jännä lenksu..)
- teippiä
- aikaa&kärsivällisyyttä

varo näitä mokia:
- älä kiristä letitettäessä liikaa(katkeavat alussa herkästi)
- älä ota jouhia jossa on taitoskohtia/kaksihaaraisuusmaisuutta

ohje:

1. hanki jouhia
2. ota kolme jouhta ja letitä ne HUOM solmut molempiin päihin, teippiä avuksi! (toista sama kaksitoista kertaa=kaksitoista narua)
3. letitä kolme narua aina keskenään ja lopulta sinulla on 4 narua HUOM solmut
4. letitä nyt olevat neljä narua yhteen ja ranne"ketju" on valmis HUOM solmut päihin
5. mittaa lahjottavan hlön ranteen ympäri menevä matka ja päättele siitä, että mihin kohtaan lukko ja vastakappale sijoitetaan rannekkeessa.
6. jätä väliä solmukohtiin ja ota hevosen jouhen väriin sopivaa lankaa, sekä neula. pujottele lankaa niiltä kohdilta mihin esim lukko tulee pieneltä väliltä sillä tavalla, että se tuntuu pitävän tällä hetkellä. leikkaa neulotun kohdan yläpuolelta poikki. jatka neulomalla törröttävien karvojen päältä, että ne peittyvät suurinpiirtein. lopulta neulo lukko kiinni siihen päähän.
7. vastakappaleen kiinnytys tapahtuu samaan tapaan kuin lukonkin. itse tein tosin niin, että taitoin jonkin matkaa ranneketta taaksepäin kun olin pujottanut vastakappaleen siihen ja ompelin niiltä kohdin kiinni(eli vähän niinkuin neulassakin on se reikä, niin sellaisen silmukan tein).
8. lopuksi pihtien avulla väänsin semmoista renkulaa koristeissa aukinaisemmaksi, pujotin koristeen rannekkeeseen ja väänsin sen takaisin kiinni pihdeillä.

Sori jos selitin sekavasti :oops:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lahjavinkit”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa