Isovanhemmille

Täällä voit jakaa niin käsityöohjeita kuin neuvoja siitä, mitä kannattaa ostaa 1- tai 10 vuotiaalle kummipojalle/tytölle joululahjaksi, tai sille kummin serkun kaimalle, mummoja unohtamatta.
Vastaa Viestiin
Avatar
athella
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2134
Liittynyt: 04 Heinä 2009, 15:43
Paikkakunta: Järvenpää

Isovanhemmille

Viesti Kirjoittaja athella » 12 Marras 2012, 16:16

Kävin tuossa tekemässä vähän lahjaostoksia ja hankkimassa ideoita. Rupesin sitten miettimään, että mitä ihmettä sitä keksii 80+ vuotiaille isovanhemmille? Mitä te olette yleensä antaneet? Olen nyt parina vuonna antanut sekä äidin että isän puolen isovanhemmille samanlaisen lahjan. Pääsee vähemmällä miettimisellä. :lol: Olisko esimerkiksi mummoille hyvä lahja joku laadukkaampi pieni hillo tai hyytelo sekä kynttilä? Ukille pitäisi sitten vielä keksiä jotain... Kertokaa toki ja jakakaa ideoita. :see:

kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Isovanhemmille

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 12 Marras 2012, 18:19

............................................

Avatar
Iip
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 392
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:28
Paikkakunta: Siuntio

Re: Isovanhemmille

Viesti Kirjoittaja Iip » 12 Marras 2012, 19:26

Omalle isoisälleni ja hänen puolisolleen (molemmat 80+) ostin viime vuonna suklaakonvehteja ja vähän hienomman koristekynttilän Stockalta. Vaikea on lahjoja keksiä, kun toinen ei näe lukea eikä katsoa teeveetä. Viini ja muu alkoholi maistuisi toiselle liiankin hyvin, toiselle ei ollenkaan.

Mesimarja
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 75
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 23:21
Paikkakunta: Häme

Re: Isovanhemmille

Viesti Kirjoittaja Mesimarja » 12 Marras 2012, 21:31

Vuosien varrella on tullut hommattua mm seuraavaa: kaulaliina/shaali/villasukat, kunnon lämmin ulkoilukerrasto, led-kynttilöitä / led-kynttelikkö, "piikit" talvikenkiin, herkkukoreja (teetä/kahvia ym / keliaakikolle hommattiin iso laatikollinen gluteenittomia tuotteita), ristikkolehtiä, teatterilippuja... Kimppalahjana ollaan annettu esim silmälaseihin lahjakortti, paikallislehden/aikakauslehden vuositilaus ja fysikaaliseen lahjakortti. Siinäpä ne mitä ensin tuli mieleen.

Avatar
keltaisentalon
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 56
Liittynyt: 11 Marras 2012, 10:01
Viesti:

Re: Isovanhemmille

Viesti Kirjoittaja keltaisentalon » 12 Marras 2012, 22:00

Mä annoin joskus isovanhemmilleni sellaiset tyynyliinat, joihin itse tulostin ja silitin kuvan lastenlastenlapsista. Tuohonhan voi laittaa kuvaksi mitä vaan.
Villasukat on kai sellainen, mitä tosi moni antaa lahjaksi ja onhan se ihana, kun rupee niin monet jo palelemaan tuossa iässä.
Jonkun lahjan kylkiäiseksi vois tehdä Lumiukkosoppapussin. Pussissa siis kaakaojauhepussi, karkkikeppi ja vaahtokarkkeja, joku laittaa vielä lisäksi yhden konvehdin.

Avatar
Kultasiipi
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 719
Liittynyt: 10 Touko 2012, 21:00

Re: Isovanhemmille

Viesti Kirjoittaja Kultasiipi » 12 Marras 2012, 22:21

Mun mielestä kuulostais jotenki ihanalt jos antais isovanhemmille vaikkapa muumimukit juurikin muumipappa ja -mamma. Sit siihe ympärille lähtis rakentamaan jotain kivaa, esimerkiksi pienet lahjakorit mihin jotain kivaa jouluista. Tätä voi työstää sitte tästä niin pitkälle kuin tahtoo. :see:

Muikkis
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2361
Liittynyt: 17 Elo 2008, 16:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Isovanhemmille

Viesti Kirjoittaja Muikkis » 12 Marras 2012, 22:53

Mun on hirmu vaikea sanoa mitään, koska mä en ole kerennyt näkemään
mun isovanhempia ollenkaan :|
Mutta se on totta, että tuon ikäiset ovat varmasti kovia palelemaan.
Mulla tuli mieleen tossut.
Ja sitten valokuvakirja, mitä näitä saa vaikka ifolorilta tehtyä omista kuvista.
Jos vaikka on niitä lapsenlapsia... Joistakin hyvistä muistoista kuvia...

Avatar
jentsu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 579
Liittynyt: 16 Loka 2008, 17:56
Paikkakunta: LPR

Re: Isovanhemmille

Viesti Kirjoittaja jentsu » 13 Marras 2012, 15:23

Isovanhemmat on vähän vaikeita lahjottavia. Monesti kun heillä on oma makunsa, mm. herkkukorista voi jäädä jotkut jutut kokonaan syömättä tai juomatta. Tai sitten ei osata käyttää mitään uusinta tekniikkaa, saati että niitä olisi. Itse olen ainakin todennut, että kannattaa lahjoa mielummin vanhalla hyväksi todetulla, kun keksiä kokonaan jotain uutta (juurikin näissä ruokalahjoissa).

Itse olen antanut/osallistunut kimppalahjaan joka on ollut mm. jalkahoitoja (jalkojen hoito voi olla hankalaa, kynnet paksut), kampaajalahjakortin, kirja lempikirjoittajalta tai mielenkiintoisesta aiheesta, lämpöinen väliasu, tossut (oma mummo arvostaa paljon minun itsetekemiäni tossuja!), kalenteri, led-kynttilöitä (vanhat eivät enää oikein uskalla poltella oikeita kynttilöitä), teatterilippu...tai sitten ollaan käyty yhdessä kuuntelemassa kauneimpia joululauluja! Vanhoille ihmisille, jotka eivät itse enää pääse liikkeelle tai kulku linja-autoilla tms. on hankalaa aikataulujen vuoksi, voisi olla aika mahtava juttu se, että lupaa hakea ja viedä jonnekin (oli se sitten teatteriin tai kauppaan). Olen antanut myös jouluaiheisia koristeita, esimerkiksi paperinaruenkelin. Mielessä on ollut cd, joko itse poltettu tai cd - mielimusiikkia tai joululauluja.

Työn puolesta olen huomannut, että vanhat ihmiset nauttivat paljon lämpöisistä lahjoista, mm. uusista villasukista. Omaisten tekemät valokuvakalenterit ovat ilona läpi vuoden. Ihanaa on myös katsella valokuva-albumia, jossa on kuvatekstit. Kun ei niitä ihmisten nimiä muista eikä välttämättä niin näekään kunnolla. Huonomuistiselle vanhukselle sukupuun tekeminen valokuvilla ja nimillä tms. on myös kiva lahja - tai ehkä se on enemmän apuna meille hoitajille, kun me osataan sitten puhua ihmisistä oikeilla nimillä ja saadaan aikaiseksi hyviä keskusteluja :)

Avatar
annalucia
Tonttu
Tonttu
Viestit: 148
Liittynyt: 21 Loka 2012, 13:47

Re: Isovanhemmille

Viesti Kirjoittaja annalucia » 13 Marras 2012, 15:30

Mulla sama ongelma, mitä ostaa famolle joka on jo yli 80v.
Hänellä on jo kuulo-ongelmia ja on lähes sokea.
Jotain käytänöllistä mistä olisi iloa, mutta mitä?
Viime vuonna ostetiin ja nimikoitiin kylpy ja käsipyyhkeet, josta hän kovasti piti.
Kynttilöitä en uskalla ostaa, koska ei näe sitten kun ne ovat palaneet, ruokakorista jää osa syömättä (serkku teki sellaisen viime jouluna) ja omistaa jo karvatossutkin. Joten olisiko mitään muuta ideaa? Mulla lyö ihan tyhjää... :?:

Avatar
luminen
Tonttu
Tonttu
Viestit: 221
Liittynyt: 09 Loka 2011, 20:30
Paikkakunta: kouvola

Re: Isovanhemmille

Viesti Kirjoittaja luminen » 13 Marras 2012, 15:53

eillä on kuivattu jo hyvissä ajoin kasveja kasviota varten.Pienten keräämät ja "tekemät" kasvio :-P :-P t on aivan ihania. Samoin pikkuisten kuvat esim. mukiin painettuna on ollut pidetty lahja. isovanhemmilla kun tuota tavaraa meinaan tuppaa olemaan kaapit täynnä

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lahjavinkit”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 17 vierailijaa