Mitä pidät krääsänä?

Täällä voit jakaa niin käsityöohjeita kuin neuvoja siitä, mitä kannattaa ostaa 1- tai 10 vuotiaalle kummipojalle/tytölle joululahjaksi, tai sille kummin serkun kaimalle, mummoja unohtamatta.
Vastaa Viestiin
Avatar
inkivääri
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 435
Liittynyt: 11 Marras 2012, 19:59

Re: Mitä pidät krääsänä?

Viesti Kirjoittaja inkivääri » 19 Marras 2015, 19:01

Minusta Tonttu76 on hyvin sanonut tuolla alkupäässä ketjua, ja olen samaa mieltä asiasta. Jos lahja on rakkaudella ja ajatuksella valittu, ei se ole krääsää vaikkei se mua täysin miellyttäiskään. Totta kai on esineitä ja asioita, joita minäkään en tarvitsisi, mutta jos joku mulle lahjan haluaa antaa niin kyllä mä sen ilolla vastaan otan, oli sisältö mitä tahansa.

Paitsi jos se on tuulikello. Tuulikelloja en huoli. Niiden kilinästä mulla räjähtää pää.

(Ja krääsä-krääsänä minäkin pidän esim. Mäkkärin lastenaterialeluja ym. halpismuovitavaroita, joita ei kukaan oikeasti tarvitse ja joita on silti maailmassa varmaan 2000 per naama.)

Avatar
Kiisa
Tonttu
Tonttu
Viestit: 161
Liittynyt: 12 Syys 2013, 11:47

Re: Mitä pidät krääsänä?

Viesti Kirjoittaja Kiisa » 21 Marras 2015, 11:10

Minulle krääsä on sellaista tavaraa, jota en yksinkertaisesti tarvitse. Eli toisaalta myös vähän pienemällä ajatusella hankittu lahja voi olla iha käyttökelposta, esim. käyttöesineet, jotain syötävää, lahakortit, tms.
Se on sitten suurinta krääsää, jos on pitänyt antaa vaikka jotain koriste-esinettä ihan vain sen takia, että olisi jotain "erityisempää" annettavaa, vaikka mennäänin lahjan saajan maun suhteen metsään. Mieluummin sitten vaikka niitä sukkia tai lahjakorttia, vaikka tylsältä voivatkin tuntua.

Avatar
JapeTonttu
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 865
Liittynyt: 07 Loka 2015, 21:43
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Mitä pidät krääsänä?

Viesti Kirjoittaja JapeTonttu » 02 Syys 2020, 11:42

Olen joskus aiemmin vastannut tähän, mutta kyllä krääsän käsitys ja turhat joululahjat on matkan varrella vähän muuttnut.
Minä koen krääsänä varsinkin lapsille tarkoitetut oheislelut, joita tulee esim. mäkkärien Happy Mealeissa, sekä lehdissä olleet härpäkkeet. Meille tuli aikoinaan Barbie lehti ja minua oikein ärsytti se, että niissä oli aina jotan romua mukana. Parastahan Barbielehdessä oli itse sarjakuvat ja kuvat Barbeista, ne häkkyrät lensi aina suoraan roskiin.

Edelleenkin ikonit, värssykirjat, mietekirjat ja taulut ovat minusta turhia. Taulu on muutenkin riskivalinta lahjaksi, kun ei voi tietää tykääkö vastaanottaja siitä.

Monille aikuisille tuikkukipot ja koriste-esieet ovat krääsää. Itsellekkin osa, sillä vaikka kuinka tykkän polttaa kynttilöitä, niin en siihen miljoonaa eri kippoa ja kappoa tarvitse. Toinen on rasiat. Minusta tuntuu että näen joka puolella kauniita rasoita ja äitini on monesti mulle ostanu rasioita, mutta en niiillä vain mitän tee. On minusta hölmöä laittaa rasioita vaan ympäri ämpäri asuntoa, kun ne on tyhjiä. Siksi olen pyytänyt äidiltäni olla hankkimatta niitä.

Sormukset ja kosmetiikka. Nämä ovat itselleni ehdotonta krääsää. En osaa käyttää sormuksia, kaulakorujenkin käyttä olen vähentänyt radikaalisti. Meikkaan äärimmäisne harvoin, joten meikit ovat ihan turhia. Sain kerran anopilta huultenrjauskynän ja toisena vuonna huulikiillon joululahjaksi. Ehkä kerran olen käyttnyt.

Eipyydetty elektroniikka. Nämä ovat sellaisia että menee automaattisesti kiertoon, jos ei ole tarvetta. Joskus teininä sain lahjaksi Suklaafonduekoneen. Olihan se hauska, mutten ikinä käyttänyt. Sen siivoamisessa yhen käyttökerran jälkeen olisi ollut hirveä hinkkaus. Yksi vuosi sain anopilta sähköhammasharjan. Itse käytän aina tavallista hammasharjaa ja sen sain omalta äidiltäni. Annoin se sähköhammasharjan äitilleni, hän käyttää niitä. Äiti ihmetteli ku tämä oli jotain niin outoa merkkiä, että missään ei siihen vaihtopäitä edes myyty. Pyydetty elektroniikka on sitten asia erikseen, jos niitä pyydän niin niille on kanssa jotain tarvetta.

Tuolla aiemmissa kommentessa joku sanoi, että hänen lapsensa oli saanut feikkibarbeja joululahjaksi. Tämä on minusta kyllä kaikkein kauhein krääsä. Ylipäätänsä se, että saa jonkun halpppisnuken, jota joku kehtaa kutsua Barbiksi (Barbiethan ovat siis Mattelin lisensoimia nukkeja). Toinen on elokuvat, jotka on tehty halpaversioista klasskoista. Varsinkin Disneyn leffoista olen nähnyt tekevän niin huonoja kopioita, joita myydään kirppiksillä ja divareissa Muutekin pahvikoteoissa olevat dvd:t on minusta aina krääsämäisiä. Itse ainakin jos haluan leffan hyllyyni, niin täytyy olla oikeassa kotelossa.

joulumpi
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Heinä 2020, 17:00

Re: Mitä pidät krääsänä?

Viesti Kirjoittaja joulumpi » 09 Syys 2020, 22:17

Krääsä on käyttöarvotonta tavaraa. Usein muovia, halpaa ja Kiinassa tuotettua. Sellaista ärsyttävää tavaraa, joka ajelehtii tasoilla tai unohtuu kaappiin.

Esim halvan näköiset, muoviset joulukoristeet ja monet lasten lelut on minulle krääsää (vaikka ne lelut on mun lapsille aarteita :D).
Mutta esim akryyliset "villasukat" ei ole krääsää, vaikka en niitä pysty hiostamisen takia käyttämään, vaan haluan niistä nopeasti eroon. En vain ole niiden kohderyhmää :D

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lahjavinkit”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa