Mitä pidät krääsänä?

Täällä voit jakaa niin käsityöohjeita kuin neuvoja siitä, mitä kannattaa ostaa 1- tai 10 vuotiaalle kummipojalle/tytölle joululahjaksi, tai sille kummin serkun kaimalle, mummoja unohtamatta.
Vastaa Viestiin
kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Mitä pidät krääsänä?

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 17 Loka 2015, 17:02

...................................

Avatar
Jouluorava
Tonttu
Tonttu
Viestit: 177
Liittynyt: 15 Loka 2014, 17:13
Paikkakunta: P-P

Re: Mitä pidät krääsänä?

Viesti Kirjoittaja Jouluorava » 18 Loka 2015, 12:06

^Niinpä! Ja olen pannut merkille, että Halloweenia yritetään ilmeisesti väkipakolla rantauttaa tännekin. Paitsi muistan kyllä, että yli 10 vuotta sitten jo näin opiskelijakämppäni ovisilmästä kaksi tenavaa paperipussit päässä "Karkki vai kepponen" -hengessä. No kuitenkin, monessakin kaupassa on myyntiständi aiheeseen liittyville tekohämähäkeille, luuranko"koristeille" ja oranssi-mustille serpentiineille. Okei, kai se jotenkin tuo valoa pimeään kauteen kun syksyllä ei ole oikein mitään muutakaan juhlaa. Ja eihän niitä ole pakko ostaa enkä ostakaan. :see: Mies tykkää Halloweenista ja omistaa itsekin kurpitsan näköisen ripustettavan lyhdyn. Aion laittaa sinne sitten led-valosarjan sisään ja laittaa sen siksi yhdeksi viikonlopuksi pihalle roikkumaan.

Mutta tarkoitin tosiaan tässä kyselyssä, että lahja ei ole varsinaisesti lahjana krääsää ja tietysti se ilahduttaa, mutta sille ei vaan ole asunnossa mitään loppusijoituspaikkaa, joten periaatteessa tavarana se sitten kuitenkin on krääsää. Itse tykkään esimerkiksi Kastehelmi-tuikkukipoista, mutta joillekin ne ovat vaan ylimääräistä roinaa. Olen itsekin varmasti antanut jotain turhaa lahjaksi, vaikka mietinkin kyllä mistä saaja voisi tykätä tai mitä saattaisi tarvita. En kysele mitään lahjatoiveita kun yllätys on aina yllätys. :proo:

Ja Omppu, minullakin on ollut turhan tavaran karsimisprojekti käynnissä ja onhan se helpompi hengittää kun tämä vain vähän koirankoppia isompi asunto ei näytä miltään himohamstraajan pesältä. Ei se kyllä näyttänyt ennenkään, mutta minua kyllä häiritsee sekin jos kaapeissa tai vaikka varastossa on liikaa turhaa tavaraa tilaa viemässä. Se on justiinsa tuo että ihmiset eivät välttämättä edes tajua, että teetä on olemassa muutakin kuin pussiteetä ja ajattelevat näin ilahduttavansa. En uskaltaisi itse ostaa esim. kahvifriikille kahvia jos en tiedä onko kyse ihan tavan suodatinkahvista vai onko tyypillä joku puolen seinän kokoinen latte-espresso -masiina kotona. Itsekin tykkään juoda kahvia, mutta tässä tapauksessa kyse on nimenomaan siitä 10 vuotta vanhalla paukkuvalla kahvinkeittimellä keitetystä Rainbow-kahvista. :nam: Mutta nämä on näitä makuasioita.

En näköjään osaa kirjoittaa lyhyesti.

Avatar
Terttutyttö
Tonttu
Tonttu
Viestit: 217
Liittynyt: 12 Syys 2012, 07:55

Re: Mitä pidät krääsänä?

Viesti Kirjoittaja Terttutyttö » 18 Loka 2015, 20:42

- uskonnolliset koriste-esineet (enkelit yms.)
- koriste-esineet yleisesti (niitä on meillä paljon, mutta ne on itse valittuja ja merkityksellisiä)
- maljakot, satunnaiset tuikkukupit ja lisäksi erityisesti mariskoolit ja muumimukit
- hupilahjat
- parittomat astiat (meillä on kyllä tällaisiakin, mutta ne on itse tarkoituksella hankittuja)
- kaikenmoiset turhat patteri- tai sähkövempeleet, kaikki tarvittavat on jo
- ohuet aforismi- ja värssykirjat, mulla on jo monta tiiliskiviversiota
- kosmetiikka
- herkkukoreista emännän/isännän/tontun/joulu/pääsiäis/ym. kahvit ja teet, ei vaan tule käytettyä
- kynttilät. niitä on NIIIN paljon ennestään, että menee ainakin 10 vuotta ennen kuin nuo kaikki on poltettu

Ajatuksella hankitut lahjat on asia erikseen, mutta nuo yllä luetellut ei ole sellaisia. Mä en halua yhtään mitään turhaa tavaraa, enkä siis käytännössä joululahjojakaan keneltäkään "vaan tavan vuoksi". Oikeesti arvostaisin vaikka vessapaperipakettia/rappuharjaa/polttopuita enemmän, noille on ihan aina käyttöä.

Avatar
murulotta
Tonttu
Tonttu
Viestit: 127
Liittynyt: 27 Elo 2007, 22:38

Re: Mitä pidät krääsänä?

Viesti Kirjoittaja murulotta » 19 Loka 2015, 08:28

Minä olen sitten varmaan outo, mutta en pidä krääsänä esim. kirjoja, kivituikkuja, muumimukeja, kynttilöitä jne. Edellämainituista tietenkin voi tulla ei mieleinen/makuun/kotiin sopimaton lahja, mutta en pidä sitä synonyyminä krääsälle.

Minusta krääsä tarkoittaa enemmänkin rihkamaa, kertakäyttötavaraa. Esim. lapsille on lelujen nimissä tarjolla paljonkin krääsää. Mäkkärin lelut kuuluu tähähän kategoriaan. Täysin turhakkeita (vaikka lapsille on niitä tullut joskus otettua, myönnetään. Ovat tulleet niin onnellisiksi että en ole raaskinut kieltää). Jossain huoltoasemilla ja ruokakaupoissa on tällaisia ns. leluja tarjolla. Eivät kestä mitään ja ovat selkeästi halpatuotantoa.
Krääsää on myös lasten lehtien välissä tulevat kylkiäiset.
Krääsänä pidän myös tavaraa, pientä tilpehööriä, jota myydään myös esim. Tiger- tyyppisissä kaupoissa. Sellaista pientä mukahauskaa, mukatärkeää roinaa. Ehkä jotkut yksittäiset mukit, euron tuikkukipot, jäätelökupit, halvat valokuvakehykset/-albumit jne luen myös krääsäksi.
Ylipäätään kaikki joka on selvästi tehty halpatuotannossa huonolaatuisista materiaaleista. Krääsässä on usein jopa se "krääsän haju". Mitä lie liuotinta... :oo

Olen saanut lahjoja, jotka eivät välttämättä ole juuri minun värisiä tai muuten sitä mitä itse olisin ostanut, mutta krääsäksi luettavaa tulee nykyään hyvin harvoin enää saatua. Lapset ehkä enemmänkin esim. synttärilahjaksi.
Pikkujoululahjat tuppaavat usein olemaan sitä krääsäosastoa.
Itse suosinkin ihmisille joiden makua en tiedä, jotain kuluvaa tavaraa. Eipähän jää nurkkiin pyörimään.

Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Re: Mitä pidät krääsänä?

Viesti Kirjoittaja Katikki » 19 Loka 2015, 08:44

Minulle krääsä on pikkuroinaa, jota ei ole tarkoitettu kestämään, esim. Kinder-munista tulevat muovilelut ja halvat koriste-esineet. En menisi niin pitkälle että nimittäisin krääsäksi esim. koriste-esineitä, jotka eivät vaan ole minun makuuni, enkä esim. missään nimessä lue kirjoja krääsäksi! En ole itse kova koriste-esineiden ystävä vaan kutsun niitä kaikella rakkaudella (?) pölynkerääjiksi, mutta makunsa kullakin. Mulla on silti paljon Mariskooleja ja Kivi-tuikkulyhtyjä, jolle esim. kälyni nyrpistelee, mutta ei se minun silmissäni silti krääsää ole, kälyni mielestä kyllä :shock:

Kyllä meillekin on kertynyt pikkutavaroita jotka jää esille laittamatta, ja kaikessa hiljaisuudessa niitä joskus vien kirppikselle tai laitan muuten kiertoon. Ei se minusta kuitenkaan automaattisesti krääsää ole, ja kyllä minä silti lahjasta ilahdun kun sen saan, koska joku muu on nähnyt vaivaa ajatellessaan minua ja valitessaan minulle lahjaa.

Avatar
Konvehti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3498
Liittynyt: 04 Loka 2013, 12:28
Paikkakunta: Pk-seutu

Re: Mitä pidät krääsänä?

Viesti Kirjoittaja Konvehti » 19 Loka 2015, 10:12

Krääsä on mielestäni helposti rikkimenevä muovilelu. Tai lelupakkaus, jossa on paljon hukkuvia muoviosia.

Olen ostellut varsinkin anopille joinakin jouluina Pentikin tuotteita ja kynttilöitä. En ole ajatellut, että ne ovat krääsää. Pölynkerääjiä kuitenkin, tosin hän tykkää kynttilöistä ja koriste-esineistä. Satunnaisesti vien tuikkukipon/Pentikin tuotteen kyläpaikkaan enkä ole ajatellut senkään olevan krääsää. Helppo tuliainen toki, koska kukan hankkiminen on meillä usein hankalaa siinä kiireessä.

Meillä on itsellä monta kivi- ja kastehelmituikkua ja siivousinnossa olen laitellut niitä kierrätykseen. Eli sikäli ovat krääsää, että liika on liikaa.

Toisaalta kaikki ylimääräinen tavara on krääsää :roll:

Sarppa
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4962
Liittynyt: 07 Syys 2007, 17:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä pidät krääsänä?

Viesti Kirjoittaja Sarppa » 19 Loka 2015, 17:30

Anoppini on oikea krääsälahjojan prototyyppi. Ahkerana kirppariluutana hän haalii kirppiksiltä vaikka mitä ihmeellisyyksiä mukaansa ja kierrättää ne sitten lahjoina eteenpäin. Muutama joulu takaperin sain häneltä kymmenkunta pakettia, joista paljastui mm. kiinalaiset puusandaalit, ihmeellisiä muistivihkoja, muovinen hierontarulla, parittomia astioita, "hauskoja" koriste-esineitä, astiapyyhkeitä, joissa oli 80-luvun vuosien kalentereita ja muuta mukavaa. Pahinta tavaroissa oli kuitenkin se, ettei yksikään niistä ollut lainkaan kotiimme sopiva tai millään tapaa itseni tyylinen. Hyväksyn ilolla yksittäisiä "kahjojakin" lahjoja, jos niissä on ajatus mukana, mutta tuo lahjakasa lähinnä itketti ja suututti ekologisuudesta ja kierrätyksestä kiinnostunutta ihmistä. Onneksi anoppi on rauhoittunut tuon vuoden sekoilusta ja esimerkiksi viime jouluna sain häneltä oikein mieleisiä lahjoja :see:

Weba
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 426
Liittynyt: 08 Syys 2013, 12:32
Viesti:

Re: Mitä pidät krääsänä?

Viesti Kirjoittaja Weba » 19 Loka 2015, 19:16

Eripariset sekalaiset mukit
Lapsille on paljon lelukrääsää jotka ei leikkimistä kestä.
Varmaan jotkin tuikkukipot sun muut, niitä kun kertynyt omiksi tarpeiksi. Toisaalta jos kippo erityisen ihana niin mikäs siinä.
Koriste-esineet, ei niille ole tilaa.

Pääosin krääsää taitaa nykyisin lapsille tulla, mutta toisaalta lapset niistä yleensä tykkää.

sinilintu
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 3
Liittynyt: 16 Loka 2015, 19:10

Re: Mitä pidät krääsänä?

Viesti Kirjoittaja sinilintu » 19 Loka 2015, 21:38

En nyt varsinaisesti osaa krääsäksi kutsua tavaroita, jotka on ajatuksella valittu, jos ne nyt ei ihan jotain täysrihkamaa, rikkimenevää jne ole.

Mutta on asioita, joita en toivo saavani lahjaksi:
- Mukit. Emme juo kahvia tai edes teetä tai juuri mitään muutakaan kuumaa ja silti meillä on hylly täynnä mukeja. Joskus ostan kuitenkin jonkun hienon mukin muistoksi, ja jos juon vaikka teetä, niin voin samalla muistella ko paikkaa. Ne ovat parhaita muistoesineitä. Jonkun verran on tietysti myös vieraskäyttöön mukeja.
- Yksittäiset astiat. Mä yritän epätoivoisesti saada jotain yhtenäisyyttä...
- Koriste-esineet. Hieman sama juttu kuin mukeissa, niitä on jonkun verran, mutta pääasiassa ne on itse hankittu matkoilta jne. Poikkeuksiakin kyllä on.
- Kynttilät. Niitä riittää varastossa vaikka kuinka, eikä me tällä hetkellä edes juuri polteta kynttilöitä tai korkeintaan tuikkuja tai pöytäkynttilöitä joskus. Ja yleensä tykkään ostaa itse,jos tarvitsen jotain tietynlaista. Ja tuoksukynttilät on ehdoton nounou, mä ehkä vielä just ja just saatan sellaista sietää, mut mies ei. Joten niitä ei, kuten ei muitakaan tuoksujuttuja.
- Lelut, jotka on täysin erityylisiä aiheeltaan tai ominaisuuksiltaan kuin millä lapsemme leikkivät, sellaisiakin lahjoja on tullut, eikä niillä myöskään ole leikitty. Myöskin heti rikki menevät lelut harmittaa.
- Täysin vääränlaiset ja -kokoiset tai huonolaatuiset lastenvaatteet.

Tässä nyt jotain... Kamalaa, kun tunnen itseni nirsoksi, mutta en vaan halua ylimäääräistä tavaraa, jota meillä on jo aivan riittämiin ja harmittaa toisen puolesta, jos menee ihan vikaan. Vaikka eihän kaikki voi kaikkea tietää ja tottakai kiitän kaikista lahjoista. Mun äiti kans yrittää tyrkyttää mulle milloin mitäkin. Oli jo pakko sanoa, että harmittaa, kun se käyttää pienet rahansa ylimääräisiin juttuihin, vaikka hyväähän se tarkoittaa... Mutta kun meille ei oikein mahdu nytkään. Pitäisi tehdä joku iso siivousoperaatio myös. Yleensä joulu- yms. lahjat onkin etukäteen yhdessä sovittuja, ehkä isompia hankintoja, tietty jotain pientä lisäksi, mutta yleensä se on jotain käyttö/kulutustavaraa. Lahjakortteja olen ehdotellut, mutta hiukan nihkeesti menee läpi... Tämän takia itsenikin on vaikea hankkia toisille lahjoja, koska kriteerit on aika korkealla. Toivon mukaan olen useimmiten onnistunut...

Avatar
JapeTonttu
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 865
Liittynyt: 07 Loka 2015, 21:43
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Mitä pidät krääsänä?

Viesti Kirjoittaja JapeTonttu » 19 Loka 2015, 23:44

Krääsä on kyllä hakanala luokitella. Niin monille se tarkoittaa eri asiaa kuin toisille. Itselleni suurinta krääsää on kaikki uskonto/ikoni aiheiset koriste-esineet ja taulut, sekä värssykirjat. Osaan kyllä itsekkin värssyjä luritella. Myös kaikki avaimenperät ja semmoinen turha pikkutavara (jolleiniitä sitten keräile) on minusta krääsää.

Lapsille pidän krääsänä juurikin kaikki lmais ja oheisjutut, kuten mäkkärin lelut ja lehtien oheistavarat.

Itse kun polttelen kynttilöitä niin en pidä sitä krääsänä. Astioitakaan en, jos ne on saajansa näköisiä. Esim. oma lähipiirini tietää, että asiakaappini on pullollaan, mutta sitä saa täyttää jos astia on jotnekin meidännäköinen.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lahjavinkit”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa