Ruokalahjat

Täällä voit jakaa niin käsityöohjeita kuin neuvoja siitä, mitä kannattaa ostaa 1- tai 10 vuotiaalle kummipojalle/tytölle joululahjaksi, tai sille kummin serkun kaimalle, mummoja unohtamatta.
Vastaa Viestiin
Avatar
keltaisentalon
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 56
Liittynyt: 11 Marras 2012, 10:01
Viesti:

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja keltaisentalon » 25 Elo 2013, 11:31

HopeaLoimu kirjoitti:Olen jo joskus aikaisempana jouluna tehnyt lahjaksi herkkukoreja, mutta nyt tänä jouluna meinasin tehdä herkkukorit tietyllä teemalla. Nimittäin pelkkiä erilaisia (erikoisia) hilloja.

Mitähän kivaa keksisi hillojen seuraksi? Jotain mikä liittyisi niihin hilloihin?
Mulla ei tule mieleen mitään muuta kuin juustot, mutta kun ne on vähän hankalia (kylmäsäilytys) ainakin kauempana asuville lahjottaville.

Olen miettinyt pääni puhki minkä kanssa hilloja syödään, mutta tyhjää lyö... :hmm:
(no jätskin ja lettujen kanssa, mutta ei ne oikein sovi herkkukoriin :lol: )
Croissantteja? Jotain keksejä (mitä)?


Sekalainen herkkukori olisi toki helppo koota, mutta kun sellaisia olen jo kerran antanut (sisälsi mm. paholaisen hilloa, omena-sipulihilloa, sinappia, glögiä, pipareita, suolakeksejä, rusinoita, pähkinöitä, paahdettuja ja maustettuja manteleita, joulukahvia, mustaherukkalikööriä jne) niin nyt haluaisin jotain erilaista.

Idea lähti Kodin kuvalehden (toiseksi uusimmasta) numerosta, jossa julkaistiin lukijoiden kilpailuun lähettämiä parhaimpia hilloreseptejä ja sieltä bongasin kesäkurpitsahillon ohjeen. Siitä se ajatus sitten lähti...

Meinasin tehdä tuota mainitsemaani kesäkurpitsahilloa, banaanihilloa, porkkanamarmeladia, limemarmeladia, pihlajanmarjamarmeladia, mansikka-kiivihilloa, piña colada-marmeladia ja "rakkaushilloa" (resepti myöskin kodin kuvalehdessä; marjahillo johon laitettiin sekaan cayennepippuria)

Eikös juuri keksit olisi hyvä idea hillon kanssa? Jotkut voileipäkeksien tapaiset, sitten suolakeksejä ja jotain makeita keksejä+pipareita. Sellaisia, jonka päälle voisi laittaa sitten sitä hilloa. Tai sitten sellaiset tikut, joita voisi kastaa hilloon. En kyllä muista millä nimellä niitä kutsutaan, mutta joissain isommissa kaupoissa olen näitä nähnyt. Ovat siis pitkiä ja vähän suolatikkujen tapaisia. Ainakin metallipurkeissa niitä myytiin.
Nämä mulle ensimmäisenä mieleen tuli! :-D

Avatar
keltaisentalon
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 56
Liittynyt: 11 Marras 2012, 10:01
Viesti:

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja keltaisentalon » 25 Elo 2013, 11:35

Mä olen tehnyt karkkikakkuja aiempina vuosina. Viime jouluna tein muutaman karkkipuun sekä niitä Rocky Road karkkeja. Niitä on löytynyt joka vuosi aina jonkun paketista... Lumiukkosoppia myös olen laittanut joillekin. En muista, että olenko nämä jo tänne kirjoittanutkin. :lol: Mutta tulipahan kahteen kertaan, jos näin on...
Tämän vuoden herkkulahjat ovat vielä mietinnässä. Katotaan mitä keksin! Noita herkkukoreja vähän olen miettinyt myös. Jos jonkun hyvän idean niihin keksin, niin sellaisen voisin muutamalle tehdä.

Avatar
Joulujuristi
Tonttu
Tonttu
Viestit: 184
Liittynyt: 29 Syys 2012, 22:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja Joulujuristi » 27 Elo 2013, 08:49

Ajattelin tehdä tänä jouluna tälläisiä lahjoja sukulaisille, yksittäin sellofaaniin pakaten:
Kuva
https://www.pirkka.fi/ruoka/reseptit/26 ... marjapalat

Avatar
pippuri86
Tonttu
Tonttu
Viestit: 187
Liittynyt: 12 Marras 2012, 14:01

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja pippuri86 » 30 Elo 2013, 08:47

Meiltä ystävät ja sukulaiset talevat saamaan joulukukan sijasta tänävuonna ruisleivät. <3
Ja mitä lahjoihin tulee niin ainakin omena-kaneli hilloa tulee löytymään paketista sinapin ja suklaiden lisäksi.

Avatar
kilahwi
Tonttu
Tonttu
Viestit: 126
Liittynyt: 27 Elo 2013, 16:47

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja kilahwi » 02 Syys 2013, 21:59

Kuinka aikaisin olette ruokalahjoja tehneet? Esim. karkkeja, leipää kakkua? tai hilloja?
Itsellä olisi suunnitelmissa ekaa kertaa tehdä vanhemmille sisaruksille herkkukorit lahjaksi, joten vinkkejä kaipailisin. Ajattelin paholaisenhilloa, jotain muuta hilloa? sinappia, karkkeja, leipää? Hyviksi havattuja ja kauan säliyviä ohjeita ottaisin mielelläni vastaan :)

Avatar
Unico
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 2082
Liittynyt: 10 Marras 2007, 11:19

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja Unico » 02 Syys 2013, 22:46

Sinappi säilyy sen 2kuukautta, joten joulukuulla siinä vaiheessa keittelen, kun tiedän milloin ollaan menossa viemään joulutervehdykset.

Avatar
jouluhullu ainainen
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 50
Liittynyt: 17 Marras 2012, 11:30
Paikkakunta: joulumaa

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja jouluhullu ainainen » 03 Syys 2013, 18:20

Itse käytän etenkin tulevana jouluna useita eri ruokalahjoja.. Aiempaa kokemusta ruokalahjojen antamisesta ei ole, mutta leipominen on ominta alaa.. :leips: Ajattelin lahjoa juustotikuilla, konvehdeilla, kookoskekseillä ja sinapilla... Toivon vain sitten että lahjojen saajat tykkäävät! :lahja:

Avatar
Eneri
Tonttu
Tonttu
Viestit: 143
Liittynyt: 05 Syys 2013, 19:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja Eneri » 06 Syys 2013, 14:55

Olin jo unohtanutkin, että sain kahtena jouluna sukulaisilta kinkun lahjaksi.

Joksikin lahjaksi olen saanut myös tyrnihilloa. Viinimarjamehuja olisi mahtava saada.

Avatar
pippuri86
Tonttu
Tonttu
Viestit: 187
Liittynyt: 12 Marras 2012, 14:01

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja pippuri86 » 14 Syys 2013, 10:46

Haluisko joku kertoo mulle jonkun kivan ja helpon konvelti tai jonkun muun nami ohjeen?? :inlaav:

lumilapsi
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 39
Liittynyt: 14 Tammi 2013, 12:51

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja lumilapsi » 08 Loka 2013, 22:13

^kokeilepa googlea? Minä haen melkein kaikki ohjeet nykyään sieltä! Muuta apua en valitettavasti osaa antaa :/

Viime vuonna saatiin lahjaksi "kaurakeksipurkki", eli siihen piti lisätä vain sulatettu voi ja yksi kananmuna. Muut aineet olivat kauniissa lasipurkissa jo valmiina. Purkin sisällön sekoittamalla saadaan kaurakeksitaikina. Minusta kiva idea!

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lahjavinkit”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa