Ruokalahjat

Täällä voit jakaa niin käsityöohjeita kuin neuvoja siitä, mitä kannattaa ostaa 1- tai 10 vuotiaalle kummipojalle/tytölle joululahjaksi, tai sille kummin serkun kaimalle, mummoja unohtamatta.
Vastaa Viestiin
kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 17 Marras 2009, 12:22

...........................................

Avatar
apollonia
Tonttu
Tonttu
Viestit: 190
Liittynyt: 20 Joulu 2008, 14:11
Paikkakunta: Turku

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja apollonia » 17 Marras 2009, 12:49

Muakin alkoivat nuo Flapjackit kiinnostaa :mrgreen:

Avatar
julias
Tonttu
Tonttu
Viestit: 175
Liittynyt: 17 Marras 2009, 20:39
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja julias » 19 Marras 2009, 21:55

Roselette kirjoitti:Tarkoitus olisi tehdä ainakin riisisuklaata (nam!) lahjaksi..
Olen vaan kovasti miettinyt, että miten säilyvät? Olisi kiva saada ajoissa tehtyä, mutta hieman mietityttää noiden (ja muidenkin herkkujen) säilyvyys..
Onko kokemuksia? Milloin teette esim. suklaaherkut?
Karkit eivät kovin kauan säily, ainakin kun viime joulukuun alussa käytiin Porvoossa Pienessa suklaapuodissa, niin sanoivat siellä etteivät ne konvehdit paria viikkoa pidempään säily.
Viime vuonna väkersin vaikka minkälaista, daimia, jääsuklaata ja toffeeta, suklaamuffineita, pari kuivakakkua ja karamellisoituja pähkinöitä. Tänä vuonna taitavat ainakin karkit jäädä tekemättä, vaikka niitä on ihana tehdä (ja maistella!), juuri sen vuoksi, että ne on tehtävä niin lähellä joulua, että tulee turhan kiire :(

Avatar
eirwen
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 713
Liittynyt: 14 Syys 2009, 15:50

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja eirwen » 22 Marras 2009, 19:02

pitää tehdä niin hyvän makusia että ne ei säily pitkään :lol: mulla ei oo koskaan ollu suklaakonvehtien kanssa mitään säilyvyysongelmia kun ei ne säily syömättä edes sitä 2 viikkoo

jouluhortensia
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1826
Liittynyt: 05 Marras 2007, 13:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja jouluhortensia » 22 Marras 2009, 19:18

Hyvin sanottu eirwen :smile: Ei oo kyllä säilymisongelmia ollut...
Suklaapuodissa sanoivat minullekin, että itse tehtyjen konvehtien säilytysaika on max 8 vuorokautta :roll:
Ystävälle tein yhtenä vuonna suklaasalamia (makkaran näköinen suklaapötkö), nyt aion tehdä Nigellan ohjeen mukaan pistaasifudgea samaiselle ystävälle. Marmeladia ollaan joskus myös tehty, ja sehän säilyy pitkään! Jos siis marmaladesta tykkää :hei:

Avatar
apollonia
Tonttu
Tonttu
Viestit: 190
Liittynyt: 20 Joulu 2008, 14:11
Paikkakunta: Turku

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja apollonia » 22 Marras 2009, 19:25

Sen verran on rahat tiukalla tänä jouluna, että perheen ulkopuolelle ajattelin lahjoittaa juuri joitain itsetehtyjä nougatpalleroita ja toffeeta, jos vaan löydän jostain reseptin. Tähän astiset on ollut aikalailla kinuskeja, jotka jämähtää samointein ja leikkaamista on turha edes ajatella saatikka toteuttaa. :lol:
Eli olisikohan se sitten fudge, mitä pitäisi kokeilla ja mitä saisi sitten nätisti leikeltyä ja paketoitua vaikka sellofaaniin... :fee:

Avatar
julias
Tonttu
Tonttu
Viestit: 175
Liittynyt: 17 Marras 2009, 20:39
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja julias » 23 Marras 2009, 13:43

apollonia; minä tein viime vuonna toffeeta, ja se oli ihan kinuskin vastakohtaa! Se oli vähän kuin ne irtokarkkien fudget, tosin lohkeili helpommin, tai ettei ollut niin kestävää. Hyvää oli kuitenkin, ja ohje taisi olla tämä:
http://pirkka.fi/ruoka/reseptihaku/rese ... karamellit

Avatar
julias
Tonttu
Tonttu
Viestit: 175
Liittynyt: 17 Marras 2009, 20:39
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja julias » 10 Joulu 2009, 16:45

Oisko kellään mitään uusia ruokalahjavinkkejä?:)

Avatar
athella
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2134
Liittynyt: 04 Heinä 2009, 15:43
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja athella » 22 Joulu 2009, 13:18

Oih, kuinka kuulostaa hyvältä tuo luksuskaakao. Ohje talteen eikä tarvitse miettiä ensi vuoden lahjoja kavereille. Tietenkin pitää ensin itse testata tuota kerran. Tai pari. Tai vähän useammin... :pig:

lumisadepallo
Tonttu
Tonttu
Viestit: 200
Liittynyt: 26 Elo 2007, 18:51

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja lumisadepallo » 22 Joulu 2009, 21:36

Minä tein tätini kanssa lahjoiksi juustoja (tätini kustannuksella... :oops: ) tarvittiin 6l maitoa, 12dl piimää ja 18kananmunaa, suolaa... maito kuumennettiin kiehuvaksi, piimään sekoitettiin munat, seos maitoon ja kiehautettiin, kunnes alkoi hera irrota. Siitä sitten nosteltiin siivilään valumaan, kerroksittain massaa ja suolaa. Kun oli valunut tarpeeksi otettiin muotista ja voideltiin keltuaisella ja paistettiin nätiksi. Osaan lisäsin mausteita: fenkolia, kuiminaa, tilliä, pippuria.... Parasta oli tavallinen. Kiitos tädilleni, että opetti tämän helpon tavan mulle. :hei: Pakastin juustot ja oon vieny jäisenä nauha ympärillä lahjaksi. Mukana voi laittaa omatekemää hilloa, pipareita jne. Helppoa ja nopeaaa

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lahjavinkit”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa