Ruokalahjat

Täällä voit jakaa niin käsityöohjeita kuin neuvoja siitä, mitä kannattaa ostaa 1- tai 10 vuotiaalle kummipojalle/tytölle joululahjaksi, tai sille kummin serkun kaimalle, mummoja unohtamatta.
Vastaa Viestiin
Avatar
lumienkeli
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 85
Liittynyt: 12 Loka 2008, 10:54
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja lumienkeli » 28 Loka 2008, 19:03

Viime jouluna olen tehnyt ruokalahjana valkosuklaisentuorejuusto(muropohjaisen)kakun. Pohjaksi sopii tosi hyvin murskatut piparkakut. Tulee paljon jouluisempi maku. Helppo tehdä. Ei tarvitse ollenkaan uunia käyttää, liivatelehdet hyydyttää valkosuklaatuorejuusto seoksen. Saajat ovat ainakin tykänneet ja itse myös. :razz: Tein itselleni tuommoisen itsenäisyyspäivä kakuksi, mutta valkosuklaan sijasta käytin normaali suklaata ja hyvää oli. :jouulu:
Saa nähdä mitä tulee tänä jouluna värkättyä.

adventtityttö
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1092
Liittynyt: 20 Syys 2007, 00:22
Paikkakunta: Kainuu

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja adventtityttö » 29 Loka 2008, 20:43

Ajattelin tehdä muutamat joululimput sekä muutamat kakut/piirakat lahjaksi. :) pitää vaan katella sopivat ohjeet..

Avatar
kath
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 361
Liittynyt: 15 Loka 2007, 16:32

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja kath » 30 Loka 2008, 07:55

Olen tehnyt jo monen vuoden ajan hunajasinapin (on muuten parasta kinkun kanssa, vaikka ite sanonkin) useammalle ihmiselle ja teen nytkin. Sen voi tehdä ajoissa, joten ties vaikka tekisin viikonloppuna!

Joululimpunkin olen tehnyt jo useamman vuoden ajan äidilleni, appivanhemmilleni ja mummoille. Teen sen nytkin.

Namuja olen tehnyt niin ikään monena vuonna ja varmaan joillekin kavereille teen nytkin. Noissa uusissa lehdissä oli kivoja namuohjeita, joten voisi kokeilla jotakin uutta.

Tänä vuonna, kun olen kotona töissä, voisi tehdä enemmänkin, joten täytyy alkaa suunnitella. Jokunen vuosi sitten tein lahjoiksi lasimestarin silliä, sinappisilakoita, useammanlaisia namuja, kolmea eri leipää, kahta eri sinappia ja kahdenlaisia säilöttyjä valkosipulinkynsiä ja oliiveja, omatekoista glögiä... mitähän vielä? Se oli opiskeluaikaa, joten en ymmärrä, miten ehdin sen kaiken tehdä... Kävin kuitenkin töissäkin. Muistan vain, että hauskaa oli! Ihan tuohon määrään en tänä vuonna ryhdy... :see:

Avatar
ElinaMaria
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 79
Liittynyt: 07 Loka 2008, 22:07
Paikkakunta: Somero

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja ElinaMaria » 02 Marras 2008, 17:00

En ole antanut varsinaisia ruokalahjoja ennen, mutta tänä vuonna aion tehdä appelsiinimarmeladia itse ja pakata sen jotenkin sitten, esim. pieniin lasitölkeihin ja etiketti jostakin kierrätyspaperista tms. Arkartelulehdesä oli tuo ohje viime vuonna ja piti kokeilla, mutta aika loppui kesken. Toivottavasti ei nyt :see:

Avatar
Joulutonttu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5004
Liittynyt: 23 Elo 2007, 19:10
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu » 02 Marras 2008, 19:13

Minä ajattelin kaverilleni tehdä kaneliässiä ja laitan ne jouluiseen peltirasiaan.
Kaveri on ihan himona kyseisiin kekseihin :DD Samalla annan reseptin mukaan. On jo usemman kerran pyydellyt ohjetta :wink:

Viime vuonna anopin porukalle tehtiin herkkukori, missä oli teetä, kahvia, suklaata, luumuja ym. hyvyyksiä. Erikoisena oli sitten erilaiset lihasäilykkeet, joita ei kaupasta saa :wink:

Joulukimalle

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja Joulukimalle » 11 Marras 2008, 18:41

Pari vuot sit tein ystävälleni pipareita ja koristen niit. Sain ton idean siitä kun serkku sai joululahjaks pienen laatikon minkä sisäl oli pipareita. :)

pipsa-poro
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 616
Liittynyt: 24 Elo 2008, 17:03
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja pipsa-poro » 11 Marras 2008, 22:21

Pipsa-poro :poroo: vatkaa sorkillansa suklaamuruisia kuivakakkuja, koristeltuja pipareita, vadelma-mustikka-mansikka-hillopurkkeja ja omena-pihlajanmarjahillopurkkeja lahjaksi. Anoppiporon kanssa paistamme turkit hies jouluksi monta leivinuunillista karjalanpiirakoita, joita annetaan tokalle joulutervehdykseksi :proo: . Anoppiporo kun on Karjalast, osaa piirakanteon :mrgreen: ..Ja varjelemme ettei Appi-ukkoporo ja Petteri ehdi ahmimaan .. :mrgreen:

Joululimppu joulunpunaisessa liinassa on kiva jouluinen tervehdys kanssa :DD !

Silloin kun Petterill oli sikala :pig: :pig: , annoimme vanhassa saunassa itse palvattua possua suolapalaksi lahjana :)

Avatar
hemulitar
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1203
Liittynyt: 21 Kesä 2008, 14:52
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja hemulitar » 12 Marras 2008, 06:22

pipsa-poro kirjoitti:Pipsa-poro :poroo: vatkaa sorkillansa suklaamuruisia kuivakakkuja, koristeltuja pipareita, vadelma-mustikka-mansikka-hillopurkkeja ja omena-pihlajanmarjahillopurkkeja lahjaksi. Anoppiporon kanssa paistamme turkit hies jouluksi monta leivinuunillista karjalanpiirakoita, joita annetaan tokalle joulutervehdykseksi :proo: . Anoppiporo kun on Karjalast, osaa piirakanteon :mrgreen: ..Ja varjelemme ettei Appi-ukkoporo ja Petteri ehdi ahmimaan .. :mrgreen:

Joululimppu joulunpunaisessa liinassa on kiva jouluinen tervehdys kanssa :DD !

Silloin kun Petterill oli sikala :pig: :pig: , annoimme vanhassa saunassa itse palvattua possua suolapalaksi lahjana :)
Oi, kun mullakin olis lähisuvussani Pipsa-poron kaltaisia ruokalahjojen tekijöitä! Olisin ihan onnesta soikeana! :jouulu: Minä raukka kun olen suvussamme ainoa tee se itse-nainen, joka ruokalahjoja tekee..Joka tapauksessa, Pipsa-poron (ja anopin) luomukset kuulostaa niiiiin hyvältä! :jouulu: :jouulu: :jouulu:

Avatar
jentsu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 579
Liittynyt: 16 Loka 2008, 17:56
Paikkakunta: LPR

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja jentsu » 03 Joulu 2008, 11:22

Nostellaampas.. nyt reseptejä esiin! :)

Ajattelin, että voisin tänä vuonna antaa ruokaisia/herkku-lahjoja. Mutta mitä? Tuo ElinaMarian appelsiinimarmeladi kuullostaa hyvältä.

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 17 Marras 2009, 10:43

Oon heikkona Flapjackeihin. Niitähän ei suomesta saa, mutta onneksi voi tehdä itse.
Toimii myös lahjana kun laittaa sopivaan purkkiin.

Tuossa yksi (engl.) resepti
http://www.flapjackrecipe.com/chocolate/index.html

Ja tässä vielä kuva selventämään mikä tämä flapjack oikein on:
Kuva

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lahjavinkit”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa