Ruokalahjat

Täällä voit jakaa niin käsityöohjeita kuin neuvoja siitä, mitä kannattaa ostaa 1- tai 10 vuotiaalle kummipojalle/tytölle joululahjaksi, tai sille kummin serkun kaimalle, mummoja unohtamatta.
Vastaa Viestiin
Omppu
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 738
Liittynyt: 21 Syys 2010, 15:01
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja Omppu » 08 Loka 2011, 07:28

Minä lahjon paljon ruokalahjoilla ja leipomuksilla. Viime vuosien toivotuin lahja on ollut saaristolaisleipä. Sitä teen tänäkin vuonna ja annan kera sienisalaatin lahjaksi niille, jotka pitävät sienistä, mutta eivät niitä syystä tai toisesta kerää. Marinoituja valkosipuleita olen tehnyt siskon miehelle, joka pitää kaikesta tuollaisesta. Erilaisia sinappiversioita olen myös kokeillut, samoin hilloja, kakkuja ja konvehteja. Koristeltuja pipareita on tullut myös tehtyä lahjoiksi ja lahjan saajalle sopivia piparkakkutaloja, tästä esimerkkinä naapuriin naapuriavusta kiitoksena viety heidän maatilansa pipariversio.

tupuna
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 110
Liittynyt: 31 Loka 2008, 11:07
Paikkakunta: Turku

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja tupuna » 08 Loka 2011, 13:08

Perinteeksi on jo tullut että teen erinäisiä pikkuleipiä joululahjaksi: anopille peruspiparit, siskolle ruispiparit, kälylle kookoskakkuja, äidille inkivääri-luumupipareita -näitä osataan odottaa, ja anoppi sanoi viime jouluna ettei tehnyt itse koska tiesi että minä kuitenkin tuon! :roll: Meinasi kyllä jäädä tekemättä kun muutettiin joulukuussa ja puuhaa oli muutenkin, mutta onneksi tein, ettei anoppi jäänyt kokonaan ilman pipareita!
Lisäksi saatan tehdä jotain jouluisia maustekakkuja viemisiksi muihin kyläpaikkoihin joulun alla, tai sitten erilaisilla muoteilla tehdyillä siirappipipareita.

Avatar
nonna
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2757
Liittynyt: 23 Loka 2007, 12:47
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja nonna » 08 Loka 2011, 18:11

Millaisellas reseptillä teet noita inkinvääri-luumupipareita? Kuulostivat herkullisilta :see:

Sarppa
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4962
Liittynyt: 07 Syys 2007, 17:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja Sarppa » 08 Loka 2011, 20:51

nonna kirjoitti:Millaisellas reseptillä teet noita inkinvääri-luumupipareita? Kuulostivat herkullisilta :see:
Olin juuri tulossa kysymään täsmälleen samaa! Ohjetta jakoon :jouulu:

tupuna
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 110
Liittynyt: 31 Loka 2008, 11:07
Paikkakunta: Turku

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja tupuna » 13 Loka 2011, 16:29

Hei Nonna ja Sarppa :hei:
alkuperäinen ohje on yli kymmenen vuoden takaisesta Kodin kuvalehdestä, nimi oli jotain hienoa tyyliin lumikinosten luumuhyrrät tai jotain sinne päin...
Ei nyt juuri ole reseptiä lähettyvillä, mutta se on perusmurotaikina johon tulee mausteeksi jauhettua inkivääriä. Alkuperäisessä ohjeessa taikinasta pursotetaan kiekkoja ja paiston jälkeen kaksi vastakkain ja väliin laitetaan luumuhilloa ja päälle tomusokeri"höpsäys". (Kannattaa täyttää vasta vähän ennen syömistä niin eivät liikaa pehmene.)
Itse joskus vähän oikaisen ja pursotan kukkia joihin laitan jo ennen paistoa keskelle luumuhillon. Ovat kyllä hyviä molemmilla tavoilla!

Avatar
Loiste
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 47
Liittynyt: 06 Loka 2009, 11:59

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja Loiste » 19 Loka 2011, 21:00

Viime jouluna tein yhdelle lahjottavalle paholaisenhilloa, hunajasinappia ja marinoituja valkosipuleita. Paholaisenhillon ja valkosipuleiden hyvää makua muisteltiin pitkin vuotta, joten taidan tänä vuonna tehdä usemmallekin ruokalahjoja. :peukku:

Avatar
Joulutonttu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5004
Liittynyt: 23 Elo 2007, 19:10
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu » 25 Loka 2011, 14:39

Mulla kun tuppaa tuo mieli muuttumaan lahjojen suhteen, ja nyt sitten ajattelin, josko anopin porukalle tekisin itse jotain leivonnaisia tms. joululahjaksi.
Täältä oonkin saanut jo paljon ideoita, mitä koriin voisi laittaa, MUTTA mulla ei mielenkiinto kerta kaikkiaan riitä tällä hetkellä ruveta väsäämään mitään hilloja, sinappeja ym. :-|
Joten onko mitään muita ideoita, mitä voisi vaikka sen kuivakakun ja joululeivän lisäksi tehdä koriin mukaan? Pipareita tuskin rupean leipomaan, koska ne ostaa itse valmiit piparit kaupasta.
Koriin on tarkoitus ostaa myös kahvia ja teetä sekä suklaakonvehtirasia.

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 26 Loka 2011, 09:30

^En osaa kyllä sanoa tuohon. Riippuu varmaan siitäkin, tykkääkö lahjottavat suolaisista vai makeista herkuista, ja kuinka kokeilunhaluisia ylipäänsä ovat.

Avatar
JoulunKimalle
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 15
Liittynyt: 23 Loka 2011, 22:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja JoulunKimalle » 27 Loka 2011, 21:54

Mä oon joskus antanut ihmisille joululahjaksi sellasia leivonnaisia mihin tulee murotaikinaa ja piparitaikinaa. Niistä tulee aivan mielettömän hyviä keksejä. Pitää varmaan kohta alkaa niitä leipoilemaan. ^^

Mila
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 981
Liittynyt: 25 Kesä 2012, 23:04

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja Mila » 01 Syys 2012, 18:24

Meillä on ollut tapana tehdä ruokalahja vaarille jouluksi. Siis teen kaikki laatikot sekä rosollin, ja joskus myös graavia kalaa papan joulupöytään. Tää idea lähti siitä kun pappa kerran tokaisi että haluaisi vielä joulupöytäänsä omatekoisia laatikoita, kun ei ne kaupan laatikot hänelle oikein maistu, eikä voimat oikein riitä enää omien joululaatikoiden valmistamiseen. Itselle teen laatikoita sun muita, joten samalla ne tulee näppärästi muillekin :) Pappa on tyytyväinen ja saa tahtomaansa ruokaa. :D

Muille sitten yleensä oon tehnyt kahvikakkuja tai pikkuleipiä, molemmat voi pakastaa tai syödä heti, ihan lahjan saajasta riippuen ;)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lahjavinkit”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa