Joulustressin selätys

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Joulustressin selätys

Viesti Kirjoittaja Katikki » 24 Marras 2015, 12:39

Jouluhan on ihana asia, mutta ei kaikki jouluun liittyvä ole ruusuilla tanssimista. Joskus iskee väsy, uupumus ja kiukku, kun sitä tekemistä on niin paljon, odotukset on korkealla ja kaikkeen ei voi itse vaikuttaa. Kaikki allaolevat on omakohtaisesti koettu! :slam: :roll: :shock:
1.Jouluna ei ole lunta. Ratkaisu: Laitan verhot kiinni ja lisään kynttilöitä. En katso ulos. Viimeistään helmikuussa lunta on ja toivon että se sulaa. :kynde:
2.Joulusiivous jatkuu ja jatkuu, ja voimat loppuu. Ratkaisu: Pidän tauon. Otan pienen hömpsyn (tän äiti opetti mulle, ja auttaa ns. ”kuolleen hetken” yli hienosti). Syön välipalaa – kun touhuaa niin en huomaa että on nälkä, mutta verensokeri laskee silti, mies huomaa ja tuuppaa mulle voikkarin nenän eteen. Teen niin yksityiskohtaisen työlistan kuin mahdollista ja pyyhin yli tehdyt työt sitä mukaa kun saan ne tehdyksi, niin huomaan miten lista lyhenee. Teen yhden huoneen kerrallaan kokonaan valmiiksi ja kurkistan sinne aina kun meinaa usko loppua. Vähennän vaatimustasoa - kiva jos ehdin siivota eteisen kaapin, mutta ei se ole mitenkään välttämätöntä. :cool:
3.Lapsi sotkee jouluksi vartavasten hankitut ja varatut juhlavaatteet just kun vieraat on tulossa tai ollaan itse lähdössä tien päälle. Ratkaisu: laitan lapsen päälle jotain muuta. :pig:
4.Uuvun kokkaamiseen. Ratkaisu: Ostan puolivalmista ja tuunaan. Teen etukäteen pakkaseen. Jätän jotain tekemättä. Sillit ja maksapateet on hyviä myös uutenavuotena. Jouluna pöydät notkuu muutenkin. :nam:
5.Vieraat on tulossa eikä kaikki ole valmista. Ratkaisu: Laitan kriittiset ovet kiinni ja vieraat vispaamaan kermavaahtoa/kuorruttamaan kinkkua/kattamaan pöytää ja vaihdan samalla kuulumiset. :hmm:
6.En saanut mieluista lahjaa. Tää on paha! Ratkaisu: Kerron perheelle s-e-l-k-o-k-i-e-l-e-l-l-ä etukäteen mistä ilahtuisin. Ostan itselleni alennusmyynneistä mieluisen lahjan (tai pari). :lahja:
7.Pakko mennä jouluksi vanhemmille/appivanhemmille/isovanhemmille vaikka ei huvittaisi. Ratkaisu: Ei ole pakko, mutta on pakko kertoa ajoissa kaikille osapuolille. Sama koskee omia aikuisia lapsia. Vanhemmat (=minä) kyllä toipuu siitä että lapset ei aikuisina vietä joka joulua kotonaan. Eihän lapsille osteta pehmoleluja tai legojakaan enää kolmikymppisinä. Tai no, 26-vuotias just esitti toivomuksen että jos tekniikkalegopaketin saisi joululahjaksi...
:lahja:

Löytyykö muilta hyviä vinkkejä miten laskea joulustressiä?

Avatar
rittie
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 814
Liittynyt: 09 Marras 2015, 20:54

Re: Joulustressin selätys

Viesti Kirjoittaja rittie » 24 Marras 2015, 21:34

Tätä täytyy miettiä ja pohtia kyllä ajan kanssa. Niin hyviä, ja omastakin elämästä tuttuja pointteja oli tuossa yllä! :see:

Viime joulu oli itselle ehkä se kaikista pahin, kun kotona oli vauva, joka nukkui päivällä kerran kahdessa tunnissa kymmenen minuutin pätkän, huusi iltapäivät ja illat, valvoi yöt. Ei ollut aikaa ja jaksamista tehdä kunnon joulua. Piparitalon osat ostettiin valmiina, lahjat hankittiin verkosta, ruokaa ei laitettu kymmentä sorttia jne. Imurointia kummempaa siivoustakaan ei tehty. Ja silti tuntui joululta, kun se aatto viimeim koitti. Ei siihen tarvittu koko syksyn ajan valmistautumista, viimeiseen asti mietittyä kattausta, teemoittain paketoituja lahjoja tai yltiöpuhdasta kotia. Etukäteen se itketti ja raivostutti. Puhkuin vihaa. Ja silti tuli joulu, oikea joulu. Ja ehkä sitä tuon myötä oppi olemaan armollinen itselleen, keskittymään niihin juttuihin, jotka tuntuvat tärkeiltä ja joihin riittää voimia ja aikaa.

Palaan tähän varmaan vähän konkreettisemmilla vinkeillä myöhemmin, kun olen kunnolla saanut pureksia asiaa. :see:

Avatar
Punatonttu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 388
Liittynyt: 23 Syys 2013, 09:44

Re: Joulustressin selätys

Viesti Kirjoittaja Punatonttu » 24 Marras 2015, 21:49

Joulustressin selätys



1.Jouluna ei ole lunta.

-Tälle ei voi mitään. Vaik vetää verhot kiinni niin se tietoisuus siitä, että voisi mennä leikkamaan sen vihreän nurtsin :mrgreen: Verhot kiinni, joulumusaa, muuta puuhaa. Itselle mielekästä tekemistä. Tai on vaan tekemättä mitään.

2.Joulusiivous
- Tulee samalla siivottua keittiötä, kun siellä tulee aikaa vietettettyä kuitenkn joka päivä. Meillä mies onneksi hoitaa 90% siivouksen jouluksi. Kuuraa saunat jne. Ei mitään erityistä kuitenkaan. Perus viikkosiivous.

3.Lapsi sotkee jouluksi vartavasten hankitut
- Varavaatteet tai säkki suojaksi :oo :woohoo:

4.Uuvun kokkaamiseen.
- Teen vähissä erin. Aloitan ajoissa. Teen valmiiks pakastimeen kaiken minkä vaan voi. Ja teen vaan niitä mitä meillä oikeasti menee. Jouluna pöydät tosiaan notkuu ja on sorttia jos toista. En laita sellaista mitä meillä ei syödä eli ei ajatukselle jouluna pitää olla.


5.Vieraat on tulossa eikä kaikki ole valmista.
- Ajoitus. Ja jos jotain on kesken niin mies saa seurustella vieraiden kanssa ja mä hoidan homman loppuun. Tai mieskin on auttamassa tarpeen mukaan. Vaihtoehtoisesti vieras istuu siinä lähistöllä ja voidaan höpötellä siinä kaiken ohessa. Tai antaa kuvia katseltavaksi.

6.En saanut mieluista lahjaa.
- Olen oppinut, että pitää todella tarkkaan puolisolle kertoa mitä todella haluaa. ELi linkittää suoraan kuva, ympyröidä kuvastosta (korukuvastot). Aina tulee jotain ei niin kivaa joltain. Pitää huomioida keltä lahja on. Syitä voi olla monia. Olla kuitenkin kiitollinen siitä, että on muistettu.

7.Pakko mennä jouluksi vanhemmille/appivanhemmille/isovanhemmille vaikka ei huvittaisi.
- Ei ole pakko. Vietän jouluni omassa kodissani. En autossa :) Omia vanhempia ei ole enää elossa. Ja mies haluaa pysyä täällä omassa kodissaan. Soitto tai käynti juuri ennen joulua riittää. Omille aikuisille lapsille on sanottu, että saavat itse päättää missä joulun viettävät. Mut ovat toki tervetulleita meille.
Välillä ollaan pienellä prukalla ja välillä isommalla. Erilaisia jouluja, mutta ainutlaatuisia jokainen.

Löytyykö muilta hyviä vinkkejä miten laskea joulustressiä?

Jos jotain unohtuu niin ei maailma siihen kaadu. Tauottaa ja jaksottaa tekemiset. Suunnttelee ennakkoon.
Tekee kauppalistoja, siivouslistoja, lahjalistoja.
Jos joku kaappi jää siivoamatta niin sitten jää. Meillä ei kaappeja kuurata. Emme vietä joulua komerossa :)
Kauppalistoja tehdessä tsekkaa reseptit läpi. Tarkista siinä ohimennen onko tarvittavia mausteita esim kotona ja päivyksen tsekkaus samalla.

Avatar
Tiinu
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 77
Liittynyt: 13 Syys 2013, 16:33

Re: Joulustressin selätys

Viesti Kirjoittaja Tiinu » 24 Marras 2015, 22:43

Tämä onkin kiva ketju; aivan jokaiseen kohtaan en ota kantaa, sillä en näe niitä itse ongelmana tai stressinaiheuttajina, mutta yhden stressinaiheuttajan keksin lisää - tosin en siihen ratkaisua.

1.Jouluna ei ole lunta.

Ratkaisu: Kamat kantoon ja auton keula kohti Lappia. Varsinkin täällä etelässä viime joulu oli lähinnä vihreä, tänä jouluna useampia tuttu perheineen lähtee joululomille Lappiin. :talvi:


6.En saanut mieluista lahjaa.

Ratkaisu: itselleni tämä on vähäpätöinen stressinaihe, sillä en oikeastaan halua lahjoja. Haluan perheeni kokoon, syödä hyvin ja nauttia ihmisistä ympärilläni. :laav:

7.Pakko mennä jouluksi vanhemmille/appivanhemmille/isovanhemmille vaikka ei huvittaisi.

Ratkaisu: ajattelumallin muuttaminen. Itse olen yhtenä vuonna ollut pidemmänkin matkaa autossa, mutta alkuärsytyksen jälkeen siinä oli jotain taianomaista. Pimeä ilta, loistavat hanget, tähtitaivas ja autoradiosta soivat joululaulut. Lauloimme veljen ja äidin kanssa tunteikkaita joululauluja sielun kyllyydestä ja puhuimme menneistä jouluista, yhteisistä muistoista ja hyvistä ajoista, kun isäkin vielä oli viettämässä joulua kanssamme. Kun pääsimme myöhään kotiin otimme vielä uudestaan ruuat esille ja söimme pimeässä yössä navat täyteen. Joten vaikka olimmekin olleet menossa koko päivän, oli siinä kaikessa jotain ihanaa.

LISÄYKSINÄ:

+ Sähköt menee. Tämä on todellinen ongelma, sillä suuri osa ruuista vaatii kuitenkin säilytystä kylmässä, eikä jääkaappia kehtaa sähköjen mentyä availla jatkuvasti. Toisaalta: jos ei ole puuhellaa tai -uunia, niin tulee ongelma siitäkin, kuinka ruuan saa lämpimäksi.

Ratkaisu: Apua? :lol: Itselleni ruoka on niin suuri osa joulua, että tämä aiheuttaisi kyllä suuremminkin stressiä ja ratkaisu olisi vaikea keksiä, sillä veikkaan, että panikoisin...

Joulumyyrä
Tonttu
Tonttu
Viestit: 158
Liittynyt: 11 Marras 2015, 11:39

Re: Joulustressin selätys

Viesti Kirjoittaja Joulumyyrä » 25 Marras 2015, 00:56

Täytyy myöntää, että minulle joulustressi on ihan tuntematon käsite. :jouulu: Tai no, ylipäänsä ei ole tapana stressailla, kun asiat aina järjestyy tavalla tai toisella. Kannattaa tehdä joulusta omanlaisensa juhla ja joulua voi viettää juuri niin kuin huvittaa. Joka vuosi ei ole pakko noudattaa orjallisesti kerran päätettyä kaavaa, vaikka joulu on monelle (myös minulle) ennen kaikkea perinteitä. Jotain voi jättää tekemättä, ensi vuonna on uusi mahdollisuus. Tärkeintä on kuitenkin joulumieli :hali:

1.Jouluna ei ole lunta.
Ei kannata stressata sitä, mihin ei voi vaikuttaa. Onhan se tylsää joulua vesisateessa viettää, mutta ei kai siellä ulkona tarvitse koko päivää olla. Löytyy se joulutunnelma etelässä palmujenkin alla (kai, en ole kokeillut), joten miksei sitten täälläkin.

2.Joulusiivous
Mitään suursiivousta ei meillä harrasteta. Riittää, että on suhtkoht puhtaat lattiat ja (näkyvät) tavarat järjestyksessä. Joulu tulee kyllä sotkunkin keskellä. Itse harrastan listoja. Jokaisesta siivottavasta huoneesta lista tehtävistä. Siivous aloitetaan niin ajoissa, että siivoustahti on huone per päivä. Näin kaikki tarpeellinen tulee siivottua ajoissa ja viimeiselle päivälle jätetään vain viimeistely.

3.Lapsi sotkee jouluksi vartavasten hankitut vaatteet
Tätä tapahtuu usein :roll: Ja joskus itsellekin. Ei kai auta muu kuin laittaa sitten jotain muuta. Juhlatamineet kannattaa pukea vasta juuri ennen h-hetkeä, onpahan ainakin vähemmän aikaa sotkea ne.

4.Uuvun kokkaamiseen.
Kannattaa tehdä mahdollisimman paljon etukäteen pakkaseen valmiiksi. Valmisteluja voi tehdä ripotellen pitkin joulukuuta, ei tarvitse kaikkea yhden päivän aikana puskea kasaan.

5.Vieraat on tulossa eikä kaikki ole valmista.
Kai ne täytyy kuitenkin sisälle päästää. Tekee sitten hommat loppuun vieraiden siemaillessa glögiä tai pyytää vieraat apuun. Sitten kun kaiki on valmista, ei kukaan enää edes mieti asiaa.

6.En saanut mieluista lahjaa. 
Tähän toimii parhaiten ennaltaehkäisy. Eli mahdollisimman tarkat toiveet, jos jotain tiettyä haluaa. Tai sitten iloitsee vaan siitä, mitä saa ja että ylipäätään joku on halunnut muistaa juuri minua (edes epäonnistuneella) lahjalla. :lahja:

7.Pakko mennä jouluksi vanhemmille/appivanhemmille/isovanhemmille vaikka ei huvittaisi.
Mitään ei ole pakko tehdä. Vilpittömästi kannustan kaikkia tekemään joulustaan juuri sellaisen kuin itse haluavat. Vierailut voi hoitaa muunakin päivänä kuin aattona. Jos taas haluaisi mennä, mutta matkanteko ei huvita, suosittelen tekemään kuten Tiinu.

8. Sähköt menee
Ulkolämpötilasta riippuen, ruoat säilyy pihalla tai parvekkeella. Meillä on leivinuuni, takka ja puusauna, joten sekä ruokien että talon lämmitys onnistuu ilman sähköäkin. Mutta jos ei onnistuisi, niin hankalaahan se olisi. Erilainen joulu noutoruokaa syöden :oo

Ja lisäksi

9. Rahat ei riitä mihinkään
Jaa, tähän en keksi. Mahdollisimman paljon itsetehtyjä lahjoja, vaikkei sekään välttämättä halpaa ole. Lahjaksi omia palveluita? En tiedä, hankkii sen minkä pystyy ja sillä mennään, ei voi mitään. Ei tätäkään kannata stressata, joulussa on kuitenkin tärkeintä yhdessäolo, tunnelma ja iloinen mieli.


Löytyykö muilta hyviä vinkkejä miten laskea joulustressiä?

kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Joulustressin selätys

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 25 Marras 2015, 11:02

.............................

Avatar
Konvehti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3498
Liittynyt: 04 Loka 2013, 12:28
Paikkakunta: Pk-seutu

Re: Joulustressin selätys

Viesti Kirjoittaja Konvehti » 25 Marras 2015, 14:35

1.Jouluna ei ole lunta.

Verhot eteen niin ei haittaa! Sisällä kun on kuusi, kynttilät ja joulukoristeet niin se riittää.

2.Joulusiivous jatkuu ja jatkuu, ja voimat loppuu.

Emme tee mitään massiivista joulusiivousta. Normaali viikkosiivous riittää. Isomman siivouksen teemme kesällä lomalla.

3.Lapsi sotkee jouluksi vartavasten hankitut ja varatut juhlavaatteet just kun vieraat on tulossa tai ollaan itse lähdössä tien päälle.

Tämä ei ole enää meilläkään ajankohtaista mutta sitten laitetaan jotain muuta siistiä päälle.

4.Uuvun kokkaamiseen.

Syödään aattoateria vanhemmillani ja mielelläni leipoisin aatoksi herkkuja. Jotain leivonkin mutta viime vuosina ollaan pojan toiveesta ostettu valmis Fazerin kermakinuskikakku ja äitini toiveesta Ellen Svinhufvudin kakku. Joulupäivänä syödään Stokkalta ostettuja todella hyviä laatikoita ja äitini tekemää ja meille antamaa rosollia. :inlaav:

5.Vieraat on tulossa eikä kaikki ole valmista.

Jouluna meille tulee vain minun vanhemmat herkuttelemaan ja lahjoja jakamaan heillä syödyn aterian jälkeen. Ei haittaa vaikka oltaisiin pyjamassa! Mutta yleensä muuten, jos tulisi tällainen tilanne, mina hääräisin keittiössä ja mies viihdyttäisi vieraita. Kerran pukeuduin makkarissa ja mies vei vieraat lastenhuoneeseen siksi aikaa ihastelemaan lasten leluja. :see:

6.En saanut mieluista lahjaa.

Ei tule toteutumaan, koska miehen kanssa sovittu, että kumpikin ostaa tietyllä summalla (yhteisistä rahoista) mitä haluaa ja minä sitten paketoin nykyään myös omat lahjani, koska rakastan paketoimista. Vanhemmiltani saan kirjalahjan ja etukäteen sovimme minkä saan. Samoin sovimme mitä annan heille lahjaksi. Ei tule pettymyksiä eikä turhia tavaroita. Anoppi antaa hieman rahaa, jolla ostan sitten yleensä pari kirjaa.

7.Pakko mennä jouluksi vanhemmille/appivanhemmille/isovanhemmille vaikka ei huvittaisi.

Ollaan sovittu, että appivanhemmille ei mennä jouluna, ettei joulu vain mene pilalle. Jossain vaiheessa ennen joulua pitäisi taas heidät varmaan taas tavata tai sitten uuden vuoden tienoilla :roll:

8. Sähköt menee.

Kaupungissa epätodennäköistä mutta jos viettäisimme joulua mökillä näin voisi käydä. Paniikki tulisi ja varmaan suuntaisimme takaisin kotiin jos sähköt olisivat pitkään poikki.

9. Rahat eivät riitä mihinkään.

Miettisin mikä olisi joulussa aivan välttämätöntä ja jättäisin muut pois. Koristeita löytyy onneksi jo kaapeista ennestään joten niitä ei tarvitsisi lisää enää ostella. Kuusi, kynttilät, jouluruoka, suklaa, joulumusiikki ja lapsille muutama paketti. Siinä ne tärkeimmät.

jouluhortensia
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1826
Liittynyt: 05 Marras 2007, 13:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: Joulustressin selätys

Viesti Kirjoittaja jouluhortensia » 25 Marras 2015, 14:39

Aina sitä vähän tulee joulustressiä, mutta stressi voi olla hyväkin asia -se kun laittaa potkua ihmiseen jotta saa asiat hoidettua!

kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Joulustressin selätys

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 25 Marras 2015, 16:28

....................................

Omppu
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 738
Liittynyt: 21 Syys 2010, 15:01
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Joulustressin selätys

Viesti Kirjoittaja Omppu » 25 Marras 2015, 18:20

1. Jouluna ei ole lunta.

Asia, josta en stressaa, koska siihen en voi vaikuttaa mitenkään. Koirat tosiaan ovat melkoisia kurakalleja täällä periferiassa, mutta pyyhkeellä ja Viledan suihkemopilla siitä selviää.

2. Joulusiivous

Jaksotan isommat jutut pidemmälle ajalle (jääkaapin pesu sisältä ja takaa, uunin pesu, sisältä ja takaa yms) ja nyt suunnattoman vuoden mittaisen tavaran karsimisen tuloksena, meidän neliöt siivoaa nopeasti muuten. Joulumusiikkia soimaan ja moppi laulamaan ja työnjakoa miehen kanssa, siinää ne minun keinoni ovat.

3. Lapsi sotkee jouluksi vartavasten hankitut ja varatut juhlavaatteet

Meillä on tytöillä muutamakin juhla-asu, joten vaihtovaatetta löytyy. Pyykkikone hoitaa loput ja lasten kanssa sotkut kuuluu asiaan.

4. Uuvun kokkaamiseen

Toissavuonna uuvuin, kun piti tehdä puolelle suvulle jouluruokaa (siis ei meille tuleville, vaan jokaiselle omiin joulupöytiinsä). Viime vuonna ilmoitin, ettei se käy, joten napakka ei näkyy toimivan. Teen sen, minkä jaksan ja jälleen työnjako on paikallaan.

5. Vieraat on tulossa eikä kaikki ole valmista

Jouluna meille ei tule vieraita, yleensä. Tänä vuonna ilmeisesti miehen veli tulee, mutta hänen takiaan ei stressata tarvitse. Joulun aikaan meille tulee lähinnä tapanina kahvittelijoita. Tämä ihan siksi, että haluamme viettää joulun rauhassa. Eli ei vieraita, ei stressiä tai vain niitä, joiden vuoksi stressata tarvitse.

6. En saanut mieluista lahjaa

En toivo mitään, joten yleensä yllätyn vain myönteisesti. Kiertoon lähtee minulle turhat.

7. Pakko mennä jouluksi vanhemmille/appivanhemmille/isovanhemmille

Eipä ole ongelma. Olemme viettäneet mieheni kanssa jo 11 joulua tässä kodissa, joten velvoitteita ei ole. Kukaan ei oleta, että joku haluaa lähteä meidän "maalaisjouluidyllistä" pois. Omat vanhempani asuvat pihapiirissä ja tulevat meille lahjojen jakoon ja käyvät glögillä.

8. Sähköt menee

Tämäkään ei ole meillä ongelma, joku vuosi sitten (5 vuotta?) vietimme joulua sähköittä ja tunnelma oli omaa luokkaansa. Sittemmin meille hankittiin iso aggregaatti traktorin perään, joka pyörittää huushollin täysin. Jännitepiikkien vuoksi ei tosin akkulatureita ja tietokoneita juuri käytetä, mutta eipä muutenkaan.

9. Rahat ei riitä mihinkään

Tämä ei ole kovin ajankohtainen enää itselle ollut, mutta joskus oli sitäkin enemmän. Hmmmm, ensin karsii kaiken ylimääräisen. Niitä pakkolahjoja ei tarvitse hankkia ja selittää tilanteen muille. Itse jouluruoka ei kauheita kustanna, jos tekee itse. Lahjoja voi tehdä joko itse tai antaa palveluita (pesen ikkunat/ hoidan lapsia/siivoan auton).

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa