Thanksgiving day eli kiitospäivä

Virittäydy juhlatunnelmaan muulloinkin kuin jouluna!
Vastaa Viestiin
kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Thanksgiving day eli kiitospäivä

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 22 Marras 2012, 17:20

...........................

Avatar
Anewielh
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5163
Liittynyt: 10 Huhti 2010, 19:13
Viesti:

Re: Thanksgiving day eli kiitospäivä

Viesti Kirjoittaja Anewielh » 22 Marras 2012, 19:26

Minullekin kyllä kelpaisi uudet juhlapyhät, niin kiitospäivä kuin kotimainen kekrikin :hei:

kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Thanksgiving day eli kiitospäivä

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 22 Marras 2012, 22:19

...............................

Avatar
katinka
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 947
Liittynyt: 23 Elo 2007, 13:33

Re: Thanksgiving day eli kiitospäivä

Viesti Kirjoittaja katinka » 23 Marras 2012, 08:04

milloinkohan kalenteriin tulee virallisesti "100 päivää jouluun"- päivä :jee:
Tuon kuusipuun linkin mukaan halloweeni on syrjäyttänyt jo kekrin ja pyhäinpäivän. surullista toisaalta. mutta jokainen sitten nappaa tuosta juhlat, joita haluaa juhlistaa.
meillä vietellään jo elokuun lopussa ne venetsialaiset ja sitten pyhäinpäivä, itsenäisyyspäivä ja joulua. uusivuosi tulee joka vuosi samaan aikaan, siitä liikutaa ystävänpäivän kautta pääsiäiseen ja vappu välissä vietettynä juhannukseen. tosin noista mä en juurikaan juhlista kuin itsenäisyyspäivän, joulun, vähän uuttavuotta ja vappua. pääsiäinen lupaa kevättä. ystävä on tärkeä mulloinkin kuin valentinuksen päivänä kalenterin sitä toitottaessa, sekin muuten muuttunut tavoiltaan tullessaan suomeen.

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Thanksgiving day eli kiitospäivä

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 01 Loka 2014, 14:55

Varmaan vielä pari vuotta sitten olisin sanonut tähän että "ei ikinä!", mutta tarkemmin kun olen ajatellut, ei tuo kiitospäivä kuulostaisi ollenkaan hassummalta. Olen ymmärtänyt sen sellaiseksi lämminhenkiseksi ja perhe/sukukeskeiseksi juhlaksi. Ja tosiaan, niin kuin Sarppa sanoi, pitkään syksyyn kelpaisi kyllä laitella juhlapäiviä. Ehkä aika vielä ei ole kypsä tälle, mutta tulevaisuus voi tuoda uutta tullessaan.

Kekrihän tosiaan olisi suomalaista juhlaperinnettä, mutta se on unohdettu päivittää tälle (tai edes viime!) vuosisadalle. Kekriperinteet ovat edelleen siellä aikojen takaisessa maalaisyhteiskunnassa, minne ne ikävä kyllä ovat siis jääneetkin. Mutta toisaalta kekri on tavallaan vähän sukua halloweenillekin (vrt. kekripukin pelottelut). Ja kun tutustuu itse halloweenin alkuperäisiin irlantilaisiin perinteisiin, yhteys on jopa vähän helpommin havaittava.

Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Re: Thanksgiving day eli kiitospäivä

Viesti Kirjoittaja Katikki » 18 Loka 2014, 08:03

Mulla oli amerikkalainen miniäehdokas pari vuotta sitten, ja päätin salaa järjestää hänen kunniakseen Thanksgiving-aterian. Tytön äiti lähetti mulle kaikki perhereseptit ja kurpitsasosetta ym. aineksia joita arveli että Suomesta ei ole helppo löytää, ja niin sitä vaan kokkailtiin mahtava ateria! No, kaikki ei varmaan ollut ihan samanlaista kuin äidin tekemänä mutta hyvin kelpasi ja hyvältä maistui muillekin. Oli kalkkunaa, perunamuhennosta, maissia, kalkkunantäytettä josta paistettiin vuuassa makaronilaatikon tapainen ruoka, dumplingseja eli itse tehtyä pastaa kanaliemessä, kastiketta ja tietynmallisia sämpylöitä. Jälkiruuaksi kurpitsapiirakkaa. Siirsimme Thanksgivingin oikeasta päivästään lauantaille että muualla opiskelevat nuoret ehtivät paikalle. Jännä kokemus oli, ja varsinkin tämä,miniäehdokas oli riemuissaan :inlaav:

Avatar
rittie
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 814
Liittynyt: 09 Marras 2015, 20:54

Re: Thanksgiving day eli kiitospäivä

Viesti Kirjoittaja rittie » 22 Marras 2015, 22:20

Kiitospäivä voisi olla kyllä oikeasti aika ihana juhla, vaikka joulunaikaan tapahtumaa on muutenkin runsaasti.

Itse olen kiitollinen siitä, että asuntoriita on loppusuoralla ja pääsemme pian remontoimaan.

Avatar
Konvehti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3498
Liittynyt: 04 Loka 2013, 12:28
Paikkakunta: Pk-seutu

Re: Thanksgiving day eli kiitospäivä

Viesti Kirjoittaja Konvehti » 30 Marras 2015, 15:50

Kiitospäivä voisi olla kiva juhla tässä syksyllä mutta veisikö se sitten joulun fiilistä, kun on kuitenkin jotenkin samanlainen juhla käsittääkseni :roll: Perhekeskeinen juhla, jolloin syödään hyvin ja monissa perheissä Amerikassa annetaan toisille pieni lahjakin.

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Thanksgiving day eli kiitospäivä

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 17 Loka 2016, 13:32

Konvehti kirjoitti:Kiitospäivä voisi olla kiva juhla tässä syksyllä mutta veisikö se sitten joulun fiilistä, kun on kuitenkin jotenkin samanlainen juhla käsittääkseni :roll: Perhekeskeinen juhla, jolloin syödään hyvin ja monissa perheissä Amerikassa annetaan toisille pieni lahjakin.
Toisaalta tämän kaiken jouluttamisen keskellä joskus sellainen pre-joulu voisi olla ihan paikallaan :jouulu: :mrgreen:

Avatar
Konvehti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3498
Liittynyt: 04 Loka 2013, 12:28
Paikkakunta: Pk-seutu

Re: Thanksgiving day eli kiitospäivä

Viesti Kirjoittaja Konvehti » 17 Loka 2016, 14:20

AdiraGee kirjoitti:
Konvehti kirjoitti:Kiitospäivä voisi olla kiva juhla tässä syksyllä mutta veisikö se sitten joulun fiilistä, kun on kuitenkin jotenkin samanlainen juhla käsittääkseni :roll: Perhekeskeinen juhla, jolloin syödään hyvin ja monissa perheissä Amerikassa annetaan toisille pieni lahjakin.
Toisaalta tämän kaiken jouluttamisen keskellä joskus sellainen pre-joulu voisi olla ihan paikallaan :jouulu: :mrgreen:
Totta :see:

Kuulin yhdeltä tuttavaltani, että Amerikassa on kuulemma kiitollisuus enemmän läsnä tuossa juhlassa kuin Kanadassa. Amerikkalaiset uudisraivaajat olivat kiitollisia intiaaneille, joilta saivat apua ja ruokaakin. Kanadassa ei sitten ole tuota kiitosllisuusteemaa niin, vaan keskitytään ihan täysillä hyvään syömiseen :see:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut juhlat”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa