Joulupöydän laatikot

Jaa täällä omat joulunajan ruoka-ohjeesi ja inspiroidu hyvistä ja herkullisista ideoista!
Vastaa Viestiin
kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 04 Marras 2016, 09:37

...................................

Avatar
Unico
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 2082
Liittynyt: 10 Marras 2007, 11:19

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja Unico » 08 Marras 2016, 20:43

Mun porkkanalaatikossa ei ole riisiä ollenkaan :proo: ja pakasta paistettuna koska nopeampi jouluna sitten valmistaa pöytään. Nim todennäköisesti jouluna töissä.

Avatar
rittie
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 814
Liittynyt: 09 Marras 2015, 20:54

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja rittie » 08 Marras 2016, 21:35

Meilläkään ei ole riisiä porkkanalaatikossa! :see: En ole koskaan tykännyt riisipuurolaatikosta, joten äiti ensin vaihtoi sen mannaryyneihin, mutta kun sekään ei kelvannut, siirryimme joskus vuonna -94 tai -95 ryynittömään laatikkoon. Ja hyvin uppoaa edelleen!

Meillä myös lanttu- ja porkkanalaatikot on valmistettu etukäteen pakkaseen odottelemaan. Ne vain sitten uunissa sulatetaan/lämmitetään aattona.

Mimmi
Tonttu
Tonttu
Viestit: 215
Liittynyt: 08 Loka 2008, 09:02

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja Mimmi » 15 Marras 2018, 12:36

Onkohan liioittelua tehdä jouluksi lanttu-, porkkana-, peruna-, maksa- ja bataattilaatikkoa sekä vielä kuudenneksi punajuurivuokaa? Kaksi aikuista syömässä näitä, lapset ei perusta vaan heille on keitettyjä perunoita. Nämä laatikot voisi jakaa eri aterioille, kaikkea ei olis joka kerta tarjolla. Nopeuttaisi myös joulun ajan ruoan laittoa kun osan noista voi tehdä pakastimeen valmiiksi ja sieltä sitten lämmittää syötäväksi.

Omppu
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 738
Liittynyt: 21 Syys 2010, 15:01
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja Omppu » 17 Marras 2018, 18:28

Eipä ole liioiteltua, kun tekee maltilliset määrät jokaista. Meillä on lanttu- porkkana-, bataatti-, palsternakka-, myskikurpitsa- ja imellettyä perunalaatikkoa. Mietin paahdettua kukkakaalilaatikkoakin, mutta taidan tehdä sitä ennen joulua. Meillä tosin lapsetkin syövät, erityisesti palsternakkalaatikkoa.

Avatar
Punatonttu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 388
Liittynyt: 23 Syys 2013, 09:44

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja Punatonttu » 19 Marras 2018, 00:40

Mimmi kirjoitti:
15 Marras 2018, 12:36
Onkohan liioittelua tehdä jouluksi lanttu-, porkkana-, peruna-, maksa- ja bataattilaatikkoa sekä vielä kuudenneksi punajuurivuokaa? Kaksi aikuista syömässä näitä, lapset ei perusta vaan heille on keitettyjä perunoita. Nämä laatikot voisi jakaa eri aterioille, kaikkea ei olis joka kerta tarjolla. Nopeuttaisi myös joulun ajan ruoan laittoa kun osan noista voi tehdä pakastimeen valmiiksi ja sieltä sitten lämmittää syötäväksi.
Ei ole. Jos mieli tekee niin teet. Mä teen meillä just niitä jouluruokia mitä menee. Sen takia en tee, että kuuluu jouluun ja sit ei kukaan syö.
Meillä on laatikoista bataatti, porkkana, lantti ja peruna. Laatikoiden määrät vaihtelee menekin mukaan. Meillä on jouluisin tällä hetkellä aterioilla 2-5 aikuista ja 1 lapsi. Ja meillä jokaisella on omat suosikkimme laatikoista.
Ja kaiken ohella meillä on uusia perunoita aterialla. Ne on kaikkien herkkua kalojen ja kylmien lihojen kanssa.
Mä olen jo monet vuodet tehnyt laatikot aina ajoissa pakastimeen. SIeltä jääkaappin sulaa ja sieltä uuniin. Joskus unohtunut ottaa sulaa ja laitettu suoraan uunin.
Teet juuri niitä laatikoita mitä haluat. Ja eri aterioille, kuten suunnittelit. Ja ei sitä tiedä milloin lapset innostuu maistelemaan ja ihan tykkäämään jostain.
Rohkeasti vaan.

Avatar
Unico
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 2082
Liittynyt: 10 Marras 2007, 11:19

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja Unico » 21 Marras 2018, 16:47

Minkälaista tuo palsternakka laatikko on?
Meillä on maksa lanttu porkkana ja punajuurilaatikot

Mimmi
Tonttu
Tonttu
Viestit: 215
Liittynyt: 08 Loka 2008, 09:02

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja Mimmi » 25 Marras 2018, 09:44

Googlasin palsternakkalaatikon, ohjeen mukaan keitetty ja soseutettu palsternakkasose maustetaan ja lisätään muna ja kermaloraus. Tämä menee todennäköisesti kokeiluun, sillä ostin reko-ringistä hyviä isoja palsternakkoja. Ja kyllä meillä muutenkin on laatikontekotalkoot tulossa, laitetaan ja syödään kun kerran tykätään :see: Ja niin kuin Punatonttu sanoi, eihän sitä tiedä milloin lapsetkin innostuu maistelemaan!

jouluhortensia
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1826
Liittynyt: 05 Marras 2007, 13:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja jouluhortensia » 26 Marras 2018, 07:27

Aah, rakastan näitä kasvislaatikoita! Meillä yleensä perus lanttu/porkkana/peruna/bataatti. Ja mieluiten Saarioisten! Itse tehdyt on harvoin hyviä...Stockalla on myös hyvät valmislaatikot eikä pahan hintaiset. En oikeastaan kaipaa mitään uutta jouluun, laatikot ovat niin namia!

Avatar
Joulutonttu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5004
Liittynyt: 23 Elo 2007, 19:10
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu » 26 Marras 2018, 15:38

Millä ohjeella te ootte tuota porkkanalaatikkoa tehnyt?
Itse oon siis nyt parina vuonna tehnyt itse porkkana- ja bataattilaatikon ja tuohon porkkanalaatikkoon on juurikin riisipuuroa tullut. On siis hyvää, maussa ei vikaa ole, mutta koostumukseltaan en tykkää.

Kohta pitäisi taas alkaa laatikot tekemään, mutta porkkanalaatikon ohjetta olen metsästänyt mikä on oikeasti hyvää ja joka ei aiheuta koostumuksen takia semmoista yökkäysreflexiä :lol:

Itse olen myös laatikot paistanut valmiiksi ja sitten pakastanut. Aattona olen sitten aamusta ne jääkaappiin ottanut sulamaan ja laittanut uuniin lämpenemään, kun jouluruoka alkaa olemaan valmista.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ruokaohjeet + kattaukset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa