Itse tehty sinappi

Jaa täällä omat joulunajan ruoka-ohjeesi ja inspiroidu hyvistä ja herkullisista ideoista!
Vastaa Viestiin
Avatar
Kiisa
Tonttu
Tonttu
Viestit: 161
Liittynyt: 12 Syys 2013, 11:47

Itse tehty sinappi

Viesti Kirjoittaja Kiisa » 15 Joulu 2015, 11:52

Aika monet tekevt jouluksi itse sinappinsa ja minäkin yleensä pyörytän muutaman purkin. En vain ole vielä löytänyt sitä aivan täydellistä sinappiohjetta.

Siis, millä reseptillä te teette sen parhaan sinapin? Maustatteko sen jollain erityisellä? Kulkeeko suvussa pettämättömiä reseptejä, jolla tehdyn sinpain perään sukulaiset ja puolitutu alkavat kysellä jo ennen joulua?

Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Re: Itse tehty sinappi

Viesti Kirjoittaja Katikki » 17 Joulu 2015, 09:24

Meillä sinappi tehdään Colman'sin sinappijauheella mutta ei paketin ohjeella vaan "herkkusinappi"-ohjeella joka oli joskus 20 vuotta sitten Hesarissa. Resepti katosikin jossain vaiheessa, mutta onneksi löytyi uudestaan netistä.

1,5-2 dl Colman's sinappijauhetta
1,5 dl sokeria
2 dl kermaa
4 munaa
1 rkl maissijauhoa
1 rkl ruokaöljyä
1 tl etikkaa
konjakkia, madeiraa tai sherryä maun mukaan

Ainekset sekoitetaan huolellisesti keskenään. Seos kaadetaan laakeapohjaiseen kattilaan ja kiehautetaan nopeasti koko ajan hämmentäen. Sinappi jäähdytetään nopeasti, minkä jälkeen se on valmista tarjoiltavaksi. Säilyy hyvin - maku vain paranee.

Sovelluksia:
- keitä sinappi vesihaudekattilassa (me tehdään näin ja on hyvä, ei pala pohjaan)
- lisää maissijauhon määrää reilusti (tulee tönkömpää)
- lisää sinappijauheen määrää (tulee vahvempaa mutta on jo näinkin aika stydiä)
- alkoholit voi jättää pois, oikein hyvää ilmankin

Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Re: Itse tehty sinappi

Viesti Kirjoittaja Katikki » 18 Joulu 2015, 18:17

Tällä reseptillä keiteltiin aamulla sinappi tekeytymään, ja hyvää tuli jälleen :nam:

kanelikahvi
Tonttu
Tonttu
Viestit: 196
Liittynyt: 06 Marras 2012, 21:27

Re: Itse tehty sinappi

Viesti Kirjoittaja kanelikahvi » 03 Loka 2016, 20:39

Tein monta vuotta vapaaehtoistyötä Jypillä ja siellä oli kioskimyynnissä maailman paras Jyp-sinappi. Eräs vanha rouva teki sitä aina purkkitolkulla myyntiin joulun alla. Se oli taivaallista. Tänä jouluna aion koittaa ensimmäistä kertaa itse joulusinapin tekoa ja haluaisin siitä tulista ja makeaa.

MrsP
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 44
Liittynyt: 18 Loka 2013, 14:30

Re: Itse tehty sinappi

Viesti Kirjoittaja MrsP » 26 Marras 2017, 23:28

Olen ala-astevuosista saakka keitellyt sinappia jouluksi. Vuosikymmeniä suosikkini oli Koululainen-lehdestä silloin vuonna miekka ja kirves bongaamani ranskalaisen joulusinapin ohje. Nykyään vannon aivan ehdottomasti muutama vuosi sitten K-ruoan julkaiseman mustaherukkasinapin nimeen! Väri on aika outo, mutta maku sopii minun suuhuni täydellisesti :nam:

Nimim. Grillattu makkara on minulle vain tekosyy syödä sinappia eikä joulukinkkukaan maistu ilman sitä :oops:

Avatar
Anewielh
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5163
Liittynyt: 10 Huhti 2010, 19:13
Viesti:

Re: Itse tehty sinappi

Viesti Kirjoittaja Anewielh » 02 Joulu 2017, 13:38

MrsP kirjoitti:
26 Marras 2017, 23:28
Nykyään vannon aivan ehdottomasti muutama vuosi sitten K-ruoan julkaiseman mustaherukkasinapin nimeen!
Kuulostaa eksoottiselta, täytyypä googlettaa :hei:

Avatar
Joulutonttu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5004
Liittynyt: 23 Elo 2007, 19:10
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Itse tehty sinappi

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu » 04 Joulu 2017, 21:17

Itsekin olen nyt muutamana vuotena peräkkäin jouluksi tehnyt konjakkisinappia, jonka ohjeen jostain aikoinani bongasin. Tänä vuonna ostettiin sinappi kaupasta :roll:

Avatar
Pakkanen
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 339
Liittynyt: 17 Loka 2010, 14:51

Re: Itse tehty sinappi

Viesti Kirjoittaja Pakkanen » 05 Joulu 2017, 00:00

Meillä vannotaan meidän äidin sinappi-reseptiin, joka löytyy kansiosta Konjakkisinappi nimeltään ja sitä tehdään vain jouluna. Muistaakseni äiti sai reseptin joltain työkaverilta aikoinaan. Se on niin ihanaa, venyvää, maistuvaa ja tujua sillai sopivasti, että jos liikaa laitat sinappia tujahtaa se suoraan nenään :lol: Siksipä siitä taitaa kaikki niin tykätäkin :lol: Ohje vaikuttaa muuten samalta mitä Katikin ohje, mutta meillä ei laiteta kananmunia ollenkaan. Vahvaa kahvia laitetaan hieman sekaan ja ainoastaan konjakkia käytetään, sitäkin oman maun mukaan.

Kylläpäs alkoikin tehdä mieli joulusinappia kinkun päällä :nam: Sinapin teen yleensä viikkoa ennen joulua, mutta ajan kanssa maku paranee.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ruokaohjeet + kattaukset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa