Täydellinen joululehti!

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Täydellinen joululehti!

Viesti Kirjoittaja Katikki » 06 Loka 2018, 10:30

Hei kaikki, lueskelin tossa Good Housekeeping -lehden jouluspesiaalia, ja totesin että se on aika hauskalla konseptilla koostettu. Yhdestä lehdestä löytyy periaatteessa kaikki mahdollinen joulunvalmisteluun liittyvä sisältö, ja sitä voi teoriassa käyttää ”Miten rakennat joulun”-ohjekirjana - sisältä löytyy myös täydennettävät listat joulupostille, lahjoille, ruokalistoille, vieraslistoille jne.

Meillähän on suomalaiset joululehdet perinteisesti vähän erityyppisiä, sulassa sovussa reseptejä ja erilaisten joulukotien esittelyjä. Reseptejä löytyy tietysti netistäkin, mutta jos miettisi, mitä tällaisessa ”Jouluohjeet” -lehdessä voisi tai pitäisi sinun mielestäsi suomalaisittain olla?

kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Täydellinen joululehti!

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 06 Loka 2018, 11:06

.......................................

Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Re: Täydellinen joululehti!

Viesti Kirjoittaja Katikki » 06 Loka 2018, 11:25

Kuusipuu, jollei sitä löydy enää mistään niin voin laittaa kiertoon sulle jos laitat yv:llä yhteystiedot!

Avatar
tonttu76
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4536
Liittynyt: 25 Syys 2015, 13:43
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Täydellinen joululehti!

Viesti Kirjoittaja tonttu76 » 06 Loka 2018, 16:44

Yhdyn tuohon kuusipuun sanomaan :peukku:

Avatar
JapeTonttu
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 865
Liittynyt: 07 Loka 2015, 21:43
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Täydellinen joululehti!

Viesti Kirjoittaja JapeTonttu » 07 Loka 2018, 10:24

Olen tässä aloittanut lukemaan vahoja joululehtiä ja eivät ne kyllä täydellisiä ole. Omaan makuuni niissä on ihan liikaa koristeiden teko ohjeita, sekä paketointiohjeita. Vaikka tykkäänkin kauniista paketeista, niin minusta ihan sellaiseen kaupan paperiin käritty paketti lahjanauhalla on kaunis. Myös reseptejä on lehdissä mielestäni vähän liikaa, varsinkin kun jokaisessa on se sama piparkakkutaikinan ohje ja lähes samojen ruokien ohjeet muutenkin toistuu joka vuosi. Itse teen piparkakkutaikinan yläasteen köksänkirjan mukaan :leips:

Unelmieni täydellinen joululehti sisältää kauniiden joulukotien esittelyä, mutta myös ja vielä vähän enemmänkin aitojen kotien esittelyä, joissa kerrtotaan miten ihmiset oikeasti laittaa ja tekee koristeita. Nyt kodit lehdissä on vähän liiankin stailattuja. Kauniit joulukuvat kuuluu lehteen, mutta se oikeitten ihmisten tekeminen niistä vähän puuttuu. Samalla lehti kertoisi lukoijoiden ja ihmisten tarinoita joulusta, mikä heille siinä on tärkeintä. Reseptejä voisi olla, mutta mieluummin niiden vähän erikoisten jouluruokien, joita ei ihan jokainen harrasta. Perus kinkkujen ja laatikoiden ohjeet voi jättää vähemmälle. Lisäksi itse tykkään lehdissä näistä vinkeistä mitä antaa lahjaksi. En tietenkään koskaan luota niihin, mutta kun lehti vanhenee niin vuoden parin päästä on hauska katsoa, että ai tuo ja tuo juttu on ollut in silloin.

Mieleeni on painunut juttu jouluohjelmista, joka oli muutama vuosi takaperin joululehdessä. Se oli todella hyvin kirjoitettu ja kaipaisinkin ihmisten muistoja ja kokemusia myös niistä, kuinka joku jouluohjelma on vaikuttanut katsojaan. Samalla tavalla joululaulujen historiasta ja joulukalenterian historiasta kiinnostaisi artikkelit. Monesti myös joululehdissä käydään ulkomaisilla joulutoreilla, mutta minua kiinnostaisi juttu suomalaista joulutoreista. Saisi kotimaan matkailukin ehkä talvella liikettä. Santa parkistakaan en ole ikinä joululehdestä lukenut, vaikka aika suuri matkailukohde se taitaa ollakkin.

Lyhyesti tiivistettynä: vähemmän reseptejä ja lahjapaketointi vinkkejä, enemmän oikeitten ihmisten tarinoita, kokemuksia, muistoja ja oikeita koteja.

tallilyhty
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 53
Liittynyt: 24 Syys 2017, 14:18

Re: Täydellinen joululehti!

Viesti Kirjoittaja tallilyhty » 07 Loka 2018, 18:47

Itse luen lähinnä 1990-luvulta peräisin olevia joululehtiä, ja hankin niitä myös aina kirpparilta jos näen jossain. Olin lapsi 90-luvulla, ja siksi sen ajan lehdissä on se minun mielestäni aito joulutunnelma josta pidän ja jota haluan itse toteuttaa vielä tänäkin päivänä.

Näissä lehdissä on myös runsaasti edellä mainittuja paketointi- ja käsityöohjeita. Ne tuntuvat helposti vanhentuneilta ja herää vähän ajatus, että kellä sellaisia on koskaan ollut aikaa tosielämässä kokeillakaan. Niitä siis sopisi olla vähemmänkin, mutta onnistuneet jouluiset kuvat saattavat toki tehdä niistäkin nautittavia. Sen sijaan pidän ideoista, joissa annetaan vinkkejä kattausten, ovikranssien tai kukka- ja kynttiläasetelmien toteuttamiseksi. Pienimuotoista askartelua, mutta usein helppoja vinkkejä ja ovat helposti sovellettavissa jonkin valmiin tuunaamiseen.

Muutamassa omistamassani lehdessä on lukijoiden koottuja joulumuistoja, kommelluksia tai jotakin vastaavaa. Niistä pidän. Myös historialliset jutut ovat kiinnostavia, esimerkiksi miten joulua vietettiin maalla sata vuotta sitten tai kaupungissa 50-luvulla. Myös jutut ulkomaisista jouluista ovat kiinnostavia. Esimerkiksi vuoden 1998 Kotivinkin joulussa kerrotaan Bostonilaisesta joulunvietosta siellä asuvan suomalaisen sanoin. Kiinnostavaa vertailua kotimaan ja Amerikan perinteiden välillä.

En kuitenkaan ehkä jaksaisi lukea kokonaan amerikkalaista tai englantilaista joululehteä. Vaikka kuvat ovat koreita ja kauniita, eivät ne herätä samanlaista tunnetta tai muistoja kuin kotimaisen joulun kuvat. Myös ruokaohjeet tuntuvat vierailta. Taidan olla siis aika perinnejoulun ystävä.

Kotimaisissa uusissa joululehdissä ärsyttää vähän liika stailaus ja lämpimän tunnelman puute. Kaikki kuvat ovat kovassa päivänvalossa kuvattuja, kaikki on valkoista ja jotenkin kylmän oloista. Kauheimpia ovat jutut "modernista" tai "minimalistisesta" joulusta mustavalkoisine koristeineen.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa