Muuttuva joulu

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Muuttuva joulu

Viesti Kirjoittaja Katikki » 21 Syys 2017, 15:50

En löytänyt ihan presiis tällaista aihetta täältä, joten polkaisenpa sen käyntiin tässä:

Miten joulusi on muuttunut? Mitä on tullut uutta? Pohdin tätä tässä kerran, kun minusta tuntuu aina että joulu on joka vuosi samanlainen, mutta kun katsoin vanhoja joulukuvia omasta lapsuudesta ja ajalta kun omat lapset olivat pieniä, niin onhan siellä aika paljon muuttunutkin tähän päivään verrattuna (muukin kuin lahjapolitiikka - joka itse asiassa ei taida niin hirveästi olla muuttunutkaan).

Ruoat on samoja ihan prikuulleen kuin lapsuudessani.

Joulukuusi on muuttunut latvakuusesta (kuvien perusteella jopa aika kapeista ja harvoista, vaikkakin tukevista) omorikaan tai muuhun viljeltyyn kuusilajikkeeseen, vähän näemmä haen sitä Ankkalinna-tyyliä enemmän nykyään :lol:

Joulukuusen koristeita on PALJON enemmän kuin aiemmin, samaten valoja kuusessa - nykyään perinteisen valosarjan lisäksi 120-osainen tuikkusarja.

Muita joulukoristeita ei ole ehkä merkittävästi enempää mutta ne tulevat esille huomattavasti aikaisemmin :roll:

Ulkovaloja on paljon, paljon enemmän - nykyvalosarjat kestää ehjänä pidempään eikä LED-valojen polttaminen vie kovinkaan paljon energiaa

Mitens teillä muilla?

Avatar
tonttu76
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4536
Liittynyt: 25 Syys 2015, 13:43
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Muuttuva joulu

Viesti Kirjoittaja tonttu76 » 21 Syys 2017, 21:24

Samalla kaavalla mennään mutta väri maailma muuttuu välillä vaikka punaista aina löytyykin :peukku: :jees:

Avatar
Taikaomena
Tonttu
Tonttu
Viestit: 134
Liittynyt: 31 Elo 2016, 18:18
Paikkakunta: Joensuu

Re: Muuttuva joulu

Viesti Kirjoittaja Taikaomena » 21 Syys 2017, 22:30

Jos vertaa nykyistä lapsuuden jouluihin, niin varmaan koristelun yleisilme on rauhoittunut. Lapsena sellainen jenkkityylinen bling bling viehätti, mutta näin aikuisena arvostaa enemmän perinteistä ja rauhallista suomalaistyyliä.

Kun tällä hetkellä ei ole pieniä lapsia samassa paikassa joulua viettämässä, niin sitä joulupukin odottamisen jännitystä ei ole, mikä rauhoittaa etenkin aaton tunnelmaa. Lahjojakaan ei näin aikuisten kesken jaeta yhtä paljon, kuin mitä lapsena oli. Lapsena lahjojen määrä oli melko tärkeää, mutta aikuisena arvostaa lahjoissa ihan muita asioita.

Lapsena en pitänyt glögistä ja joulutortuista toisin kuin nyt. :talvi: :laav:

Avatar
Joulutonttu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5004
Liittynyt: 23 Elo 2007, 19:10
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Muuttuva joulu

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu » 22 Syys 2017, 13:45

Jos vertaa lapsuuden joulua tähän päivään, niin jotain on muuttunut ja jotkut pysyy samana. Kuten ruoat. Ainoastaan rosolli on jäänyt parin vuoden sisällä kokonaan joulupöydästä pois.
Koristeet lisääntyy vuosi vuodelta, kuten jouluvalotkin.
Lahjojen määrä on pysynyt samana, eli niitä on ihan liikaa tullut lapsille hommattua ja tähän toivoisinkin että saisin lahjojen määrää karsittua :roll:
Viime vuonna ei tullut herkkuja leivottua kuin hyvin vähän, samoin kun suklaata ei tullut ostettua, muina vuosina tämäkin on mennyt ihan överiksi ja niitä on viikko tolkulla syöty. Eli minimi linjalla mennään jatkossakin.
Toki sitä joka joulu haluaisi jotain "uutta", mutta samoilla kaavoilla menee jouluvalmistelut ja itse aattokin. Tosin lasten ehdoilla on nyt joulut menty.

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Muuttuva joulu

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 25 Syys 2017, 16:16

Ehkä keskeisin muutos on lumi, tai siis sen puute. En enää stressaa onko jouluna lunta, koska ei sitä kumminkaan ole. En edes oleta joulun olevan "valkoinen". Ulkoilut suunnitellaan tihkusateeseen, pouta olis plussaa :P

tallilyhty
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 53
Liittynyt: 24 Syys 2017, 14:18

Re: Muuttuva joulu

Viesti Kirjoittaja tallilyhty » 25 Syys 2017, 23:24

AdiraGee kirjoitti:
25 Syys 2017, 16:16
Ehkä keskeisin muutos on lumi, tai siis sen puute. En enää stressaa onko jouluna lunta, koska ei sitä kumminkaan ole. En edes oleta joulun olevan "valkoinen". Ulkoilut suunnitellaan tihkusateeseen, pouta olis plussaa :P
Totta, en tullut edes ajatelleeksi lunta. On siitä jo muistaakseni useampi vuosi, kun viimeksi oli lunta oikein kunnolla. Meidän maalaisjoulussa se olikin tosi tunnelmallista. Ei sitä sisätiloissa joulutunnelman ympäröimänä muista koko lunta, mutta illalla "kinkunsulatuslenkille" lähtiessä olisi kiva kuulla lumen natisevan kenkien alla. :talvi:

Avatar
Joulutähti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2627
Liittynyt: 24 Elo 2007, 07:06

Re: Muuttuva joulu

Viesti Kirjoittaja Joulutähti » 28 Loka 2018, 20:02

Itse olen viime vuosina erityisesti pyrkinyt pääsemaan eroon ajatuksesta ns. pysyvästä joulusta. Toki jo elämäntilanteiden muuttuminen tekee sen, ettei asiat voi mennä tietyllä kaavalla mutta samalla olen koittanut aktiivisesti ajatella, ettei myöskään sen oman joulun todellakaan tarvitse noudattaa oman lapsuuden joulujen kaavaa. Meidän lähisuku on ympäri Suomen, joten jouluja vietetään miten milloinkin. Paljon tuttuja palasia on matkassa edelleen mutta myös paljon luovitaan sen hetkisen jaksamisen mukaan. Sanotaanko, että pysyvää on joulumieli, rekvisiitta mitä sattuu :mrgreen:

Mimmi
Tonttu
Tonttu
Viestit: 215
Liittynyt: 08 Loka 2008, 09:02

Re: Muuttuva joulu

Viesti Kirjoittaja Mimmi » 29 Loka 2018, 17:47

Joulu on muuttunut vuosien varrella paljonkin, joulun ruokalista on pysynyt samana. Ja oikeastaan myös leivonnaiset :leips: Ja viimeiset kymmenen vuotta myös se, että teen joka joulu töitä. Tämän ajan olen ollut kanssayrittäjänä miehen lypsykarjatilalla ja lehmien hoito rytmittää pyhätkin. Tuntuu että muut asiat joulun ympärillä muuttuvat, mutta nämä pysyy :kynde:

Avatar
Konvehti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3498
Liittynyt: 04 Loka 2013, 12:28
Paikkakunta: Pk-seutu

Re: Muuttuva joulu

Viesti Kirjoittaja Konvehti » 30 Loka 2018, 14:02

Lapsuuteni jouluihin verrattuna ruoat ovat samoja. Lahjojen määrä on isompi (tosin nyt lasteni kasvaessa tätä on järkeistetty). Kuusessa on koristeita enemmän ja valoja ja koristeita kaiken kaikkiaan on enemmän. Äitini ei niin ylenpalttisesta koristelusta ja tavarasta välittänyt, "vähemmän oli enemmän". Nyt joulut ovat tästä eteenpäin sikäli paljonkin erilaisia, kun äitini ja lasten mummi on poissa.

Avatar
Punatonttu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 388
Liittynyt: 23 Syys 2013, 09:44

Re: Muuttuva joulu

Viesti Kirjoittaja Punatonttu » 30 Loka 2018, 19:26

Kyllä meillä on muutoksia ollut.
esim viime joulu oltiin Kanarialla pari viikkoa. Uusi kokemus. Jouluruokaa syötiin pienesti sit, kun tultiin kotiin.

Ennen tuntui et kaikki meni samalla kaavalla ja samalla tavalla. Jouluaattona oli pakko päästä haudoille. Joulusauna päällä (itse en koskaan käy) tai se ei ole itselle pakko. Jos joku haluaa mennä niin sauna on päällä :)

Jouluvalot ja sisustus on muuttuva. Ennen oli samat verhot ja koristeet vuodesta toiseen. Nykyään ostan joka vuosi jotakin uutta. Yleensä alesta. Ja ostan itselle mieluisaa. En trendin mukaan. Paitsi jos on mistä tykkään.
Mulla on yhdessä makkarissa koko kaapisto varattu joulujutuille. Ja jotian tulee toisinaan viskattua menemään eteenpäin. Kierrätyskeskus, myynti jne..
Verhoja on kaapit pulloillaan :) Ja fiiliksen mukaan tulee laitettua. Tosin nyt on keittiöverhot olleet samana usean joulun, mutta ne on niin ihanat ja edustaa sitä tunnelmaa mistä tykkään tällä hetkellä.
Pikkujutuilla saa isoja muutoksia aikaan.

Nykyään voi käydä haudalla aatoaattona. Ostan vaan kynttilän, joka palaa useamman vuorokauden. Toki se täytyy kyllä sanoa et aattoillan kynttilämeri hautuumalla on kaunista katsottavaa.

Jouluateriassa on tietyt perusasiat ja sit muuttuvia. Fiiliksen mukaan. On pyritty et jotain uutta tulisi aina ja joku jäisi pois. Aina ei onnistu. Ja toki se vaikuttaa et mitä tekee mieli.
Lapsuudesta on tuttua et tietyt asiat tehdään itse. Äidin opeilla. Meillä oli kyllä kotona lapsuudessa se et piti olla sitä ja tätä, koska kuului jouluun. (siitä viis tykkäsikö joku, mutta PITI olla :mrgreen: . Ja tuossa mä olen erilainen. Ihan turha hamuilla italiasalaattia tai usemapaa sorttia leikkeleitä, kun ei ole niille syöjiä.
Kinkut tulee paistettua jo aatonaattona. Aiemmin aina aattoaamuna heräsi kukonlaulun aikaan sen kinkun takia. Ja se aamuyö meni pilkkiessä, kun vahti et koska kinkku alkaa olla valmis. Aattoiltana olikin sit aika väsy hyvin pian.

Valmistelen ajoissa. Teen listoja listojen perään. Aikataulutus. Näin itselle helpompaa.

Lumesta en niin välitä, mutta jouluna sitä kaipaa. Edes sen muutaman sentin et maa valkoinen. Se tuo sitö kaivattua tunnelmaa. Nykyään saa aattoana arpoa et lumitöitä vai nurmikonleikkuu :jeeh:

Ja kyllä aion toistekin viettää joulun Kanarialla. Näinkin jouluhulle se oli ihana kokemus. Viime vuonna mietin, kun reissuun lähdettiin et miten tämmönen jouluhullu siellä sit pärjää, et itkeekö aattona siellä hotellihuoneen nurkassa kotia ja kotijoulu ikävää :oo Ehei... Mä nautin itseasiassa. Erilaista, uusi kokemus, ei tekemistä. Sai itse olla ja nauttia siitä et oli passattavana.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa