Jouluperinteet?

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Jouluperinteet?

Viesti Kirjoittaja Katikki » 14 Syys 2019, 11:30

Lähestyvien satasten herkistämänä rupesin pohdiskelemaan, mistä meidän perheen jouluperinteet ovat tulleet. Tietysti joulu on muokkautunut pikkuhiljaa omannäköiseksi (esimerkkinä meidän huippupöljä uusperinne, joululeffa :jouulu: ) mutta johonkinhan ne perusjoulukuviot perustuvat. Äidin kanssa tietysti joulua tehtiin kun olin lapsi ja nuori, mutta meillä suuri jouluvaikuttaja taisi olla Kotiliesi-lehti! :hmm: Äitini oli saksalainen, muuttanut Suomeen 1950-luvun lopulla, eikä hänellä ollut sellaista perhettä josta olisi näitä perinneohjeita saanut, joten meillä Kotiliesi edusti perimätietoja ja -taitoja.

1970-luvulla kun olin lapsi, Kotiliesi-lehti ilmestyi kahden viikon välein ja oli numeroitu ”lokakuu I” ja ”lokakuu II”. Siellä oli aina muistaakseni lokakuun jälkimmäinen lehti ”Suuri joululahjanumero”, ja siinä oli sivukaupalla käsityöohjeita, kaava-arkkeja ja ompelu-, virkkaus-, neule- ja nikkarointiohjeita. Äiti säästi lehdet ja syysflunssan kourissa lueskelin näitä innoissani moneen kertaan :lol: Silloin oli yleisempää tehdä itse joululahjoja, ja kyllä meilläkin niitä tehtiin. Marras-joulukuussa ilmestyi ”Suuri jouluruokanumero” ja itse asiassa taidan itsekin tehdä näillä ohjeilla edelleen laatikot. Joulukuussa tuli vielä ”Suuri joululeivontanumero”. Siihen aikaan ei ollut tietenkään nettiä tai jouluohjelmia telkussa niin paljon, joten tällaiset tietopaketit olivat kullanarvoisia ja niitä luettiin tosi tarkkaan!

Meillä siis vietettiin supisuomalaista joulua, saksalainen joulu on aika erilainen eikä siihen liity niin voimakkaasti yleisiä tapoja kuin suomalaiseen (esim. perinneruuat vaihtelevat suuresti alueellisesti paistetusta hanhesta keitettyyn karppiin ja jopa nakkeihin ja perunasalaattiin) , niin äiti ei siitä juuri mitään tuonut mukanaan. Vain saksalaisia joululauluja laulettiin ahkerasti!

Eli meillä vietetään joulua 1970-luvun Kotilieden oppien mukaan, :lmao: mites muilla?

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Jouluperinteet?

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 15 Syys 2019, 11:14

Lapsuuskodissani meillä oli varsinainen vanhan liiton Martta-joulu, jossa joka paikka puunattiin kaappeja ja hyllyjä myöten, matot ja verhot vaihdettiin puhtaisiin, ikkunat pestiin jne. Tähän osallistui koko perhe, mutta meillä lapsilla oli iso rooli, koska äidilläni oli myös yritys pyöritettävänä. Usein päiviä kestänyt siivousurakka saatiin vasta aaton puolella valmiiksi. Sanomattakin selvää että äitini myös teki kaikki ruuat alusta asti itse. Kinkkukin oli kasvanut omassa pihassa (teurastuksen hoiti joku muu). Joulusiivousta ja muuta valmistelua tahditti joululaulut, joita soitettiin parilta c-kasetilta ja lp-levyltä. Lahjoja riitti jokaiselle, tärkeimmät toiveet tehtiin Anttilan joulukuvastosta :inlaav: Tuo on siis lähtötilanne.
Nykyäänkin siivoan, tosin vähän vähemmän perusteellisesti. Aloitan kyllä jo hyvissä ajoin, mutta muutama päivä ennen joulua pistän muun perheen muualle, jotta saan rauhassa keskittyä siivouspuuhiin. Edelleen siivouspuuhat tehdään joulumusan tahdissa, mutta nyt sentään jo cd-levyjen kautta (ei vieläkään spotify'tä). Ikkunat saavat kyllä olla talvella rauhassa. Ruokien osalta perinteiset laatikot ja rosollit edelleen löytyy - jossain muodossa. Itsekin tehdään paljon, muttei haittaa jos joku juttu on ostettu valmiina.

Eli tavallaan se "vanhan liiton marttailu" kuuluu ripauksena edelleen minun jouluuni, mutta jonkin verran kevennettynä mallina.

kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Jouluperinteet?

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 15 Syys 2019, 11:31

..........................

Avatar
Punatonttu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 388
Liittynyt: 23 Syys 2013, 09:44

Re: Jouluperinteet?

Viesti Kirjoittaja Punatonttu » 15 Syys 2019, 12:11

Ihana aihe :)
Lapsuudessa äiti kuurasi kotia ja isä jeesasi. Ja tosiaan komeroa myöten taisi jynssätä. Anttilan kuvastot oli tutut. Äiti teki ruoat valtaosin itse. Osti valmiina jotain salaatteja. Ruokaa oli yllin kyllin. Sitä en muista missä vaiheessa nää muutokset tuli vai tuliko ollenkaan. Nimittäin mä muistan joitain jouluja mummolan isossa maatilan talossa. Tosin saattaa olla niin et aatto oltiin siellä ja muu joulu sit omassa kodissa. Mummolassa nimittäin tilaa riitti ja siellä oli valtavasti väkeä syömässä. Muistan miten mummo on rosollia tehnyt sellasessa puukaukalossa ja ollut sellanen puuvartinen leveä lasta millä silputtu.

Jossain vaiheessa oli sit vanhempien luona jouluja. Sit oli vaihe et erkaannuin joulusta. Ikä.

Tässä kohtaa pitää kertoa et äiti teki joululaatikoita monelle läheiselleen ja eipä ne pyytäjät vaivautuneet auttamaan-. Lupasivat kyllä, mutta eipä sitten. Ei edes rahallista korvausta. Itse ollut muinoin äitiä auttamassa, vienyt tarpeita, kuorinut yms. Lapsiltaan ei rahaa ottanut vastaan. Mut siinä imussa sain opit. Hyvät opit sainkin.


Teen jouluruokia äidin opeilla. Jotain joutunut vähän muokkaamaan perheelle soveltuvaksi (allergeenit ja muut ruokavaivat). Teen menekin mukaan esim laatikoita. (äiti teki kaikkia paljon oli menekkiä tai ei). Tässä teen poikkeuksen.
Ja meille tulee niitä jouluruokia mitä syödään. Ei siksi et kuuluu jouluun ja jota kukaan ei syö. Tämä oli äidin tapa nimittäin. Piti olla italiansalaattia, perunasalaattia yms ja läjä erilaisia leikkeleitä sun muuta. Ja ne jäi.
Minultakin on pyydetty et tee laatikoita. Vähissä on tekemiset ollut :lol:

En siivoa komeroita. Perus viikkosiivous riittää ja sen mies hoitaa hyvin pitkälle. Se on lapsuudesta tuttua et isä puuhasi kotia ja ruokaa ja samaa tekee mieheni.

Lapsuuden joulut tuntuu et ne meni samalla kaavalla aina. Kaikki piti olla just näin ja kellonlyömään.
Itse taas muokannut joulua miten se parhaiten soveltuu sen hetkiseen tilanteeseen. Olen paikoin perinteisiin jämähtänyt, mutta kuitenkin samalla muutoksille mahdollistaja.

Nuorena perheen perustaneena jossain vaiheessa oli tämä aatot vuorotellen vanhempien luona. Montaa joulua en sitä rumbaa jaksanut. Siksi on tullut nämä omat joulut. Silloin oli omille vannhemmille tärkeää et olen kotona joulun ja samaa odotti silloiset appivanhemmat. Ja tietenkin aina oltiin väärässä paikkaa ja halusivat muistaa väärin missä oltiin edellinen joulu.
Sit alkoi ne kotijoulut. Omille lapsilleni esitän kutsun et saavat tulla jos haluavat. Ja et itse päättävät missä ovat.
Ja olen lapsilleni aika suoraan sanonut omat odotukseni. Välillä harmittaa, kun ei joku asia mee jakeluun :mrgreen: Mut sitten taas kuvioissa on myös lapsenlapsi ja se vaikuttaa.

Ja niin jouluhulluksi, kun tunnistaudunkin niin yksi joulu oltiin ja karattiin Teneriffalle ja olisin tehnut sen viime joulunakin tai nyt mut terveys ei mahdollista. Tämäkin kuvastaa et olen muutoksille valmis.

Lapsuudessa oli paljon jouluruokia ja niin on meilläkin. Mut meillä tää et otetaan uutta ja kokeillaan. Ja et me halutaan jotain. Ei siksi et kuuluu jouluun. Lapsuudessa oli noita valmiita salaatteja ja leikkeleitä pilvin pimein. Meillä taas on kalaa nyt aika reilusti. Se ehkä tasottaa tilannetta.

Joulukirkossa taidettiin käydä tai joku hartaus mummilassa. Me taas ei käydä. Haudoilla piti mun aiemmin aina päästä juuri jouluaattona. Nyt meen melkein aina aatonaattona. Eli miten sattuu sopimaan.

Kyllä mä itsestäni löydän omaa äitiä ja oman lapsuuden jouluja, mutta samalla myös olen muuttuja.

Monesti saan sukulaisilta kuulla miten aloitan niin aikaisin. Ja kyllä ehtii jne jne. Kappas mut sit just suunnilleen vikkoa ennen joulua saa niiltä kuulla miten on miljoona asiaa tekemättä, ostamatta, ruoat jne jne.. Minä kuittaan et ei tässä mikään kiire. Ja sit sieltä tulee se: " Hyvä sun on sanoa, kun olet ajoissa aloittanut".
Mulla on jotenkin semmonen kaukainen muistikuva et äiti olisi kuullut samaa :lol: :lol:

Avatar
JapeTonttu
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 865
Liittynyt: 07 Loka 2015, 21:43
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Jouluperinteet?

Viesti Kirjoittaja JapeTonttu » 15 Syys 2019, 13:11

Ihania perinteitä teillä. Kuulostaa siltä, että minun jouluni on aika moderni muiden versioiden rinnalla :lol:

Meidän perhe joutui kehittämään kokonaan uudet jouluperinteet sen jälkeen kun isä kuoli vuonna 1998. Äiti jäi yksinhuoltajaksi, siskolla oli esiteinivaihe ja minä aloitin koulunkäynnin. Silloin nykyiset perinteet on kehitetty ja niitä on pyritty pitämään yllä. Osa on olosuhteiden pakosta ja osa ihan iän takia karsiutunut. Viimeiset 10 vuotta olen asunut jo poissa kotoa, mutta aina viettänyt siellä joulun. Nyt tulen rikkomaan senkin perinteen ja vietetään oman mieheni kanssa ensimmäinen yhteinen joulu. Porukkani asuvat niin kaukana, että on poissuljettu vaihtoehto ajaa sinne aatoksi tai ylipäätänsä joulunaikaan. Tänä vuonn saatan olla aaton osittain töissäkin. Tässä nyt listattuna kuitenkin perinteitä mitä meillä on ollut ja mitä osittain vielä on, kun menen etukäteisjouluttamaan porukoileni itsenäisyyspäivänä.

- Hautausmaalla käynti: yleensä aatonaattona olen käynyt potkurilla hautausmaalla viemässä isälle kynttilöitä. Samalla olen kunnellut joululauluja kuulokkeilla. Loirin Heinillä Härkien Kaukalon soi itse hautojen läheisyydessä, Tonttu kotimatkalla. Kotona odottaa lämmin sauna ja kuppi kuumaa kaakaota.
- Aatonaattona sisareni kanssa ollaan katsottu Matkalla Beetlehemiiin. Kävimme katsomassa sen elokuvateattereissa viimeisen koulupäivän jälkeen sen ilmestymisvuonna ja se on antanut melle molemille aina sellasen jouluhartauden tunnelman. Varsinkin tuona vuonna kun se tuli, ja viimeinen päivä koulussa oli joulujuhla joka oli todellaa materialistinen, niin tätä elokuvaa tarvittiin tuomaan joulumieli.
- Äitini ei kovin välitä ruuanlaitosta, joten meidän perheelle ihan kaupasta ostetut jouluruat ovat perinne. Muistan kun kävime aina yhdessä ostoksilla aatonaattoaamuna hakemassa kalaa ja poroa Oulun kauppahallista ja laatikoita Stockmannilta. Nyt Kauppahalli vaihtui Sokokseen ja Stockman Kempeleen Prismaan.
- Äitini on lähes aina ollut töissä aatonattona. Hänellä on kova stressi ollut siitä, joten minä ja siskoni ollaan hoideltu kotona koristukset ja siivoilut.
- Joulukuun puolivälissä ollaan siskoni kanssa laitettu muovikuusi pystyyn. Samalla katsoimme tv:n piirettyjä, yleensä joulukalenteria.
- Siinä joulukuun puolivälin piekkeillä vietimme myös viikonlopun mummilassa. Siellä laitoimme hänelle kanssa muovikuusen ja koristelimme. Mummi tarjosi ana Pandan Juhlapöydän konvehteja. Äitille hän antoi tuliaiseksi leipäjuustoa.
- Olemme pitäneet ystäväni kanssa pikkujouluja. Aluksi silloin syötiin ihan jouluateria, mutta myöhemmin se vaihtui jouluherkkuihin. Yhdessä tehtiin pikkujoululahjat, jotka olivat esim. c-kasetteja, tarinoita, koristeita, nukenvaatteita ym. Tämä vaihtui myöhemmin illanistujaisiksi, jolloin katsotaan joku joululeffa, syyän suklaatia ja vaihdetaan joululahat. Nyt kun sitäkään ei ehditä, niin joulun välipäivinä ollaan pidetty lautapeli-iltaa ja jaettu lahjat aattona tai aatonaattona jonkun kotiovella.
- Aatonaattona ollaan syöty usein ihan muuta kuin jouluruokaa. Kreikkalaista ja kiinalaista ym.
- Jouluaattona olemme käyneet tervehtimässä naapuriamme, joka on äitin työkaveri. Hän on nyt sairaalassa (alzhaimerin tauti) ja miehensä on hänen omaishoitaja. Yhä edelleenkin käydään hänen miehelle viemässä joulupaketti ja toivotus aattona päivällä
- Joulusauna on meillä päivällä. En tiedä mistä tämä tulee, mutta aina äiti vaan haluaa sen silloin lämmittää, eikä kukaan pistä vastaan.
- Isin kuoleman jälkeen meillä ei ole käynyt joulupukki, joten lahjat jaetaan tv:n ääressä. Ohjelmaksi valikoiti aika heti tuolloin 1998 ja 1999 Samu Sirkan Joulutervehdys, eikä sitä olla muutettu. Varsinkin kun minä ja siskoni ollaan kovan luokan Disneyfaneja. Samu Sirkka on minulle vähän sama kuin Joulupukki muille.
- Jouluaattona on Eveliinan nimipäivä. Koska Eveliina on toinen nimeni, niin olen saanut aattoaamuisin nimipäivälahjan.
- Aattoiltana, siinä lajojen availun jälkeen siskoni haluaa rauhoittua yksin omassa huoneessaan ja tapana äitni kanssa on pelata lautapelejä. Suomirock triva on viime vuosina ollut se, mihin tartutaan.

Yleisesti ottaen, meillä on pieniä omia perinteitä, muttei mitään suuria. Ei tarkkoja aikatauluja ja ruuatin ollaan osattu uusia ja hankitaan vain se mitä syödään. Kalapainotteiseksi ollaan menty viime vuodet, mutta aina on poroa mukana. Kinkkua ei ole vuosiin ollut, kalkkunaakin joskus ollaa kokeiltu, muttei meidän juttu ole. Herkuistakin pipareista ollaan luovuttu, kun ei niitä syyä. Torttuja teen kahta sorttia, äitille luumuhillolla ja itelle ja siskolleni omenalla. Suklaata sentään on, kuten pitääkin.

Ehkä se perintesyys näkyy meillä pitkälti joulukoristeissa. Kuusemme (muovi) on aina keseltä vino, sinne laitetaan kaikkien suosikkikoristeet ja vähän palloja. Teemme palloista ja jouluvaloista asetemia läpinäkyviin purkehin ympäri olohuonetta. Takkaan tulee lyhty joka on kuusen mallinen ja saatu mummolta 80-luvulla. Olohuoneen pöytää koristaa maailman kaunein joululiina. Keittiön verhot ovat valkoiset, joita koirstaa punatulkut. Keittiöön sisko sommittelee korkkitaulun joulutauluksi. Pihalle laitamme kahteen lyhtyyn tulet, takapihalle yhteen ismpaan ja yhden pihlajan alle viemme viisi lyhtyä. Kahdelle kissallemme, isille, ukille ja tädilleni.

Mikä tulee muuttumaan nyt kun en vietä joulua kotonamme? EN tiedä. Mummin luona käynti lopui sihen, kun minä muutin pois kotoa. Ei ollut enään aikaa, eikä mummikaan enä sielä asu. Potkurikäynit hautausmaalla jäi siihen, kun lumen tulo väheni. Ystävien kanssa joulutunnelmointiin ei ole aikaa, kun kaikki ovat ennen aattoa töissä. Varmasti porukoilla koristeet on joka paikassa samat vaikken olekkaan siellä. Kalaherkkuja tehdään varmasti silloin kun käyn porukoillani ja katson siskon kanssa nuita tärkeimpiä ohjelmia, vaikkakin videolta. Äitin kanssa voidaan pelata lautapelejä.

Muutoksia tuolta vanhoista perinteistä uusiin on ainakin joulukuusen laitto heti joulukuun 1. päivä. Hautausmaalla tulen varmast käymän (tosin en siellä minne isi on haudattu, mutta muuten) siinä joulukuun jonain iltana, kaakao ja sauna sen jälkeen Jouluruuat ostan edeleen Prismasta ja tuunaan omanlaisikseni, en ala ite imellyttämään perunoita pottulootaan. Muutenkin teeen vain niitä ruokia, mitä halutaan mieheni kanssa syödä. Herkkupuoleen lisätän piparit ja joulupulla. Suklaata varmasti maistellaan kunnolla jo ennen aattoa. Sauna siirretään varmasti päivästä iltaan. Lahjat haluan edelleen jakaa Samu Sirkan ympäröimänä ja avata aattoamun nimipäivälahjan. Nämä perinteet tulen ainakin pitämään, ja monet rakkaista koristeista mitä kotoa ja mummilasta olen saanut tulevat esille. Muuten saa nähdä millaiseksi oma ensimmäinen yhteinen joulu mutoutuu.

Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Re: Jouluperinteet?

Viesti Kirjoittaja Katikki » 15 Syys 2019, 16:37

Meillä joulukinkku paistetaan aina 22.12. koska se oli nyt jo edesmenneen isäni syntymäpäivä ja pienet maistiaiset saatiin juhlan kunniaksi :gaggu: Nykyisin emme maista lämmintä kinkkua koska se on yleensä verkon sisällä, mutta dippaamme ruisleipää paistoliemeen, nam!

Joulusiivous on aina vauhdikas! Aiemmin siivosi me kaikki mahdolliset nurkat joulumusiikin soidessa, nykyisin keittiö, vessat ja saunan erityisen hyvin, muutoin pikkasta parempi viikkosiivous riittää. En TODELLAKAAN siivoa kaappeja, ikkunat saatan pestä joskus aiemmin syksyllä jos siltä näyttää.

Joulukoristelut tehdään asteittain, valoja ulos ja sisälle pikkuhiljaa kiihtyvällä tahdilla lokakuun alusta lähtien. Marraskuussa alkaa sisälle ilmestyä muutakin joulukoristetta, ja vihoviimeiset perinnekoristeet laitetaan esille joulusiivouksen jälkeen. Huomaan että vähän olen vähentänyt koristelua sillä tavalla että kaikkia rispaantuneita lapsuuden aikaisia koristeita en enää laita esille.

Lokakuun lopussa tehdään ruksikalenteri, jossa punaiselle tai vihreälle kartongille liimataan vanhoista joululehdistä leikattuja jouluisia kuvia ja tekstejä, ja keskelle tulee itse kalenteriosio: joka viikko omalla rivillään, jokaisen ruudun alakulmassa jäljellä olevien öiden (ja koulupäivien) määrä ja niin paljon itse piirrettyjä kuvia kuin jaksaa piirtää (me jaksetaan yleensä aika paljon). Joka aamu ruksataan edellinen päivä piiloon. Kalenterin paikka on makuuhuoneen ovessa eteisen puolella, jossa se on kivasti esillä aina kun kulkee ohi :inlaav: Toinen perinnekalenteri on pojan ja miniän mulle joka vuosi laittama pussikalenteri, jolle on vakipaikka eteisen katonrajassa. Sieltä paljastuu mitä suloisempia joulujuttuja, kuten jouluinen kynä ja muistilehtiö to do -listoja varten, jouluinen tuoksusaippua, kasvonaamioita, suklaata, jouluisia maustepusseja jne.

Jouluruuat on perinteisiä, mutta opettelen laittamaan niitä vähemmän ja ostan osan valmiina. Aina niitä on kuitenkin liikaa, ja viime vuosina olen joutunut heittämään osan rosollista ja laatikoista pois. Se on vaan niin syvällä se ”On äiti laittanut kystä kyllä” että en missään nimessä suostu siihen että jokin ruoka loppuisi kesken! :lol:

Joululeffa on meillä aatonaaton perinne, lähdemme lounaan jälkeen kotoa hautausmaakierrokselle (viemme kynttilöitä jotka palavat 72 tuntia) isovanhempien ja vanhempien haudoille ja kokoonnumme isolla porukalla ensin glögille esim. Kappeliin joka on tosi kaunis ja tunnelmallinen (ja ruuhkainen) aatonaattona, sitten siitä yhdessä katsomaan jotain scifi- tai fantasialeffaa ISOLLA porukalla: molemmat veljeni perheineen, kaikki omat lapset, lasten serkut, kaikkien puolisot ja lisäksi nuorimmaiseni kaveriporukkaa. Meitä on yleensä yhteensä 20-25 henkeä :woohoo: Karkkipussit kourassa on aika ihana vajota teatterin pehmeisiin ja mukaviin istuimiin, ja unihan siinä yleensä tulee :lmao: Siitä huolimatta ihana perinne :inlaav: Käymme kotimatkalla vielä yhden hautausmaan kautta, ja siellä on yleensä jo tosi paljon kynttilöitä palamassa :kynde: Sitten kotiin, jossa odottaa jouluinen koti, koristeltu kuusi ja iloiset koirat ja kissat :inlaav:

Joulusaunaan mennään joulupäivänä aamupäivällä. Ensin kinkunsulattelulenkille ja sitten saunaan! Kuisti on somistettu lampaantaljoilla, huovilla ja tyynyillä, kaikki lyhdyt palavat ja juomaksi on kuumaa glögiä ja kylmää olutta tai siideriä. Ihanan kiireetöntä ja tunnelmallista, jos jollekin tulee nälkä niin siitä vaan jääkaapille, äiti on nyt vapaalla :lmao:

jouluhortensia
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1826
Liittynyt: 05 Marras 2007, 13:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jouluperinteet?

Viesti Kirjoittaja jouluhortensia » 15 Syys 2019, 18:27

-

Avatar
Konvehti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3498
Liittynyt: 04 Loka 2013, 12:28
Paikkakunta: Pk-seutu

Re: Jouluperinteet?

Viesti Kirjoittaja Konvehti » 15 Syys 2019, 20:00

Vanhemmillani oli vähittäiskauppa, kun olin lapsi. Kauppa oli aattona auki klo 12 asti. Minä ja äiti mentiin aattoaamuna kauppahalliin ostamaan jouluruoat isän päivystäessä kaupassa. Oli kiire sulkea kauppa niin, että ehdittiin autoon kuulemaan radiosta joulurauhan julistus.

Sitten mentiin kotiin ja minä koristelin kuusen isän kanssa ja äiti laittoi ruokia pöytään. Tosin myöhempinä vuosina koristeltiin kuusi aiemmin, jotta äitikin näki sen paremmin.

Kuusen osto oli tarkkaa puuhaa. Kierrettiin pakettiautolla tosi monet kuusikauppiaat, kunnes se sopiva kuusi löytyi.

Kinkkua emme syö eikä kalkkunastakaan oikein välitetä. Äiti tykkäsi lampaasta (valmiiksi paistettu) ja sitä oli joulupöydässä kalojen ohella. Miehenikin ja lapseni tykästyivät lampaaseen ja sitä meidänkin joulupäivän pöydästä löytyy. Lisäksi löytyi silloin ja löytyy nyt paistettua hapankaalia :nam:

Syönnin jälkeen mentiin kävelylle ja bongattiin joulupukkeja. Pukkia ei meillä käynyt sen jälkeen, kun minulle selvisi 5-vuotiaana, että pukki on isä.

Illalla jaettiin lahjat ja syötiin vielä jotain takkatulen loimussa.

Iso kotisiivous tehtiin muulloin kuin juuri ennen joulua.

6.12. leivottiin pullaa ja pipareita. Äiti teki piparitaikinan.

Perustettuani oman kodin, jouluperinteisiin on jäänyt laatikoiden ostaminen valmiina, nykyisin Stockalta. Äiti teki vuosia rosollin myös meille, viime vuonna isäni teki sen. Äiti myös graavasi lohen, viime vuonna isäni graavasi.

Kuusi ostetaan joko kuusikauppiaalta tai Bauhausista. Löydetään kuusi aina helpolla tosin ostetaan aina se suurin ja siitähän neulasia sitten riittää ja riittää. Se koristellaan pari päivää ennen joulua.

Minun ja lasten aattoaamu alkaa Joulupukin kuumalla linjalla, tosin viime vuonna poika ei sitä enää katsonut. Sitten mennään vanhemmilleni joululounaalle. Vietetään siellä aikaa. Sitten tullaan meille joulukakulle koko porukka ja jaetaan lahjat. Joulupukki (isäni) kävi lasten ekat joulut, kunnes lapset tunnistivat ukki-Pukin. Takkaa ei olla sytytetty, kun talomme lämpiää liian kuumaksi.

Hautausmaalla käynti ei ole kuulunut jouluperinteisiin. Mutta viime joulusta eteenpäin kuuluu. Kävimme aatonaattona äidin haudalla ja veimme havuja ja kynttilän.

Joulusauna ei ole kuulunut jouluperinteisiin koskaan. Äitini verenpaine ei tykännyt saunasta ja itsellä nyt sama juttu. Mies ja lapset saattavat mennä joulupäivänä saunaan.

Joulupäivänä lököillään kotona ja laitetaan jouluruoat pöytään. Pelataan jotain lautapeliä koko perhe. Monena Tapanina ollaan lähdetty Ruotsin risteilylle, tosin kerran mentiin Kööpenhaminaan.

Joulusiivous tehdään kesälomalla. Juuri ennen joulua on normi viikkosiivous, jonka on siivooja tehnyt monta vuotta.

6.12. leivotaan pipareita kaupan taikinasta. Pullat ja kirsikkasuklaakuivakakku leivotaan yleensä joku muu päivä ennen joulua.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa