Eli "Lahjakääröt aukaistaan ja joulualulut soi". Kuinka te paketoitte joululahjat? Käytätttekö kaupojen lahjapaperia, vai askarteletteko paperit itse. Käytettekö kestokasseja, pahvia, valmiita paketteja vai käärittekö vain paperiin? Sanomalehteä, ihan mitä vain lahjapaperia, vai teidän silmissä kaunista lahjapaperia? Vai onko lahjapussit teidän juttunne? Mietittekö jo paperia laittaessanne lahjan saajaa, tykkääkö hän paperista, vai paketoitteko kaikki samaan paperiin?
Entä joulun jälkeen, meneekö kaikki paperit roskiin, vai säästättekö? Ostateko joka joulu uudet paperit, vai kerralla enemmän, että riittää esijouluksi? Tuleeko lahjakääröihin nauhoja?
Omaan jouluhöperyyteeni kuuluu vahvasti lahjat ja paketit. Antamisen tunne on minulla iso, mutta onhan saaminenkin hiivatin mukavaa, kuten Ressu eräässä Tenavat kirjassa sanoi. Lapsuudenkodista asti meillä on ollut tapana säästää suht ehjät lahjapaperit ja käyttää niitä aina uudestaan ja uudestaan. Niin olen nykyisessäkin kodissa tehnyt. Kun itse ostan lahjapaperia, kyllä haluan että rulla on minun silmiini kaunista ja mieluusti otan sitte isomman rullan kerralla. Tykkään kyllä itse, että en kaikkiin paketteihin laita samaa paperia, vaan että lahjan saajan jokainen lahja on eri paperissa. Jotenkin se on minusta mukavampaa. Lahjanauhoja käytän silloin tällöin, en läheskään aina. Kissataloudessa kanssa saa vahtia, ettei katti maistele naruja.
Monissa joululehdissä on yleensä aina nykyään näitä pakkausidseoita. Minulle ne on turhia. En itse jaksa väntää papereita ja hankkia ylimääräisä koristeita vain pakettia varten. Lahjapusseista en myöskään niin välitä, minusta on kivaa kun sen paketin saa konkreettisesti avata.
Keskustelua joululahjakääröistä.