Joulupöydän laatikot

Jaa täällä omat joulunajan ruoka-ohjeesi ja inspiroidu hyvistä ja herkullisista ideoista!
Vastaa Viestiin
Avatar
vilna
Tonttu
Tonttu
Viestit: 151
Liittynyt: 01 Syys 2007, 20:50

Perinteinen porkkanalaatikko

Viesti Kirjoittaja vilna » 10 Syys 2007, 11:13

************
1 kg porkkanoita (kuori)
vettä, suolaa
--> keitä porkkanat kypsiksi, jäähdytä ja soseuta porkkanat

3 dl maitoa
2 munaa
n. 1 tl suolaa
1 ½ rkl sokeria
½ - 1 tl raastettua muskottipähkinää
1 - 2 dl keitettyä riisiä (=½ dl raakaa puuroriisiä, keitä porkkanan keitinvedessä n.15 min.)
--> lisää porkkanasoseeseen, sekoita hyvin, kaada voideltuun uunivuokaan

Pintaan:
1 rkl korppujauhoja (painele jauheeseen laatikon pinnan päälle kuvioita lusikan pesällä)
25 g voita (nokareina laatikon päälle)

Kypsennä 175 asteessa n. 40 min.

*************

Täytyy kyllä sanoa ettei ollut aivan yhtä hyvää ku jouluna, liekö johtunut vuodenajasta ja muista ruuista laatikon kanssa tai siitä ettei ollut äidin ohjeella valmistettu (ja se muskottipähkinäkin jäi laittamatta..). Maistui kuitenkin paljon paremmalta päivän jääkaapissa seisomisen jälkeen :D

*Yhdistelen tämän ketjun tuohon "Joulupöydän laatikot-ketjuun*
~Pinki~

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Perinteinen porkkanalaatikko

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 10 Syys 2007, 14:43

Meillä laitetaan sokerin sijasta siirappia. Joku taitaa laittaa maidon tilalle kermaa?

Avatar
saveka
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 887
Liittynyt: 26 Elo 2007, 12:58

Re: Perinteinen porkkanalaatikko

Viesti Kirjoittaja saveka » 10 Syys 2007, 15:27

Minä oon laittanut (tosin lanttulaatikkoa tehdessä) niin siirappia ja kermaa.

Avatar
vilna
Tonttu
Tonttu
Viestit: 151
Liittynyt: 01 Syys 2007, 20:50

Re: Perinteinen porkkanalaatikko

Viesti Kirjoittaja vilna » 11 Syys 2007, 07:58

Siirappi ja kerma kuulostaa hyvältä :mee: Kysyn vielä äidiltä millä ohjeella se tekee.

rosie

Imelletty perunalaatikko.

Viesti Kirjoittaja rosie » 26 Syys 2007, 18:47

Onko kellään imelletyn perunalaatikon ohjetta? Stockalta saa ainakin mut ajattelin nyt viel kysyä että oisko ohjetta (haluaisin kokeilla itekkin 8-) )

*Yhdistelin tämän ketjuun "Joulupöydän laatikot"*
~Pinki~

Viljatonttu
Tonttu
Tonttu
Viestit: 206
Liittynyt: 27 Syys 2007, 20:58

Re: Perinteinen porkkanalaatikko

Viesti Kirjoittaja Viljatonttu » 02 Loka 2007, 19:56

Heips!

Me ollaan tehty sellasista porkkana- tai lanttusosepötköistä. Niissä on tosi hyvä ohje! Kantsii kokeilla! Kun se sose on todellakin sosetta (eikä raastetta), niin siitä tulee ihanan pehmeän makuista porkkanalaatikkoa. Minä ainakin tykkään! :) Niitä pötköjä löytyy yleensä ruokakauppojen vihanneshyllystä.

Me ollaan äitin kanssa tehty aina isompi satsi kerralla niin, että riittää joulunajaksi koko poppoolle (meille, vanhemmille sekä siskon kotiin). :lol:

Riihitonttu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 323
Liittynyt: 27 Syys 2007, 21:04
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Perinteinen porkkanalaatikko

Viesti Kirjoittaja Riihitonttu » 02 Loka 2007, 23:55

Viljatonttu kirjoitti:Me ollaan äitin kanssa tehty aina isompi satsi kerralla niin, että riittää joulunajaksi koko poppoolle (meille, vanhemmille sekä siskon kotiin). :lol:
Voin suositella! Se on tosi herkkua! Viime jouluna uskaltauduin ekan kerran maistamaan porkkanalaatikkoa ja siitä tuli mun lempparijouluruokalaji. Siis kinkun jälkeen. :proo: Lanttulaatikosta pysyin vielä kaukana..

Avatar
Joulutähti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2627
Liittynyt: 24 Elo 2007, 07:06

Re: Perinteinen porkkanalaatikko

Viesti Kirjoittaja Joulutähti » 03 Loka 2007, 07:26

Riihitonttu kirjoitti:Viime jouluna uskaltauduin ekan kerran maistamaan porkkanalaatikkoa ja siitä tuli mun lempparijouluruokalaji. Siis kinkun jälkeen. :proo: Lanttulaatikosta pysyin vielä kaukana..
Oikeasti, et oo ennen viime joulua syöny porkkanalaatikkoa?! Vau, miten olet voinu välttyä..? :D Meidän on pienenä pitäny aina sitä maistaa, herkkuahan se ei ollu silloin. Mutta nykyään porkkanalaatikko ja lanttulaatikko ovat suurta herkkua :) Eli rohkeesti vaan nyt tulevana jouluna lanttulaatikkoakin maisteleen :D

nissepolkka

Re: Perinteinen porkkanalaatikko

Viesti Kirjoittaja nissepolkka » 03 Loka 2007, 07:29

Ja mä syön vaan porkkanalaatikkoa! Tykkään Saarioisen laatikosta, oon joskus maistanut itsetehtyä ja se oli jotenkin mautonta. Luulen että tänäkin jouluna pitäydyn tossa valmiissa, kun ei sitä niin paljon kuitenkaan mene.

Avatar
Joulutähti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2627
Liittynyt: 24 Elo 2007, 07:06

Re: Perinteinen porkkanalaatikko

Viesti Kirjoittaja Joulutähti » 03 Loka 2007, 07:32

nissepolkka kirjoitti:Luulen että tänäkin jouluna pitäydyn tossa valmiissa, kun ei sitä niin paljon kuitenkaan mene.
Juu, ei meilläkään koskaan ole ollut muuta kuin valmiita laatikoita. Saarioista on tainnut olla (tiedän ku näen sen kannen että mitä pitää olla).

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ruokaohjeet + kattaukset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa