Karjalanpaisti joulupöydässä

Jaa täällä omat joulunajan ruoka-ohjeesi ja inspiroidu hyvistä ja herkullisista ideoista!
Vastaa Viestiin
Avatar
mutukka
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 37
Liittynyt: 14 Loka 2008, 18:00

Re: Karjalanpaisti joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja mutukka » 14 Marras 2008, 00:36

karjalanpaisti/poronkäristys (sori, pipsa!) tai hirvipaisti. Pääasia että on jotain lihaa ja sen liemi, seassa ehkä porkkanaa. savossa asun :wink:

Avatar
Enkelikello
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1518
Liittynyt: 04 Loka 2007, 15:07

Re: Karjalanpaisti joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja Enkelikello » 14 Marras 2008, 15:52

Minä tutustuin karjalanpaistiin joulupöydässä vasta anoppilassa. Siltikään se ei meidän joulupöytäämme kuulu, mies kyllä tykkää siitä, mutta ei halua joulumenusta liian raskasta. Ja kinkku on meillä ihan ehdoton kunkku pöydässä! Lohta ollaan harkittu kinkun seuraksi, mutta siitäkin suuri osa jäisi ehkä syömättä...

Mutta itsenäisyyspäiväksi voisin tehdäkin karjalanpaistin!

Avatar
tarina
Tonttu
Tonttu
Viestit: 243
Liittynyt: 30 Marras 2008, 01:16
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Karjalanpaisti joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja tarina » 09 Joulu 2008, 01:20

Meillä Karjalanpaisti kuuluu ehdottomasti joulupöytään ja antaa tosi hyvän maun laatikkoruoille. Joudun tekemään sitä aina älyttömät määrät kun rakkaat poikani ottavat sitä sitten mukaan kun lähtevät koteihinsa. Nyt olen jo oppinut tekemään sitä niin paljon että riittää.

Meidän molempien suvussa Karjalanpaisti ehdottamasti kuului aina joulupöytään. Johtuneeko tuo siitä että molempien suvussa on noita Karjalaisia? :mrgreen:

Avatar
Joulutonttu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5004
Liittynyt: 23 Elo 2007, 19:10
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Karjalanpaisti joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu » 10 Loka 2009, 17:55

Kysymys karjalanpaistin teosta :hei:

Tänä vuonna ajattelin itse kokeilla ensimmäistä kertaa tehdä karjalanpaistia :roll:
Nyt tartteisin erittäin hyväksi havaitun karjalanpaistin ohjeen :smile:

Nettihän on ohjeita pullollaan, mutta tässä asiassa luotan vain teidän reseptiin :hei:

Avatar
lumienkeli
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 85
Liittynyt: 12 Loka 2008, 10:54
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Karjalanpaisti joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja lumienkeli » 11 Loka 2009, 11:21

Joulutonttu hei, itse olen karjalanpasitin tehnyt näin;

Kaksi litraa tai enemmän vetävään uunivuokaan vettä noin 1/3 osa. Lihat sinne veteen ja yksi keittovihannes pussi sekaan. Suolaa saa laittaa aika reippaasti. Kaksi laakerin lehteä ja kokonaisia mustapippureita (saa laittaa yli kymmenenkin). Vettä lisätä sitten melkein piri pintaan vuokaa, lihat nimittäin tarvitsevat sitä aika paljon. Itse en muita mausteita laita ollenkaan. Suolaa lisään paiston yhteydessä, kun vesi on tiivistynyt ja lihat imenyt sitä itseensä. Myös kasvit ottavat mukavasti suolasta maustetta.

Vettä lisään myös paiston yhteydessä sen verran että siitä riittää potuille kastikkeeksi. Jouluna myös kinkun oma kastike sopii karjalanpaistin ja pottujen kanssa eli välttämättä ei tarvitse vettä lisätä niin paljon että sitä kastikkeeksi asti riittää. Mutta kannattaa kuitenkin sen verran lisätä ettei lihat pääse kuivumaan. Itse nimittäin pidän yleensä karjalanpaistia uunissa kolmisen tuntia, lihat ihanan mureita.! :inlaav:

Toivottavasti ohje sopivan selkeä. Tuli ihan vesi kielelle itsellekkin. :jouulu:

Avatar
eirwen
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 713
Liittynyt: 14 Syys 2009, 15:50

Re: Karjalanpaisti joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja eirwen » 11 Loka 2009, 12:51

mulla ei tuu ikinä karjalanpaistista semmosta hyvän mureeta ekalla paistokerralla, ei vaikka kuinka kauan paistelis, vaan maku on paras ehkä vasta kolmannella kerralla. onkin käyny mielessä että vois karjalanpaistin tehdä jo 22. tai 23. päivä niin olis sitten jouluaterialla parhaimmillaan.

meillä tulee vettä, lihoja, porkkanan paloja, sipulin paloja, suolaa, kokonaisia pippureita. koko setti uuniin, välillä käännellään päällimmäisiä paloja etteivät pala ja tarvittaessa lisätään vettä. sopis varmaan viä jotku lantun tai nauriin palatkin..hmm...pitääkin kokeilla :smile:

Avatar
Joulutonttu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5004
Liittynyt: 23 Elo 2007, 19:10
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Karjalanpaisti joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu » 11 Loka 2009, 14:31

lumienkeli ja eirwen: Kiitoksia ohjeista ja vinkeistä :hei:

Pitääkin kokeilla tuota karjalanpaistin tekoa ennen joulua niin tietää varmasti, että se onnistuu :mrgreen:

Avatar
katsuja
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1172
Liittynyt: 13 Loka 2009, 15:16
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Karjalanpaisti joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja katsuja » 14 Loka 2009, 10:21

Paisti kuuluu meidänkin joulupöytään, tai no vanhempien joulupöytään, jos siellä ollaan :) Joku vuosi sitten oli hirvipaistia, mutta sitä saa välillä muutenkin.

Avatar
KattiRiina
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 723
Liittynyt: 08 Joulu 2008, 12:20

Re: Karjalanpaisti joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja KattiRiina » 01 Marras 2009, 12:01

En ollut ennen kuullutkaan karjalanpaistista joulupöydässä, joten meillä ei olla sitä jouluna syöty. Ruokanahan se on todella hyvää (tälläkin hetkellä paisti uunissa :razz: ). Itsenäisyyspäiväksi sitä voisi tosiaan myös tehdä. Olenkin aina miettinyt mikä ruoka siihen päivään sopisi :smile:

Avatar
lumienkeli
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 85
Liittynyt: 12 Loka 2008, 10:54
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Karjalanpaisti joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja lumienkeli » 03 Marras 2009, 15:23

Todellakin sopiin hyvin myös itsenäisyyspäivän ruoaksi. :see: Tämä vuonna olen vähän kahden vaiheella että teenkö karjalanpaistia vain riistakäristystä itsenäisyyspäiväksi.. Siinäpä vasta pulma. :jouulu:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ruokaohjeet + kattaukset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa