Piparkakkutalo

Jaa täällä omat joulunajan ruoka-ohjeesi ja inspiroidu hyvistä ja herkullisista ideoista!
Vastaa Viestiin
Avatar
Joulutonttu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5004
Liittynyt: 23 Elo 2007, 19:10
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Piparkakkutalo

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu » 17 Syys 2007, 08:30

Kuinka moni aikoo väkertää tänä jouluna piparkakkutalon?

Viime vuonna tehtiin miehen kanssa ihka ensimmäinen piparitalo ja sen näköinen se olikin :jouulu:
Jospa tänä vuonna tekisi paljon pienemmän ja tekis kaavat oikean mittaiseksi :oops:

nissepolkka

Re: Piparkakkutalo

Viesti Kirjoittaja nissepolkka » 17 Syys 2007, 08:37

Mun vähän tekisi mieli tehdä... Oon kanssa joskus tehnyt yhden ainoan ja oli kyllä just sen näkönen :lol: mutta harjoitteluhan tekisi mestarin. Melko pienen voisin itsekin tehdä, olisi varmaan helpompi kootakin.

Avatar
Joulutähti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2627
Liittynyt: 24 Elo 2007, 07:06

Re: Piparkakkutalo

Viesti Kirjoittaja Joulutähti » 17 Syys 2007, 09:03

Minäki olen tuota vähän miettinyt... Kotonakotona olen piparkakkutalon joskus tehnyt. Se on ihan kivaa räpeltämistä :) Pitää nyt vaan miettiä, että missä sitä vois säilyttää. Keittiössä ku ei kuitenkaan hirveesti tuota pöytätilaa ole. No, kattellaan... :D

Joskus oli muuten jossain joululehdessä aivan ihanan piparkakkutalon ohjeet. Tai siis siinä tais olla ihan piparkakkukaupunki! Semmoinen ois mahtava..!

nissepolkka

Re: Piparkakkutalo

Viesti Kirjoittaja nissepolkka » 17 Syys 2007, 09:23

Oliks piparkakkutaloon muuten jotain valmiita muotteja? Vai valmiita pakastetaikinalevyjä? Onkohan ne sitten jo melko isoon taloon.

Avatar
Joulutähti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2627
Liittynyt: 24 Elo 2007, 07:06

Re: Piparkakkutalo

Viesti Kirjoittaja Joulutähti » 17 Syys 2007, 09:34

Kyllähän noihin niitä valmiita muotteja on myynnissä. Kotonakotona on semmoiset muoviset muotit. Tavallisen talon lisäksi olen kaupassa nähnyt mm. muumitalon muotit. Ja sit on niitä valmiita osia, paistettuja siis. Ja ton piparkakkukaupungin ohjeet oli semmoiset kaavat, eli leivinpaperista voi ne sit tehdä ja kaavojen mukaan leikellä taikinat.

Avatar
saveka
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 887
Liittynyt: 26 Elo 2007, 12:58

Re: Piparkakkutalo

Viesti Kirjoittaja saveka » 17 Syys 2007, 09:40

Ihan kuin oisin joskus kaupassa jotain muotteja nähnyt. Ja jos nyt en ihan väärin muista niin keksihyllyillä on joulun alla ollut pahvirasioita joissa on piparkakkutaloon kaikki osat valmiina, tarviaa ilmeisesti vain kasata se :? . Mutta varma siis en oo...

Mulle tuli joskus jonkun mukana ohjeet piparkakkutalon tekoon, siis kaavat.

nissepolkka

Re: Piparkakkutalo

Viesti Kirjoittaja nissepolkka » 17 Syys 2007, 09:51

..

Avatar
Joulutähti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2627
Liittynyt: 24 Elo 2007, 07:06

Re: Piparkakkutalo

Viesti Kirjoittaja Joulutähti » 17 Syys 2007, 09:51

saveka kirjoitti: Ja jos nyt en ihan väärin muista niin keksihyllyillä on joulun alla ollut pahvirasioita joissa on piparkakkutaloon kaikki osat valmiina, tarviaa ilmeisesti vain kasata se :? . Mutta varma siis en oo...
Juu, minusta noi valmiit osat löytyy just yleensä jostain keksihyllyn kulmilta :)

freiska
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 728
Liittynyt: 07 Syys 2007, 22:13
Paikkakunta: hanko

Re: Piparkakkutalo

Viesti Kirjoittaja freiska » 17 Syys 2007, 20:45

kyllä niitä saa kaupasta valmiiksi paistettuja talon paloja jotka sitten itse kootaan taloksi. se oli tosin aika ison kokoinen tein sellaisen yks vuosi :gaggu: . sittemmin oon tehnyt oma tekemillä kaavoilla sellaisen pienen piparkakkutalon :) josko vaikka tänä vuonna muistaisin laittaa koristelut ennen kokoamista ei valuisi se sokeri kuorrutus vääristä paikoista :lol:. no hyvin se on silti kelvannut muksuille :see:

Avatar
Joulumuori
Valvoja
Valvoja
Viestit: 455
Liittynyt: 23 Elo 2007, 11:17
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Piparkakkutalo

Viesti Kirjoittaja Joulumuori » 18 Syys 2007, 06:32

Ja sitten siitä liitosaineesta, olisko niitä muita kuin tulikuuma sokeri?

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ruokaohjeet + kattaukset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa