Re: Lahjat käytettynä?

Täällä voit jakaa niin käsityöohjeita kuin neuvoja siitä, mitä kannattaa ostaa 1- tai 10 vuotiaalle kummipojalle/tytölle joululahjaksi, tai sille kummin serkun kaimalle, mummoja unohtamatta.
Vastaa Viestiin
adventtityttö
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1092
Liittynyt: 20 Syys 2007, 00:22
Paikkakunta: Kainuu

Re: Lahjat käytettynä?

Viesti Kirjoittaja adventtityttö » 11 Joulu 2012, 16:16

Minä olen joskus ostanut divarista jonkun kirjan veljelle (Suomen sotien aiheinen) ja nyt ostin kaverilta tytölle lelukeittiön. Ja anoppi osti kirpparilta tytölle ensisukset. Eli kyllä voisin ostaa ja ostaisinkin käytettyjä/uudenveroisia joululahjaksi.

nemelia
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 95
Liittynyt: 02 Syys 2013, 22:47

Re: Lahjat käytettynä?

Viesti Kirjoittaja nemelia » 04 Syys 2013, 21:53

Vaatteita en ehkä antaisi lahjaksi käytettynä, mutta muuta tavaraa kyllä, jos on hyväkuntoisia ja siistejä ja tiedän lahjan saajan tykkäävän siitä.

Avatar
Eneri
Tonttu
Tonttu
Viestit: 143
Liittynyt: 05 Syys 2013, 19:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lahjat käytettynä?

Viesti Kirjoittaja Eneri » 06 Syys 2013, 13:49

Ainakin omalle perheelle. Pojat ovat niin rajuja, että lelut menevät rikki alta aikayksikön, joten niitä en halua uutena sukulaisiltakaan. Vaatteet joka tapauksessa kierrätämme kolmen poikamme välissäkin muilla lapsilla, joten samapa tuo on ostaa esikoisellekin käytettyä.

Avatar
Tiinu
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 77
Liittynyt: 13 Syys 2013, 16:33

Re: Lahjat käytettynä?

Viesti Kirjoittaja Tiinu » 14 Syys 2013, 11:16

Itselleni nämä käytetyt lahjat ovat ehkä vähän vaikea aihe; tosin tämä saattaa johtua täysin omasta tietämättömyydestä (en käy koskaan esimerkiksi kirppareilla) ja parista huonosta kokemuksesta:

jouduin viime jouluna katsomaan, kuinka pieni 5-vuotias serkkuni sai kirpparilta ostettuja barbeja, joista osa oli nähnyt parhaat päivänsä jo aikapäivää sitten ja kuinka samalla toisen serkkuni samanikäinen pieni neiti kääri lahjapaketeistaan toinen toistaan hienompia, kimaltavampia ja kauniimpia barbeja vaunuineen hevosineen ja päivineen. Paha mielihän siinä tuli pienelle, mutta onneksi viimeisten lahjojen joukosta löytyi yksi uutuuttaan kimaltava barbi, joka pelasti tilannetta, mutta illan pimetessä, kun pieni kiipesi uuden barbinsa kanssa syliin ja kysyi, eikö hän ollutkaan kiltti niinkuin tuo toinen, meinasi tulla useammalla itku. :cry:

Itse siis olenkin ehkä hieman käytettyjä lahjoja vastaan lelujen osalta, mutta kun lukee muiden hyviä kokemuksia, alkaa ehkä hieman omakin näkemys "laajentua". Muutoinkin divarista saatavat kirjat ja antiikki ovat sitten asia erikseen, koska ensimmäinen painos lempikirjasta tai antiikkiposliinin keräilijälle vati tms. voi olla todellinen aarre.

Sarppa
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4962
Liittynyt: 07 Syys 2007, 17:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lahjat käytettynä?

Viesti Kirjoittaja Sarppa » 14 Syys 2013, 11:59

^ Tuohon uusi vs käytetty -pohdintaan kantaaottamatta on pakko todeta, että onpa ajat muuttuneet siitä, kun olen itse ollut leluikäinen 80-luvun puolivälissä :oo Sain kyllä itsekin aina paljon lahjoja, mutta esim. barbiet olivat niin arvokkaita, että jos paketista sellaisen löysi, oli olo kuin lottovoittajalla. Läheskään kaikki ikäpolveni edustajat eivät saaneet lahjaksi edes sitä toivomaansa yhtä, joten kierrätetytkin barbiet olivat pihan tyttöjen keskuudessa kovaa valuuttaa. Ymmärrän kyllä, että Tiinun kuvailemassa tilanteessa toiselle tytölle on tullut paha mieli, mutta silti usein tuntuu, että tosi monilta on lähtenyt lasten lahjomisten suhteen mopo käsistä. Joku arvomuutos on kyllä tapahtunut, kun siinä, missä itse on ottanut kiitollisena vastaan käytetynkin lelun, itkevät nykyiset lapset sitä, kun paketista tulikin "vain" kolme barbia, joista osa on käytettyjä :thud:

Avatar
nonna
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2757
Liittynyt: 23 Loka 2007, 12:47
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Lahjat käytettynä?

Viesti Kirjoittaja nonna » 14 Syys 2013, 12:38

Meidän suvun ja perheen joulussa käytettynä hankitut lahjat menevät siinä missä ne ihan uudetkin. Jokainen meistä nauttii kirppareiden, huutokauppojen ja antiikkiliikkeiden käytävillä kiertelyista ja kodeissamme on paljon käytettynä hankittuja tavaroita, kirjoja yms.

Pidän aina mielessä näissä hankinnoissa sen, mitä ja kelle olen ostamassa. Keräilyesineet yms on ihan ok ostaa, vaikka aika olisikin patinoinut pintaa. Kuitenkin vaatteet, lasten lelut, muut käyttöesineet tarttuvat matkaan vain, jos ne ovat uutta vastaavassa kunnossa ja tuote on sellainen joka kannattaa ostaa vielä, vaikka se on käytetty. Esim. vähälle käytölle jääneet kallimmat tavarat, vaatteet, joilla on vielä jatkossa hyvin käyttöaikaa jäljellä.

Mitä tulee tuohon Sarpan kommenttiin, olen hänen kanssaan samaa mieltä. Ehkä olen vain väärän sukupolven edustaja, enkä osaa katsoa tätä kysymystä nykyisten vanhempien vinkkelistä.
Mutta se onkin taas jo aivan eri tarina.

kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Lahjat käytettynä?

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 14 Syys 2013, 12:39

..........................................

Avatar
Lauralea
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 369
Liittynyt: 09 Syys 2013, 15:07
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Lahjat käytettynä?

Viesti Kirjoittaja Lauralea » 14 Syys 2013, 13:48

Kirpparilta on tullut ostettua lelu jos toinenkin, mutta lahjaksi en ole niitä antanut. Periaatteessa mulla ei ole mitään kierrätyslahjaa vastaan, mutta siinäkin täytyy käyttää harkintaa. Mitään puolikuntoista en pakettiin laittaisi, vaan hyväkuntoista ja siistiä. Tuo Tiinun mainitsema esimerkki riipaisi munkin sydäntä :cry: Vaikka lapsi olis miten tottunut siihen, että kaiken ei tarvitse olla uutta, niin tuollaisessa tilanteessa varmasti kirpaisee. Me ollaan toistaiseksi oltu ainoa lapsiperhe aattona isovanhempien luona, joten tuollaista tilannetta ei ole päässyt syntymään. Saa nähdä, mitä tapahtuu jos miehen veljen perhe joskus alkaa viettää aattoa samassa paikassa.

Avatar
athella
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2134
Liittynyt: 04 Heinä 2009, 15:43
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Lahjat käytettynä?

Viesti Kirjoittaja athella » 14 Syys 2013, 16:54

Minä olen myös sitä mieltä, että käytetty lahja voi olla ihan hyvä kunhan se on hyvässä kunnossa. Puolikuntoista esinettä/vaatetta/mitä tahansa en kehtaisi antaa. Itse en tosin viihdy kirppareilla, joten kaikki tulee yleensä aina ostettua uutena. Viime vuonna ostin kaverille yhden kirjan netin kautta, käytetty tuo oli ja sen kyllä huomasi. Itseä vähän ahdisti antaa se, joten kirjoitin väliin lapun, että "tätä ei saanut uutena", mutta kaverin mielestä se lahja oli enemmän kuin mieluinen. :see:

Weba
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 426
Liittynyt: 08 Syys 2013, 12:32
Viesti:

Re: Lahjat käytettynä?

Viesti Kirjoittaja Weba » 14 Syys 2013, 22:36

Minä annan yleensä uutena lahjat. Minusta käytetyissä pitää käyttää harkintaa, juurikin kirjat, keräilyesineet ym. sopivat loistavasti käytettynäkin, mutta vaatteiden ja lelujen ja vastaavien kanssa saapi olla tarkkana, että ovat hyvässä kunnossa.

Kirppareilta ym. voin hankkia itselle ja perheelle kyllä. Tosin pääasiassa kierrätys toimii siskon ja muiden sukulaisten kanssa.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lahjavinkit”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa