Joulun paras hetki?

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
Avatar
katinka
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 947
Liittynyt: 23 Elo 2007, 13:33

Re: Joulun paras hetki?

Viesti Kirjoittaja katinka » 16 Loka 2015, 22:16

Nautin joulupäivästä. Edellispäivän hektisyys on koettu ja saa vaan olla.

Avatar
shara
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1803
Liittynyt: 22 Marras 2013, 15:36

Re: Joulun paras hetki?

Viesti Kirjoittaja shara » 17 Loka 2015, 15:45

Olen tähän aiemmin vastannut aatonaaton illan, mutta on niitä muitakin ihania hetkiä... Esimerkiksi aattoaamu, kun herään kuuden aikaan ja menen mummilaan aamukahville (asumme paritalossa eli tämä onnistuu hyvin). Istun kynttilän valossa pimeässä ja siemailen kahvia. Niin tunnelmallista! Toinen ihana hetki on se, kun olen käynyt aattoaamuna tallilla viemässä hevoselle jouluherkut, sitten kotona vain pikasuihku ja joulupöytään. :laav:

Avatar
Tonttu
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 123
Liittynyt: 05 Syys 2015, 19:44

Re: Joulun paras hetki?

Viesti Kirjoittaja Tonttu » 25 Loka 2015, 10:03

Aaattoaamu,aatonaaton ilta, joulukuu... Niitä on niin paljon! :laav:

Avatar
Punakettu
Tonttu
Tonttu
Viestit: 137
Liittynyt: 07 Heinä 2013, 11:18
Paikkakunta: Espoo

Re: Joulun paras hetki?

Viesti Kirjoittaja Punakettu » 31 Loka 2015, 14:22

Parhaat hetket ovat;

Aatonaatto ilta, katselen usein jouluista elokuvaa iltamyöhään ja juon teetä/glögiä ja saatan napostella konvehteja :inlaav:

Aattoaamu, kun herään hiljaiseen taloon aamuvarhain, keitän teetä ja istahdan sohvalle vilttiin kääriytyneenä haistelemaan kinkun tuoksua uunissa ja katselemaan hämärää jossa valo tulee kuusen valoista. Sitten alkaa joulupukin kuumalinja josta syttyy sydämeen lapsuuden joulun jännitys ja tunnelma :laav:

Samu-Sirkan joulutervehdys ja jouluateria. Usein syömme ensin alkupalat, eli kalat ja sen sellaiset. Sitten siirrymme katselemaan Samu-Sirkan joulutervehdyksen, jonka jälkeen syömme lämpimät ruuat (mm. Laatikot ja kinkun). Tässä kohdassa on jo kaunis aattoilta ja tunnelma on vaihtunut aamun kipinöinnistä lämpimään lepatukseen.

En jaksa odottaa joulua, mutta kohta se on taas täällä :jeeh:

Weba
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 426
Liittynyt: 08 Syys 2013, 12:32
Viesti:

Re: Joulun paras hetki?

Viesti Kirjoittaja Weba » 01 Marras 2015, 19:44

Aatonaaton ilta kun lopulta julistan että kaikki on valmista ja nautin vaan hetken olostani hiljaisessa talossa väsyneenä.

Aattoaamuna poikien kanssa joulupukin kuumaa linjaa katsomassa eikä kiire minnekään.

Aattoiltana isovanhemmilta kotiuduttua kun pojat avaavat lahjojaan ja itse saa ottaa rennosti ja seurata heidän touhujaan. Viime vuonna siinä menikin niin myöhään että jäi se oma yksin hetki pois kun mentiin samaan aikaan nukkumaan, se yleensä suosikkini

Avatar
Jassi
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 122
Liittynyt: 03 Syys 2011, 18:07

Re: Joulun paras hetki?

Viesti Kirjoittaja Jassi » 02 Marras 2015, 17:39

En muista olenko tähän jo vastannut. Mutta on tosiaan vaikea keksiä vain yhtä parasta hetkeä.
Yksi parhaista hetkistä on aatonaattoilta, kun lasten jouluisen iltasadun jälkeen laitan vielä kaiken valmiiksi aattoaamua varten, ja sitten nautiskelen kynttilöiden ja koristeiden keskellä ja maistelen konvehteja. :nam:
Toinen ihana hetki on aattoaamu, kun sitä herää vapaaehtoisesti ennen muita, sytyttelee kynttilöitä ympäri asuntoa, laittaa riisipuuron uuniin ja odottaa että lapset läpsyttelevät omista huoneistaan välkehtivään olohuoneeseen katselemaan Joulupukin kuumaa linjaa. :inlaav:
Joulupäiväkin on ihana, silloin ei enää tarvitse stressata mistään ja lapset ovat vielä tohkeissaan uusista leluistaan. Silloin saa itsekin löysäillä ja mutustaa herkkuja koko päivän. :lol:

Avatar
Tiinu
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 77
Liittynyt: 13 Syys 2013, 16:33

Re: Joulun paras hetki?

Viesti Kirjoittaja Tiinu » 08 Marras 2015, 22:31

Kuten monella muullakin, myös täällä niitä parhaita hetkiä on monta. Itse olen huomannut, että itselläni kaikki niistä parhaista hetkistä kohdentuvat pimeään iltaan.

1: Meillä joulukuusi koristellaan pari päivää ennen aattoa. Pimeässä illassa on ihana tuoksutella kuusta, avata koristelaatikko (joka muuten edelleen tuoksuu täsmälleen samalta kuin silloin 20vuotta sitten lapsena) ja koristaa kuusi juhla-asuunsa loistamaan. Kuusen, koristeiden ja uunissa paistuvan kinkun tuoksut palauttavat lapsuuteen ja nautinkin suunnattomasti koristeiden esille kaivamisesta.

2: Aatonaatonilta, kun kaikki on valmista. Koti hehkuu ja ilmassa leijuu odottava tunne ja toisaalta rauha. Itselläni ei ole vielä lapsia - eikä sisaruksillanikaan, vaan kokoonnumme aikuisella porukalla lapsuudenkotiin. Tunnelma onkin rauhallinen vuoden kiireiden jälkeen, herkkuja on jo varastettu äidin pannuista ja piiloista ja voi vaan nauttia siitä, että ne rakkaat ovat siinä. (Meinaa alkaa itkettää, kun oikein ajatteleekin, että kohta saamme taas kerääntyä ympäri Suomea yhteen ja olla niinkuin juuri eilen olisimme nähneet)

3: Aatto kokonaisuudessaan koostuu ihanista hetkistä. Mummojen luona piipahdus, jouluruoat ja -herkut - se kaikki! :laav: Mutta itselleni yksi niistä aaton tärkeimmistä hetkistä on se, kun menemme pimeässä illassa hautuumaalle viemään kynttilän isälle. Hautuumaa on niin kaunis valomeressään ja se rauha, mikä siellä vallitsee saa hiljentymään kaiken hälinän jälkeen.

Avatar
rittie
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 814
Liittynyt: 09 Marras 2015, 20:54

Re: Joulun paras hetki?

Viesti Kirjoittaja rittie » 11 Marras 2015, 11:23

Hurjan vaikea kysymys! Olen tätä nyt jokusen päivän pohtinut ja tullut siihen tulokseen, että aattoaamu on sitä ihaninta aikaa. Rauhassa saa sytytellä kynttilöitä, kuunnella joululauluja ja katsella hissukseen lasten kanssa kuumaalinjaa. :dee:

Tosin.. aattoillan plussana on se syvä rauha ja hiljaisuus, kun muut nukkuvat ja voi itse glögiä juoden köllöttää hämärässä. Tässä seurana milloin kirja, milloin elokuva, milloin lautapeli puolison kanssa. :see:

Joulumyyrä
Tonttu
Tonttu
Viestit: 158
Liittynyt: 11 Marras 2015, 11:39

Re: Joulun paras hetki?

Viesti Kirjoittaja Joulumyyrä » 11 Marras 2015, 21:48

Kyllä se paras hetki taitaa olla aatonaaton ilta. Lapset ja mies nukkuu jo, kinkku paistuu leivinuunissa ja kaikki on valmista aattoa varten. Itse käyn vielä rauhallisella kävelyllä koirien kanssa, hiljaisessa lumisateessa tietty, ja ikkunoissa loistaa jouluvalot. Sitten vain nautin tunnelmasta, kynttilöistä ja herkuista ennen nukkumaanmenoa.

Toinen lempihetki on aattoaamu, kun herään ennen muita, otan kinkun uunista, pistän riisipuuron tulemaan, juon kupin kahvia ja vain odottelen, että lapset herää innoissaan.

Koko aattopöivä on kokonaisuutena ihana, mutta koostuu jotenkin niin monista osista ja toisaalta on täynnä toimintaa, että en osaa valita parasta hetkeä siitä.

Avatar
kapseli
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 69
Liittynyt: 27 Loka 2011, 01:56
Paikkakunta: Oulu

Re: Joulun paras hetki?

Viesti Kirjoittaja kapseli » 12 Marras 2015, 21:33

Minä olen vähän samoilla linjoilla siitä, että koko jouluaatto on niin täynnä toimintaa ja perinteitä, että niistä on vaikea valita. Koko aatto on ihana! :inlaav:

Aatonaaton ilta on täynnä jännitystä ja odotusta, niin kuin näköjään monille muillekkin. :) Joulun paras hetki voisi olla aattoaamu, kun herää kinkun tuoksuun ja on vielä hämärää. Jouluohjelmat pyörimään ja peiton alle vielä hetkeksi.

Jouluaattona käyn myös isäni kanssa läheisten haudoilla. En tiedä miksi vain minä ja isäni käymme haudoilla, kun kumminkin koko perheen kanssa vietetään joulua, usein mummo ja täditkin ovat meillä koko aaton. Sille ei kai ole mitään kummempaa selitystä, siitä on vain tullut jonkinlainen perinne. :lol: Kuitenkin tämäkin hetki on minulle tärkeä, ja on ihana käydä ulkona ja kävellä lumisateessa.

Myös joulupäivä on minulle erityinen. Koko äidin puolen suku kokoontuu mummolaan, ja minun jokavuotinen tehtäväni on leipoa sinne jotain hyvää tarjottavaa. :leips:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa