Jouluttajat kysyvät, jouluttajat vastaavat

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
Mimmi
Tonttu
Tonttu
Viestit: 215
Liittynyt: 08 Loka 2008, 09:02

Jouluttajat kysyvät, jouluttajat vastaavat

Viesti Kirjoittaja Mimmi » 27 Syys 2011, 12:49

Ajattelin, että voisi perustaa tällaisen ketjun, jossa jouluttajat voisivat kysyä kaikkea mahdollista jouluun liittyvää ja samalla vastailla muiden kysymyksiin mikäli tietämystä löytyy. Aloitankin seuraavilla kysymyksillä:
Miten saa steariinitahrat pois pöytäliinoista? Entä miten saa kynttilänjalat ja tuikkukipot puhdistettua? Kannattaako täytekakkua pakastaa ja onko se pakastamisen jälkeen mistään kotoisin?
Kiitos jo etukäteen vastauksista :see:

kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Jouluttajat kysyvät, jouluttajat vastaavat

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 27 Syys 2011, 13:03

................................

Avatar
nonna
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2757
Liittynyt: 23 Loka 2007, 12:47
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Jouluttajat kysyvät, jouluttajat vastaavat

Viesti Kirjoittaja nonna » 27 Syys 2011, 15:33

Kynttilänjaloista ja tuikkukupeista olen steariinin irroittanut melkein kiehuvalla vedellä, lähtee tosi nätisti ja ei tarvitse pitkään liotella, tämän jälkeen on helppo pestä normaalisti.

Täytekakkuja ilmeiseti voi pakastaa, mutta tarjoiltavan kermakakun pakastaisin ilman kermoja ja muita koriteluita ja kuoruttaisin vasta sulatetun kakun.

Avatar
katinka
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 947
Liittynyt: 23 Elo 2007, 13:33

Re: Jouluttajat kysyvät, jouluttajat vastaavat

Viesti Kirjoittaja katinka » 27 Syys 2011, 16:37

*suosittelen välttämään steariinin joutumista viemäristöön. vesi kannattaa suodattaa kahvinsuodatinpaperin käpi. ei sitten mene ajastaan putket tukkoon. niitä nimittäin ei sitten saa helposti auki.
*steariinin poissilitykseen olen käyttänyt sanomalehtie, ei ole ainakaan tähän mennessä jäänyt mustetahroja vaikka valkoisistakin olen lämpöimuttanut pois.

Avatar
joulu jalo juhla
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 366
Liittynyt: 05 Syys 2007, 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Jouluttajat kysyvät, jouluttajat vastaavat

Viesti Kirjoittaja joulu jalo juhla » 27 Syys 2011, 17:10

:hei: Täytekakun voi pakastaa, mutta täytyy antaa sulaa hitaasti. Meillä ainakin on toiminut :jouulu: .
:hei: Jos on hedelmäkakku niin parempi :smile:

Avatar
nonna
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2757
Liittynyt: 23 Loka 2007, 12:47
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Jouluttajat kysyvät, jouluttajat vastaavat

Viesti Kirjoittaja nonna » 27 Syys 2011, 19:47

katinka kirjoitti:*suosittelen välttämään steariinin joutumista viemäristöön. vesi kannattaa suodattaa kahvinsuodatinpaperin käpi. ei sitten mene ajastaan putket tukkoon. niitä nimittäin ei sitten saa helposti auki.
*steariinin poissilitykseen olen käyttänyt sanomalehtie, ei ole ainakaan tähän mennessä jäänyt mustetahroja vaikka valkoisistakin olen lämpöimuttanut pois.
Tämä oli hyvä tarkennus, itse olen käyttänyt myös kaksinkertaista talouspaperia keräämään steariinia.

Leea
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1533
Liittynyt: 21 Marras 2008, 09:53

Re: Jouluttajat kysyvät, jouluttajat vastaavat

Viesti Kirjoittaja Leea » 27 Syys 2011, 20:34

Kysymys: kuinka monelle tulee kynttilälyhdyistä mieleen hautausmaa?

Minä ostin valkoiset isot lyhdyt reilu vuosi sitten ja niistä tuli tosi vahvasti hautuumaa mieleen, kun viime syksynä niissä poltin kynttilää. Kuinkahan sais tuunattua niihin jotain muuta fiilistä? Onko vinkkejä? Värilliset lyhtykynttilät on ainoa mitä mulle tulee mieleen...

Avatar
pikkukettu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 465
Liittynyt: 04 Marras 2007, 13:28

Re: Jouluttajat kysyvät, jouluttajat vastaavat

Viesti Kirjoittaja pikkukettu » 27 Syys 2011, 20:53

Leea kirjoitti:Kysymys: kuinka monelle tulee kynttilälyhdyistä mieleen hautausmaa?

Minä ostin valkoiset isot lyhdyt reilu vuosi sitten ja niistä tuli tosi vahvasti hautuumaa mieleen, kun viime syksynä niissä poltin kynttilää. Kuinkahan sais tuunattua niihin jotain muuta fiilistä? Onko vinkkejä? Värilliset lyhtykynttilät on ainoa mitä mulle tulee mieleen...
Joistakin kynttilälyhdyistä tulee hautausmaa mieleen, mutta ei kaikista. Meillä on kolme valkeaa ja kaksi mustaa lyhtyä, eikä noista mistään tule haustausmaa mieleen (ainakaan minulle :mrgreen: ). Nuo ovat kaikki sellaisia vähän koristeellisempia.
Värilliset lyhtykynttilät taas ovat jotain mitä en voi sietää. :shock:

kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Jouluttajat kysyvät, jouluttajat vastaavat

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 27 Syys 2011, 21:03

............................

Avatar
Joulutähti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2627
Liittynyt: 24 Elo 2007, 07:06

Re: Jouluttajat kysyvät, jouluttajat vastaavat

Viesti Kirjoittaja Joulutähti » 27 Syys 2011, 23:56

kuusipuu kirjoitti:
Leea kirjoitti:Kysymys: kuinka monelle tulee kynttilälyhdyistä mieleen hautausmaa?
Jos lyhty on musta, alaspäin kapeneva ja kenties vielä varren päässä, niin voihan siitä hautausmaa mieleen tullakin. :mrgreen:
Sama täällä, tuollaisista Kuusipuun kuvailemista lyhdyistä saattaa tulla hautausmaafiilis, mutta muuten en ole lyhtyjä erityisemmin yhdistänyt hautausmaahan.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa