Jouluvalot, tunnelmavalot

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
Avatar
pikkukeiju
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 49
Liittynyt: 27 Syys 2011, 21:38

Re: Jouluvalot

Viesti Kirjoittaja pikkukeiju » 04 Loka 2011, 18:50

Mulla on 2 jouluvalot, punaiset sydämmet ja toisissa on muistaakseni lumiukot :jouulu: laitan yleensä´joulukuun puolella ne ikkunoihin.

tupuna
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 110
Liittynyt: 31 Loka 2008, 11:07
Paikkakunta: Turku

Re: Jouluvalot

Viesti Kirjoittaja tupuna » 04 Loka 2011, 20:05

Jouluvalot laitetaan meillä ensimmäiseksi adventiksi.
Laitan keittiöön ja vierashuoneeseen useimmiten jonkunlaiset kyntteliköt, makkarin ikkunaan tähden ja olohuoneen ikkunan ympärille kirkkaan valosarjan.
Eniten tykkään "tavallisista" valoista, jossain lasipurkissa pidän punaisia sydänvaloja joulun aikaan. Viime joulun jälkeen ostin alesta pyykkipoikajouluvalot, niihin voisi nyt ripustella joulukortit tai jotain koristeita johonkin seinälle...
Jos olisi oma piha, laittaisin varmaan joka puuhun ja pensaaseen valosarjan... :lol:

Avatar
nissis
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Elo 2011, 12:19
Paikkakunta: Oceanic Flight 815

Re: Jouluvalot

Viesti Kirjoittaja nissis » 04 Loka 2011, 21:28

Vastasin neljät.. ainakin yksi valosarja kuuseen, 2 huoneistossa ja yksi pihalla. Lisäksi kynttelikkö makkariin.

Myös mun mielestä enempi on parempi... niitä valoja sais olla kyllä ihan joka paikassa, joka pihalla ja kaikenlaisia. Mut ei kuitenkaan ihan överisti... raja tulee vastaan niissäkin. Tykkään myös värillisistä, sellaisista valohahmoista en välitä.

Avatar
Anewielh
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5163
Liittynyt: 10 Huhti 2010, 19:13
Viesti:

Re: Jouluvalot

Viesti Kirjoittaja Anewielh » 04 Loka 2011, 22:35

Jaahas :mrgreen:

Meillä näitä valoja on aina riittänyt... Viime vuonna sisällä oli kymmenet valot (ei ollut kuusta, muutoin olisi ollut 13 valosarjaa). Ulkona paloi vuosi sitten kuusi tai seitsemän valosarjaa. Yhteensä siis aikaisemmin ollut normaalisti 16-21 valosarjaa käytössä.

Nyt uudella kodilla valosarjojen määrä vähenee, kun ei ole omaa pihaa ja huoneidenkin määrä väheni. Siispä tänä vuonna meillä lienee sisätiloissa pauttirallaa viisi valosarjaa ja parvekkeella neljä sarjaa (kaksi lyhdyssä ja kaksi kuusessa).

Avatar
katinka
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 947
Liittynyt: 23 Elo 2007, 13:33

Re: Jouluvalot

Viesti Kirjoittaja katinka » 05 Loka 2011, 06:17

Tuleehan noita viriteltyä. Meillä kaikki valot ovat kirkkaita, värillisiä ei ensimmäistäkään. Ulkona on luonnonkatajaan täksi vuodeksi suunniteltu ostettavaksi valoverkko, entiset valoketjut hapristuu aina kesän aikana pilalle. Jos näin tulis sitten otettua valot pois, oletan verkkona sen jotenkin olevan helpompaa. Terassilla on kaidetta kiertänyt tekohavutus valoilla, tänä vuonna ne nostetaan kaiteelta valokatteen rajaan.
Sisällä yläkerran heinäseiväskaiteessa kiertaa tekohavutus kirkkailla valoilla, lähempänä joulua niihin laitetaan ehkä koristeita; palloja huopahiutaleita yms (tää vaihtelee mielen mukaan). Käytävän pätkän paneeliseinassa on hyllyn alla myös samanlainen tekohavutus valoineen ja koristeineen.
Lisäksi mulla on kaksi Nusnäs-kynttelikköä valkoisena ja kaksi adventtikynttelikköä (suoran mallista). Näiden sijoituspaikka tuntuu vaihtelevan. Mutta yleensä keittiön ikkunalla on ollut aina adventtikynttelikkö! Lisäksi mulla on iso turkoosi puinen lyhty, jonka sisällä on kirkkaan valot palaneet jo kuukaudenpäivän eteisessä., Ja on noita ketjuja piiloteltuna moneen paikkaan.

Puolustuspuhe :) : asumme hirsitalossa, katto-seinät-lattiat samaa puutapuutapuuta... pienillä valopisteilla saamme luotua tunnelmaa ja rajoja pimeän aikaa taloon. mä ihnoan loisteputkivaloja keittiössä ja yleensäkkin kattovaloja. Pieniä valopisteitä on sitten sitäkin enemmän. ja pienillä wateilla.

Omppu
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 738
Liittynyt: 21 Syys 2010, 15:01
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jouluvalot

Viesti Kirjoittaja Omppu » 05 Loka 2011, 06:30

Kuin myös täällä valosarjoja piisaa ja ne ovat meillä kirkkaita. Virittelen valoista osan ensimmäisenä adventtina ja siitä etenen pikkuhiljaa. Ensimmäiseksi tulevat ulkokuusen valot ja terassin kaiteen valoköynnös sekä kolme adventtikynttelikköä verannan ikkunoille. Olohuoneeseen laitan Riihimimäen lasin jättimäiseen karhupurkkiin valosarjan tunnelmanluojaksi ja kirjastohuoneessa sekä ruokailuhuoneessa on ikkunoissa Jotexin pallot, joissa on valot. Portaisiin laitan melko lähellä joulua muovihavuköynnökset ja valosarjat ja joulukuusessa on omansa sitten aatosta loppiaiseen. Keittiöön laitan joulukuun puolessa välissä valaistun joulukylän ja tukilasten makuuhuoneessa palaa Ikean huopainen tähtivalo. Kuulostaa tosiaan paljolta, mutta kyllä ne mukavasti uppoaa meidän huusholliin ja jää vielä monta huonetta ilmankin :lol: .

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Jouluvalot

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 05 Loka 2011, 09:59

Ahaa joo minä vastasin vaan valoketjujen perusteella, jätin siis muut valot kuten kyntteliköt pois laskuista.
Ulos tulee pari valosarjaa, sisälle varmaan yksi = 3
Näiden lisäksi kynttelikkö ja joku sen tapainen + valotähtiä 1-2 ikkunaan.
Kuusessa on valot integroituna, joten siihen ei tarvitse erillistä valosarjaa ripustaa.

jouluintoilija
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 118
Liittynyt: 02 Loka 2011, 22:14
Paikkakunta: Kuopio

Re: Jouluvalot

Viesti Kirjoittaja jouluintoilija » 09 Loka 2011, 19:24

No olin kai vastannut 3.. Yhdet valot kuuseen toiset terassille ja minun huoneen ikkunaan nukkuva joulupukki kuussa, valo. ja plus kyntteliköt keittiön ikkunoihin. :woohoo: ihanan joulunen tunnelma kun rupeaa maalaamaan ne valot päähän :see:

Avatar
pk63
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 103
Liittynyt: 25 Syys 2008, 10:49
Paikkakunta: Sastamala

Re: Jouluvalot

Viesti Kirjoittaja pk63 » 10 Loka 2011, 08:41

:hei: Laitoin ton vastauksen alakanttiin. Tällä hetkellä on yhdet valot palanut jo ehkäpä kuukauden ns. kultakalamaljassa. Olen kerännyt sen täyteen käpyjä, ja laittanut joukkoon kirkkaat valot. Antaa mukavan pienen valon apukeittiöön. Ulos tulee pylvääseen tuuhea havuköynös valoilla. Sen olen aina yrittänyt tehdä itsenäisyyspäivään mennessä. Kaikki valot ovat kirkkaita, eikä missään nimessä kaapelia! :see:

kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Jouluvalot

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 10 Loka 2011, 10:07

................................

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa