(Lähes) sokeriton joulu?

Jaa täällä omat joulunajan ruoka-ohjeesi ja inspiroidu hyvistä ja herkullisista ideoista!
Vastaa Viestiin
Greta
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 4
Liittynyt: 30 Heinä 2015, 08:27
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

(Lähes) sokeriton joulu?

Viesti Kirjoittaja Greta » 14 Syys 2018, 11:13

Huhhei, tämmöistä ketjua en vielä löytänytkään!

Taustaa tähän sokerittomuuteen omalta kohdaltani: yritän tehdä töitä terveyteni kanssa, haluan voida hyvin. Nykyään niin yleisistä suolistovaivoista kärsin minäkin. Psoriasis minulla on todettu joitakin vuosia sitten, ja uskon ( ja olen todennutkin) ruokavalion vaikutukseen oireilussa.

Olen aina ollut varsinainen sokerihiiri, ja kärsin siitä. On uskomattoman vaikeaa pysyä kohtuudessa. Joskus sokerilakossa muutaman viikon oltuani, huomaan kuinka paljon parempi olo on kaiken kaikkiaan. Monet vatsavaivat, esiin pyrkivä hiivaongelma ja ihottumat lieventyvät tai häipyvät.
Sokerin kanssa on vain se vaikeus, että kun annat pikkusormen, se vie koko käden.. Kohtuudessa on siis todella, TODELLA, vaikea pysyä, ainakin kaltaiseni sokeririippuvaisen :roll:
Joskus aina mietin, pystyisikö sellaiseen elämänmuutokseen, että jättäisi sokerin tykkänään pois (lisätyn valkoisen ainakin) ruokavaliostaan. En vaan vielä ole valmis siihen, enkä tiedä tulenko olemaankaan. Niin paljon nautintoa, niin paljon makumuistoja.
Joulunahan tämä korostuu, kun juhlaan kuuluu kiinteästi monet makeiset, leivonnaiset ja muut sokeriset herkut, ja niitä on valtavat määrät tarjolla.
Sitä huomaa kyllä tammikuun alkaessa, kuinka on tullut mässäiltyä :thud: Turvotus, ihottumat ja yleinen olotilan vetelyys ovat pitkään riesana sen jälkeen. Ja kun sitä herkkujen vetämistä on niin hankala lopettaa vaikka joulu loppuu :bum:

Onko kokemuksia siitä, kuinka joulun tuoksut, maut ja tunnelmat saa ruoan ja herkkujen kautta, vaikka hoitaisi samalla terveyttä? Kuinka painonhallinta onnistuu joulun aikaan? Voiko sokeritonta (tai lähes sokeritonta) joulua viettää??

Avatar
tonttu76
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4536
Liittynyt: 25 Syys 2015, 13:43
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: (Lähes) sokeriton joulu?

Viesti Kirjoittaja tonttu76 » 14 Syys 2018, 12:07

kyllä voi, käytetään vaan leivonnassa ja muissa jälkiruuissa makeutusainetta :peukku:
Makeisiakin löytyy ja ne on ihan hyvän makuisia :peukku:

Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Re: (Lähes) sokeriton joulu?

Viesti Kirjoittaja Katikki » 14 Syys 2018, 15:52

Greta, samaa mietin minäkin... Sen olen huomannut että kun olen jättänyt ajoittain lisätyn sokerin pois, hedelmät kuten ihan perusomena maistuvat tosi makeilta omaan suuhun! Ekat päivät on olleet vaikeita, mutta tosi nopeasti tottuu sokerittomaan :peukku: Tsemppiä!

tallilyhty
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 53
Liittynyt: 24 Syys 2017, 14:18

Re: (Lähes) sokeriton joulu?

Viesti Kirjoittaja tallilyhty » 07 Loka 2018, 20:31

Minä olen aloittanut vähähiilihydraattisen ruokavalion tänä kesänä, mikä siis tarkoittaa että minullakin tulisi olla sokeriton joulu. Minulla tähän kieltolistaan kuuluu myös sokeriksi muuttuvat ruoat, eli jouluna en saisi syödä myöskään perunaa, leipää tai riisiä. Jaan kokemuksesi paremmasta olotilasta kun en saa ravinnosta sokeria.

En ole vielä päättänyt aionko vetää jouluna tiukkaa linjaa vai sallinko itselleni porkkanalaatikkoa (sis. riisiä) ja pari perunaa lohen kanssa, ja tietysti jälkiruokaa ja leivonnaisia. Tiedän että en saisi, sillä minullakin sokeri "vie koko käden" ja olen huomannut, että sokerihimo nostaa päätään jos syön kerrankin leipää tai perunaa.

Joulupöytään olen suunnitellut ottavani perunan tilalle avokadoa ja kananmunaa. Kukkakaalista tehty sose toimii myös.
Rosollista ajattelin tehdä itselleni perunatonta ja lanttulaatikosta jauhotonta.

Toisaalta pitäisi muistaa myös sanonta, että ei ole väliä mitä syö jouluna, vaan sillä mitä syö loput vuodesta.

Suosittelen sinulle että mietit mistä pidät joulupöydässä eniten ja tiedostaen pidät sokerihimon kurissa ENNEN ja JÄLKEEN joulun. Voit myös herkkujen kohdalla yrittää pitäytyä vain esimerkiksi leivonnaisissa, etkä laita suuhusi yhtään konvehtia, karkkia tai muuta mitä on helppo napostella överisti jatkuvasti. Joulun jälkeen voi olla hyvä välttää myös sokerin lisäksi juuri leipää, pastaa ja perunaa, jotta pääset sokerikierteestä kunnolla eroon kerralla. Älä pidä silloin kotona MITÄÄN sokerista tai hiilarista, edes leipää, sokeripussia tai leivontatarpeita.

Makeutusaineita en suosittele, sillä ainakin itselläni ne aiheuttavat myös syömis- ja sokerihimoa. Näin ei tosin ole kaikilla.

Avatar
tonttu76
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4536
Liittynyt: 25 Syys 2015, 13:43
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: (Lähes) sokeriton joulu?

Viesti Kirjoittaja tonttu76 » 08 Loka 2018, 10:39

Tallilyhty, oletko koeillut porkkanalaatikkoa rikotuilla ohrasuurimoilla :peukku:

tallilyhty
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 53
Liittynyt: 24 Syys 2017, 14:18

Re: (Lähes) sokeriton joulu?

Viesti Kirjoittaja tallilyhty » 08 Loka 2018, 13:59

tonttu76 kirjoitti:
08 Loka 2018, 10:39
Tallilyhty, oletko koeillut porkkanalaatikkoa rikotuilla ohrasuurimoilla :peukku:
En ole kokeillut! Onko sinulla kokemusta sellaisen version valmistamisesta?

Avatar
tonttu76
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4536
Liittynyt: 25 Syys 2015, 13:43
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: (Lähes) sokeriton joulu?

Viesti Kirjoittaja tonttu76 » 08 Loka 2018, 17:12

On kokemusta ja minusta se toimii hyvin :nam: teen kaalilaatikonkin myöskin ohrasuurimoihin :nam:
Ja toinen versio on että porkkanalaatikko ilman riisiä tai ohrasuurimoa eli siis muuten kuin p.laatikko mutta ei mitään lisukkeita :peukku:

Avatar
tonttu76
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4536
Liittynyt: 25 Syys 2015, 13:43
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: (Lähes) sokeriton joulu?

Viesti Kirjoittaja tonttu76 » 08 Loka 2018, 17:22

Tässä molemmat ohjeet jolla olen p.laatikon tehnyt :peukku:

Porkkanalaatikko ohralla

Ainekset (8 annosta)

750 g porkkanaa
3 dl ohrasuurimoita
10 dl vettä
1 1/2 dl kevytmaitoa
1 tl suolaa
1 kpl munaa
2 rkl sokeria ( ei välttämätön )
1/2 rkl suolaa
1/4 tl valkopippuria
( 1/4 tl jauhettua muskottipähkinää )

Pinnalle
2 rkl voita
2 rkl korppujauhoja

Tee näin:
Kuori porkkanat ja keitä ne kypsiksi.
Valmista ohrapuuro. Kiehauta vesi. Lisää suurimot ja keitä noin 5 minuuttia, kunnes suurimot turpoavat. Lisää maito ja hauduta puuroa noin tunnin ajan. Sekoita välillä hauduttamisen aikana. Mausta valmis puuro suolalla.

Survo tai soseuta kypsät porkkanat yleiskoneella. Yhdistä porkkanasoseeseen valmis ohrapuuro.

Lisää kananmuna ja mausteet ja ohenna tarvittaessa maidolla.

Voitele matala paistonkestävä uunivuoka. Kumoa massa vuokaan.

Ripottele päälle voinokareita ja korppujauhoa.

Paista ohra-porkkanalaatikkoa 180 asteessa reilu tunti.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Porkkanalaatikko ilman riisiä ( Tai ohraa )

700 g porkkanoita
1 l vettä
1,5 tl suolaa
1.5 dl korppujauhoja
2.5 dl kermamaitoa
2 tl sokeria
2 kananmunaa
( ½ tl muskottipähkinää )

valmistusohje:
Keitä paloitellut porkkanat kypsiksi suolalla maustetussa vedessä. Kaada keitinvesi pois, kun porkkanat on kypsiä.
Survo porkkanat sauvasekoittimella.
Turvota korppujauhot kermamaidossa. Riko kananmuna.
Sekoita kaikki ainekset, puuharukalla sopivan kokoisesssa, kulhossa sekaisin.
Voitele uunivuoka ja jauhota se korppujauhoilla. Kaada porkkanamassa vuokaan.
Ripottele pinnalle korppujauhoja ja muutama voi nokare.
Kypsennä uunissa noin 60 min 200ºC.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ruokaohjeet + kattaukset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa