Aiheet
-
- Aihe
- Ääniä
- Viimeisin julkasu
-
-
Jouluruokien kalenteri Jouluruokien teon ja oston voi jaksottaa. Tämä säästää omaa jaksamista ja myös tasapainottaa kuluja, kun jakautuu usealle kuukaudelle. Pakastaessa ei nekään säily ikuisesti. Kannattaa laittaa tarralappu tai muu merkintä mitä sisältää ja milloin tehty. En tässä ota kantaa kylmäketjuun yms. Tammikuu Tässä on hyvä aika tyhjentää sitä pakastimen satoa. Helmikuu Jos joulukuussa pakastit jotain graavilohta yms niin olisi hyvä hetki syödä ne pois. Viimeistään nyt! Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Tässä olisi jo hyvä hetki aloittaa niisen pakastettujen varhaisperunoiden laittoa pakastimeen. Huomaa, että ne pitää esikiehauttaa. Heinäkuu Hyvin ehtii vielä niitä uusia perunoita sinne pakastimeen. Suomen kesä on mitä on niin tässä vaiheessa voidaan ja varautua niihin sieniin jos jouluna tarvii. Oliko yrteille tarve niin nekin muistilistalle. Elokuu Perunoita voi vielä tässäkin vaiheessa pakastella. Edelleen ne sienet. Syyskuu Tässä on jo mahdollisuus tehdä niitä joululaatikoita. Varsinkin lanttu, joka on erittäin mehukas, eikä kuiva ja tikkumainen. Lokakuu Tämän kuun aikana on viimeistään aika tehdä ne laatikot. Raakana, paistolla, esipaistolla. Pakasta. Hanki herneet ja muut säilykkeet. Kauppalistojen kirjoittelua Marraskuu Kakkuja voi sinne pakastimeen jo puuhailla. Onhan vielä nämä kakut, jotka vaativat aikaa, että ovat sitten parhaimmillaan jouluna. Täytekakun pohjan voi leipoa valmiiksi ja pakastaa. Osan voi jopa pakastaa täytettyinä. Leipiäkin leivotaan jo ja pakastetaan. Lihapullat voi tehdä. Pakasta. Nyt on hyvä hetki ostaa pakasterapuja sinne omaan pakkaseen. Samoin mätiä jos ostat niitä pakastepurkkeja. Pakastekinkun hankinta. Vakuumissa olevien lihapalojen myyntiaika on aika pitkä, joten tätäkin voi hyödyntää sopivassa hetkessä. Tarkista reseptit ja niihin tarvittavat aineet. Joulukuu Tämähän on se kiireisin ja "kallein" kuukausi. Toki tässäkin suurin tekopaine osuu sinne viimeiselle viikolle. Pipareita tulee varmaan tehtyä useassa erässä. Näitähän voi tehdä jo aiemmin, mutta eri asia säilyykö vai tuleeko syötyä. Tämä onkin se kiiireisin kuukausi. Rosolli ja muu salaatti, tuorekalojen osto ja laitto. Graavaan ison annoksen lohta, annan suolautua ja vasta sitten siivutan ja valtaosan pakastan annosrasiossa. Muista merkitä. Sillit ja silakat yms Juustot ja keksit Hedelmät ja marjat + vihannekset jälkiruoka Tässä jotain pientä. Täydennetään tarpeen mukaan.
- 1
- 9 kuukautta, 1 viikko sitten
-
Juustot lisukkeineen Auki.
- 6
- 9 kuukautta, 2 viikkoa sitten
-
Joulukoristelu Aihe avattu. 1 2
- 7
- 9 kuukautta, 3 viikkoa sitten
-
Jälkiruoka ja makeiset Auki. 1 2
- 7
- 10 kuukautta, 2 viikkoa sitten
-
Pääsiäinen Sieltähän tuo juhla tulee. Tulipa kaupassa katseltua jo jokunen viikko sitten ,miten oli lavakaupalla suklaamunia, pupuja ja muuta pääsiäiseen liittyvää. Ensimmäinen oma ajatus olikin NYT JO :) Samalla hetkellä iski takaraivoon se tietämys, että näin nekin ajattelevat jotka ei joulusta välitä lainkaan. Itselle se tulee tässä pyhässä ja kyllä muissakin. Näkyy nimittäin ettei meillä näy mitenkään. Mämmiä kyllä syön muutaman rasiallisen. Menee herkkuja ja jälkiruokana siinä missä joku muukin. Toki sitä mämmiä on kaupan pakasteessa saatavilla liki (kai) ympäri vuoden. Meille se on pitkä vapaa. Grillataan tai jotain muuta ruokaa. Pelataan tai ollaan ulkona nauttimassa keleistä. Ruokaa tehdään isommat erät ja nautitaan sit useamman päivän ajan. Lopulta onkin jotain rääppimistä. Tilaisuuden tullessa nautitaan et on monta päivää vapaata ja voi tehdä lähes mitä haluaa. Pääsiäinen on painajainen En ole koskaan ollut pääsiäisestä kiinnostunut. Se vahva uskonnollisuus mikä sitä leimaa. Mulle kaikki uskonto ja siihen liittyvä on vaan niin nou nou. Ei vaan ole, eikä pysty olemaan kiinnostunut. Ei millään lailla. Pääsiäisen ruoka on ollut toinen, jota vierastan. Rahkasta tykkään, mutta toisin. Lammasta kartan, ja olenkin ylipäätään vasta lähivuosina opetellut syömään karitsaa. Valikoiden mikä maistuu. Pääsiäisen koristelu on jotain järkyttävää. Jotenkin ei vaan innosta mitenkään. Tässäkin tulee se, että pääsäiseen liitetyt värit on mun inhokkeja. Virpojat sitten taas. En ole tätä koskaan ymmärtänyt. Niitä hetkiä, kun meillä ei ole ketään kotona tai ovikellosta on äänet pois. Juhlikoon muut Ne nauttii tästäkin juhlasta kuka nyt haluaa. Ei se ole ongelma. En pidä silti jos sitä aletaan tuputtaa mulle. En ole koskaan ymmärtänyt sitä, kun aletaan kertoo miten mun kuuluisi tykätä pääsiäisestä. En tykkää niin en. Ei ole tarpeen, että joutuisi alkaa puolustelemaan omia valintoja, omia mieltymyksiä. En minäkään menee pääsiäisestä innostuvalle ja kuka sitä laittaa, niin torppaamaan ja lyttäämään. Jokaisella on oikeus valita tai olla valitsematta. Tiedän et mun jouluun satsaaminen ja innostuminen on liikaa. En silti sitä tuputa ja pakota tykkäämään. Jos keskustelen jonkun kanssa, jonka tiedän ettei siedä joulua niin en sitä ota puheeksi- kuten en yleensäkään ei jouluttajien seurassa. Aiheita riittää kyllä. Mut ei ongelmaa. Keskitän ajatuksen muuhun ja ohitan pääsiäisen sujuvasti. Pääsiäisellä on paikkansa kuitenkin ja toisille tärkeä. Nauttikoot he. Ihanaa tiistaita just sulle :)
- 1
- 1 vuosi, 2 kuukautta sitten
-
Joulutekstiilit Auki.
- 7
- 1 vuosi, 4 kuukautta sitten
-
Jouluista keskustelua 2024 Uusi vuosi ja uudet kujeet. Näin alkoi uusi keskusteluosio tälle vuodelle. Toivon oikein mieluisaa vuoden alkua. Nauttikaa joulusta, hyvästä seurasta ja ihan vaikka hyvästä kirjasta. Kohti uutta, kohti tuntematonta ja kohti tuttua 😀 1 2 … 7 8
- 3
- 1 vuosi, 5 kuukautta sitten
-
Joululehdet 2024 Joululehtien aika on taas käsillä. Olemme keränneet koosteen ilmestyvistä joululehdistä ja jouluteeman numeroista. Kaikkia emme ole ottaneet tähän tulevaan listaukseen. Julkaisut tulevat julkaisupäivänä tai muutamaa päivää ennen. Jokaiselle lehdelle tulee oma julkaisu tähän ketjuun. Mahdollista, että niputamme samaan julkaisuun samana päivänä ilmestyvät numerot. 1 2 3
- 1
- 1 vuosi, 5 kuukautta sitten
-
Kinkkutarjonnan laajuus Ei voi sanoa ettei olisi mistä valita joulukinkkua. Kyllä on niin paljon erilaista valikoimaa tälläkin saralla. Kotimainen vai muualta tullut? Iso, pieni, luuton, luulla, potkalla jne. Tuore vai pakastettu? Luomua kenties? Onko "merkillä" väliä? Atria, Snellman, HK, Pirkka, Kotimaista, Wotkins, Reinin Liha , Kivikylän ja lukuisat muut. Tässä tulee muistaa sekin, että nuo kauppojen omat merkit on kyllä sitten tuttuja ison ja talon kinkkuja. Jos muistan oikein niin Pirkan kinkun takana on HK. Onko suolamäärällä väliä vai sillä minkälaista suolaa on käytetty? Näilläkin on merkitystä päätöstä tehdessä. Hinta! Niin silläkin on iso merkitys valintaan. Mitä useampaan vastaa kyllä niin samassa tahdissa se hintakin nousee. Kuten yleensäkin niin se kilohinta on hyvä lähtömittari mistä lähteä vertaamaan tuotetta. Ei yksittäisen tuotteen hinta, kun paino ratkaisee hintalapun tulosta. Valikoimaa riittää ja on todellakin mistä valita. Lisätään tähän päälle vielä se että voit tehdä ennakkotilauksen ja joku muu päättää koon ja mallinkin. Tässä ei pääse itse tunnustelemaan ja valikoimaan sitä juuri itselle sopivaa, parasta ja täydellistä yksilöä. Tätä nimittäin harrastin itse aikoinani. Oi sitä hetkeä, kun huomasit kauppojen pakastaltaisin tulleen kinkkukuorman. Hansikkaat käteen ja etsit sitä omaan uuniin sopivaa. Piti olla kookas, mutta ei kauhean korkea. Pitkä, mutta ei liian pitkä, jotta mahtuu uuniin. Ja näitä piti olla ainakin 2 kappaletta. Tilanne on muuttunut. Nyt on pienempi sopiva. Toki niitäkin se pari. Voi paistaa sopivassa tahdissa, ja eivät valtaa koko jääkaappia. Jäljelle jäävän lihan määrä on kutakuinkin sama. Hinnoissa toki eroa, mutta en maksa luusta. Silti pitää muistaa, että nämä ovat niitä makuasioita. Unohtamatta, että myös hinta on monelle tärkeä kriteeri. Tiedän usean joka haluaisi useassa syystä valita luomukinkun, mutta eivät pysty. Syynä se hintalappu. Heillä ei ole siihen yksinkertaisesti varaa. Joku jättää koko kinkun ottamatta tästä syystä, ja jokunen valitsee sitten toisen vaihtoehdon. Tämähän on hankala yhtälö. Lompakko ei ole samaa mieltä halujen kanssa. Mutta tarjontaa meille siis on runsaasti. Hintahaitari on laaja mitä katsonut. Tarjouksien 3-5€ per kilo sinne luomun liki 30€ kilo.
- 2
- 1 vuosi, 7 kuukautta sitten
-
Joululeivät ja sämpylät Leipä- ja sämpyläohjeet ovat tervetullut lisä tänne. Ne jouluun sopivat. Saaristolaisleivät ja joululimput lienee ne tutuimmat joululeivät. Tarjolla taitaa olla paljon muutakin. Tunnustan heti, että tämä on itselle vieras aihealue. Joululimppua meillä on joskus ollut. Kaupasta ostettua, että itse tehtynä. Se ei meillä koskaan muutamista yrityksistä ottanut paikkaansa. Saaristolaisleivän tyylistä leipää meillä on. Sitä tehdäänkin joka joulu. En edes muista milloin tuota oli ja tehtiin ensimmäisen kerran, mutta paikkansa otti. Ohjeesta tulee 3 leipää, ja kyllä se yksi meinaa mennä siinä ihan taas makustellessa herkkua. Onhan edellisestä leivästä se vuosi. Tätä leipää on meillä pidetty sellaisena jouluspeciaalina. Eihän mikään estäisi leipomista tätä muulloinkin. Maistuupa paremmalta, kun on harvemmin saatavilla 😊 Paahtoleipää on aina ollut. Se on ollut varma ja turvallinen. Maistuu nuorille helpommin ja itsekin saattanut siivun hakea jos tarve perusleivälle. Kai sitä voisi kokeilla leipoa jotain vaaleaa leipää. Paahtoleivän tyylistä, joku sämpylä tai patonki ehkä. Jouluna on ainakin meillä runsaasti kaikkea muuta, joten leipä jäänyt ehkä jo sen takia vähän unholaan. Tosin näistä voisi nauttia juuri tässä ennen joulun pääaterioita. Leivon paljon mutta lähinnä makeita eli kakkuja. Tässä olisi itselle hyvä tilaisuus kokeilla leipämaailman leipomuksia. Leipomisiin 😊
- 1
- 1 vuosi, 7 kuukautta sitten
-
Halloween Sieltä sekin juhla taas tulee. Tämäkin aihe tuli mieleen lukieassani Ikean kurpitsakulhon aiheuttamaa otsikointia. Itse en ole koskaan kyseisestä juhlasta innostunut. Jokin ei vaan siinä iske. Kurpitsakaan ei maistu :) Monesti saa lukea miten on taas yksi rahastuskeino kaikkine oheistuotteineen. Sitäkin, mutta eipä tuo poikkea vapusta tai pääsiäisestä. Joulusta puhumatta mitään. Onhan suomessa yritetty saada ystäväpäivälle nostettu, mutta sen toteutus ontuu alkuperäisestä rakastavaisten ideasta. Kiva idea toki. Kuitenkin niin tätä Ikean kohua tutkineena niin itse kyllä tykästyin tuohon kohukulhoon. Yllättävää, koska siinä nyt on ne mun inhokit. Kurpitsa ja oranssi. Toki tuo kulho oli omaan silmään enemmän ruskea. En nähnyt siinä halloweeniä vaan kulhon jossa voi säilyttää jotain kivaa, pitää maljakkona tai ihan vain sellaisenaan kivana koriste-esineenä. Ennakkoon olivat kertoneet, että rajallinen erä. Ymmärrettävää ja sesonkijutuksi ajateltu niin ei niitä haluta hyllyihin ja varastoihin notkumaan. Menekki yllätti, mutta tämä tarkoittanee jotain extraa sitten vuoden päähän sesonkiin. Se jää nähtäväksi. Lapset meillä halusi joskus ulos sellaisen heidän mielestä ihanan kurpitsan näköinen ja mallisen kynttililälyhdyn. Siellä se sesongin ollessa muutaman ajan oli kynttilöineen pihalla hohkaamassa. Voi et mä niin inhosin sitä oranssia palleroa :) Mut mitäpä sitä ei tekisi, kun lapset pyytää.
- 1
- 1 vuosi, 9 kuukautta sitten
-
Joulukukat Voihan hyasintti :)
- 6
- 1 vuosi, 9 kuukautta sitten
-
Lahjavinkit Täällä voit jakaa niin käsityöohjeita kuin neuvoja siitä, mitä kannattaa ostaa 1- tai 10 vuotiaalle kummipojalle/tytölle joululahjaksi, tai sille kummin serkun kaimalle, mummoja unohtamatta. Olethan varmistanut, että julkaisemillasi kuvilla on julkaisulupa. Älä siis ota kuvia netistä ilman lupaa!
- 6
- 1 vuosi, 9 kuukautta sitten
-
Kinkut, kalkkunat ja muu liha Auki. 1 2
- 7
- 1 vuosi, 9 kuukautta sitten
-
Sähköpostitilaukset on poistettu käytöstä! Huomio! Sähköpostitilaukset on poistettu käytöstä!
- 1
- 1 vuosi, 10 kuukautta sitten
-

