Jouluista keskustelua 2023
› Foorumit › Jouluarkisto › Jouluista keskustelua 2023
- Tämä aihe sisältää 105 vastaukset, 2 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 8 kuukautta, 2 viikkoa sitten Punatonttu toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
30.12.2022, 01:12 #5783PunatonttuAvainmestari
Ja tässä käynnistämme tämän vuoden yleisen joulukeskustelun.
- Tätä aihetta muokkasi 1 vuosi, 8 kuukautta sitten Punatonttu.
- Tätä aihetta muokkasi 8 kuukautta, 1 viikko sitten Punatonttu.
Joulun taika, yhteinen aika. Se mieliin jää, ja läheiset nää.
1.1.2023, 15:44 #5807PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaHyvää uutta vuotta 2023 😊.
Vielä nautitaan joulutunnelmasta. Ei ole kiire poistaa mitään tai sovitaan pois joulujuttuja. Niin tykkään katsella kaikkea mitä olen esille laittanut.
Täällä nautitaan vielä jouluisista ruoista. Eipä niitä paljoa tässä vaiheessa enää ole. Pakastimen antia. Mikään ei mene hukkaan. Syötäväksi ne on tehty.
Olen tässä samalla jo pohtinut tulevia ruokia, kunhan nämä jouluruoat on loppu. Kanaruokia tulee vsrmaan ensimmäisten joukossa tehtyä. Joitain keittoja kaipaa. Samalla on se tarve kokeilla itselle jotain uutta ruokaa.
Olen jo aiemmin maininnut tästä lomarytmistä. Kohta olisi syytä alkaa siirtymään kohti sitä normaalia. Jos sellainen varovainen laskeutuminen.
Oletko kokenut syyllistämistä liittyen jouluun ja jouluhankintoihin? Jouluruokiin?
5.1.2023, 18:38 #5814PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaMitä loppiainen merkitsee sulle?
Loppiainen olis huomenna. Se on monille joulun poistoa kotoa. Meillä ei. Alan sit jossain vaiheessa vähän erin korjaamaan joulua pois. Toisinaan huone kerrallaan ja toisinaan esim tavaroiden mukaan. Mut sen aika ei ole vielä.
Nautitaan tästä kaikesta ja otetaan tämä loppiainen ihan vaan pitkänä viikonloppuna.
Viime päivinä olenkin tehnyt taas ahkeraan löytöjä alemyynneistä. Kaikkea tarpeellista.
Ihanaa pitkää viikonloppua 😊🫠
8.1.2023, 18:08 #5815PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaTänään sai lähteä joulun kaikki kukat. Otin talteen ruukut ja muut koristeet, jotka olivat hyvässä kunnossa ja helposti käytettävissä uudelleen.
Nyt täytyy olla viisas ja oikein ajan kanssa paneutua tarkemmin seuraavan joulun kukkatilauksiin. Nyt on se tunne, että haluaa jotain erilaista.
Mä ostin mulle marraskuussa jouluisen taulun, jossa valot. Oikein kaunis. Ostin sen tekijältä itseltään. Katse pysähtyy siihen usein. Jään katsomaan ja mietin miten onnekas olen kun sen sain kotiini. Se on kaunis.
Se olis paluu arkeen edessä. Unirytmi on mitä on 😁. Se on muutama päivä ja pääsee rytmiin jotenkin.
Mukavaa alkavaa uutta viikkoa kaikille 😊
12.1.2023, 19:40 #5832PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaSe on ensimmäinen viikko lomien jälkeen loppusuoralla. Helpottavaa osin. Nyt se on ikään tehty 😄.
Tänään ollut ikävän harmaa keli. Oli erittäin inhottavaa autoilla tuolla. Unohtamatta ne poistumiset autolta, kun saa varpaat ettei vedä lipoja.
Milloin teille tulee se fiilis et joulu on ohi? Jolloin jäädään odottelemaan seuraavaa joulua.
Onhan se jouluihmisellä joulu sydämessä ja ei sieltä poistu. Itse en ole muutamaa asiaa lukuun ottamatta riisunut vielä joulua pois mut vähän on tullut ajatuksiin se ” tässäkö tää oli” 🫢.
15.1.2023, 22:21 #5833PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaNyt olen ajoissa 🙂 Mulla on niin hyvällä mallilla seuraavan joulun ajatukset kuusen koristelusta. Joskus harvoin tulee tilanne et asiat vaan “tippuu syliin”. Nyt kävi niin. Pitkästä aikaa on vahva tunne, että tämä on SE juttu. Tällä tarkoitan sitä, ettei se ajatus siitä ideasta romutu. Näin käy paikoin useinkin, kun aikaa on ja tulee kaikkea muuta kivaa vastaan. Toki ainahan niitäkin voi hyödyntää- Varsinkin jos puhutaan kodin koristelusta, koska silloin on käytössä monesti usea tila mihin hyödyntää ja toteuttaa.
Mut on hyvä pitää näin näitä ajatuksia. Ne kuitenkin on niin postiivinen viba näin jouluihmiselle. Aah miten hyvän fiiliksen aina saa. Haaveilu ja suunnittelu on aina niin kivaa. Mukavia ilon aiheita mihin palata jos osuu tylsä tilanne.
Tämä viikko on muutoin ollut mieleenpainuva- Saanut päätökseen ison projektin.
Kohti uutta viikkoa. Varovaisuutta kehiin tuolla paikoin jäätikön ja tulvan keskellä.
- Tätä vastausta muokkasi 1 vuosi, 7 kuukautta sitten Punatonttu.
19.1.2023, 20:41 #5835PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaHyvin ehtii, kun päivän suunnitelmat muuttuu yhden puhelun aikana. Tälle päivölle aiottu projekti siirtyy ensi viikolle. Se ei ole mikään kiireinen, joten ei hätää.
Kotoilun ohessa sain mm leivottua. Ei ollut tarkoitus, mutta joulusta muutama omena oli jäänyt. Kyllä vaha pitää omenan kunnossa. Edelleen elossa, vaikka mä niitä niin pesin. Sain hyödynnettyä ja ei tullaa hukkaa.
Vähän olen tässä miettinyt, että jos joulua vähän jotain aloittaisi purkaa. Mietinnässä myös mitä laitan tilalle. Jotain keväistä tai kesäistä. Ja puhutaana siis lähinnä verhot ja matot. Samalla voisi olla järkevää tehdä pientä inventaariota joulukamoihin. Löytyy varmasti jotain mitä voi laittaa jo muualle. Pääsevät uuteen kotiin jonnekin.
23.1.2023, 11:34 #5836PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaViikonloppu ohi ja arki taas edessä. Mitään eroa ei huomaa, koska sairastuvalta päivää 🤧. Vointi periaatteessa hyvä, mutta on ollut niin kummallinen tauti, että oli helppo tehdä päätös jäädä kotiin. Miksi mennä tartuttamaan muita, kun on mahdollisuus valita se jäädä pois 🫢.
Tässä ollessa ihailen edelleen täydessä taminessa olevaa joulukuusta. Se on niin kaunis. Tuo sama kuusi on palvellut meillä jo monen monta joulua. Kunnossa edelleen. Ollaan pidetty siitä hyvää huolta. Kasaaminen ja purkaminen ei käy hetkessä. Tästä olen tarkka. Huolellinen, koska halunnut nauttia pitkään kuusesta.
Hyvä muovikuusi maksaa. Joulun jälkeiset alemyynnit on muuten hyvä hetki hankkia se kuusi. Hyvä kuusi ei ole halpa. Kyllä se hinta ja laatu kulkee samassa paketissa. Olen itse joskus sortunut hurmoksessa ostamaan halpiksen. Tässä tapauksessa mentiin kyllä niin väri edellä. Yhden joulun tuota pidin ja sit päätyi kiertoon.
Jos olet ostamassa nettikaupasta niin:
-kysy kokemuksia
-lue kokemuksista
-vertaile
-tarkista yrityksen taustat ja ole tässä erityisen huolellinen.
Mukavaa viikkoa kaikille 😊
24.1.2023, 15:02 #5837PunatonttuAvainmestariAiheen aloittaja11 kuukautta jouluaattoon 🙂
Näin nopeasti se aika menee. Vastahan jouluaatto oli kuukausi sitten. Kivasti voikin tuumata et 1 takana ja 11 edessä 🙂 <
Ostin itselleni aivan ihanan jouluisen, talvisen talulu marras-joulukuun tietämillä. Helposti löytyy paikka seinältä, mutta säilöminen onkin toinen juttu. Tilaa sille on kaapissa toisaalta, mutta pelkään et särkyy. Taulun kuva on onneksi sellainen, että sitä voi seinällä ja näkösällä pitää vielä hyvinkin kuukauden tai pari. Mikään ei toki estä pitämättä koko ajan näytillä, mutta tuo on sellainen et siitä haluan nauttia joulunajan. Luotan siihen, että paikka löytyy.
Joutuu ostamaan muutaman uuden kannellisen muovilaatikon. Olen nimittäin sen verran ostanut uusia joulukoristeita, että vaatii uusia laatikoita. Tykkään et näkyy heti läpi mitä laatikoissa on. Sopiva koko ja kannet, että helposti pinottavissa päällekkäin. Palloille omat, punosnauhoille omat, muu pikkusälä ja sitä rataa.
29.1.2023, 15:49 #5840PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaSunnuntai se tulla tupsahti 😊. Tapahtumarikas viikko takana sairasteluista huolimatta. Saanut päätökseen ison asian. Helpottunut kaikesta huolimatta.
Joulunpurkua vähän. Keittiön joulun kahvipurkki vaihtui siihen perus arkiseen purkkiin 🤣. Siitä onneksi päästään lempivärini pariin, joten muutos ei ole kamala, eikä kauhea.
Joulua purkaessa ja tässä vaihetta vuotta sisustusvimma nostaa päätään. Jotain tekee mieli uudistaa. Se voi olla ihan vaan jotain pientä. Joku maljakko tai verhot, toisinaan matto. Maljakkoa olen himoinnut jo pitkään. Kotiin tulee kukkakimppu tai pari viikottain, ja tuntuu et nykyiset maljakot ei aja asiaansa. Liian pieni, liian iso, liian matala, liian korkea jne. Lähes kaikki mun maljakot on kirkasta lasia, joten siihenkin kaipaan uutta ja muutosta.
Näillä mietteillä kohti uutta viikkoa.
3.2.2023, 14:36 #5847PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaTäällä on vähin erin jatkettu joulua pois operaatiota. Kaikessa rauhassa ja sillain mennessä vie jotain ja tullessa ei mitään 🙂 Sisustusjutut ei ole edenneet sen pidemmälle. Ajatuksia toki, mutta mitään hankintoja en ole tehnyt. Toki ostohaluja nyt on, kun ollut Hannu Hanhi 🙂 Muutamaan liikeeseen ja nettikauppaan reilut alekoodit ja sit ansaittuna lahjakortit.
Jännä miten joulua siivoaa pois ja miettii sisustusta kevääseen ja kesään sopivaksi, niin samalla pohtii mitä laittaisi seuraavaan jouluun 🙂 Mitä jos muuttaisi järjestystä oikein reilusti? Tuo tuonne ja tämä tänne. Innokkuutta, mutta samalla myös todella rauhoittavaa. Menee melkein nollauksesta.
Runebergin päivä. Maistuuko tortut?
Paikoin leivon helpolla versiolla. Nyt jäin pohtimaan et teenkö. Viikonlopulle pitäisi leipoa jotain herkkua. Jouluksi tuli ostettua muutama purkki liikaa kermaa ja samalla jokunen ylimääräinen rasia tuorejuustoa. Onneksi näissä on oppinut valitsemaan tuotteet, joissa pitkät päiväykset. Pakastimessa on marjoja mitä hyödyntää. Mutakakku on helppo ja ainekset aina kotona. Mutakakku valkosuklaasta on muuten taivaallisen hyvää. On muuten sen verran makeaa, että pieni siivu marjojen kanssa riittää. On muuten oiva vaihtoehto joulupöytään.
Hyvää viikonlonppua kaikille 🙂
12.2.2023, 01:31 #5848PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaKiireinen viikko takana. Joulu on siivottu pois liki kokonaan. Parit verhot roikkuu vielä, mutta siinäpä se.
Pari päivää meni leipien ja juhlien. Olipa ihanaa kokeilla itselle uutta kakuntäytettä.
Taitaa olla niin, että puuhaan kasaan jo nyt joululahjalistan. Ei sitä koskaan tiedä milloin ne hyvät lahjaideat tulee.
Samalla mielessä pohdin ensi joulun väriä. Miten pitkälle uskaltaa viedä ideaansa 🙄.
Mukavaa sunnuntaita kaikille.
16.2.2023, 13:31 #5850PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaOn ollut paljon juhlittavaa. Mahtui tosiaan monenlaista juhlaa. On kyllä hetkeksi kakku ja muu herkkukiintiö täynnä. Katsotaan sitten myöhemmin uudestaan 🙂
Tästä jouluttamisesta, kun on parhaillaan vähän väliaikaa niin tämä tarkoittaa myös osin täällä kirjoittelun osittaista hiipumista. Toki tuolla on tuo yksi osio mitä toki voisi aktiivisemmin pitää. Se on itselle ainakin haasteellinen, koska tämän ryhmän tarkoitus on kuitenkin ollut JOULU. Tämäkin ketju pitkälti yleistä tarinaa muusta elosta ennen syksyn aktivoimisesta jouluun ja siihen joulumoodiin.
24.2.2023, 01:26 #5852PunatonttuAvainmestariAiheen aloittaja10 kuukautta jouluaattoon 🙂
Viikonloppu lähenee. Ollut kiireinen ja tapahtumarikas viikko. Töiden jälkeen alkaa se “oma elämä”. Silloin suunnitellaan muita juttuja. Nyt on suunnitteilla juhlat. Aikataulu on tiukka tai ei muuten olisi, mutta sain hyvän idean ja siihen tuli hiukka hoppu. Mahdollista et suunnitelman muutos ei onnistu, mutta onneksi on varalla se alkuperäinen.
Jotenkin sitä vaan aina on joulukin ollut mielessä. Mitähän mä vielä tarviin ensi jouluun? Periaatteessa en mitään uutta, kun kaikkea on 🙂 Mut jos kuitenkin ehkä taas vähän jotain. Nyt on jollain tapaa taas muutoksen kourissa se ajatus et jos jotain itselle järisyttävää muutosta tehdään niin se tehdään sit kunnolla. Sarjassa överit 🙂
Työpäivä vielä edessä ennen viikonloppua. Silloin on hyvin pitkälti vapaata ja voidaan lyödä lukkoon vikat päätökset. Saa heti alkuviikosta sit hoitaa paketin kasaan.
Aurinkoista viikonloppua 🙂
28.2.2023, 13:15 #5854PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaMiten nämä viikot meneekään niin nopsaan 🙂 Aatelkaas et huomenna alkaa maaliskuu.
Itsellä muutama isompi hankinta tässä ja vertailuja tehty. Silti on vaikea tehdä se lopullinen päätös. Paikoin hirveetä jahkailua, kun ei oikein tiedä minkä valitsisi. Kohta huomaat et tuote loppuunmyyty tai tarjous päättynyt 🙂 Jotenkin sitä paikoin jää odottamaan sitä parempaa tarjousta. Toisaalta on se eittämättä loistava “tarjous” jos jää tuote hankkimatta ja rahat säästyy 🙂 Positiivinen tapa ajatella näin.
Toisen hankinnan kohdalla mietin, että tarvitsenko sitä oikeasti vai onko kyse vaan halusta tavallaan nostaa tasoa, kun siihen on mahdollisuus. Toisaalta sitä pohtii, että alkaako tuote tuntumaan paremmmalta, kuin nykyinen ja tähän ajatukseen kiteytyy perusteltu tarve + hintatarjous. Niin sitä siis perustee itselleen monin eri syin miksi antaa lupa ostaa tuote! Tuo mainitsemani nostaa tasoa ei ole ihan sitä mitä tarkoitan ja haen, mutta nyt ei vaan sopivia sanoja löydy siihen mitä ajan takaa.
Tämmöistä pohdintaa tänään.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Aiheeseen ‘Jouluista keskustelua 2023’ ei voi kirjoittaa uusia vastauksia.